Controle led op schakelpaneel / stroomdetectie

Gloeilamp 12V 20W is 1 van m'n navigatielichten. De controleled op het schakelpaneel mag alleen branden als er stroom loopt, m.a.w. als de navigatielamp defect is dan blijft de controleled uit.

Is er een simpele, robuuste en meer charmante oplossing voor de shuntweerstand R1?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr.

Erik

Arco

Special Member

Je kunt 3 diodes in serie gebruiken (voorzover dat 'charmanter' is)
Let er wel op dat de lamp zwakker gaat branden, omdat 'ie 2v minder krijgt nu...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ik doe dat altijd met 1 diode en een 'hoerentorretje'. Over de diode een weerstand zodat je bij zeg 1A 0.6V hebt. Dat hoerentorretje schakelt dan een LED.

Op 28 juni 2020 20:55:59 schreef Arco:
Je kunt 3 diodes in serie gebruiken (voorzover dat 'charmanter' is)
Let er wel op dat de lamp zwakker gaat branden, omdat 'ie 2v minder krijgt nu...

Een reedschakelaartje kan ook.
Leg een aantal windingen geïsoleerd draad rond het glasbuisje van een reedkontakt. Met het contact zelf kun je een led met weerstand op de 12 volt naar de lamp aansluiten. Voor 1,6A heb je maar een paar windingen nodig.
Voor het draad kun je een stukje lakdraad van bijv 0,8mm gebruiken.
Voor bijv 20 Ampere windingen heb je er maar 20/1,6 =13 echte windingen nodig bij 1,6A

Alternatief

Als je iets maakt met een GE transistor heb je maar een paar tienden
spanningsval nodig.Met 0,3 Ohm heb je al 0,5 V.

Als de bedrading naar de lamp lang genoeg is, heb je al een paar tienden spanningsval. Voldoende om een GE tor open te sturen. Kost dan wel een extra "meetdraad".

High met Henk

Special Member

Ben ik nu simpel als ik zeg weerstand en op-amp als comperator.

Een kleine spanningsval maakt hoog. Geen spanningsval maakt laag. Je hebt toch minimaal 2 vaginatielampen.

Zijn ook kant en klare relais voor.. maar die zijn duur.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 28 juni 2020 21:07:53 schreef High met Henk:
Ben ik nu simpel als ik zeg weerstand en op-amp als comperator.

Een kleine spanningsval maakt hoog. Geen spanningsval maakt laag. Je hebt toch minimaal 2 vaginatielampen.

Zijn ook kant en klare relais voor.. maar die zijn duur.

Het kan ook met een hall generator en weet ik wat niet meer. Aan boord van schepen, moet het vooral robuust zijn en niet al te gevoelig voor vocht etc..
Overigens lijkt me het gebruik van NAVIGATIELAMPEN veiliger. :S

Arco

Special Member

Maar ~0.8v spanningsval...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Zoiets Arco. Over die diode *moet* een weerstand. Ik doe geloof ik meestal 10Ω ofzo (gewoon, omdat die er liggen). Als je dat niet doet, dan is een druppel regenwater ook genoeg om het indicatielampjes 'aan' te laten zijn - een gecorrodeerde fitting waardoor de navigatielamp niet brand maar er wel een klein beetje stroom loopt mis je zo.

alternatief ipv een serieweerstand in je kabel: comperator icm een LDR parallel aan je lamp. Lamp aan, LDR laag, comperator hoog, LED brandt.

- 3 diodes in serie vind ik ongeveer even lomp als de shuntweerstand
- Voor de LDR oplossing moeten er draden getrokken worden, dat worm 'm niet.
- Voor de oplossing met comparator is volgens Google een negatieve spanning nodig die niet voorhanden is. Wel een fraaie oplossing. Is er een simpele oplossing voor de negatieve voedingsspanning?
- Oplossing met het reedcontact is met stip de leukste oplossing, al betwijfel ik of dat gaat werken.
- Transistoroplossing doet het natuurlijk altijd, wel altijd nog een spanningsval. Betekend in mijn geval wel weer een printje maken voor 4 vaginatielampen >:) .
- Hall sensor, fraai en lekker simpel. Experimenteren of dat werkt met de 1A-2A stroom die er loopt. Geen spanningsval.

Morgenavond eens experimenteren, transistors en reedcontactjes liggen in de voorraadkast. Laat het wel weten.

Gr.

