HP Pagewide MFP 377dw printkop defect

Omdat dit toch over een elektronicafout gaat, post ik dit printerprobleem graag op dit forum.

Als men het apparaat inschakelt, komt er na de initialisatieprocedure de foutcode 0xc6fd0813.
Blijkbaar betekent dit dat de printkop defect is. Het is al de zoveelste keer dat ik dat in een HP printer tegenkom, maar ik begrijp niet wat er aan zo'n printkop kan mislopen.

Als je die printkop bekijkt is het niet meer dan een print, met enkele weerstandjes en elco's op. In het geval van deze pagewide een massa flatcables (gelijmd) van de print van de printkop naar de printkop zelf.
Alle weerstanden goed, elco's goed. Voor zoverre zichtbaar ook de aansluitingen der flatcables goed.

Wat ins hemelsnaam kan hieraan kapot gaan zodat de software die error detecteert...

tnx!
Gert

in zo'n ding zitten tig piezo elementjes die de inkt uit hele kleine gaatjes spuiten. gaatje verstopt kan al genoeg zijn. vaak veroorzaakt door weinig gebruiken en namaak inkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juni 2020 22:51:49 schreef testman:
in zo'n ding zitten tig piezo elementjes die de inkt uit hele kleine gaatjes spuiten...

Wellicht, maar hoe kan die elektronica dat dan detecteren vraag ik me af? Trekken die piëzo elementen dan meer stroom, of juist minder als die verstopt zouden zitten. Uiteindelijk spuiten die dingen toch maar de inkt op het blad. De printer "ziet" niet of er inkt op het blad gespoten is vroeg ik me af.

Wat jij zegt lees je wel vaker ivm die printers: namaakinkt etc.

Arco

Special Member

Zo'n printhead is nog al een precisieinstrument... ;)
Bij stilstaan zonder gebruik willen de nozzles nogal snel verstoppen. Cleaning cycle wil dan soms helpen.
Als het heel erg is, kop reinigen met wattenstaafjes met IPA. (als er echt een spuitmondje kapot is helpt uiteraard alleen vervangen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoelang heeft het ding stil gestaan met de stekker eruit?

HP zegt maximaal 3 maanden voor de professionele pagewide printers, maar dat zal hier niet veel anders zijn denk ik.

Is de kop opgedroogd dan is het einde oefening helaas.

Geen idee hoe lang hij precies heeft stilgestaan.
Nu is het zo, na stilstand is hij nog door iemand gebruikt geweest gedurende een maandje ofzo. Dan uiteindelijk is de errorcode erop gekomen.

Cleaning cycle is niet meer bereikbaar. Eens de error zichtbaar is, zijn de menu's niet meer te bereiken.

Eens proberen om de printkop te bereiken om hem schoon te maken dan maar. Ik heb hem nog niet zover opengegooid zodat de printkop bereikbaar is. Schijnt nog niet eenvoudig te zijn.

Sine

Moderator

Die pagewides hebben een "iets" andere printkop dan je gemiddelde zig-zag printertje. Die is letterlijk de breedte van de pagina.

Op 27 juni 2020 21:32:32 schreef Beeldbuisje:

Als je die printkop bekijkt is het niet meer dan een print, met enkele weerstandjes en elco's op.
Gert

Ik heb ze nooit uit elkaar gehad, maar elco's hebben niet zo heel veel zin als er niets van actieve elektronica op zit, ik vermoed dat de onderkant van die print vol zit met drivers voor de nozzles.

Op 27 juni 2020 22:51:49 schreef testman:
in zo'n ding zitten tig piezo elementjes die de inkt uit hele kleine gaatjes spuiten. gaatje verstopt kan al genoeg zijn. vaak veroorzaakt door weinig gebruiken en namaak inkt..

In het geval van HP thermisch, ik meen dat epson en een enkele canons piezo koppen hebben.

