Video JVC HR-D880EH

Hallo

Ik kreeg van een vriendin de vraag of ik eens naar haar videospeler kon kijken. Toestel doet niets meer! Geen geluid (geeft geen kik) en geen display of controlelampje dat oplicht. Zo dood als een pier! Toestel gedemonteerd en uiteraard gestart met het voedingsgedeelte. De 230V komt binnen en ook de glaszekering is oké (doemme toch :-)). Ook geen elco's die uiterlijk schade vertonen (opbollen of lekken). Wat er wel te zien is is dat er een deel (ongeveer 3 vierkante cm) van de voeding print zwaar verbrandt is aan de koperbaan zijde. Op het internet gezocht achter een schema maar niets gevonden. Toestel is dan ook op zijn minst 20 jaar oud (wel nog uiterlijk in uitstekende staat). Is er iemand die me kan helpen aan een schema of nog beter aan de voeding print (je weet het maar nooit dat er hier iemand op dit forum slooptoestellen heeft staan?). Alvast hartelijk bedankt voor de gedane moeite.

MVG

Chris

hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Hierbij een scan van de voeding.
Indien meer nodig, laat maar weten.

jvc hr-d880.pdf

MVG,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou met C17 beginnen. Na een jaar of 30 is die wel opgedroogd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Luc hartelijk bedankt voor de snelle reactie! TOP! Dit is het schema dat ik nodig heb. Echter vrees ik dat herstelling moeilijk wordt :-(! Rond connector CN1 is er een ganse zone zwart geblakerd :-(! C27 , C28 , C29 , D19 ,D21 , R27 en de aansluitingen 10 en 11 van de transfo zitten allemaal in die zone (zie bijlage)! Zal containerpark worden vrees ik! Grtz

Sorry maar ik heb een beetje de verkeerde smiley's gebruikt :) ! Maarten bedankt voor de reactie maar ik denk dat het eerder in de "zwart geblakerde zone" ga moeten zoeken.

maartenbakker

Golden Member

Oops... Een beetje zwart is normaal, maar hier is een onweersbui overheen geweest of er is iets vol in sluiting geschoten. Misschien wel een elco die zijn inhoud op de print gedumpt heeft en voor kruipstroom gezorgd. Daar zou ik inderdaad niet aan beginnen.

Is een losse voeding toch? Misschien kun je eens een foto'tje van de module plaatsen en er staat ook een nummer op als het goed is. Er is een kansje dat mensen nog een passende module hebben, ik heb ook nog wel iets van JVC maar dan zul je altijd zien net niet deze.

Opzich zijn dit degelijke machines, mechanisch beter dan die van de jaren erna, dus weggooien kan altijd nog. Aan de andere kant, als het onweer was dan zal er buiten de voeding ook wel het nodige stuk zijn. Kijk eens of je sporen kunt vinden. Primair nergens overslagsporen? Geen weggedampte massasporen rond de antenne-ingang? Als het onweer was zijn die sporen er vaak ook wel en moet je hem wel meteen weggooien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 30 juni 2020 20:34:16 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

R2 en R3 zijn typische startweerstanden, die de schakeling op gang helpen. 330K Ohm meet eens t.o.v. het midden van de twee of daar over beide dezelfde spanning staat, zonee is er een onderbroken. Voor vervangers geen miniatuurweerstanden gebruiken, die onderbreken sneller door de hoge spanning daarover.

ziet eruit als een lekke elco, dit is nog net 90's spul?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

HR-D is niet 'nog net' 90's spul, toen kwam de slapper gebouwde HR-J reeks al langzamerhand op gang. Plaats het maar ergens richting begin jaren '90.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ofwel zeker lekke elna's dan, begin 90's was dat ook al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens die vriendin is het toestel ergens van 1993 of 1994. Maarten , aan de antenne ingang is er alvast geen uiterlijke schade te zien. Heb de verbrande zone nog eens bekeken onder een vergrootglas en het ziet er echt wel "diep" verbrandt uit ;(! Ik denk dat mijn enige hoop is dat er ergens iemand nog zo een voeding heeft liggen (zoals Maarten aangeeft is het inderdaad een losse module). Bestaat er trouwens zoiets als een "kerkhof" voor afgedankte electro toestellen (zoals je dat hebt voor auto's). Ik heb op dit forum ook al begrepen dat ik bij JVC ook niets zal kunnen bereiken. Ik ga nog wat foto's posten van de voeding. Je weet maar nooit dat ik geluk heb. Maarten? Al de andere mensen die reageerden ook hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite. grtz

Op 1 juli 2020 09:36:57 schreef Thunderace:
Volgens die vriendin is het toestel ergens van 1993 of 1994. Maarten , aan de antenne ingang is er alvast geen uiterlijke schade te zien. Heb de verbrande zone nog eens bekeken onder een vergrootglas en het ziet er echt wel "diep" verbrandt uit ;(! Ik denk dat mijn enige hoop is dat er ergens iemand nog zo een voeding heeft liggen (zoals Maarten aangeeft is het inderdaad een losse module). Bestaat er trouwens zoiets als een "kerkhof" voor afgedankte electro toestellen (zoals je dat hebt voor auto's). Ik heb op dit forum ook al begrepen dat ik bij JVC ook niets zal kunnen bereiken. Ik ga nog wat foto's posten van de voeding. Je weet maar nooit dat ik geluk heb. Maarten? Al de andere mensen die reageerden ook hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite. grtz

Hoewel de waarde van de video in het persoonlijke vlak ligt, ziet de voeding er niet echt hopeloos uit. In het hobbycircuit zullen de reparatieonderdelen niet erg kostbaar zijn en de uren meestal gratis.

maartenbakker

Golden Member

PB20526M is het nummer dat je nodig hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben al op het "world wide web" op zoek geweest naar een nieuwe voeding maar die is nergens te vinden. Op PacParts staat er bij het bestelnummer : stopgezet ;(! Misschien moet ik toch eens beginnen met te trachten de zwart geblakerde zone proper te krijgen? Iemand een tip hoe ik dat best aanpak?
Bedankt voor je input Buzzy. Ik ga eerst eens trachten een zicht te krijgen op de schade voor ik er eventueel nog verder aan werk. Misschien duikt er in de tussentijd wel iemand op die nog zo een voeding heeft liggen!? Grt

Idd print wassen met een oplosmiddel lijkt me een goede start. (IPA oid)

tja, een vhs van 27 jaar oud, daar is niks nieuws meer voor te krijgen, is het te maken met wat je hebt liggen prima, anders in de bak mikken en op marktplaats een andere zoeken, die dingen heb je voor 10 € al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze voeding komt me bekend voor en de zwarte plekken op de print ook. C 17 was een bekende maar toen waren de voedingen nog redelijk recent. Aan de secundaire kant zag je wel eens die zwart blakering maar dat werd veroorzaakt door defecte condensatoren die ook nog eens lek raakten. Aan de bovenzijde niets te zien zoals bol o.i.d. maar na uit solderen was het lekken wel te zien. Het is na 30 jaar een alles of niets verhaal maar of de juiste condensatoren nog leverbaar zijn wordt een zoektocht.

Is goed te herstellen hoor, alles schoonmaken en nieuwe elco's en draait weer als een neut

Hoi

Vervolg : werkzaamheden hebben even stil gelegen maar heb gisteren dan toch met een koperborsteltje alle verbrandde koolstofresten kunnen weg schrobben. Ik ga even bezinnen of het de moeite is om hier nog tijd in te steken. Niet alleen zijn er koperbanen die helemaal weg gebrand zijn maar er zijn ook koperbanen die los gekomen zijn. Is een serieus prutswerk om dit allemaal op te lappen. En dan zijn we er nog niet natuurlijk want alle componenten in deze zone zijn "verdacht" en moeten in principe vervangen worden. Zelfs dan nog is er geen zekerheid want door kruipstromen (koolstof is een geleider) kunnen er nog componenten naar hun grootje zijn (er zitten maar liefst 11 condensatoren alleen al in de voeding en die kunnen na 26 jaar allemaal opgedroogd zijn ,of lekken , of hun capaciteit verloren hebben). Mocht dit toestel 5 jaar oud zijn dan zou ik niet twijfelen maar het is 26 jaar oud ...Chris

ik zou kijken voor een andere op mp, ding is t niet meer waard. voeding elco's lekken op grotere schaal zo te zien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als lekkend elektroliet de oorzaak was, dan is koolstof nog wel het minste om je zorgen over te maken. Ik vind de print er nog verbazend netjes uitzien na de schoonmaak maar aan de andere kant kan het best een slagveld blijken te zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Thunderace,

Ik repareer videorecorders al veel goed gekregen, ook voedingen met lekke elco,s.
De printsporen die weg zijn nog te herstellen, bij printen weer goed gekregen.
En de elco,s vervangen.

Ik wil wel de JVC HR-D 880EH voor je repareren.

Bandje 66.

Evarist

Golden Member

Weet je hoe ik dat deed? Met een vlasvezelkrabber. Te koop bij Aswo.

Als alles verbrand is moet er toch wat van de hoogspanning doorgeslagen zijn naar de laagspanning. Is er geen gate-drainsluiting in de fet?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Deze voeding is prima te herstellen, bosje elco's en 2 sporen zo te zien herstellen..

Die glasvezelstiften/viberglaspennen gingen er in mijn reparatie periode bij bosjes door want die stiften maakten de print schoon zonder de print te beschadigen. Aan de hete kant van de voeding wel de juiste elco's gebruiken en in de secundaire kant de waarde en voltage iets hoger kiezen want zo kritisch komt het niet.