Hoe het beste een puls maken

Ha Arco,

Ik ben bang dat je een instabiele situatie krijg als je de puls langer wil verlengen als de vertraging is !
Verder zoals je al aangaf de waarden wel aan de praktijk aanpassen ;)
De condensatoren zijn naar ik kan inschatten een factor 10 of meer te groot en R1 een 10 keer te laag :S
Verder moet het kunnen werken met de juiste instel combinatie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is al eerder gezegd, voor de 12V lijkt mij een Gate driver zoals TC427 tamelijk ideaal.

Arco

Special Member

@electron920: De waarde van R1 is moeilijk te 'voorspellen', doordat de hysteresis per 40106 kan verschillen (ergens tussen 2.5 en 4 volt bij 12V voeding)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Dat is zo ik kan ook geen waarde geven maar jou ingeschatte waarde is nogal uit de richting ik denk voor R1 eerder aan 1.5MΩ :o
Maar belangrijker (ik zou even moeten rekenen) als ik 1 µs vertraging instel en 2 µs wil verlengen of dit wel goed gaat.

De stabiliteit lijkt voor de toepassing prima zeker net zo goed als met een NE555 want ook daar is het een uitdaging om een puls van 235 ns er uit te persen :(
Voor een iets betere uitvoering misschien een klok 4 MHz en een paar counters en als vertragingslijn een data FF ;)
Voor de uitgangs driver heeft @deKees een mooie ik gebruik deze om een mosfet aan te sturen puls uit 60 ns 400 V 50 Ω :P
Ik geloof alleen niet dat dit voor @TS nodig is als het plaatje alleen op de scope zichtbaar moet zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dus als ik het goed begrijp, om de instabiliteit niet te krijgen zou ipv smal naar breed, breed naar smal moeten gaan.

Dus een brede 200hz clock 50/50 denk ik? En vanuit daar die ene smalle van 325ns en met vertraging de 1,2us?

duck-tape does miracles...so do I

Ha Peter R. ,

Dat zou kunnen ik heb nog een experiment gedaan met een nieuwe LM555 om die puls van 235 ns er uit te persen :D
Deze is revisie D van Ti nu weet ik bij voorbaat dat dit niet gaat lukken maar eens kijken waar we komen.
Nee dus de LM555 haalt 2 MHz dat is al knap maar de mark/space verhouding houd echt op bij 15 % en aan de andere kant 90 % en veel heel veel jitter |:( dat gaat hem niet worden.

Nu kan je drie kanten op of gebruik maken van een analoog systeem dit is het meest flexibel.
Dus een LM555 met een 5 ms blokgolf aan de uitgang waarna een vertraging volgt van 235 ns en een set/reset die de uiteindelijke 235 ns puls levert naar de directe uitgang.
Een regelbare Pulse Stretcher voor de tweede uitgang.

Of een 4 tal ic gebruiken simpele tellers en een data flip flop met als oscillator een 4 MHz kant en klaar module je blijft dan ruim binnen de gestelde 10 % tolerantie!
De tijd instelling zou in stappen van 1 / 4 MHz = 200 ns kunnen plaats vinden.

Of gebruik maken van een controller dat betekend software en ook deze oplossing kan net als nummer twee qua bediening lastiger zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.