Vraagje over transfo

Beste forumleden.

Ik heb een vraagje ivm een defecte transformator.
Mijn broer is op een bouwwerf bezig met een bouwlift. Maar de kabel van de bediening is klem geraakt en heeft een kortsluiting op een transformator gemaakt.
Het gaat om deze:

De transfo schakelt alleen de 24 volt relais die aangestuurd worden door een bediengskastje. Die relais laten de motor dan links of rechts draaien.

Nu is mijn vraag, deze transfo is secundair geaard, maar degene die ik nu besteld heb, moet ik die ook aarden?
Het gaat om deze: https://www.conrad.be/p/block-stu-6324-stuurtransformator-scheidingstr…

Er staat dat het een stuur, scheidings en veiligheidstransfo is.

Kan iemand me hierbij helpen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het datablad bekijken. Daar zie je op de eerste bladzijde al dat er een aarding dient gemaakt en waar die dient gemaakt. Er is hiervoor dan ook een 6,3mm faston aanwezig. Die zie je op de foto links boven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Op 29 juni 2020 18:04:26 schreef buckfast_beekeeper:
Het datablad bekijken. Daar zie je op de eerste bladzijde al dat er een aarding dient gemaakt en waar die dient gemaakt. Er is hiervoor dan ook een 6,3mm faston aanwezig. Die zie je op de foto links boven.

Dat gaat over aarding van de trafo zelf, de TS heeft het over aarding van de secundaire zijde...

Normaal gesproken hoef je de secundaire zijde van een trafo niet te aarden, het kan zijn dat bij de bouwlift de aarde als geleider gebruikt wordt (dus als massa)

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 29 juni 2020 18:18:08 (12%)

Op 29 juni 2020 17:50:37 schreef jeffcoboy: Transformatie defect

Ben jij zeker dat die defect is? Een defecte transformator is praktisch altijd zwartgeblakerd. Zie je niets dan is de dikwijls de thermische zekering kapot welke tussen de wikkelingen zit. Met wat handigheid haal je die eruit.

En dat niet alleen... áls zo'n ding stuk gaat door overbelasting/sluiting, dan ruik je dat. En goed ook.

Een thermische zekering zou kunnen, maar dat zie ik niet op het label staan. Mogelijk is er dus nog wat anders mis...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik neem aan dat hier aan is gesleuteld, immers zit de trafo primair niet aangesloten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

meestal ligt een kant van de secundaire kring aan aarde. dit zit zo te zien in de draadjes al aangesloten. dus gewoon een nieuwe trafo 1 op 1 aansluiten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Stonk inderdaad verschrikkelijk en rookte ook dus deze is zeker kapot.

@testman: ik had op de foto inderdaad de primaire kant al afgekoppeld.

Intussen is de nieuwe toegekomen en aangesloten zoals vroeger. Dit werkt perfect.

Bedankt voor de reacties!

Thevel

Golden Member

Intussen is de nieuwe toegekomen en aangesloten zoals vroeger. Dit werkt perfect.

Mooi, ook weer opgelost. ;)

Anoniem

Mooi, ook weer opgelost. ;)

Nog net niet...
Dit is kunnen gebeuren omdat er geen zekering in de secundaire stond...
En die staat er nu nog niet...

Ter info
volgens datablad nieuwe transfo is deze niet kortsluitvast :X