Camping aansluitingen 3 lijnen > per lijn 1 fase

Ik ben zo nu en dan op een kleine camping aan het helpen waar de afgelopen 25 jaar alle elektra is aangelegd
We hebben 3 fases die binnenkomen, 35 ampère gezekerd.
Bij binnenkomst wordt dat gesplitst over 6 lijnen, met eigen aardlekautomaat en eigen 25 ampère automaat.

Van die 6 lijnen zijn er 3 voor alle kampeerplaatsen. En daar gaat het wel eens fout.
Deze 3 lijnen bestaan uit 3 fases, 1 nul en een aarde. Zo'n lijn loopt naar 2 of 3 elektra palen op het terrein waar weer 2 a 3 caravans 6 ampère op aangesloten zijn.
Per elektra paal op het terrein wordt 1 van de fases aangesloten en de nul en de aarde. En vandaar loopt de kabel weer door. Bij de volgende paal is de andere fase aangesloten met nul en aarde. Enz.

Vorig weekeind hevig onweer, echt heel erg. 3 Aardlek automaten eruit, maar na reset, werkte alles weer.
De andere ochtend, van 1 van deze lijnen stond de nul onder spanning en meetten we op ieder stopcontact van deze 3 elektra palen en de bijbehorende caravans, 400 volt.
Ook in de meterkast waar de kabel vertrekt, stond tussen iedere fase en de nul, 400 volt.
Heel wat schade dus.

Als leek denk ik dat het in de loop van de tijd erg slecht aangesloten is allemaal. En ik denk dat de gezamelijke 0 die gebruikt wordt voor alle palen die verschillende fases gebruiken waarschijnlijk ook niet mag.
Maar kan iemand mij in lekentaal uitleggen wat er gebeurd zou kunnen zijn en wat we er in de toekomst tegen kunnen doen ?

als er 400V tussen fasen en de nul staat dan is de nul onderbroken geweest. de zwaarste last trekt de nul dan naar de fase, de licht belaste fase gaat omhoog richting 400V. wrs heb je ergens een rotte nul dus, kan een las of automaat zijn die maar half terugkomt.

met 1 nul uitverdelen mag wel naar 230V, mits je steeds 2 polig de eindgroepen zekert, en tegenwoordig met 30mA aardlek erop.

je doet er miss goed aan eens de distributie groepen te bekijken op corrosie en roest. wat er duidelijk slecht is eruit mieteren en vervangen. een overspanning beveiliging op de voeding zetten is miss ook niet verkeerd..

25 jaar is al best wat in een koude vochtige buitenkast, met de afgelopen jaren alleen maar meer last erop.

wrs is de aardlekautomaat van die lijn gaar, als de andere groepen uit die kast er geen last van hadden. 400V nul tov alle fasen kan overigens niet, 1 fase naar 0 zal bijna 0V meten.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 30 juni 2020 20:57:52 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De eindgroepen zijn allemaal 2-polig gezekerd, maar met geen enkele aardlek erop. Als we ooit in een caravan een aardlekprobleem hebben dan springt de hele lijn eruit en is het altijd lastig zoeken naar de veroorzaker.

normaal zit er een alamatje op de eindgroepen, een B6 30mA model en geen aardlek op de distributie voeding, maar dat is afhankelijk van je aarding, kan zijn dat een 300mA model aardlek op de voeding toch nodig is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

En ik denk dat de gezamelijke 0 die gebruikt wordt voor alle palen die verschillende fases gebruiken waarschijnlijk ook niet mag.

Ja dat mag en de gebruikelijke werkwijze dus niets bijzonders.

Maar kan iemand mij in lekentaal uitleggen wat er gebeurd zou kunnen zijn en wat we er in de toekomst tegen kunnen doen ?

Wat er precies gebeurt is weet ik ook niet maar blijkbaar is al in de meterkast de nul los gekomen. Om het te voorkomen moet je periodiek inspecties laten uitvoeren. Deze periode mag maximaal om de 10 jaar maar voor een camping moet dat denk ik vaker
En om de 5 jaar een monteur laten langskomen die alles aansluitingen nog een keer aandraait. Aansluiting die warm worden willen de schroeven na verloop van losser gaan zitten. Eigenlijk hoor je elke verbind met een moment sleutel of moment schroevendraaier aan te draaien. Zou zit elke aansluiting precies vast genoeg en ook niet te strak echter word dit maar zelden gedaan.
Naast aandraaien heb je op een camping met vocht te maken en als vocht in de kabel kan komen dan rot deze van binnen uit en daar moet gewoon periodiek naar gekeken worden of een goede verzekering en de schade voor lief nemen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 30 juni 2020 21:29:46 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

natrekken doet men tegenwoordig niet meer zo veel als 20 jaar terug, thermische camera erop, komt daar oververhitting uit dan aanpakken. bij kasten die onderhevig aan trillingen zijn wel, maar 95% heeft daar geen last van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Gaat het om ondergrondse of bovengrondse kabels?
Omdat er gesproken word van "elektra palen".
Veel verschil maakt het niet, behalve dan dat je bij bovengronds geen graafproblemen hebt.
Verder is het een kwestie van meten, in delen.