Erik

Arco

Special Member

Diodes hebben wel degelijk een voordeel: de spanningsval is (nagenoeg) constant ongeacht het stroomverbruik van de lamp, bij een weerstand is dat niet zo.
Je kunt er een current monitor ic tussen zetten als de ACS733, dan heb je maar enkele tientallen mV spanningsval.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In plaats van een diode met transistor kun je ook een "dikke" transistor nemen, b.v. de 3055. Die mag 8A over de basis hebben dus daar kun je direct de gloeilamp mee voeden.

vergeten

Golden Member

Op 28 juni 2020 21:00:54 schreef buzzy:
[...]

Als je iets maakt met een GE transistor heb je maar een paar tienden
spanningsval nodig.Met 0,3 Ohm heb je al 0,5 V.
[bijlage]

In het derde plaatje van @buzzy kan je die 0,3Ω weerstand wellicht vervangen door een shottky diode, geeft ook een lage spanningsval en is minder stroomafhankelijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

- Voor de oplossing met comparator is volgens Google een negatieve spanning nodig die niet voorhanden is.

Google heeft er blijkbaar geen verstand van. Kan best zonder negatieve spanning, ook met een standaard LM393.

mel

Golden Member

een stroomrelais, die kan je in diverse uitvoeringen vinden, de spoel in serie met je navigatieverlichting, en het kontakt schakelt de led

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Op 28 juni 2020 22:59:47 schreef erik1234:
- Oplossing met het reedcontact is met stip de leukste oplossing, al betwijfel ik of dat gaat werken.

Gaat prima, lees dit topic maar eens.

bprosman

Golden Member

De "diode truuk" (diode in serie + eenvoudig torretje) heb ik ooit uitgevoerd in een camper (30 jaar geleden) waarbij alle lampen per stuk gecontroleerd werden. Voordeel is dat je met de diode keuze ook de stroomkeuze in de hand hebt en bijvoorbeeld ook een koplamp en zelfs halogeen groot licht kunt controleren. Dat vind ik met de "Reed contact methode" (ook mechanisch) allemaal wat iebelig worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 juni 2020 11:03:51 schreef Thevel:
[...]Gaat prima, lees dit topic maar eens.

Het werkt zeker. Ikzelf heb het meerdere malen toegepast. In de aangehaalde thread is de stroom kleiner, waardoor meer windingen nodig zijn.
Uit datasheets blijkt dat het aantal ampèrewindingen (stroom x het aantal windingen ) iets rond de 20 moet zijn. Daar kun je mee experimenteren. Ik heb een tekeningetje gemaakt van een mogelijke proef opstelling met een kroonsteentje.

High met Henk

Special Member

je kunt ook zoiets pakken:
https://www.se.com/nl/nl/product/RM22JA31MR/zelio---stroombewakingsrel…

maar schrik niet van de prijzen...
(200 euro / relais)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Reedrelais werkt, net uitgeprobeerd, dit gaat 'm worden. Om het mechanisch nog een beetje stevig te krijgen doe ik 'm in een klein buisje wat gevuld word met pasta tegellijm wat ik nog heb staan ;)

Met 10 windingen werkte het niet betrouwbaar bij 1,5A. Uiteindelijk uitgekomen bij 30 windingen (3 lagen op elkaar) zodat het reedrelais schakelt vanaf +/- 0,7A. Draad is 0,8mm2 bellendraad (massief) met beste dikke isolatie. Spanningsval over de windingen 0,05V.

Gr.

Erik

Op 29 juni 2020 20:44:00 schreef erik1234:
Reedrelais werkt, net uitgeprobeerd, dit gaat 'm worden. Om het mechanisch nog een beetje stevig te krijgen doe ik 'm in een klein buisje wat gevuld word met pasta tegellijm wat ik nog heb staan ;)

Met 10 windingen werkte het niet betrouwbaar bij 1,5A. Uiteindelijk uitgekomen bij 30 windingen (3 lagen op elkaar) zodat het reedrelais schakelt vanaf +/- 0,7A. Draad is 0,8mm2 bellendraad (massief) met beste dikke isolatie. Spanningsval over de windingen 0,05V.

[bijlage]

[bijlage]

Gr.

Erik

Eenvoud is het kenmerk van het ware!
Je kunt ook nog gewoon wikkeldraad gebruiken. De isolatielaag daarvan is prima, zeker als de zaak ingegoten wordt. Het laat ook toe dikkere koperkern te gebruiken, bij dezelfde mechanische afmetingen. Als je het spoeltje wikkelt op een aparte doorn, (de achterkant van een boortje bijv.) kun je de winding goed strak leggen. Als het spoeltje klaar is, schuif je de reedswitch erin. Het geheel kun je eventueel op een stukje gaatjesprint zetten, wat tevens de mogelijkheid geeft om print schroefbusjes of fastons te gebruiken.
Het aantal AW, Ampèrewindingen klopt aardig. 30 windingen x 0,7A=21AW en het werkt.......