Yogurtmaker met timer en temperatuur regelaar stuk

vergeten

Golden Member

Op 12 juni 2020 10:42:05 schreef LouisB: Ik zit in Appelscha. Dank.

Ik kan je helaas niet aan huis helpen het is maar 190km weg.
Zet je woonplaats in je profiel of als je dat niet precies wilt schrijf je toch omgeving/in de buurt van woonplaats.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb nog geen goede soldeerbout bij de hand gehad. Aankomend weekend hoop ik. Ik kan de grote condensator niet vinden op internet. Voorts als zd1 stuk is, hoe kom ik er achter welke het is?

Eindelijk met soldeerbout zd1 los gesoldeerd. Hij meet .oo2 beide kanten. De grote gele is ook los. Hoe meet ik die?

Lucky Luke

Golden Member

Dan is ZD1 stuk. De grote gele condensator zou je de capaciteit van kunnen meten, als je meter die functie heeft, maar kun je ook even zo laten tot nadat het andere defect gerepareerd is.

Op 17 juni 2020 08:46:56 schreef LouisB:
Voorts als zd1 stuk is, hoe kom ik er achter welke het is?

Staat er een typenummer op IC1? Kun je daar een goede foto van maken of het overtikken?

Heb je een regelbare voeding? (Dan hoef je die print niet uit het lichtnet te voeden met testen straks. Wel uitkijken niet de zenerdiodes te mollen, dus een voeding met stroombegrenzing is het beste en anders een geschikte weerstand in serie).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Staat geen typenummer op ic en heb ook geen regelbare voeding.

Lucky Luke

Golden Member

Dat maakt het lastiger. Dan wordt het "gokken". Al kun je kijken wat een 3v3 zener doet, en wat een 5v1 zener doet, in die volgorde.

En die zener is ook niet zomaar stuk gegaan, waarschijnlijk. Maar uitzoeken wat en hoe precies gaat toch echt stukken makkelijker met een labvoeding...

(En Appelscha fiets ik ook niet even heen vanuit Leiden, met of zonder voeding in een rugtas is dat toch wat ver.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Kan ik hem evt opsturen of zal ik er gewoon een nieuwe condensator en zenerdiode in doen?

vergeten

Golden Member

Een zenerdiode van 3,3 volt en 5,1 volt kan je prima testen met een 9v batterijtje.
Zet een weerstand van 470Ω in serie met de zener en sluit dat aan op de batterij.
De + aan de diode bij de streep.
Als je dan over de diode meet moet je daar de zenerspanning meten.
Als je over de weerstand meet is daar 9 volt - de zener spanning van over.
Meet je 9 volt over de weerstand dan is de diode kortgesloten.
Meet je 9 volt over de diode dan is hij onderbroken (heel hoogohmig).

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dank echter is zd1 stuk en dus niet meer te meten vrees ik.

Op 29 juni 2020 19:57:10 schreef vergeten:
Een zenerdiode van 3,3 volt en 5,1 volt kan je prima testen met een 9v batterijtje.
Zet een weerstand van 470Ω in serie met de zener en sluit dat aan op de batterij.
De + aan de diode bij de streep.
Als je dan over de diode meet moet je daar de zenerspanning meten.
Als je over de weerstand meet is daar 9 volt - de zener spanning van over.
Meet je 9 volt over de weerstand dan is de diode kortgesloten.
Meet je 9 volt over de diode dan is hij onderbroken (heel hoogohmig).

Lucky Luke

Golden Member

Wat ik bedoelde was niet "je kunt onderzoeken hoe een 3v3 zenerdiode zich gedraagt", maar "je zou de defecte zenerdiode van deze printplaat kunnen vervangen met een 3v3 zenerdiode en kunnen kijken welk resultaat dat geeft, en als dat niet werkt een 5v1 exemplaar kunnen proberen".

Omdat van de defecte zener niet meer te achterhalen valt wat de spanning was, kun je het beste laag beginnen en kijken of het werkt.

Als ik het zo inschat, zit er een microcontrollertje oid op die print, dat werkt vaak op 3v3 of 5V. En waarschijnlijk zit er iets relais-achtigs op, dat kan op 5V, 12V of 24V werken. Maar je wilt geen 12V op dat microcontrollertje zetten, dan gaat het stuk. Dus begin je met de laagst mogelijke spanning. En als je op 5V niet werkt kun je beter niet hoger gaan.

