Inrichten meterkast

Goedemiddag iedereen hier,

Zit met een vraagstuk en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Bij de schoonfam thuis zijn er wat problemen met de elektra. Situatie is als volgt: Er is een woonhuis waar 3 fases binnenkomen in de meterkast. Deze zijn op 3x 25A afgezekerd. Zoals ik nu kan zien draait het huis op 2 fases. Dezelfde 3 fases vertrekken met (zoals ik het nu kan zien met een 5x6^2) kabel naar een schuur, waar ook een meterkast met automaten hangt. Nu zijn er onlangs 2 kleine woningen achter de schuur en gezet. Vanuit de schuur vertrekken er ook 3 fases naar de eerste woning, en vanuit hier naar de tweede woning. Om de een of andere reden zijn een gedeelte van de schuur en de 2 woningen alleen op fase 3 aangesloten, inclusief elektrische kachels e.d. Regelmatig klapt de spanning er dus af. We zijn nu bezig om de fases te verdelen, een aantal defecten op te lossen en de meterkasten te ordenen, bekabeling in kaart te brengen en zodanig in te richten dat het veilig en werkbaar is.

Nu vraag ik mijzelf af hoe de meterkast in de schuur ingericht moet worden mbt tot het aansluiten van de 2 woningen. We willen hier sowieso een hoofdschakelaar op zetten. Moet hier een extra ALS bij? En moet er bij woning 1 een ALS geplaatst worden voor de kabel naar woning 2?

In woning 1 zit een inductie kookplaat welke op 2 fases draait. De meterkast van deze woning is hier nog niet ingericht. Er zit nu een ALS met 3 losse automaten in. Moet deze worden vervangen voor een 3 fase automaat? Of mag deze alleen gebruikt worden voor de kookplaat?

Graag jullie input! Alvast mijn dank.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Wat zijn dat voor woningen? Zelfstandige woningen met een eigen adres?
Het lijkt me dat dit zonder eigen hoofdaansluiting zal ontaarden in geknoei.

Vervangen DOOR.

Je hebt het over meterkasten in de bijgebouwde woningen. Ga je dan elektriciteit doorverkopen aan anderen?
Het gaat hier dus niet alleen over de techniek, maar ook over de juridische situatie.

De bijgeplaatste woningen behoren tot dezelfde grond als het woonhuis. Het zijn tijdelijke noodwoningen, ze staan niet verankerd met de grond, maar uiteindelijke worden er 2 vaste woningen gebouwd. Alle woningen behoren tot hetzelfde gezin. Hoe dit precies juridisch geregeld is weet niet, maar uiteraard gaat het op legale wijze. Het gaat mij puur en alleen om het technische aspect. Op een aantal zaken na werkt het nu allemaal, maar niet optimaal. Daarnaast ben ik van mening dat er op gebied van veiligheid mbt aardlekschakelaars e.d. eea gewijzigd moet worden. Ook de aansluiting van de kookplaat moet gewoon veilig zijn.

In de noodwoningen zitten een aantal automaten, maar deze zaten er standaard al in. Deze waren bedoeld voor 1 fase, vandaar dat nu alles op 1 fase draait. Dit wil ik over de fases gaan verdelen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ik denk dat je eerst eens heel duidelijk moet maken wat precies de omvang is van de gebouwen en de aanwezige functies.

Splitsen in:
- Hoofdwoning, waar de de hoofdaansluiting binnenkomt,
- Schuur,
- Noodwoning 1,
- Noodwoning 2.

Ik denk dat snel genoeg duidelijk zal worden dat een aansluiting van 3x25A onvoldoende is.
Het "doorlussen" van het ene gebouw naar het andere zou niet mijn keuze zijn.

Hoe "tijdelijk" is "tijdelijk" hier?

Vervangen DOOR.

Je zult moeten beginnen met inventariseren wat er allemaal voor verbruikers zijn. En kijk dan vooral naar de zware verbruikers zoals kookplaten en wasmachines. Daarbij moet je een inschatting maken wat er allemaal tegelijk aan kan staan en dat verdeel je dan zo goed mogelijk over de fasen.

