Bosch wasmachine Logixx 8 Sensitive (WAS32741NL/01)

Goedenavond, onze Bosch wasmachine Logixx 8 Sensitive (WAS32741NL/01) heeft al geruime tijd problemen met starten van het programma. Het heeft te maken met de deurschakelaar, na aanzetten van de machine wordt de deur niet ontgrendeld. Na vaak meer dan 10 keer aanzetten geeft hij geen zachte maar een hardeklik bij de deurschakelaar en kan na openen en sluiten van de deur een was gedraaid worden. Ik heb al eens een nieuwe deurschakelaar geplaatst, maar dat gaf geen verschil.
Ik heb de indruk dat de deurschakelaar te weinig spanning krijgt oid, zou het een slecht relais kunnen zijn op de besturing?

deze deursloten gaan weleens vaker defect, gewoon vervangen. Verschil is electronica doen het wel of niet,mechanisch kan intermittent zijn... Rn all slot wissel geen resultaat geeft, is misschien deurrubber te stijf of deurhaak versleten...

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 3 november 2019 19:20:00 (26%)

Op 3 november 2019 19:18:58 schreef smd:
deze deursloten gaan weleens vaker defect, gewoon vervangen. Verschil is electronica doen het wel of niet,mechanisch kan intermittent zijn... Rn all slot wissel geen resultaat geeft, is misschien deurrubber te stijf of deurhaak versleten...

Dank weer voor je reactie, jij denkt dus dat het geen elektronische maar een mechanische oorzaak heeft. Ik ga dit verder onderzoeken.

Zeker omdat het al langer speelt en nu helemaal niet werkt.

Op 4 november 2019 18:22:28 schreef smd:
Zeker omdat het al langer speelt en nu helemaal niet werkt.

Het speelt al minstens een jaar, maar mijn vrouw blijft net zo lang proberen tot ze weer een was kan draaien. Dus de machine werkt wel en wordt dagelijks gebruikt. Ik wachtte eigenlijk tot hij er echt mee ophield met de hoop de oorzaak makkelijker te kunnen vinden. Zal de deur en haak eens aan nader onderzoek onderwerpen.

Ik zie er eigenlijk niets aan, niet aan de de haak of het rubber. Deur hangt wel wat naar beneden maar heeft geen speling, schijnt "normaal" te zijn bij dit model.

Hangende deur is niet normaal en komt omdat er op geleund word,is scharnier niet opgebouwd. Buig voorzichtig terug..

Op 5 november 2019 21:59:11 schreef smd:
Hangende deur is niet normaal en komt omdat er op geleund word,is scharnier niet opgebouwd. Buig voorzichtig terug..

Deur een beetje rechter gebogen, gaat nu wel makkelijker dicht maar lost verder niets op.

Op 5 november 2019 21:59:11 schreef smd:
Hangende deur is niet normaal en komt omdat er op geleund word,is scharnier niet opgebouwd. Buig voorzichtig terug..

Bijna alle wasmachines van bosch en siemens met zo'n deur hebben dat probleem. Bijna elke klant waar ik geweest ben en die zo'n soort machine heeft, heeft dat probleem. Het is gewoon een slecht ontworpen systeem.

Flevotronica wanneer de deur niet los wil, kun je dan het deur greepje helemaal indrukken, dus net zover als wanneer de deur wel los gaat? Mocht dat wel het geval zijn dan is je deurgreepje defect. Zit er wel verschil in dan je geluk, omdat dat datvaak stuk gaat.

Daarnaast kun je ook nog proberen als het programma is afgelopen en de deur niet open wil, een andere programma te starten. Meestal zorgt de machine ervoor dat het slot open dan gaat en daarna weer dicht. Dus nadat het slot open gaat, snel de deur open doen. Of bij het starten van het programma op start drukken zodat het op pauze wordt gezet. Mocht dit toch allemaal niet werken dan zou je kunnen proberen om het deurslot te vervangen.

Als je slot handmatig bediend word DMV schroevendraaier schoot te bedienen in slot, wat gebeurt er dan??

Als de deur niet open wil voelt hij inderdaad geblokkeerd, ik zal inderdaad eens kijken wat er precies gebeurt als ik aan dat kunstof stangetje trek in het vakje bij de pomp.
Ik heb al eerder de deurschakelaar vervangen maar dit gaf geen oplossing.
Mijn vrouw zet hem net zo vaak op het programma tot ze 3,4 keer een tikje achter elkaar heeft gehoord, dan kan de deur open en dicht en het programma normaal doorlopen worden.

3 tot 4x een tikje duidt op dat electronica wel stuurt,maar mechanisch toch echt iets mis is.loop het goed na! Machine werkt namelijk wel dus...