Maargoed. Je zou ook bij V&A een oproepje kunnen zetten of iemand die print voor je wil repareren als je 'm opstuurt. Je hebt dan wel geen garantie dat het gaat lukken, en uiteraard verzendkosten. (De onderdelen kosten in verhouding erg weinig, zeker als je de tijd die er in gaat zitten bekijkt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat wil ik wel proberen. Nu even kijken waar ik die zenerdiodes kan kan krijgen. En ook een 1µF/305v~/X2. Enig idee waar? Ik kon die laatste niet vinden.

Op 29 juni 2020 20:29:51 schreef Lucky Luke:
Wat ik bedoelde was niet "je kunt onderzoeken hoe een 3v3 zenerdiode zich gedraagt", maar "je zou de defecte zenerdiode van deze printplaat kunnen vervangen met een 3v3 zenerdiode en kunnen kijken welk resultaat dat geeft, en als dat niet werkt een 5v1 exemplaar kunnen proberen".

Omdat van de defecte zener niet meer te achterhalen valt wat de spanning was, kun je het beste laag beginnen en kijken of het werkt.

Als ik het zo inschat, zit er een microcontrollertje oid op die print, dat werkt vaak op 3v3 of 5V. En waarschijnlijk zit er iets relais-achtigs op, dat kan op 5V, 12V of 24V werken. Maar je wilt geen 12V op dat microcontrollertje zetten, dan gaat het stuk. Dus begin je met de laagst mogelijke spanning. En als je op 5V niet werkt kun je beter niet hoger gaan.

Maargoed. Je zou ook bij V&A een oproepje kunnen zetten of iemand die print voor je wil repareren als je 'm opstuurt. Je hebt dan wel geen garantie dat het gaat lukken, en uiteraard verzendkosten. (De onderdelen kosten in verhouding erg weinig, zeker als je de tijd die er in gaat zitten bekijkt)

Dank, Van plan om eerst dan een condensator en zenerdiode in te plaatsen. Welke condensator kan ik het beste nemen?

https://nl.farnell.com/w/c/passive-components/capacitors?capacitance=1…

En zenerdiode?:
https://nl.farnell.com/w/c/semiconductors-discretes/diodes/zener-singl…

Op 29 juni 2020 21:14:29 schreef LouisB:
Dat wil ik wel proberen. Nu even kijken waar ik die zenerdiodes kan kan krijgen. En ook een 1µF/305v~/X2. Enig idee waar? Ik kon die laatste niet vinden.

[...]

Condensator :bepaal eerst je vorm en maatvoering,zenerdiode hetzelfde

Shiptronic

Overleden

Condensator moet minimaal X2 clasificatie hebben!

[edit] Hier even tussen kijken : https://nl.farnell.com/w/search?st=1%20%C2%B5F%20X2%20%20305V :)

hieronder al vast voor je gesorteerd ;)

keus uit 2 & diode : https://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/CompareProductsDispla…

kijk wat het beste past.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Thnx. Hoe belangrijk is het dat de diode de goede werkspanning heeft (3.3 of 5v). Of zal ik meerdere diodes nemen en dus van laag naar hoog testen of het apparaat werkt. De kleuren op mijn diode zijn lichtblauw en zilver.

Op 30 juni 2020 20:12:00 schreef Shiptronic:
Condensator moet minimaal X2 clasificatie hebben!

[edit] Hier even tussen kijken : https://nl.farnell.com/w/search?st=1%20%C2%B5F%20X2%20%20305V :)

keus uit 2 & diode : https://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/CompareProductsDispla…

kijk wat het beste past.

3,3 en 5V bestellen anders even naar werkspanning van processortje bekijken in specs op internet

Zijn 3 lange pagina's dus ben niet volledig mee maar vermoed die X2 gele condensator , heb je die al proberen vervangen.
Kun je gewoon kopen in een winkel met electronica componenten in je buurt of online, kost 2euro? Makkelijks te solderen

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op woensdag 1 juli 2020 19:03:55 (34%)

Lucky Luke

Golden Member

Bij een zener met een te hoge zenerspanning, gaan er andere dingen stuk. Die zener stabiliseert de spanning voor de rest van de schakeling. Dus de goede spanning is belangrijk.

Daarom dus eigenlijk de vraag of je een regelbare voeding had, want dan kun je daarmee testen.