Verlichting zou je kunnen verdelen met 1 fase per woning. Dus b.v hoofdwoning op fase 1, noodwoning 1 op fase 2 en noodwoning 2 op fase 3.
Het zwaartepunt zal liggen op het moment dat ze alle 3 aan het koken zijn terwijl het al donker is.

Je schrijft dat er nu al zo af en toe een zekering uit klapt. Kijk eens wat er op die zekering zit, dat kan al een indicatie geven voor een betere verdeling.
Een hoofdaansluiting van 3x25A lijkt me wat krap in deze situatie. Je zult misschien onderlinge afspraken moeten maken over wie er wanneer mag koken of wanner je de wasmachine aan zet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het al dan niet gebruiken van aardlekschakelaars voor de voedingskabels is afhankelijk van je aarding bij de meterkast, leveringspunt netbeheerder.
Als je een TN stelsel heb, of een veiligheidsaarding hebt, dan hoef je de voedingskabels niet nog eens te beveiligen met aardlekschakelaars.
Wel de eindgroepen.

Losse automaten voor een 2 of 3 fase fornuis/kookplaat oid is niet toegestaan.
Dat moet een 3 Fase +Nul automaat zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Iedereen bedankt voor zijn reactie!

We hebben inmiddels alle verbruikers in kaart gebracht, en tot een acceptabel minimum gebracht. Zo hebben we een gastoestel in woning 2 geplaatst en gebruiken de 2 woningen een gezamenlijke wasmachine/droger/vaatwasser. Op de kachels en de kookplaat na zijn er geen grote verbruikers. We hebben ook een plan gemaakt welke verbruikers we op welke fase gaan plaatsen, zodanig dat het verbruik zo verdeeld mogelijk is.

Daarnaast zijn we nog bezig om na te vragen bij de netbeheerder of het mogelijk is om nog op te schalen qua vermogen.

Komende dagen ga ik de aanvoer vanaf het huis naar alle groepen en kabels in kaart brengen. Er zitten bijvoorbeeld een hoop stopcontacten in de schuur waarvan niemand weet op welke fase die zitten en waar deze gelast zijn.

@Boudie: In principe was er nooit sprake van noodwoningen maar zou er meteen gebouwd gaan worden. Echter door onvoorziene omstandigheden (werk, ziekte, corona) is er nog geen vergunning. Deze gaat er zeker wel komen maar waarschijnlijk is het tijdsbestek tot aan de winter te kort. Vandaar dat er nu gekozen is voor tijdelijke kleine noodwoningen.

@Toeternietoe: Mogen op deze 3 fase automaat ook alle andere gebruikers worden aangesloten? Of mag deze automaat alleen gebruikt worden voor de kookplaat?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ik ben het met klaas Z eens. Eerst beginnen met een installatie tekening van elk gebouw. In die tekening moet staan wat voor verbruikers waar zitten. Dingen als kookplaten, boilers, wasmachines, maar ook dikke lasapparaten en draaibanken en betonmolens en pompen in bijvoorbeeld de schuur.
Daarnaast moet je elk stopcontact(2,5KW) en lichtpunt ook aangeven.

Met deze gegevens maak je een vermogens berekening waarin je alle vermogens optelt. Het totaal dat je dan krijgt verminder je met de gelijktijdigheids factor.

Hiermee kun je de hoofdzekeringen bepalen. En je kunt alles gaan verdelen over de fasen.

Alleen heb jij al een bestaande situatie die je niet zomaar even aanpast. Maar een installatie tekening kun je wel maken. Dat is altijd gewoon handig om te hebben. Je kunt daarmee uitzoeken hoe het mogelijk is om alles zoveel mogelijk over de drie fases te verdelen zonder alles open te hoeven halen.