Edit:

Maar kan iemand mij in lekentaal uitleggen wat er gebeurd zou kunnen zijn

Waarschijnlijk, zoals ook al door de anderen gesuggereerd, de nul onderbroken. Dat kan door onweer. Onweer maakt ook bij netbeheerders dingen kapot. Maar is het nog niet verholpen?

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 30 juni 2020 21:48:17 (38%)

Alles zit ondergronds, dus hopelijk hoeven we geen hele kabels te gaan vervangen.
Verder was het een hevig onweer, maar na resetten van de 300 mA Aardlek, heeft alles weer gewerkt.
Pas de volgende morgen rond 10 uur ging het fout.
Zou het in plaats van door onweer, ook door vocht gekomen kunnen zijn ?

Oh ja, dat was ik even vergeten. Nadat we de 3-fase automaat , waar de lijn mee begint, vervangen hebben, bleef alles aan.
We hebben hem alleen moeten vervangen door een 16 ampère exemplaar want 25 ampère hadden we niet.

En ter jullie geruststelling misschien, Er is een afspraak, er komt aanstaande vrijdag een Installatie bedrijf langs om in ieder geval die automaat om te wisselen voor een 25 ampère exemplaar en uiteraard vraag ik hem om zoveel mogelijk na te kijken.

Op 30 juni 2020 20:47:00 schreef Theovh57:

Maar kan iemand mij in lekentaal uitleggen wat er gebeurd zou kunnen zijn en wat we er in de toekomst tegen kunnen doen ?

Leken zouden in mijn ogen niet aan dit soort installaties moeten werken, laat de ingeschakelde installateur lekker zijn werk doen. Vraag hem om een keuring van de gehele installatie. Dingen kunnen snel gevaarlijke situaties opleveren, iets wat je op een camping echt niet wilt hebben.

Gr.

Erik

Je hebt waarschijnlijk een blikseminslag op de camping gehad.
Als er toch een monteur komt, trek alle stekkers er uit en laat deze de gehele vaste installatie meggeren.
Daar er 400volt op de eindgroepen heeft gestaan kun je verwachten dat er gasten zijn, die zich met schade komen melden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 30 juni 2020 22:21:39 schreef erik1234:
[...]

Leken zouden in mijn ogen niet aan dit soort installaties moeten werken, laat de ingeschakelde installateur lekker zijn werk doen. Vraag hem om een keuring van de gehele installatie. Dingen kunnen snel gevaarlijke situaties opleveren, iets wat je op een camping echt niet wilt hebben.
Gr.
Erik

Deze leek werkt ook helemaal niet aan deze installatie. Ik sta er bij ik ben er verantwoordelijk voor en heb dus ook een installateur ingeschakeld.
De 3-fase automaat is door een gepensioneerd campinggast vervangen die vertelde dat hij heel zijn leven in dat spul gewerkt had.

Deze camping heeft een bestuur, waar ik lid van ben en ik moet dus aan het bestuur uit gaan leggen waarom er meerdere caravans opeens een kapotte omvormer hebben. Dat zijn grapjes van rond de 500 euro per stuk.
En als ik dan verteld, ja dat komt omdat er 400 volt op alle stopcontacten stond, dan gaan er natuurlijk vragen komen.
En ook ikzelf wil het graag begrijpen, vandaar deze topic

[Bericht gewijzigd door Theovh57 op dinsdag 30 juni 2020 22:34:16 (23%)

mvdk

Golden Member

Strikt genomen moet zo'n installatie eigenlijk onder 3140 komen.
Er behoort een installatie verantwoordelijke te zijn, die kennis heeft van de techniek. Mogelijk zal de installateur erover beginnen. Maar dat kost geld. Try to stay away from it. Maar laat em wel de boel repareren...

Op 30 juni 2020 21:56:29 schreef Theovh57:
Alles zit ondergronds, dus hopelijk hoeven we geen hele kabels te gaan vervangen.
Verder was het een hevig onweer, maar na resetten van de 300 mA Aardlek, heeft alles weer gewerkt.
Pas de volgende morgen rond 10 uur ging het fout.
Zou het in plaats van door onweer, ook door vocht gekomen kunnen zijn ?