Als ik eens erg veel tijd heb, zal nog eens een poging wagen die printkop eruit te slopen.
Het ding heeft al in de auto gestaan op weg naar het recyclagepark toen ik me bedacht. Het zou een prachtapparaat zijn mocht het terug gaan functioneren.
We gaan er natuurlijk geen nieuwe printkop voor kopen, enkel als ie te herstellen is met de gegeven tips hier.

Zal er ter zijner tijd over berichten.

Je kunt ook proberen om de printkop te 'flushen' met spuit en oplosmiddel, zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=zbqlxxPka-0

Heb het laatst ook gedaan,maar bij mij niet echt succesvol...

vergeten

Golden Member

HP Pagewide MFP 377dw printkop defect????

Dit is een laserprinter _/-\o_ die werkt met toner geen inkt en spuitkopjeskanalen!

EDIT: Was toevallig vandaag op zoek naar een HP colorlaser MFP M377dw welke niet meer leverbaar is. Wel verwarrend dat ze nagenoeg dezelfde typenamen gebruiken voor fundamenteel anders werkende printers.
Ben op m'n verkeerde been gezet daardoor.

Het is inderdaad een inktverwerkende printer.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Dat kan niet, want in een laserprinter zit geen printkop dus dan kun je geen melding krijgen dat die stuk is.

123inkt is het ook niet met je eens, er gaat 64ml inkt in een cartridge: https://www.123inkt.nl/Inkt-cartridges/HP/Printer-type/Overige-types/H…

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 30 juni 2020 19:49:57 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

HP is 't ook niet met je eens... ;)
Wat er wel staat is: "Printspeed: ISO laser-comparable..."
https://www8.hp.com/emea_middle_east/en/printers/product-details/produ…

Leesvoer over de printerkop: https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.hp.com%2Fhpin…
(er zitten 42240 nozzles op... ;) )

Ik zag trouwens dat bovenstaande link een 'decorated link' van Google was, mijn Firefox Google Search Link fix addon schijnt niet meer te werken... (staat wel aan)
Hebben meer mensen daar last van? Die links van een half A4'tje lang zijn nogal storend... :(

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 30 juni 2020 20:02:43 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

En daar heb je dan weer zoiets voor als: https://tinyurl.com/ mocht je hem willen kopieren en plakken, dan wordt hij enorm veel korter :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 30 juni 2020 22:22:20 (38%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Da's zo omslachtig... ;)
De add-on daarvoor in Firefox heeft (tot nu toe) altijsd gewerkt, maar nu dus niet (meer)...
Die knipt een link automatisch op maat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er is geen schoonmaken aan. Deze printkoppen zijn bedoeld voor regelmatig gebruik. Tijdje stil staan zonder de stekker erin is einde oefening na een maand of 3 als deze normaal is uitgezet in de ruststand.

Als je de printer NIET normaal afsluit via de soft uitschakel methode en gewoon de stekker eruit trek kan de kop in de vrije lucht staan en dan is het met 24 uur ook helemaal klaar.

Met de stekker erin maakt de kop een spoelbeurt af en toe.
Schoonvegen van de spuitmondjes is ook een no go, het is allemaal zo klein dat je ze dicht drukt. Maar he, als het al stuk is why not zeg ik dan maar.

Ik repareer deze printers op professionele basis maar dat zijn dus de iets grotere printers maar met hetzelfde principe.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op dinsdag 30 juni 2020 23:29:06 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Op 30 juni 2020 22:20:18 schreef vergeten:
En daar heb je dan weer zoiets voor als: https://tinyurl.com/ mocht je hem willen kopieren en plakken, dan wordt hij enorm veel korter :)

Dat is een rampending want die links verlopen en je kunt nooit meer zien waar ze heen gingen. Bovendien moet je het maar net vertrouwen voordat je erop klikt.

Tip aan Arco is om als je links uit Google plakt, er eerst op te klikken. Anders wordt het inderdaad een janboel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 juni 2020 23:24:48 schreef nijhuisr:
Er is geen schoonmaken aan. Deze printkoppen zijn bedoeld voor regelmatig gebruik. Tijdje stil staan zonder de stekker erin is einde oefening na een maand of 3 als deze normaal is uitgezet in de ruststand.