Als je elke woning drie fases geeft kun je dit voor elke woning apart doen

Je zou ook elke woning een eigen fase kunnen geven. sinds kort heb ik mijn aansluiting laten veranderen naar drie fasen. Maar ik heb dus afgelopen twintig jaar op 1 fase afgezekerd met 25A gedraaid. Het kan dus wel.

dit klinkt als boerderij oid, waar men nu 2 huizen bij gaat bouwen. de tijdelijke woningen ( meeuw keten zo klinkt het ) worden op de enige voeding daar bijgezet. je hebt 1 nadeel, het is elektrisch verwarmd, dat is niet te doen op 3x25A met 3 huizen. het meeste rendement haal je uit een airco die kan verwarmen, gewone kachels gaan je zekeringen kosten. ik ga er even vanuit dat je nog een winter moet draaien zo, dus 3 huizen op 3x25A waarvan 2 ook geen gas hebben?

mag ik hopen dat je later voor die huizen 2 eigen aansluitingen gaat aanvragen? n zo ja kun je nu ook al 1 of 2 bouwaansluitingen aanvragen. op 2x 3x25A is dat wel te verdelen immers. of blijft de ene voeding de enige? dan heb je dus veel te weinig vermogen, nu en later als de bouw klaar is nog meer. als het gasloos word, dan mag je naar 3x 35/50 voor 3 huizen en als het gas wordt dan nog zal 3x35A zeker nodig zijn.

om aan te vragen heb je een adres nodig, dus 3 verschillende voor 3 huizen. ik ben wel vaker tegengekomen dat in de boerderijtuin van ouwelui huizen werden voorzien voor de kinderen, maar die hadden dan wel een eigen water, gas en elektra aansluiting. ik ken er wel waar dat niet zo is, en daar sta ik dan ook vaker met storingen mbt overbelasting en oude alsmaar doorgeluste verdelers die al lang vervangen had moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 29 juni 2020 17:52:26 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Wat ik zou doen,

De hoofdaansluiting verdelen in huis en schuur.
Immers, daar loopt al een 6qmm naar toe.
In de schuur weer een hoofdverdeler maken die de 6qmm opsplitst in huisje, huisje en schuur.
Niet doorlussen.
Ieder huisje, incl hoofdwoonhuis en schuur afzekeren met een 25A automaat (er vanuit gaande dat je D patronen heb in de hoofdkast) en het beste ervan gokken.
Met wat geluk red je het net.
En daarna losse aansluitingen aanvragen of de hoofdaansluiting verzwaren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 juni 2020 16:49:34 schreef DJohnny:
@Toeternietoe: Mogen op deze 3 fase automaat ook alle andere gebruikers worden aangesloten? Of mag deze automaat alleen gebruikt worden voor de kookplaat?

Alleen voor de kookplaat/fornuis.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tijdje terug ook van die keten aangesloten, stonden bij een bedrijf ten tijde van verbouwen. voeding 1x 16A groep. haalde de kap van de meterkast, maar had de kast en leidingen en stuk wand al in mn handen, wand was goed rot. inhoud kast was ook rot, knipknip en 3 wago's erin gezet, voeding was toch maar 16A, overal hingen kabels uit de wanden en plafond waar deze voor het vervoer waren doorgeknipt. duidelijk gezegd dat een kachel niet kon in die ruimten, groep zat al 3/4 vol.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2020 16:50:10 schreef Ex-fietser:
...... Met deze gegevens maak je een vermogens berekening waarin je alle vermogens optelt. Het totaal dat je dan krijgt verminder je met de gelijktijdigheids factor.
Hiermee kun je de hoofdzekeringen bepalen. En je kunt alles gaan verdelen over de fasen.

Je zult bedoelen "vermenigvuldigen" met de gelijktijdigheidsfactor.
Een juistere methode is dan om eerst de gelijktijdigheidsfactor van diverse categorieën te bepalen zoals bijv. keuken, machines, apparaten, stopcontacten, verlichting, etc., vervolgens alle individuele vermogens van die categorieën met de toepasselijke factor te vermenigvuldigen en dan pas de som te nemen van die berekende, eventueel gereduceerde waarden om het 'gelijktijdig gebruikt' vermogen te krijgen voor bepaling van de waarde van de hoofdzekering.