Oh ja, dat was ik even vergeten. Nadat we de 3-fase automaat , waar de lijn mee begint, vervangen hebben, bleef alles aan.
We hebben hem alleen moeten vervangen door een 16 ampère exemplaar want 25 ampère hadden we niet.

En ter jullie geruststelling misschien, Er is een afspraak, er komt aanstaande vrijdag een Installatie bedrijf langs om in ieder geval die automaat om te wisselen voor een 25 ampère exemplaar en uiteraard vraag ik hem om zoveel mogelijk na te kijken.

ik vermoed dat de 16A automaat niet goed is aangesloten, nuldraad niet in de klem gestoken maar eronder. pas nog een kast uitgebreid waar zo 3 groepen al 20 jaar zaten, goed heet geweest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik hoop voor je dat er inmiddels een fout gevonden is.
Je hebt het al gelezen, de fout komt door een onderbreking (of slecht kontakt) in de NUL

Helemaal voorkomen kun je het nooit, maar een degelijke inspectie (en een vakbekwame monteur) kan het vaak aan zien komen.

Een themische inspectie kan, maar voor een camping, met vaak zeer wisselende belastingen, is lastig te meten. Temperatuurverhogingen ontstaan niet direkt, maar gaan langzaam.

Het is niet geheel te voorkomen dat een (of meerdere) aardlekschakelaars of aardlekautomaten eruit springen bij een blikseminslag in de nabije omgeving. Dus dat voorkomen kan ook bijna niet.

Pas op met verantwoordelijkheid. Wees je er van bewust dat je aansprakelijk gesteld kan worden bij een ernstig ongeluk.
Wil je dit? Krijg je van het bestuur/directie voldoende steun en mogelijkheden om je taak naar behoren uit te kunnen voeren?

Misschien een beetje flauw,
Maar.....
Als je deze vraag stelt, dan heb je te weinig kennis om je taak (als verantwoordelijke) uit te kunnen voeren.

Antwoord op het doorlussen zoals je omschrijft, dat mag, mits.....
a: Je aarding hier voor geschikt is.
b: de draden dik genoeg zijn voor de bijbehorende beveiliging
c: de kabels niet te lang zijn, ivm tijdig afschakelen bij kortsluiting of aardsluiting.
d: de kabels dik genoeg zijn ivm de spanningsval
e: nog een heleboel punten, dat kun je vinden in de NEN1010, maar hierboven heb ik een aantall van de meest belangrijkste aangehaald.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 30 juni 2020 23:28:00 (25%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik wacht nog even af tot vrijdag het installatie bedrijf erbij geweest is.
Zaterdag of zondag zal ik zijn bevindingen hier posten.

Op 30 juni 2020 23:20:22 schreef Toeternietoe:
....
Als je deze vraag stelt, dan heb je te weinig kennis om je taak (als verantwoordelijke) uit te kunnen voeren.
....

Dat is wel een interessante. Op welke kleine camping, met bv een 40 plaatsen, loopt echt iemand rond die verstand van zaken heeft betreffende de elektra aansluitingen ?
Ik denk nergens.
Het zal over het algemeen zo gaan, het wordt aangelegd door een bedrijf en daarna zal het jaren goed gaan.
In ons geval is het wat minder, wij zijn niet commercieel, wij zijn een vereniging, het is de afgelopen 20 jaar aangelegd door goed bedoelende hobbyisten.
Ik zal inderdaad ervoor zorgen dat er een volledige controle van de elektrische installatie komt, maar dat zal er vrijdag nog wel niet van komen.
Hou jullie op de hoogte.

mvdk

Golden Member

Wat ik al eerder gezegd heb: strikt genomen moet zo'n installatie geregeld, (ik heb geen idee van termijnen) gekeurd te worden. (nen3140)
Bij een hondenclub in mijn woonplaats was dat ook zo.
Er hoort een IVer te zijn. Dat word dan waargenomen door de installateur.

Zitten er misschien verbindingsmoffen in de ondergrondse kabels?

Op 30 juni 2020 20:47:00 schreef Theovh57:
De andere ochtend, van 1 van deze lijnen stond de nul onder spanning en meetten we op ieder stopcontact van deze 3 elektra palen en de bijbehorende caravans, 400 volt.
Ook in de meterkast waar de kabel vertrekt, stond tussen iedere fase en de nul, 400 volt.

Hoe heb je dat gemeten?
Het is namelijk erg raar om tussen iedere fase en de nul 400V te meten. Er zou dan op zijn minst bij 1 fase veel minder moeten meten.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 30 juni 2020 23:40:52 schreef Theovh57:
Dat is wel een interessante. Op welke kleine camping, met bv een 40 plaatsen, loopt echt iemand rond die verstand van zaken heeft betreffende de elektra aansluitingen ?
Ik denk nergens.

