Pen bobine, DIS bobine of verdeler

Semtexx

Golden Member

Op 18 juni 2020 18:08:26 schreef intake:
Nu heb ik wel eens gehoord dat dit toch ernstige gevolgen kan hebben wanneer je er te lang door blijft rijden, onverbrande brandstof bij de olie, daardoor slechte smering.. of is dit een broodje aap?

Ja en nee.

Vanwege milieuregelingen wordt een cilinder die niet meewerkt uitgeschakeld. Zodra het motormanagement detecteert dat er geen verbranding plaatsvindt, wordt de cilinderuitschakeling actief. Dat betekent dat voor de bewuste cilinder niet meer ingespoten wordt.

Omdat de bewuste cilinder wel lucht blijft verpompen, is de werking van de katalysator verstoord, en die kan (en zal) daardoor stuk gaan omdat hij heel erg heet wordt.
De motor zal "open loop" of "fail safe" gaan draaien omdat de regeling van de katalysator niet plaats kan vinden. In de regel zal er daardoor meer ingespoten worden, maar voor directe olieverdunning hoef je niet zo heel bang te zijn.

RAAF12

Golden Member

Bij nieuwere auto's zitten er zowel voor als na de Kats sensors. Mijn E87LCI heeft ook nog een NOx sensor. Inmiddels staat de teller op 196k. Die milieu eisen vind ik prima. Je wilt niet weten hoe we de aardkloot en aanhang om zeep helpen en we hebben er maar een.

High met Henk

Special Member

@raaf: ik denk dat je een diesel hebt??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Nee, benzine met N43 motor maar deze is goed onderhouden. Een keer een nieuwe distributieketting incl. spanners gehad door de vorige eigenaar die hem in onderhoud bij BMW had. Mijn vorige auto was een 6 cilinder 323i met M52 motor die had meer dan 3 ton gedraaid zonder problemen. Deze 118i gaf een keer in Zuid-Spanje een motorstoring. Later nog een paar keer, weer terug in NL. Storing op de voorste bobine. Heb ze toen alle 4 vernieuwd.

High met Henk

Special Member

Een benzine met NOx sensor???

Hoeveel turbo druk moet je dan hebben om NOx te produceren??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

De oorzaak dat deze continu te arm is, is inmiddels ook bekend, een LLM die voor de helft afwijkt, als er 5gram/seconde door stroomt worden er maar 2,5 gemeten. Derhalve word dus ook maar voor de helft aan brandstof in gespoten. De fuel trims die erin zitten kunnen het niet meer opvangen, lange termijn trim staat op 25% vast(Maximaal), de snelle trim loopt daar ook heen, een afwijking van totaal 50% wat gecompenseerd moet worden.

Dat te arm zijn sloopt je bobines , continu hoge onsteekspanningen, en hetere kop.

NOx, ook nog nooit gezien op benzine, maar dat zou me bij BMW niet verbazen mocht hij er wel degelijk zitten :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 29 juni 2020 20:27:41 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ze worden vaker gebruikt op benzine motoren .

Mercedes en vw gebruikt ze ook .

https://www.mvwautotechniek.nl/nox-sensor/

https://www.chipperformance.nl/lambda-nox-sensor/

Direct ingespoten benzinemotoren hebben ook sneller kans op teveel aan NOx .

Recentelijk zijn ze er achter gekomen dat veel downsize motoren( gebakjes) hier ook veel van produceren.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Shiptronic

Overleden

Direckt ingespoten motoren & LPG , ik heb mijn vingers er niet aan verbrand en ben uit de business gestapt. Vandaar nooit 1 gezien :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tja en de techniek gaat door ship . :)

Maar ik bevind me veel op het AMT garageforum vandaar dat ik het aardig kan bijhouden .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
RAAF12

Golden Member

Voor mij is het hobby, de NOx sensor kan ook los worden vervangen ivm de prijs van het complete onderdeel met regelkastje. https://www.youtube.com/watch?v=cPMg8qyTz90

High met Henk

Special Member

@daandc..
Weet niet of garage forum beter is, vroeger was kennis ver te zoeken. Kreeg meest waanzinnige adviezen.