Hoi, vorige week is er een nokje van de deurgreep afgebroken. In een poging hem open te krijgen het bovenblad verwijderd. Dit was achteraf trouwens niet nodig, met een mes tussen de greep de vergrendeling indrukken bleek de oplossing.
Nu probeer ik uit te vinden wat er mis gaat; met de draaiknop zet ik hem op een willekeurig programma, ik hoor de relais klikken en dan naar zeg twee seconden met geluk een harde klik van het deurslot. Meestal dus niet en dan staat er ook geen spanning op het deurslot. Het deurslot gaat blijkbaar niet tegelijk met een relais. Ik heb trouwens de drie relais van de printplaat gehaald en los getest, daar kon ik niets aan ontdekken.
Ik begrijp ook nog niet helemaal hoe zo'n slot werkt,ik meet geen weerstand over de contacten. Verwacht toch een spoel te meten?

Om een spoel in het slot te kunnen meten moet je eerst het zwarte nokje in het slot naar links bewegen . Net zoals de deurhaak doet. Het slot gaat dikwijls stuk aan de scheef hangende deur en de door de lage deurhaak gaat deze het slot beschadigen. De relais die je hoort is dikwijls de stroom vd motorsturing die even test. Je zegt dat je het slot reeds vervangen hebt. In het verleden? Waarom? Klacht toen? Reactie met nieuw slot? Waarom nu niet? Het slot gaat ook heel makkelijk uit elkaar. Voorzichtig de weerhaakjes een voor een los maken. Kontakten nog koperkleur?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor je reactie, ik ben begonnen met een nieuw deurslot te plaatsen om dezelfde klacht. Was hier helaas toen ook niet mee opgelost. Ondertussen het slot nog eens gewisseld, maar geeft geen verschil.
Frustrerend dat hij het soms wel doet, ook als ik aan het testen en meten ben. Het lijkt of een relais de deurschakelaar bediend, maar als het relais al is aangetrokken hoor ik later de klik van de deur. zal met jou aanwijzing eens testen hoe de deurschakelsar werkt, weet je ook waar de 3e aansluiting voor wordt gebruikt?

1 is (2de schakelaar, nok, in serie, als deurhaak in gaat)) spoel , andere gemeenschappelijke (stroomtoevoer, net)en derde schakelaar die stroom naar onderdelen (pomp ventielen...)voert. Word geloten als op slot gaat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik weet dat de deur vervelend doet als de motorsturing niet ok is maar het hoeft bij jou niet het geval te zijn. Zeer moeilijk te diagostiseren. Digitale comunicatie. Kun je iets met service manual doen? Onderdelen manueel testen. Pomp ventielen motor deur.... Vandaag wel geen verbinding met bosch mogelijk hier. Vraag het maandag nog eens. Het spoel word meestal getuurd door een triac. Niet door een lawaai makende (klik) relais.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 27 juni 2020 22:26:30 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 27 juni 2020 22:20:36 schreef EricN:
1 is (2de schakelaar, nok, in serie, als deurhaak in gaat)) spoel , andere gemeenschappelijke (stroomtoevoer, net)en derde schakelaar die stroom naar onderdelen (pomp ventielen...)voert. Word geloten als op slot gaat.

ok, begin te begrijpen hoe hij werkt. Heb ff 230 op de spoel gezet maar dat moet je niet te lang doen 8)7 , was nog de nieuwe ook.

Krijg steeds meer het idee dat het niet een typisch elektronica probleem is, ik bedoel dat het dus niet een defecte component of soldering is. De deur wordt gewoon niet vrijgegeven. Als je de machine dan opnieuw aanzet wordt hij opnieuw geïnitialiseerd en met wat geluk wel vrijgegeven.
Kreeg de suggestie om eens een reset uit te voeren, heb al wat gegoogeld maar is me nog niet gelukt.
Service handleiding is natuurlijk erg welkom!

Ik zal morgen is kijken, vandaag raak ik niet binnen. Service mode laat ook toe laatste errors in te kijken die hij naar gebruiker niet toont.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 28 juni 2020 12:26:10 schreef EricN:
Ik zal morgen is kijken, vandaag raak ik niet binnen. Service mode laat ook toe laatste errors in te kijken die hij naar gebruiker niet toont.

Graag, alvast bedankt!

Check eens de elco's. Een te grote rimpel geeft een enorme verstoring van het programma

De opgegeven product nr is onbestaande. Kan je een foto vh typeplaatje doorsturen?Ik heb alvast de gegevens van de ....nl/18 gedownload. Zie mail.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 29 juni 2020 13:26:22 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit staat er in de deur, ik kom met jou aanwijzing in het testprogramma en zie steeds een F26.
Inderdaad WAS32743NL/01

[Bericht gewijzigd door Flevotronica op maandag 29 juni 2020 16:35:49 (12%)

Ah, voila, de dader en de reden vd weigerachtige deur. Hij kent zijn waterniveau niet en houd ze veiligheidshalve op slot. Hopelijk is het de sensor en niet de interpretatie door de print.
Edit: je hebt de pressostaat leiding toch eens uitgeblazen? Liefst van boven in het toestel uit met beetje water id trommel. Niet te veel druk anders springt de leiding los.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 29 juni 2020 16:43:25 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?