Camping aansluitingen 3 lijnen > per lijn 1 fase

benleentje

Golden Member

On the other hand: gaat er een keer iets vreselijk mis, dan is het gauw een economisch delict. En dat is duur.

Ik denk zelf als je kan aantonen dat er periodiek gekeurd is, de punten uit dat rapport zijn aangepakt en je het onderhoud op orde hebt het allemaal wel meevalt. Dan kan een incident ook nog wel duur zijn maar kan je niet op nalatigheid worden aangesproken en heb je ook grote kans dat de verzekering een deel van schade vergoed.

IK heb regelmatig gehoord dat er in bepaalde gevallen een Iver of schakelbevoegde moet zijn maar eigenlijk nooit geweten of dat altijd noodzakelijk is op alleen bij installaties van een bepaalde omvang.

Wat ik al zei een kantoor heeft dat ook allemaal niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 juli 2020 17:54:43 schreef testman:
16A per plek met een 3x 35A voeding, vergeet het maar, iedereen gaat tegelijk eten bereiden, dan gaat het fout..
[...]

Zo ver ik weet wordt er op camping vooral op gas gekookt. Enkelen hebben oven/microgolf maar dat zijn nog uitzonderingen. De airco's zullen een groter probleem vormen. Hun aantal stijgt nog elk jaar.

Is er op een camping geen 16A, dan is de rest meestal ook voorhistorisch.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 juli 2020 15:34:13 schreef buckfast_beekeeper:
[...]6A mag dat op een moderne camping niet wat meer zijn? De laatste 25 jaar nooit minder dan 16A gehad. Je betaald er tenslotte wel de hoofdprijs voor.

We zijn geen moderne camping, we zijn een low_budget vereniging. En we vragen zeker niet de hoofdprijs ;)

Op 1 juli 2020 17:54:43 schreef testman:
16A per plek met een 3x 35A voeding, vergeet het maar, iedereen gaat tegelijk eten bereiden, dan gaat het fout..

Dat heb je fout gelezen, 3x 35 ampere aanvoer, Daarna 25 ampere per lijn, en de plaatsen zijn 6 ampere afgezekerd.

dat heb ik goed gelezen, ik kijk naar de hoofdzekering waarde, het gaat om het gelijktijdig vermogen bij dit soort verdelingen. als er 2 man hun 16A voluit zou gaan benutten op dezelfde fase dan zit je al aan de max van de hele camping. met 6A per plek zit je veel veiliger.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juni 2020 23:40:52 schreef Theovh57:
In ons geval is het wat minder, wij zijn niet commercieel, wij zijn een vereniging, het is de afgelopen 20 jaar aangelegd door goed bedoelende hobbyisten.
Ik zal inderdaad ervoor zorgen dat er een volledige controle van de elektrische installatie komt, maar dat zal er vrijdag nog wel niet van komen.

Kortom, de elektra is een zooitje of er zijn op z'n minst een aantal fouten in de installatie die al jaren onopgemerkt zijn gebleven. Als er iets goed fout gaat kunnen er gewonden of doden vallen. Naast het leed kan het bestuur persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Met een jaarlijkse keuring haal je minimaal de gevaarlijke situaties uit de installatie en dek je jezelf als bestuur in.

Het besluit om een jaarlijkse keuring zal wel genomen moeten worden in de jaarvergadering voorjaar 2021. Het kost een paar centen, er gaan dus mensen dwarsliggen met als argument dat het al jaren goed gaat. Zo rommelen we lekker verder.

Gr.

Erik

Op 1 juli 2020 19:28:56 schreef testman:
dat heb ik goed gelezen, ...... als er 2 man hun 16A voluit zou gaan benutten op dezelfde fase dan zit je al aan de max van de hele camping. met 6A per plek zit je veel veiliger.

Lezen is toch ook een vak hoor. Ik heb al 2 keer gemeld dat er niemand is die zijn 16 ampere kan benutten want niemand heeft dat. Iedereen heeft 6 ampere.

