p-mosFET schakelt spanning voor BMP280 , Arduino crasht

Ja die achterste "weerstand" en diode naar massa ziet er verdacht uit.

De TS wil de fet uitzetten, dan moet dus gate dus omhoog. Als hij dat correct heeft bedacht (en dus niet de fet probeert uit te zetten door de gate laag te trekken), zou dat betekenen dat er een kortsluiting moet zijn van de gate naar de ground.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank voor jullie suggesties, één heeft geholpen: een 10uF over de voeding van de ProMini. Schakelen met de P-mosFET gaat nu wel goed. Ook handmatig spanningsonderbreking geeft geen crash meer.

De oplossing is dus gevonden, de oorzaak ligt waarschijnlijk bij de BME/P's modules. Ik heb geen apparatuur om piekspanningen etc. in beeld te brengen helaas.

Arco

Special Member

Alle logicaprinten met langere voedingslijn als 15cm moeten altijd een eigen bufferelco krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

De oplossing is dus gevonden,

Laten we het er op houden dat je iets ontdekt hebt waarmee het schijnbaar in specifiek jouw situatie niet onderuit gaat. Een manager zou dat inderdaad 'de oplossing' noemen (want het werkt nu toch!?)

Als je iets aanzet, dan moet je de condensatoren op dat deel opladen zeg van 0V naar 5V. Als dit snel genoeg gaat, dan heeft de voeding geen tijd om te reageren en de lading aan te vullen. Dan moet de benodigde lading uit "dichterbij" condensatoren komen. Als je BMP280 printje 4 100nF condensatoren heeft en je arduino maar 2 dan wordt er dus 200nF * 5V aan lading over 6 condensatoren verdeeld: samen 1.66V. Dan gaan er (kort) chips gewoon echt uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

@rew: tenzij ik echt scheef gelezen heb: het ging toch fout bij UIT zetten? DAT kun je op die manier niet verklaren. (nou ja, IK kan het niet. Jij misschien wel? :) )

Vandaar dat ik wat meer in de hoek van opslingering door parasitaire inductie of latch-up en daardoor hoog stroomgebruik zit te denken.

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 28 juni 2020 16:18:40 (30%)

Klopt, crash was bij uitzetten, dus onderbreken van BMP voeding.

[Bericht gewijzigd door GdV op zondag 28 juni 2020 17:45:50 (69%)

Sorry, niet goed gelezen. Nee, dan kan ik het niet direct verklaren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik wil geen zeur zijn, maar ik ben benieuwd hoe lang de bmp280 (of andere sensors) blijven leven met spanning op de I2C bus maar zonder voeding. Dit is een berucht scenario om IC's stuk te maken.

Ik zou me echt focussen op alle sensors in hun sleep mode zetten, dan is het verbruik vaak niet meer dan een paar nA.

Je gaat de chip "voeden" via de protection diodes naar de voedingsrail in de chip. Zolang je die stroom laag genoeg houdt dat die diodes daar tegen kunnen, dan gaat dit oneindig goed.

Ik dacht dat ik ergens een chip gevonden had waar ze de max stroom voor die diodes gespect hadden (de meeste datasheets vermelden hem niet!). Als ik het me goed herinner stond daar "10mA", maar had ik besloten om zelf dan te mikken op "niet meer dan 1mA".

Als het doel van de excercitie is om weinig stroom te gebruiken kan je trouwens niet tolereren dat er veel stroom loopt.

Die diodes zijn trouwens redelijk "lomp" omdat het de bedoeling is dat het een statische vonk op moet kunnen vangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/