Display op command?

Heb een printje uit CN en heb geen behoefte om het display er van altijd aan te hebben, terwijl dat ding z'n werk doet. Dat display wordt geregeld vanuit een 74HC593(0?) SMD chip. Kon geen data vinden met de 0, maar zal wel niet veel anders zijn. Het is een common anode sturing, 3-digit display ( 2 x).

Dacht dat als ik de massapin= nr 8 van een schakelaar voorzie, naar gnd, ik dan op command het display on/off kan schakelen. Iets veranderen bij pin 16 (+) is vrijwel onmogelijk. Bij pin 8 heb ik een massa eiland. Losmaken daar van enz zal ook nog wel wat problemen geven, maar is miss. haalbaar. Tips daar over zijn ook welkom.

Is dit een goede wijze/poging of zijn er betere?

LiA (Leven is Avontuur)
Arco

Special Member

Da's een heel slecht idee...
Als je de Gnd van de chip losneemt, gaat er stroom lopen door allerlei andere paden die daar nooit voor bedoeld zijn. (o.a. latch-up diodes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kunt u een foto maken van het IC ? Het zal niet de 593, een teller, zijn. Een datasheet zal allicht mogelijkheden tonen.

Zo'n foto gaat niet lukken, veel te onduidelijk. Heb ook een verkeerd chip nr doorgegeven, ja het is bijna onleesbaar, sorry.Maar met wat moeite kon ik net 74HC5950 lezen. Dus niet 74HC593(0?) en Un60625D en ook iets van L???N528 ertussen. Op de andere chip staat niets.

Dank je Arco, dus dan niet op die manier. Was ook een gok, maar het is allemaal zo piep klein en op elkaar.

Het is een goedkope CN intervaltimer, die netjes werkt. Zal zien om een foto van die CN site, of deel ervan hier te plaatsen, dan wel te verwijzen. Denk niet dat dat vanavond nog lukt.

Ding neemt maar 20 mA (met relais bekrachtigd ca 60 mA) op zich niet veel, maar dacht wat stroom te kunnen besparen door het display op command te maken.

Edit: Van één display is het nr zichtbaar: 2381BGG, kan ik daar iets mee doen?

LiA (Leven is Avontuur)
Shiptronic

Overleden

Als het led display is CA / CK aansluiting losmaken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kan de datasheet v/d 2381 BGG niet meer vinden. Irritant maar helaas. Maar als jij dat wel kan, dan gaarne info. Weet alleen nog dat pin6 is NC. Maar daar is idd wat meer ruimte om te solderen enz.

O ja het is CA en met 3 aansturingen, dacht pin 8,9,12.

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op zondag 28 juni 2020 23:24:55 (13%)

LiA (Leven is Avontuur)
Sine

Moderator

DE 74HC595 is een shiftregister met tristate uitgangen

Als die verantwoordelijk is voor de displayaansturing dan kun je pootje 13 (|output enable) hoog maken.

Daar kom ik nauwelijks bij, maar zal het in gedachten houden.

LiA (Leven is Avontuur)
EricP

mét CE

Kom, je schrijft dat het SMD is. Pootje warm maken en klein stukje optillen. Kun je er aan hangen wat je wilt.

@Sine, heb net de datasheet v/d 74HC595 bekeken, maar die is het niet. Die is 20 pins, de mijne een 16 pins en kan die datasheet niet vinden. Nog andere opties? Is het meetbaar welke pin alles regelt?
Pin 1 t/m 7 gaan via een R naar diplay, 8 is - . De rest is ?

Vond data terug van het mogelijk? display, staan op AliEx onder KYX2381 BG en AG.

@EricP, zal het eens proberen met een kapot printje met zo'n soort SMD.

LiA (Leven is Avontuur)
Arco

Special Member

Duidelijke foto, anders blijft het gissen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 juni 2020 09:00:26 schreef Kaspervlz:
...zal het eens proberen met een kapot printje met zo'n soort SMD.

Ipv pootje lichten kun je misschien ook een spoortje doorkrassen. Beide opties met een goede loep doen, dan moet het te doen zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Spanning pin 8, 9, en 12 onderbreken...

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ScreLXXXXXbzXVXXq6xXFXXXp/226185323/HTB1ScreLXXXXXbzXVXXq6xXFXXXp.jpg?size=176610&height=1195&width=750&hash=e2e27261e4376fcb9442cc157567fba4

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, bedankt, ik kon dat niet downloaden. AS/BS ipv AG/BG of BGG zal wel niet echt uitmaken.

Dacht later er miss. een (scherm-)foto van te maken enz. Je was me voor. Ok, 8,9,12 onderbreken, ok. Echter dat zal lukken bij één display. De andere zou ik dan helemaal los moeten solderen om erbij te kunnen komen, dus oeps, want is gesoldeerd aan boven- en onderkant. Ben bang dat de timer deze actie niet gaat overleven.

