iemand ervaring met eigen pasta stencils maken met een silhouette printer?

Ik zag wat filmpjes van mensen die eigen pasta stencils maken met ene silhouette printer.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Voor kleine batches van 5 pcb's lijkt me dat nog wel interessant.
Stencils kosten bij jlc geen drol meer, alleen maken ze dat ding altijd in A3 formaat zo ongeveer, ook al is je pcb 2x3cm bijvoorbeeld. Ze pakken het in tussen 2 houten platen en dat maakt de verzendkosten best hoog.
Voor wat grotere aantallen gene probleem, maar voor wat probeersels leek dit me wel interessant.

Arco

Special Member

Normaal worden die stencils voor een bepaalde machine op maat gemaakt, ze vragen ook meestal voor welk merk/type machine het is...
(met 'handwerk' houden ze geen rekening, dat wordt niet veel gedaan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Zeg dat niet te snel Arco, veel Chinese PCB boeren doen nu ook stensils volgens opgavve.

Of een snijplotter precies genoeg is voor kleine SMD packages?
Ik betwijfel het. Of werken die dingen anders?

Ik heb het ooit geprobeerd met een kleine CO2 lasersnijmachine. Dat gaat in de graveermodus wel, maar niet geweldig.
Voor klein spul bestel ik stencils in een hanteerbare 15x15 cm. Groter of framed is duurder en erg onhandig voor handwerk.

waar bestel je die als ik vragen mag?

Zelf maak ik soms stencils met een CO2 laser-graveerder.
Het gaat dan om kleine ontwerpjes van 1 of 2 stuks waar onderdelen op zitten waar je met de hand niet bij kunt (BGA of sommige connectoren).
Die maak ik dan van dunne folie, het liefst polyester.
Andere materialen gaan vaak rafelen door de hitte van de laser of de randen smelten bobbelig weg en dat geeft problemen met het uitsmeren van de pasta.
Papier (glossy) heb ik ook wel gebruikt voor eenmalig gebruik.
Als je er meerdere moet hebben dan kun je die goedkoop X maal reproduceren.
Voor grote ontwerpen bestel ik het stencil mee.
EuroCircuits levert stencils met eC registratie die in hun frames passen en da gelijk uitgelijnd zijn.

bij de topictitel dacht toch even dat er iemand vormpjes voor zijn eigen(eetbare) pastamaker wilde ontwerpen.
Ik ben blijkbaar toch neit elektronica minded genoeg :)

Met vriendelijke groet, Rob

Ik maak er wel eens stencils mee. Voor 0805 en sot-23 formaat componenten gaat het meestal prima uit mylar, maar voor fine pitch ic's of kleine pads krijg je ofwel grote vlakken ofwel kleine stukjes die er niet uit kunnen.

Beter idd bij de printen meebestellen. Of hier in europa bij multi-circuit-boards.eu of eurocircuits.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 29 juni 2020 22:19:57 schreef Stijnos:
Stencils kosten bij jlc geen drol meer, alleen maken ze dat ding altijd in A3 formaat zo ongeveer, ook al is je pcb 2x3cm bijvoorbeeld.

Als je "ja, stencil" aanclickt, dan krijg je inderdaad een standaard stencil meegeleverd, wat best wel groot is.

Maar als je naar "stencil bestellen" gaat dan kan je gewoon kiezen hoor.

Gewoon de GTP (top-paste) in een zipfile verpakken (in z'n eentje) en dan uploaden en dan krijg je een stencil, precies zoals je het hebben wilt.

Ik zelf bestel altijd de 38x28, maar vandaag heb ik dan wel 5 ontwerpen d'r op laten zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/