Dat denk ik ook. Ik ben in mijn leven op minstens 100 verschillende campings geweest, maar nergens een installatieverantwoordelijke aangetroffen. De installatie wordt meestal wel aangelegd door een installateur, maar die trekt zich daarna terug en wordt er alleen maar bij geroepen als er iets loos is. Een kleine camping kan het zich ook niet veroorloven om dagelijks een installatieverantwoordelijke te laten rondlopen.

Op 30 juni 2020 23:53:32 schreef mvdk:
Zitten er misschien verbindingsmoffen in de ondergrondse kabels?

Dat weet niemand meer. In ieder geval aangelegd voor mijn tijd.

Op 30 juni 2020 23:53:54 schreef meander:
[...]

Hoe heb je dat gemeten?
Het is namelijk erg raar om tussen iedere fase en de nul 400V te meten. Er zou dan op zijn minst bij 1 fase veel minder moeten meten.

Met een multimeter op de 3-fase automaat, tussen iedere fase en de nul stond 400 volt. En ook controle op de elektra palen bij de staanplaatsen. Daar ook met een multi-meter 400 volt gemeten.

vergeten

Golden Member

Een multimeter is hoogohmig dus hij meet ook lekspanningen die bij geringe belasting flink of volledig inzakken.
Beter meten met een testlamp die gebruikt wat stroom zodat lekspanningen "verdwijnen".
Nou begrijp ik wel dat er geen 400v lampen zijn dan neem je 2 stuks 230v/60W gloeilampen of zo in serie, als testlamp.
Of een "duspol" die belast ook de gemeten spanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

om dagelijks een installatieverantwoordelijke te laten rondlopen.

Ik denk als je ook kantoren meerekent dat er bij minder dan 1% van de bedrijven een IVer rond loopt. Waarom zou er überhaupt om een camping een IVer moeten zijn. Gewoon zorgen dat de installatie gekeurd is en dat in geval van nood een installateur laat komen. Het regelmatig laten keuren laat als zien dat je verantwoordelijk met de installatie omgaat, en daarvoor hoef je er zelf niet meer verantwoordelijk voor te zijn omdat je dat uitbesteed hebt en goed word onderhouden. Voor de wet ben je aansprakelijk als je nalatig bent geweest. Als je kan aantonen dat niet nalatig bent geweest kunnen ze je op dat deel niet aansprakelijk stellen. Wil ook niet zeggen dat je helemaal niet aansprakelijk meer bent maar daartegen kan je je zelf verzekeren.
Als er op een camping een groep uitvalt door een defect is dat vervelend maar over het algemeen geen ernstig probleem. Op een kantoor kan het al iets vervelender zijn maar met een paar verlengkabels zou men weer verder moeten kunnen. Als er op een shell plant iets een groep defect raakt is het snel ernstig en daar lopen dan ook wel IVers rond. Voor onderhoud op de shell moeten toch al elke ochtend veel groepen worden vrij-geschakeld of geblokkeerd en na werktijd weer worden bij geschakeld.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 1 juli 2020 15:07:40 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juni 2020 21:00:57 schreef Theovh57:
De eindgroepen zijn allemaal 2-polig gezekerd, maar met geen enkele aardlek erop. Als we ooit in een caravan een aardlekprobleem hebben dan springt de hele lijn eruit en is het altijd lastig zoeken naar de veroorzaker.

Een moderne caravan heeft zelf een aardlek aan boord. 6A mag dat op een moderne camping niet wat meer zijn? De laatste 25 jaar nooit minder dan 16A gehad. Je betaald er tenslotte wel de hoofdprijs voor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

16A per plek met een 3x 35A voeding, vergeet het maar, iedereen gaat tegelijk eten bereiden, dan gaat het fout..

ik zit nog te denken of er miss merin gerin zat voorheen, die hebben de nul links, als daar niet op is gelet en de nul rechts op de automaat is gezet dan zit het nu verkeerd aangesloten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

@benleentje: Er hoeft niet dagelijks een IVer rond te lopen. Er moet vermoedelijk (ik blijf voorzichtig met m'n beweringen) wel een installatie verantwoordelijke zijn, zoals omschreven in de 3140. Dat kan je uitbesteden. Maar ik heb daarover al gezegd, probeer er van weg te blijven. Kost geld. On the other hand: gaat er een keer iets vreselijk mis, dan is het gauw een economisch delict. En dat is duur.

op t werk zijn er ook bij die IV er zijn bij klanten, soms in maanden niet geweest, maar op papier wel IV er daar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer