Transistor als maakcontact

Hi allen,

Voor mijn project ben ik bezig met het detecteren van aanwezigheid van personen, die data wordt vervolgens per RF verzonden. Dit alles werkt op batterij met dus de uitdaging stroomverbruik zo minimaal mogelijk te houden.

Ik weet dat je de transistor als schakelaar kan gebruiken, echter ik kom er niet uit na vele video's en teksten. Ik maak ongetwijfeld een eenvoudige fout, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van de fout.

Ik wil mijn N-channel transistor gebruiken om een schakelaar/circuit te maken. Dus gewoon als een druktoets, echter, de transistor moet de toets 'indrukken'.

Ik heb een atMega328, Panasonic PIR sensor, RF zender en dus een transistor.
De RF zender is een kant en klaar dingetje (remote control 1 kanaals).
ik heb de druktoets verwijderd en wil deze nu triggeren met transistor.
De pinout is: 1-drain, 2-gate, 3-source.

De PIR maakt een contact(GATE) HOOG op moment van detectie.
De SOURCE is verbonden aan de ene kant van de druktoets, de DRAIN verbonden aan de aan de andere kant van de druktoets.

Het probleem is nu dat het contact, constant gemaakt is.
De code is gecontroleerd en getest met een LED, welk naar behoren werkt.

RAAF12

Golden Member

Detectie van personen, moet ik dan denken aan een switch onder een deurmat? PIR dus :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 30 juni 2020 12:10:13 (11%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En wat gebeurt er met de gate? Die zal wel aan de uitgang van de pir-detector hangen, lijkt me; ik zou aanbevelen om bovendien een weerstand naar massa te leggen. Pakweg 10k, erg kritisch zal de waarde niet zijn. Vermits je het energieverbruik wilt beperken wil je misschien experimenteren met een zo groot moglijke waarde waarbij het toch nog betrouwbaar blijft.

NB het kan ook volstrekt geen kwaad om het type transistor te vermelden... eigenlijk was het correct geweest om er dat van het begin af aan bij te zeggen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 30 juni 2020 11:09:46 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Op 30 juni 2020 10:58:40 schreef DarthVader072:
De SOURCE is verbonden aan de ene kant van de druktoets, de DRAIN verbonden aan de aan de andere kant van de druktoets.

Mogelijk is de polariteit verkeerd, verwissel de Source en Drain, mogelijk dat het dan wel werkt.

Op 30 juni 2020 11:08:32 schreef big_fat_mama:
En wat gebeurt er met de gate? Die zal wel aan de uitgang van de pir-detector hangen, lijkt me; ik zou aanbevelen om bovendien een weerstand naar massa te leggen. Pakweg 10k, erg kritisch zal de waarde niet zijn. Vermits je het energieverbruik wilt beperken wil je misschien experimenteren met een zo groot moglijke waarde waarbij het toch nog betrouwbaar blijft.

NB het kan ook volstrekt geen kwaad om het type transistor te vermelden... eigenlijk was het correct geweest om er dat van het begin af aan bij te zeggen.

Excuus, je hebt helemaal gelijk! type transistor BS170 TO-92.
De gate hangt aan de output van de atMega328P. Wanneer de PIR detecteert wordt deze output HOOG. Ik heb de 10K weerstand naar de massa gelegd, helaas nog geen resultaat.

Op 30 juni 2020 11:01:52 schreef RAAF12:
Detectie van personen, moet ik dan denken aan een switch onder een deurmat?

Nee een bewegingsmelder

Op 30 juni 2020 11:08:48 schreef Thevel:
[...]Mogelijk is de polariteit verkeerd, verwissel de Source en Drain, mogelijk dat het dan wel werkt.

Getest, zelfde resultaat (contact blijft gemaakt)

Arco

Special Member

De Gnd van beiden (microcontroller en RF geval) moeten wel aan elkaar zitten natuurlijk, anders kan het nooit werken.
(je kunt de BS170 niet als 'zwevende' schakelaar gebruiken, hij moet een referentie t.o.v. Gnd hebben.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Dacht ik ook aan een zwevende mosfet zonder pulldown en

De SOURCE is verbonden aan de ene kant van de druktoets, de DRAIN verbonden aan de aan de andere kant van de druktoets.

wat is de polariteit van die ene kant en die andere kant?

Weet ook dat er verschillende pinouts zijn voor een BS170 en dat er een reverse diode in zit :)

Kan een optocoupler niet tussen de twee modules?

Arco

Special Member

Als de Gnd's niet doorverbonden zijn, gaat 't zelfs met een pull-down ook niet werken.
(de source en drain zweven dan vrolijk los en de pull-down zit aan de Gnd van de processor, wat niks uithaalt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juni 2020 11:33:45 schreef anoniem015:
Dacht ik ook aan een zwevende mosfet zonder pulldown en
[...]wat is de polariteit van die ene kant en die andere kant?

Weet ook dat er verschillende pinouts zijn voor een BS170 en dat er een reverse diode in zit :)

Kan een optocoupler niet tussen de twee modules?

Misschien wel, ik heb er niet enorm veel verstand van, zoals misschien wel duidelijk is.

In principe werkt een relais zoals ik het wilt, wordt de output van de atMega hoog, dan schakelt het relais in en kan ik dus een circuit maken.
Word hij laag, dan schakelt het relais uit en is het circuit verbroken.

Ik zoek nu dus een mooi alternatief welk de relais kan vervangen, omdat een relais best wel aardig stroom verbruikt.

Anoniem

Een optocoupler ;)
Vraag blijft natuurlijk altijd hoe het circuitje eruit ziet waar de fabrikant zijn drukknopje heeft in opgenomen

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 30 juni 2020 11:46:05 (75%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, wie weet kan er zelfs een tekening vanaf van het schema zoals het nu is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Als je de polariteit in de gaten houdt, kun je ook een 'gewone' opto nemen (bijv. de PC817)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 30 juni 2020 11:33:45 schreef anoniem015:
Weet ook dat er verschillende pinouts zijn voor een BS170 en dat er een reverse diode in zit :)

Weet ook dat een BS170 enorm gevoelig is voor statische elektriciteit!
Een beetje "lekkende" soldeerbout blaast de FET op (in de praktijk meegemaakt)

Op 30 juni 2020 11:56:59 schreef Arco:
Als je de polariteit in de gaten houdt, kun je ook een 'gewone' opto nemen (bijv. de PC817)

[bijlage]

Dit ziet er goed uit, dit lijkt er behoorlijk op! ik ben een schema aan het afmaken, maar volgens mij is dit wel wat ik zoek

Dit is het schema, de druktoets die u ziet bevindt zich op de RF zender (geen tekening in fritzing)

De PIR is overigens ook niet helemaal correct, maar qua aansluitingen is het hetzelfde (+, data out en GND)

Dit is de zender, het is slechts even ter voorbeeld.
Er zit een 12v batterijtje in

Anoniem

TLP172A of photorelay?
Dat is hier een nieuw component dat ik niet ga vergeten ;)

Arco

Special Member

Er zijn veel van die optomos switches. Handig want je hoeft niet op polariteit te letten (en je kunt ze met AC gebruiken)
Bovenstaand schema gaat niet werken omdat de source van de transistor zweeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juni 2020 12:29:25 schreef Arco:
Er zijn veel van die optomos switches. Handig want je hoeft niet op polariteit te letten (en je kunt ze met AC gebruiken)
Bovenstaand schema gaat niet werken omdat de source van de transistor zweeft...

Dank voor je hulp Arco,
Zojuist deze besteld: https://www.conrad.nl/p/kingbright-optocoupler-fototransistor-kb-817-d…

Donderdag kan ik ze dan testen met behulp van je schema!

Arco

Special Member

Da's een gewone optocoupler, dus moet je op de polariteit letten. Even op de schakelaar meten welke pin positief en welke negatief is.
Positief is pin 4, negatief is pin 3 van de optocoupler.

Let ook wel dat de aansluiting als op jouw tekening niet klopt: de twee tegenover elkaar liggende pinnen van zo'n switch zitten aan elkaar in de schakelaar.
(is gewoon een doorverbinding).
Schakelen gebeurt tussen de pinnen die naast elkaar liggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com