Aandrijving mbv elektromotor en frequentieregelaar

hallo iedereen,

ik zit met een probleempje bij onze carnavalswagen. wij bouwen al zo'n 7 jaar maar volgend jaar gaan we dusdanig groot bouwen dat we aandrijving op onze wagen willen bouwen. dit houdt in dat we een cardanas aandrijven met een elektromotor (400 v). het probleem is nu dat op het moment dat de wagen aan het rijden is, en we willen stoppen, zal de wagen altijd nog wat doorrijden op het moment dat de motor niet meer aandrijft door zijn gewicht. op het moment dat dit gebeurt draait de motor dus met de as mee en gaat er spanning/energie terug van de motor richting de frequentieregelaar. we hebben al vaker gezien dat de frequentieregelaar het begeeft.

weet iemand misschien hoe we die spanning die terug komt op kunnen vangen of net wat op het moment dat de wagen nog wat doorrolt.

ik hoop dat iemand me kan helpen;)

benleentje

Golden Member

Je kan de regelaar de motor langzamer laten stoppen door de decelerate waarde hoger te maken. Door langzamer af te remmen heb je kans dat de regelaar dat net aankan. Als dat niet lukt of wenselijk is dan zal je een rem-weerstand op de regelaar moeten aansluiten. De teruggeleverd energie word dan naar de weerstand geleid.

Je kan niet zomaar een weerstand nemen die moet wel passen bij je systeem. Dus graag het motor vermogen en de gebruikte frequentie regelaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En de frequentie regelaar voorzien is van een remchopper.

Op 28 juni 2020 18:23:15 schreef benleentje:
Je kan de regelaar de motor langzamer laten stoppen door de decelerate waarde hoger te maken. Door langzamer af te remmen heb je kans dat de regelaar dat net aankan. Als dat niet lukt of wenselijk is dan zal je een rem-weerstand op de regelaar moeten aansluiten. De teruggeleverd energie word dan naar de weerstand geleid.

Je kan niet zomaar een weerstand nemen die moet wel passen bij je systeem. Dus graag het motor vermogen en de gebruikte frequentie regelaar.

bedankt voor je snelle reactie! de frequentieregelaar gaat een danfoss VLT 5000 worden. en de motor zit nog op de carnavalswagen dus daar rijd ik morgenavond even langs dan laat ik het je weten!

Sine

Moderator

Terugleveren op een generator gaat het niet worden nee, die gaat dan het dak uit.

Een remweerstand is dan de enige optie.

GJ_

Moderator

Op 28 juni 2020 20:15:49 schreef Peter112:
En de frequentie regelaar voorzien is van een remchopper.

zo niet is een losse externe remchopper ook nog een optie.

Ik zie wel eens een carnvalswagen voorbij komen en soms zit de bestuurder er echt helemaal in. De wagens zelf zijn vaak van nogal brandbaar materiaal. Hou er rekening mee dat een remweerstand dan een serieus gevaar kan opleveren. Het is niet abnormaal dat deze tijdens het remmen roodgloeiend word. Zorg er dus voor dat hij op een veilige plek zit, dat de bestuurder een gemakkelijke uitweg heeft en dat je iets hebt om te blussen.

Op 29 juni 2020 08:03:52 schreef GJ_:
[...]zo niet is een losse externe remchopper ook nog een optie.

Ik zie wel eens een carnvalswagen voorbij komen en soms zit de bestuurder er echt helemaal in. De wagens zelf zijn vaak van nogal brandbaar materiaal. Hou er rekening mee dat een remweerstand dan een serieus gevaar kan opleveren. Het is niet abnormaal dat deze tijdens het remmen roodgloeiend word. Zorg er dus voor dat hij op een veilige plek zit, dat de bestuurder een gemakkelijke uitweg heeft en dat je iets hebt om te blussen.

bij onze optocht is het verboden om mensen op de wagen te hebben zo ook een bestuurder, onze wagens worden met het handje voort getrokken maar ondersteuning van aandrijving is wel toegestaan.

ik ben van plan om een aparte kast te maken voor de aandrijving met de frequentieregelaar en de remweerstand dan met nog eventueel een noodstoprelais. zodat dat afgesloten is van de rest van alle elektra

GJ_

Moderator

Een noodstoprelais zou ik niet doen, of je moet er een nemen met vertraagde contacten. Anders kun je nog niet snel stoppen.

zou zowieso een mechanische rem er op zetten.
Valt de aggregaat uit heb je namelijk helemaal geen controle meer.

Zou de remfunctie vd regelaar gebruiken om een magneetrem via een gelijkrichter aan te sturen

Op 28 juni 2020 18:23:15 schreef benleentje:
Je kan de regelaar de motor langzamer laten stoppen door de decelerate waarde hoger te maken. Door langzamer af te remmen heb je kans dat de regelaar dat net aankan. Als dat niet lukt of wenselijk is dan zal je een rem-weerstand op de regelaar moeten aansluiten. De teruggeleverd energie word dan naar de weerstand geleid.

Je kan niet zomaar een weerstand nemen die moet wel passen bij je systeem. Dus graag het motor vermogen en de gebruikte frequentie regelaar.

Sorry voor de latere reactie maar kon vandaag pas naar de motor toe, dus hierbij het type plaatje van de motor. En nogmaals de frequentie regelaar is een Danfoss VLT 5000

pamwikkeling

Special Member

Wat voor een wagen ga je aandrijven?
een 4 kW motor voor een carnavalswagen ?

Ik weet natuurlijk niet hoe je wagen er uit ziet, maar spontaan denk ik aan iets wat traag rond draait en redelijk wat massa traagheid heeft.

Hoe ga je dat aandrijven van een 1500 T/min motor ?

Ben je niet beter met een reduktiekastje dat traag draait ?

GJ_

Moderator

Op 30 juni 2020 23:26:49 schreef pamwikkeling:
Wat voor een wagen ga je aandrijven?
een 4 kW motor voor een carnavalswagen ?

Het is een met de hand getrokken wagen, de motor is als ondersteuning. Enige vorm van reductie is natuurlijk noodzakelijk. Deze motor is zo niet geschikt om langdurig langzamer dan 400 á 500 RPM te draaien.

Op 30 juni 2020 22:20:44 schreef BVE_: En nogmaals de frequentie regelaar is een Danfoss VLT 5000

Daar heb je er heel veel van, dat is de serie. Het typenummer is wat langer. Zonder het hele typenummer heeft het geen zin om meer gedetailleerd te adviseren.

Pamwikkeling:
Er zit nog een vertragingskast achter (zie foto) vorige club heeft ook altijd met deze motor gereden alleen hebben altijd problemen gehad met de freq regelaar.

GJ_ :
Bedoeld u dit misschien met typenummer? (Zie 2de foto)

GJ_

Moderator

Een VLT5001 175Z0611 dus.
Volgens mij is die sowieso te klein voor die motor. Even checken...

Dat is een 0,75kW drive. Veel te klein dus.

Op 1 juli 2020 13:51:58 schreef GJ_:
Een VLT5001 175Z0611 dus.
Volgens mij is die sowieso te klein voor die motor. Even checken...

Dat is een 0,75kW drive. Veel te klein dus.

dat komt goed, we hebben nog wel wat zwaardere liggen. wat voor remweerstand zouden we hier voor moeten gebruiken?

GJ_

Moderator

Dan moet ik weten wat voor zwaardere je hebt liggen. Zonder de juiste gegevens is er echt niks zinnigs van te zeggen.

Op 1 juli 2020 22:25:04 schreef GJ_:
Dan moet ik weten wat voor zwaardere je hebt liggen. Zonder de juiste gegevens is er echt niks zinnigs van te zeggen.

Ik heb een zwaardere opgehaald, zie foto

GJ_

Moderator

Kijk, een 5006, die is voor 4kW. Een beetje krap, een 5008 (5,5kW) was mooier geweest maar ik zou de gok wel durven nemen.
Voor deze heb je een remweerstand met een minimale waarde van 100R nodig. Word de weerstand lager verbrand je de motor mogelijk, of je sloopt je chopper. Bij een hogere weerstand kun je minder hard remmen.
Het vermogen van de weerstand is een beetje natte vinger werk van hieruit, maar ik kan je verzekeren dat hij al snel het formaat van een schoenendoos maat 50 moet hebben :-) Als ik het verhaal zo lees word het al snel iets van 0,5 tot 1kW bij 100%. Die kun je gemakkelijk met 6kW laten remmen, alleen niet zo heel lang. Zorg er dus voor dat je er een hebt met een temperatuursbewaking en sluit die ook aan op de drive.

Als je nog ergens een 5008 hebt: verhaal veranderd niet veel alleen is de minimale weerstand dan 75R

Hoii, ik heb 2 maanden geleden een vraag gesteld over een aandrijving mbv frequentieregelaar. Ik kreeg toen het antwoord van GJ_. Ik vertelde toen dat ik een frequentieregelaar Danfoss VLT 5006 heb. Nu heb ik een Danfoss VLT 5016, weet iemand, of ik hoop eigenlijk op GJ_, welke remweerstand hier bij past?

Dit lijkt me een gerelateerde vraag aan de eerdere vraag. Stel die dan daar. Nu weet niemand waar je het over hebt. (Zelfs GJ_ niet als ie net als ik dat soort dingen van een paar maanden geleden niet meer direct paraat heeft). (click op je eigen nickname om het vorige topic te vinden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Berichten verplaatst uit het tweede topic naar hier.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
GJ_

Moderator

De minimumwaarde is 40Ω maar als het om die zelfde 4kW motor gaat is dat wel een prima manier om hem snel even rood te stoken. De drive is sowieso al ruim groot voor een 4kW motor.
Als de motor alleen maar een beetje hoeft rond te draaien op ongeveer het goede toerental maakt dat niet zo veel uit maar stel hem wel zorgvuldig in.

jerome

Golden Member

Motor is zo te zien een 2-toerental type geschikt voor 220V. Gaat fo daarmee overweg kunnen ?