Als die zener parallel zit, zoals bij een "capacitive dropper" voeding (Seriecondensatorvoeding), wat ik in dit geval verwacht, dan is een te lage spanning niet erg: de spanning die de schakeling dan krijgt is dan ook te laag, maar daar niks stuk van.

Zit de zener in (anti)serie, wat ik niet verwacht in dit geval, dan zou de schakeling een te hoge spanning krijgen als de zenerspanning te laag is. En van te hoge spanning gaan wel dingen stuk.

Als je als particulier zonder creditcard niet rechtreeks bij Farnell kunt bestellen, kan het via Sinuss.nl. (Maar uiteraard wil Sinuss daar ook aan verdienen, en itt tot muxtronix herverpakken ze wat farnell stuurt en duurt het dus ook nog eens een dag langer.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Shiptronic

Overleden

In de bouwvorm zoals op de print, glazen buisje, heeft Farnell maar 1 smaak leverbaar ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien stomme vraag maar hoe kun je dit testen als de zener stuk is?

Op 1 juli 2020 19:06:34 schreef Lucky Luke:
Bij een zener met een te hoge zenerspanning, gaan er andere dingen stuk. Die zener stabiliseert de spanning voor de rest van de schakeling. Dus de goede spanning is belangrijk.

Daarom dus eigenlijk de vraag of je een regelbare voeding had, want dan kun je daarmee testen.

Als die zener parallel zit, zoals bij een "capacitive dropper" voeding (Seriecondensatorvoeding), wat ik in dit geval verwacht, dan is een te lage spanning niet erg: de spanning die de schakeling dan krijgt is dan ook te laag, maar daar niks stuk van.

Zit de zener in (anti)serie, wat ik niet verwacht in dit geval, dan zou de schakeling een te hoge spanning krijgen als de zenerspanning te laag is. En van te hoge spanning gaan wel dingen stuk.

Als je als particulier zonder creditcard niet rechtreeks bij Farnell kunt bestellen, kan het via Sinuss.nl. (Maar uiteraard wil Sinuss daar ook aan verdienen, en itt tot muxtronix herverpakken ze wat farnell stuurt en duurt het dus ook nog eens een dag langer.)

Lucky Luke

Golden Member

Door de regelbare spanning daar aan te sluiten, waar normaal gesproken de voedingsspanning van de schakeling staat, dus parallel over de afvlakcondensator*. Dan kun je makkelijk vanaf lage spanningen proberen waar het begint te werken. Dus 3v3 en 5V proberen zonder dat je er 2 zeners voor nodig hebt.

Plus, omdat er dan geen netspanning op je schakeling hoeft te staan wordt er aan meten makkelijker.

*)Dat is dus niet die grote gele die in serie staat, maar het elcotje dat parallel staat aan de kapotte zener.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Teken eerst het schema van de voeding eens uit, ik heb een poging gedaan aan de hand van de foto's, maar dat lukt me niet.
Is het handig om eerst te weten of de rest van de schakeling nog wel werkt, stel dat IC1 defect is, of in geval van een u-controller corrupte s/w heeft?
Als je geen regelbare voeding hebt, lukt met misschien met een paar 1,5V batterijtjes?
https://www.blokker.nl/c/elektronica/keukenapparaten/yoghurt-en-ijsmak…

[Bericht gewijzigd door MJN op donderdag 2 juli 2020 16:08:12 (10%)

Dank, lijkt me te doen. Ik zou dus kunnen proberen met een geknuttselde batterijvoeding van 2x 1,5v (3v) of 3x1,2(3,6v) batterij en 3 x 1,5v (4,5) of 4x1,2v (4,8v)? En dan zou de schakeling moeten werken als er verder niks kapot is.

Op 2 juli 2020 11:56:11 schreef Lucky Luke:
Door de regelbare spanning daar aan te sluiten, waar normaal gesproken de voedingsspanning van de schakeling staat, dus parallel over de afvlakcondensator*. Dan kun je makkelijk vanaf lage spanningen proberen waar het begint te werken. Dus 3v3 en 5V proberen zonder dat je er 2 zeners voor nodig hebt.

Plus, omdat er dan geen netspanning op je schakeling hoeft te staan wordt er aan meten makkelijker.

*)Dat is dus niet die grote gele die in serie staat, maar het elcotje dat parallel staat aan de kapotte zener.