Als je de printer NIET normaal afsluit via de soft uitschakel methode en gewoon de stekker eruit trek kan de kop in de vrije lucht staan en dan is het met 24 uur ook helemaal klaar.

Met de stekker erin maakt de kop een spoelbeurt af en toe.
Schoonvegen van de spuitmondjes is ook een no go, het is allemaal zo klein dat je ze dicht drukt. Maar he, als het al stuk is why not zeg ik dan maar.

Ik repareer deze printers op professionele basis maar dat zijn dus de iets grotere printers maar met hetzelfde principe.

25 jaar geleden mijn eerste computer. Toen werd gezegd: een inktjet als je weinig print, een laser als je veel print.
Lijkt me tegenwoordig omgekeerd te zijn.
Ik begrijp nu waarom ik er zo zoveel gehad heb met defecte printkop...

Arco

Special Member

Meeste koppen zijn met geduld en schoonmaken wel weer te 'ontstoppen'... (als ze niet echt kapot zijn)
Meeste oudere inkjets waren HP met kop in de inktpatroon ingebouwd. Daar kreeg je iedere keer bij patroonwissel ook een nieuwe printkop...
Dus dat kan lang meegaan. Oudere kleurenlasers waren ook loeiduur t.o.v. inkjets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vroeger in de middelbare school wel meer aan printers gesleuteld. Ik kon de HP printers destijds alleen maar in de bloemen zetten om die reden.
Canon had toen betere afdrukkwaliteit naar foto's toe, maar die zaten toen al met van die ingebouwde injectoren. Ging dus massaal defect, wellicht om de reden die jullie hier aangeven.

Dat HP vandaag de dag nog echt de printer is die je hebben wil weet ik niet echt.
écht veel problemen mee lijkt me.

printkwaliteit is wel beter tegenwoordig, maar het is veel te slecht gebouwd. onderdelen zijn nog steeds veel te duur en in de software bij printers wordt er ook een onderdeel op zwart gezet omdat het versleten zou zijn. mn kleuren laser hier had dat ook, de imaging drum was op volgens de printer software, die melding eruit gehaald en print nog steeds prima scherp op die "gare" drum. ding had ik gekregen, zaten nog 4 volle toner cartridges in ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Mijn HP laserprinter heb ik denk ik 15 jaar geleden gekregen, en werkt nog steeds..Met de originele toner.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 juli 2020 10:19:27 schreef Beeldbuisje:
Vroeger in de middelbare school wel meer aan printers gesleuteld. Ik kon de HP printers destijds alleen maar in de bloemen zetten om die reden.

Ik herinner me nog het repareren van de 'error 50' van de HP Laserjet II en III van vroeger, en wat roken ze allemaal lekker naar ozon!

En over de verwarring tussen inkjet en laserjet: ik dacht twee jaar geleden een laserprinter te kopen en het blijkt in werkelijkheid een LED printer te zijn. Bij de laserprinter wordt één lichtbron gebruikt met bewegende spiegels/lenzen. Bij een LED printer wordt een hele reeks LEDs gebruikt en heb je die bewegende lenzen etc. niet meer nodig.

Mogelijk dat de je tegenwoordig sowieso een LED printer krijgt als je volgens de winkel een laserprinter koopt?

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 5 juli 2020 14:20:28 (38%)

error 50, was dat niet de lasermotor? ik weet nog dat een aantal modellen printers hetzelfde binnenwerk bevatte indertijd. oa modellen van canon en hp hadden hetzelfde loopwerk. soms herstel ik nog wat aan hp laserjet printers van 21 jaar oud, soms ineens de netwerk module dood en trekt voeding printer plat. ook vaker al de fixing gewisseld, dan staat er 3 ton op de klok en heeft de heaterrol een heldere sleeve erop zitten, toplaag bijna helemaal weg. vaker komt voor dat een afdruk erg slecht is, veelal door nepcartridges. die dingen hebben al een leven of meer erop zitten, sommige onderdelen worden vervangen maar niet altijd worden de juiste onderdelen gebruikt, of de toner samenstelling is verkeerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer