Parallel schakelen LTO Accu's

Ik ben van plan om een nieuwe accu voor mijn caravan te gaan bouwen met behulp van 40AH YINLONG LTO Cellen.
Ik moet nog op zoek naar een goede BMS hiervoor.

Deze hebben een capaciteit van 2,6V en 40Ah per stuk.

Ik schakel er dus 6 is serie om aan 13,2 V te komen en daarbij 6 parallel om in totaal aan 80Ah te komen.

Ik heb er echter nog 3 over kan ik deze gewoon parallel er bij plaatsen?
Wat wordt dan de capaciteit?

Alvast bedankt!

Henk H.

Golden Member

Een halve string ergens "bij plakken" lijkt me niet verstandig, je krijgt zo ongelijke slijtage van de accu's. BMS zal er ook niet goed mee overweg kunnen.

Ik kan even je berekening niet helemaal volgen.
6 stuks in serie is bij 2,6V is inderdaad 13,2V. (EDIT, ik kan niet meer hoofdrekenen...ik schaam me diep)

Maar bij 40Ah en je zet er 6 parallel, dan heb je 240Ah.

Dus heb je er 12 en heb je 6s2p (6 in serie, per 2 parallel)? Dan heb je een 13,2V 80Ah accu gemaakt.

Uiteraard kun je die 3 er niet parallel aan zetten. Hoewel dankzij de BMS de cellen hopelijk wel gebalanceerd zullen worden, lijkt dat een beetje op een 12V 100Ah accu in serie zetten met een 12V 60Ah accu en daar je 24V vrachtwagen op laten draaien.

Je moet ook nog even opnieuw naar je berekening kijken...
Bij mijn weten is 6*2.6V = 15.6V niet 13.2. Kan zijn dat je een andere spanning van de accu hebt gebruikt bij de ene en de andere berekening...

Verder heeft henk gelijk. Beter niet doen.

Als je vijf-S doet met 2.6V krijg je 13V. Klinkt goed. Dan kom je er (als je er negen hebt) precies 1 tekort voor.... Wacht.. ik maakte even een rekenfout. Je hebt er 15, dan heb je er precies genoeg voor 3P, 120Ah!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vautje van mijn kant...ik zet ze inderdaad in serie om aan 13,2 V te komen en parallel om aan 80 Ah te komen.

Ze zijn 2,3V ipv 2,6..dus wordt het 13,8V

Ik wilde eigenlijk naar 100Ah, we hebben er nu 2 loodaccus in van 100Ah stuk, de vervanging zou dan 100 Ah LTO moeten zijn.

*

[Bericht gewijzigd door Activate op woensdag 1 juli 2020 15:01:15 (100%)

Op 1 juli 2020 14:57:39 schreef Activate:
Ik wilde eigenlijk naar 100Ah, we hebben er nu 2 loodaccus in van 100Ah stuk, de vervanging zou dan 100 Ah LTO moeten zijn.

Op 1 juli 2020 14:54:36 schreef rew:
Als je vijf-S doet met 2.6V krijg je 13V. Klinkt goed....... Je hebt er 15, dan heb je er precies genoeg voor 3P, 120Ah!

Op 1 juli 2020 14:54:36 schreef rew:
Je moet ook nog even opnieuw naar je berekening kijken...
Bij mijn weten is 6*2.6V = 15.6V niet 13.2. Kan zijn dat je een andere spanning van de accu hebt gebruikt bij de ene en de andere berekening...

Verder heeft henk gelijk. Beter niet doen.

Als je vijf-S doet met 2.6V krijg je 13V. Klinkt goed. Dan kom je er (als je er negen hebt) precies 1 tekort voor.... Wacht.. ik maakte even een rekenfout. Je hebt er 15, dan heb je er precies genoeg voor 3P, 120Ah!

In dat geval moet ik er dus eigenlijk 18 hebben voor 13,8 en 120Ah?

Henk H.

Golden Member

Correct, 1 string van 6 stuks is 13,8V (uitgaande van de 2.3 V)en 40 Ah (bij 13,8 V). 3 strings parallel is dan 13,8 V en 120 Ah.

Op 1 juli 2020 14:57:39 schreef Activate:Ik wilde eigenlijk naar 100Ah, we hebben er nu 2 loodaccus in van 100Ah stuk, de vervanging zou dan 100 Ah LTO moeten zijn.

Ik denk dat ik het verkeerd lees, maar voor de zekerheid: Het is uiteindelijk NIET de bedoeling het LTO accupack parallel aan een 100 Ah loodaccu te zetten toch?

Hallo Henk,

nee beide loodaccu's gaan eruit en worden vervangen door de LTO
Er is mij verteld dat LiFepo en LTO accus met de helft van de capaciteit vervangen kunnen worden vandaar de gewenste 100Ah, dan is de 120Ah meer dan voldoende lijkt me!

Bedankt maar weer!

benleentje

Golden Member

Bedoel je deze cellen?
https://nl.aliexpress.com/i/4000474070251.html

In dat geval moet ik er dus eigenlijk 18 hebben voor 13,8 en 120Ah?

ja dat klopt. Maar je caravan is eigenlijk voor 12V gemaakt deze accu zit met de spanning net iets hoger en zal rond de 14V zijn. Voor een moderne omvormer naar 230V zal dat vaak geen probleem zijn. Als die de spanning aankan is dat juist zelfs beter omdat dan de stroom wat lager is.
Kijk dus wel alles in de caravan na of die ook tegen deze spanningen kan.
Een ander probleem waar je tegenaan loopt is dat je deze accu niet meer met een standaard dynamo kan opladen. Met opladen zit je op 6 x 2,8V = 16,8V en dat is hoger als de max 15V van je dynamo. 15V / 6 = 2,5V per cel en dat is gewoon te weinig. JE zal dan ook een step-up converter nodig hebben om de accu op te kunnen laden vanuit een draaide motor en dan ook zo schakelen dat de converter pas aangaat als de dynamo draait. Dat laatste is niet zo heel moeilijk gelukkig heeft de dynamo daar een aparte draad voor waar je een relais mee kan schakelen.

Alle aangesloten apparatuur moeten in stand-by dan ook 17V aankunnen als de accu aan het laden is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 1 juli 2020 15:27:08 schreef benleentje:
Bedoel je deze cellen?
https://nl.aliexpress.com/i/4000474070251.html

Het zijn idd deze cellen, er zit een aparte omvormer op die de strromvoorziening overneemt als de accu laadt, deze werkt op 14,8 V.
De accu word niet geladen tijdens het rijden, we gaan ervan uit dat de zonnepanelen hem (bij)laden.

Het komt dus eigenlijk niet voor dat we de 17V laadspanning op de overige componenten zetten.

Dank je voor het meedenken!

Als de "vol" spanning 2.8V/cel is, wil je dan niet gewoon toch 5S maken? Zeker als je 15 cellen hebt gekocht....

Dan gaat ie redelijk vol met een gewone acculader (wel een beveiliging bouwen/kopen dat je niet over de 14V gaat) en dan zit je op 11.5V nominale spanning. Tja, iets minder dan de 12V nominaal van een loodaccu, maar ja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De laadspanning is volgens mij 2,8V niet de "vol" spanning?

Dan moet het dit gaan worden (zonder BMS)

Waarom LTO en geen LiFePO4? Dat is veel gangbaarder.

Die dingen kosten rond de 80-90 euro per cel van 105Ah (3.2V). Met 4 stuks zit je dan prima.
120Ah is een eurotje of 100-120

Een xiaoxiang / dykb 100A BMS met bluetooth en low-temp cutoff kost een eurotje of 60

En is de rest van je installatie wel geschikt? (Denk bv aan je laders)

LTO is leuk als je hogere stromen nodig hebt en veel laadcycly, maar voor recreatief gebruik is 3C (even los van het BMS) al meer dan zat, en heb je ook geen 10-duizenden cycles nodig. Zeker als de accu's in de range 20-80% houd kun je 4000-5000 cycles halen.

Bouwvorm is ook een stuk praktischer dan LTO. En als je 4S2P doet heb je 210Ah (of je pakt de 90Ah modellen, die zie ik her en der voor 50-60 euro)

LTO heb ik inderdaad gekozen voor de levensduur van meer als 20.000 cycly.

De oude lood accu's waren/zijn sneller"op"als ik dacht deze kosten 200,- per stuk en ik dacht ga het gelijk goed doen dat ik de eerste 15 jaar niet weer hoef te wisselen.

Op de oude loodaccu's heb ik een Ctek MXS 7.0 lader staan deze is idd niet meer geschikt voor de LTO (geen 16.8V) en zal dus vervangen moeten worden.

De Victron Smart Solar kan wel aangepast worden naar 16,8V dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Op 2 juli 2020 12:41:09 schreef Activate:
LTO heb ik inderdaad gekozen voor de levensduur van meer als 20.000 cycly.

De oude lood accu's waren/zijn sneller"op"als ik dacht deze kosten 200,- per stuk en ik dacht ga het gelijk goed doen dat ik de eerste 15 jaar niet weer hoef te wisselen.

Op de oude loodaccu's heb ik een Ctek MXS 7.0 lader staan deze is idd niet meer geschikt voor de LTO (geen 16.8V) en zal dus vervangen moeten worden.

De Victron Smart Solar kan wel aangepast worden naar 16,8V dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar hoevaak gebruik je die caravan? Al zou je 200 dagen in t jaar weggaan, dan ben je nog steeds snel 10 jaar bezig voordat je in theorie door de levensduur van LiFePO4 bent. Reken in de praktijk geen 200 dagen per jaar, en geen volle laadcycly, dus nog langer.

Tegen die tijd zijn de ontwikkelingen al zoveel verder dat dat imho de investering van een afwijkend accutype (LTO) niet rechtvaardigd.

18x LTO cel kost snel richting de 1000 euro, voor 120Ah capaciteit.

LiFePO4 kost je nog nieteens de helft voor 120Ah
150Ah: 450 euro. En vanuit de EU dus geen gedoe met invoerrechten enz
https://nl.aliexpress.com/item/4000316031708.html

En 4x3.2 = 12.8V, dat is ook een stuk makkelijker kwa aansluiten/laden/apparatuur.

In theorie.

Ik ben de laatste tijd op het internet scooters aan het 'bestuderen' de levenscyclus van de niet LTO accu's blijken in de praktijk snel achteruit te gaan.

Bvbeeld een keertje onder nul laden of teveel ontladen of een hele warme zomerdag.
Poef! zo maar weer een hele hoop levenscycli eraf.
Veiligheid ook een dingetje.

Wat ik zo gezien heb, heeft LTO zeer veel voordelen.
Maar ja, duur en lage lading per volume/gewicht.

PS:
Let wel op met het laden dmv een dynamo. De weerstand in de LTO's is zeer laag. Niet alle dynamo typen kunnen dat aan.

[Bericht gewijzigd door Ghia op maandag 19 juli 2021 13:49:35 (13%)