6400va capable Softstart for amplifier

Goodmorning!

I'm getting a bit tired of having to reset circuit breakers and the loud/crackle over the speakers when powering on my DBX BX1. It would be nice to have a softstart on there but non seem suitable for the 2x3200va transformers in there. Any suggestions on what to look for?

I'll be making an power dispatch box with multiple outlets switched by the preamplifiers triggers. Would be nice to place a circuit in there because the tight space in the BX1.

Mag gewoon in het Nederlands hoor.

I thought, I thought of everything
Arco

Special Member

De NTC dan maar weer? (1 per trafo). Ametherm MS35 5R025.
Mag max. 10.400uF aan caps in de voeding zitten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah, Stom van mij!. Puur uit automatisme engels geworden 8)7

Met die NTC's gaan het helaas niet redden ben ik bang , Uit de manual:

2x3200 VA toroidal transformers w/2 taps each (1.6kVA/ch); seperate rectifiers for each channel, filtered w/ 2 x 22,000 uF caps per channel. (=0.18F). +-55v power supply rails, each channel. gain = 29dB. uput is ac-coupled; output is dc-servoed to less than +-5mV offset; no inductor at output.

even goed om te weten is dat het een 4 kanaals versterker is, Dus eigenlijk 2 stereo versterkers in één behuizing.

Deze werken goed, ik heb de kleinere versie in gebruik.
Je zult die wel moeten inbouwen (na de ON/OFF schakelaar) of een aparte ON/OFF schakelaar gebruiken en beide trafo's apart schakelen.

https://www.ebay.com/itm/Soft-Starter-100A-Start-Class-A-Power-Amplifi…

LDmicro user.

Dat zou wellicht een optie zijn. Het is geen probleem de aan uit schakelaar van de versterker altijd op aan te hebben staan omdat ik deze toch graag via een relais door de voorversterker wil laten schakelen. Naar mijn idee is het een onwijs mooi gebouwde versterker en zie het niet zitten er een gat in te boren en de bedrading te verbouwen voor het gebruik van een 2e stekker. De enige oplossing is dus echt een los verdeelblok voor de versterker maken met het benodigde relais en softstart gedeelte zodat hij zelf verder origineel kan blijven

Tja ..als je een softstart wilt van 6,4kW dan zal dat geen verdeelblok meer zijn maar een motor softstart, maar dat is een triac schakeling en schept andere problemen.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

3000VA is geen 6400VA en een spanningsregelaar is geen softstart, dus die eerste valt af.

5750VA is ook geen 6400VA en ik weet niet of een motorregelaar werkt voor trafo's. Je zou in elk geval twee stuks nodig hebben en dan zit je met de vraag of het goed gaat.

Wat je eigenlijk zoekt is geen softstart maar een inschakelstroombegrenzing. Een dikke weerstand, een relais en een RC-circuit om het relais na een fractie van een seconde te laten aantrekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Simpele oplossing: straalkachel o.i.d. in serie zetten, stevige schakelaar om die te overbruggen. Eventueel de aan/uitschakelaar op de versterker vervangen door een tweestandenmodel waarbij stand 1 'opladen' is, en stand 2 'gebruik'.

Eventueel nog een indicatielamp over de straalkachel/wat voor weerstand dan ook, om je een idee te geven van de spanningsval er over, zodat je altijd de schakelaar pas overbrugt als de elco's opgeladen zijn.

Uiteraard is dit prima te automatiseren. Onderstaand schemaatje kan je aanpassen zodat ie jouw vermogen aan kan.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Eerst langzaam opladen via een weerstand is uiteraard ook mogelijk, toch klinkt een inschakelstroombegrenzer wel meer passend voor het doel.

zoiets zou ik dan aan gaan denken. Jammer dat dit in de manual staat:

Capacitive load 1.500uF to10.000uF

https://www.conrad.nl/p/camtec-3041081001-inschakelstroombegrenzer-16-…

Zou er dan geen praktische en functionele oplossing zijn voor dit probleem ? |:(

maartenbakker

Golden Member

Er zit geen capacitive load op maar een inductive load, lijkt me.

Toch vind ik het ding schrikbarend duur voor iets dat je met net iets meer dan een weerstand en een relais kunt oplossen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De inschakelstroombegrenzer is exact wat ik bedoel, maar dan in de winkel gekocht ;)

tenzij het natuurlijk een triacdimmer-achtige constructie is, maar die wil je niet aan een versterker hangen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Er zou een overbruggingsrelais inzitten, dus dat gaat goed.

EDIT: ik kom terug op mijn vorige bericht. Het gelinkte model is specifiek voor capacitieve lasten en NIET geschikt voor trafo's en motoren volgens het datablad. Vandaar dat die maximale capaciteit er zo bijstaat.

Maar om antwoord te geven of er geen practische functionele oplossing is: jawel. Een vermogensweerstand, een stevig relais en een RC kring om het relais vertraagd aan te sturen. Zit ook in simpele magnetronovens. Je moet het wel even laten tekenen en bouwen als je dat zelf niet kunt.

En anders een inductieve variant zoeken van dat capacitieve ding van Conrad.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 2 juli 2020 03:15:25 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Zo'n Camtec werkt best. Die zijn bedoeld voor schakelend voedingen. Het is gewoon een dikke weerstand van 15R die na enkele tientallen milliseconden overbrugt word. En spotgoedkoop.

weer heel erg bedankt voor de reacties. Een printje zelf maken is het probleem gelukkig niet. Misschien dat ik nog wel even rond ga kijken bij een aantal wat ouder apparaten want vind een beetje knappe weerstand toch best wel aan de prijs. Ervan Uitgaande dat er nog wel wat aan stroom moet kunnen lopen. Of zou ik weg kunnen komen met iets simpelers?

Dus bijvoorbeeld deze weerstand?
2-1879453-3 - Resistor, 68 ohm, TE Series, 1 kW, ± 5%, Solder Lug, 2.5 kV

De versterker heeft geen inschakel vertraging op de luidspreker uitgangen zou een solid state relay voorkomen dat er een 2e ''plop'' uit de speakers dreunt?

RAAF12

Golden Member

Je kan ook het schema wat op de site staat nabouwen, de vertraging regel je met de capaciteit van de elco's. Zie
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…
Wel relais en R's aanpassen aan de wensen. Op een stuk gaatjes print zit het in een mum van tijd in elkaar.

EricP

mét CE

Mwah...
Ik heb voor een trafootje zoiets gebruikt. Let wel: niet letterlijk deze, maar ik ben te lui om de identieke te vinden :)
Als je in de datasheet kijkt, dan zie je dat je gedurende 1 sec. een overload van 25x kunt hebben. Dat betekent kort door de bocht 1250W. Dat is iets van 5.5A op 230V, dus bij een volle sluiting zou 42Ω voldoen. Welnu, die trafo is geen volle sluiting en de tijd is korter dan 1 sec. En er zal wel ergens een grens zitten aan de stroom die er mag lopen, ook bij zeer korte tijd (die spec zie ik dan weer niet...). De natte vinger zegt dat als je met 10 of 15Ω en dan op 100mS overbruggen zit, het wel goed moet komen.

Voor de inrush current limiter voor een trafootje (3 fase) heb ik in elke fase 3 van die dingen in serie gezet. Dan kan ik 150 * 25=3750W dissiperen gedurende die ene seconde. Dat zit in elke fase, het impliceert 16A ofzo (dan bij 230V). Dat zou iets van 15Ω moeten zijn om daar binnen te blijven. Het is iets minder dan de helft in de praktijk, en dat gaat al jaren goed. Let wel: inductieve load, dus met een paar perioden van 20mS is het 'klaar' en na ~100mS wordt de boel overbrugd.

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 juli 2020 08:46:02 schreef c.slopsma:
Of zou ik weg kunnen komen met iets simpelers?

Dus bijvoorbeeld deze weerstand?
2-1879453-3 - Resistor, 68 ohm, TE Series, 1 kW, ± 5%, Solder Lug, 2.5 kV

Je zoekt iets simpels? een toestel(27A max) dat niet geschikt is om aan het 230V(16A?) net te schakelen is niet makkelijk en simpel en goedkoop.
Tegen dat je alles gekocht hebt en veilig wilt werken, zul je toch wel wat kwijt zijn.

Als uw zekering bv.16A is kun je een weerstand gebruiken van 230/16 = 15Ω afgerond 20Ω
Vandaar dat die NTC's op die Ali-modules ook 20Ω zijn.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 2 juli 2020 08:46:02 schreef c.slopsma:..Resistor... 1 kW...

Is 1kW niet een beetje overdreven?
In zo'n stroombegrenzer zit ook maar een weerstand van 10W of zo. Ondanks dat 230x16=3680. Het is maar voor heel even he.

Inderdaad, Ik zie de tot 25x gegevens. Dan pak ik 2 van deze en zet ze parallel, Mooi simpel 16A relais erover en het schema van het forum voor de aansturing. Ben benieuwd :9

Had trouwens nog even een mailtje gestuurd naar de jongens van camtec maar die reageerden dat hun product niet geschikt is voor deze toepassing.

Dan zijn we terug van bij het begin, dan kun je evengoed zo'n module kopen zoals in mijn eerste bericht.

LDmicro user.

Ik zou in plaats van weerstanden gewoon een 220v gloeilamp gebruiken.
Dan kan je net zo makkelijk een relais gebruiken met 220v spoelspanning en een triac met als sturing een optocoupler, evt met nuldoorgangdetectie maar het relais zal wel te traag schakelen om daar nut van te hebben.

maartenbakker

Golden Member

Een normale gloeilamp slaat op die plek nog geen deuk in een pakje boter, vrees ik. Je praat over veel lagere weerstandswaarden, denk aan 18 ohm ofzo (terwijl ik dit schrijf zie ik dat MGP eenzelfde waarde noemt). Dat zou een 3000W vuurtorenlamp zijn. Eentje die, niet geheel toevallig, zelf een inschakelstrooombegrenzer nodig heeft :P

Okay als je dat meerekent kom je misschien nog weg met een 500W of 1000W hallo-geen-buislampje, maar ik zou liever gewoon een weerstand pakken.

In geval van een gewone weerstand kom je misschien weg met een 18 ohm 25W ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."