Testman zegt niet dat iedereen 16A heeft. Hij bedoelt: als iedereen 16A zou hebben dan zit een fase al vol als 2 gasten hun 16A helemaal zouden benutten.

idd, dat bedoel ik. 6A is idd niet meer van deze tijd op een volwaardig camping, maar als je daar ook niet voor betaalt dan maakt het toch niets uit? ik kom nogal eens op plekken waar men te zuinig is om naar 3x 35 of meer over te gaan, maar wel verwachten dat ik dan 50kW of meer kan verdelen over 3x25A zonder dat de hoofdzekering eruit gaat, met een gelijktijdigheid die niet bepaald haalbaar is 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry Testman, als je het zo leest dan heb ik me inderdaad vergist.
Excuus

EricP

mét CE

Deze camping heeft een bestuur, waar ik lid van ben en ik moet dus aan het bestuur uit gaan leggen waarom er meerdere caravans opeens een kapotte omvormer hebben. Dat zijn grapjes van rond de 500 euro per stuk.
En als ik dan verteld, ja dat komt omdat er 400 volt op alle stopcontacten stond, dan gaan er natuurlijk vragen komen.
En ook ikzelf wil het graag begrijpen, vandaar deze topic

Wat ik denk dat er gebeurd is...

Er is een automaat of aardlek die afgeschakeld heeft. So far, so good.
Dat ding heeft z'n leven lang gewoond in een kast die niet de meest ideale omstandigheden heeft: koud, warm, nat. Ik denk dat 1 contact gewoon geen lekker contact meer maakt. In jouw geval toevallig de nul. En ja, dan gebeuren dit soort dingen.

Kun je het voorkomen? Moeilijk. Je zou vanaf elke paal een enkel fase touwtje naar een hoofdgebouw kunnen leggen. Daar een kast binnen opbouwen. Maar ook dat kan fout gaan, al zijn de omstandigheden gunstiger.

Aan boord lost men dat meestal op door geen nul mee te schakelen bij alles wat 3-fasen schakelt. Zekeringautomaten... alleen bij enkel-fase automaten (de onderverdeling bestaat hoe dan ook uit mes patronen).
De spullen die stuk gegaan zijn... tsja... dat is een goeie qua verantwoordelijkheid. Deels is het natuurlijk gewoon 'onweerschade' (als in: is het nou stuk gegaan tijdens het onweer of daarna?; als er wat te halen is, is het natuurlijk allemaal pas daarna gebeurd, dat moge duidelijk zijn). Anderzijds is er ook wat gebrek aan onderhoud in de installatie geweest. Waarbij ik meteen opmerk dat je dit met 3140 gezeur ook maar toevallig moet vinden, dus ook bij installaties waar elk jaar 'iemand naar kijkt' gebeurt dit gewoon zo nu en dan.

Ook kan een installatie ook prima gemeten worden en alles 'goed' zijn, waarna een maand later toch ergens een nul weg fikt. Zelfde probleem.

Tenslotte kun je niet door zoiets op 3 fasen 400V krijgen tov. nul. In het meest ongunstige geval op 2 van de 3...

Op 2 juli 2020 08:14:13 schreef EricP:
[...]Tenslotte kun je niet door zoiets op 3 fasen 400V krijgen tov. nul. In het meest ongunstige geval op 2 van de 3...

Precies dat. Ik vermoed dat er een fout is gemaakt met meten. Zelfs met een hoogohmige multimeter zou je dit zo niet moeten meten.

Meet anders eens tussen nul en aarde, en kijk wat je dan meet.

Maar iets zegt me dat het multimetertje zelf niet goed is (is de batterij niet bijna leeg?)

[Bericht gewijzigd door meander op vrijdag 3 juli 2020 05:00:06 (10%)

Spanning staat en stroom gaat!