Om erbij te kunnen komen had ik de 2 printjes ( de ene is met de chips enz, de andere met het relais enz) al gescheiden. maar dat kan ik wel herstellen.

Heb meerdere LED-displays (overbodig) continu aan, in verschillende app. Daar kan ik misschien wel zo'n actie mee uitvoeren, om wat stroom te besparen.

Het is een kleine,prima, goedkoop en makkelijk in te stellen (cycle) intervaltimer.
Hoewel je de 2 intervals niet kan laten werken met verschillende tijdseenheden. Dus het is sec of min of uur. Maar wel van 0 -999. Voor veel doelen meer dan genoeg.

Gekocht via Banggood, de "Mini 12V 20A Digital LED Dual Display Timer Relay Module With Case Timing Delay Cycle"

Dank iedereen, maar denk dat ik het hierbij laat.

LiA (Leven is Avontuur)
KGE

Golden Member

Op 29 juni 2020 09:00:26 schreef Kaspervlz:
@Sine, heb net de datasheet v/d 74HC595 bekeken, maar die is het niet. Die is 20 pins, de mijne een 16 pins en kan die datasheet niet vinden.

De 74HC595 is gewoon een 16 pins IC en met pin 13 kun je de outputs simpel aan en uitzetten..

O? In dat geval dus toch maar proberen. Bedankt.

LiA (Leven is Avontuur)

Ik heb een vergelijkbaar probleem opgelost door de +5 Volt lijn naar een weerstand array die de serie weerstanden bevat te onderbreken en een schakelaar er tussen te zetten.
Dan gaat ook de display uit of aan daarmee.

Poging gedaan en pin 13 losgemaakt en voorzien v/e dun draadje. Wel is de print zelf daar nu beschadigd en ik denk zodanig dat ik daar niets meer op kan solderen. Vloeide niet echt lekker, ondanks een nr8 Weller punt en dus wat te ruw geweest, vrees ik. Dus volgende vraag is, waar haal ik hoog/laag vandaan? Kan niet meer v/d andere chip. Via de voeding? Daarna zou ik het via een driepoot tuimel-schakelaar moeten kunnen regelen met pin 13 op de middenpoot. Maar eerst moet dan alles wel weer in elkaar gezet worden en dat kost even wat tijd.

Mis ik nog wat?

@Retire enz. Bij mij zijn het 8 smd weerstanden, die optie kan ik niet toepassen dus. Maar leuk om te horen dat ik niet de enige ben die er over nadenkt.

LiA (Leven is Avontuur)
Hensz

Golden Member

Op 29 juni 2020 13:20:42 schreef Kaspervlz:
waar haal ik hoog/laag vandaan? Kan niet meer v/d andere chip. Via de voeding?

Optrekweerstandje van pen 13 naar Vcc en de schakelaar (een simpel enkelpolig 2 standen ding) tussen pen 13 en massa.
Schakelaar gesloten: display aan.
Schakelaar open: display uit.

Don't Panic!

welke waarde bij 12 V voeding? Ca 180 Ohm?

LiA (Leven is Avontuur)
Hensz

Golden Member

Op 29 juni 2020 13:52:16 schreef Kaspervlz:
welke waarde bij 12 V voeding? Ca 180 Ohm?

Bij 12V is je 595 allang overleden. Ding zou op 5V moeten draaien (absolute maximum rating = 7V). 10k bij 5V is goed.

Don't Panic!

Helaas pootje 13 is afgebroken en stop er dus mee. Volgende keer beter. Nou ja het relaisprintje is zeker nog bruikbaar en het ding was goedkoop. Ga er maar wat mee oefenen, dan heeft het wrak nog nut.

Het idee blijft wel hangen. Dank voor alle hulp.

LiA (Leven is Avontuur)
Arco

Special Member

Meestal is het aan te raden eerst te oefenen op een al afgeschreven apparaat... ;)
Als je het pinnetje warmstookt en oplicht met een klein hobbymesje dan breekt het echt niet spontaan af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, ok, Had het aangesoldeerde draadje vast moeten zetten en daardoor brak het bij het weer in elkaar zetten van alles. Te veel heen en weer bewogen.

Edit, een dag later.

Dacht, toch even kijken wat het ding nog doet, zonder pin 13. En wat bleek? Ding heeft z'n oude ( sec. en cycling) prog nog, displays doen het en kan aantal sec. nog gewoon veranderen. Kortom, alles wat ik ermee wilde doen, werkt nog steeds. Ga niet alles testen, dit volstaat. Vraag is wel, waarvoor diende pin 13?

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op donderdag 2 juli 2020 11:44:16 (53%)

LiA (Leven is Avontuur)