Maar wat doen ze bij benzine tegen NOx?? Ook ureum erin??

Edit. Alleen jammer dat elke NOx sensor in het kastje gevalibreerd is...... Dit geeft dus een afwijking.

Zelfde met sufferds die stekers van lsu4 breedband sondes om solderen. Calibrator zit in weerstand in steker..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 29 juni 2020 22:27:57 (39%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

JA, mee eens , maar ik heb er nooit achter gestaan, en dus ook nooit verkocht, wel genoeg aan verdiend , teleur gestelde klanten die het toch ergens anders hadden geprobeerd :) Met een beetje Tuning best goed rijdend te krijgen, en de achteraf ellende is niet voor mij ;)

Op 29 juni 2020 22:03:24 schreef RAAF12:
Voor mij is het hobby, de NOx sensor kan ook los worden vervangen ivm de prijs van het complete onderdeel met regelkastje. https://www.youtube.com/watch?v=cPMg8qyTz90

knipt aan de verkeerde kant de sensor af, rest kabellengte wil je aan de ECU kant, de sensor gooi je toch weg :), nu heeft hij maar een paar CM om mee te werken.

Genoeg bij Lambda-sondes gezien, altijd direct achter de connector afgeknipt :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 juni 2020 22:03:37 schreef High met Henk:
@daandc..
Weet niet of garage forum beter is, vroeger was kennis ver te zoeken. Kreeg meest waanzinnige adviezen.

Maar wat doen ze bij benzine tegen NOx?? Ook ureum erin??

Het niveau van amtforum ligt hoger dan problemcar.nl .

Neen geen ureum, de EGR is hier voor in het leven geroepen.

Maar daar ben ik geen fan van, iets teveel van vervuiling en zo en bijhorende ellende .

Ben zelf voorstander van de ouderwetse atmosferische motor zonder egr.

Mijn jap uit 2008 heeft deze ook niet terwijl die ruimschoots aan de euro 5 voldoet .

wij vreten ons eigen stront toch ook niet op . >:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
High met Henk

Special Member

@daandc: sorry was idd problemcar.. gooi ze door elkaar..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 29 juni 2020 22:04:35 schreef Shiptronic:
JA, mee eens , maar ik heb er nooit achter gestaan, en dus ook nooit verkocht, wel genoeg aan verdiend , teleur gestelde klanten die het toch ergens anders hadden geprobeerd :) Met een beetje Tuning best goed rijdend te krijgen, en de achteraf ellende is niet voor mij ;)

[...]

knipt aan de verkeerde kant de sensor af, rest kabellengte wil je aan de ECU kant, de sensor gooi je toch weg :), nu heeft hij maar een paar CM om mee te werken.

Genoeg bij Lambda-sondes gezien, altijd direct achter de connector afgeknipt :(

Ja goed gezien. Op fora is te lezen dat ze de kapotte sensor foutcode permanent kunnen wissen. NOx fout is ook geen APK afkeurpunt. NOx productie is natuurlijk wel slecht voor het millieu. Overigens gebruik ik de start/stop funktie niet. Slaat de motor af bij elk stoplicht 8)7

Rij nu drie jaar in deze 118i maar wil wel weer terug naar een atmosferische 6 cilinder. Zal een +/- 2011 model worden want daarna gingen ze bij de Beier over op turbo motoren. Btw. laatst een DSC/DTC prob opgelost. Storing op de ABS ring door roestvorming.
Is nu weer OK. Leuk hoor, autootje onderhouden. Dit is een foto van een andere smartfone met daarop de gratis app Deep OBD for BMW and VAG

https://deep-obd-for-bmw-and-vag.nl.aptoide.com/app