6400va capable Softstart for amplifier

Toevallig ben ik zelf bezig met een dikke voeding van 200 Vdc.
Daarvoor gebruik ik een transformator van 230/115V die ook met een stroombegrenzende weerstand wordt ingeschakeld.
Welke waarde is moeilijk te bepalen, ik koos voor 33Ω, met een vermogen van 100 Watt.
https://www.reichelt.nl/metalen-koffer-c8371.html?GROUPID=8371&&nbc=1;…
Dat vermogen is wellicht wat overdreven en had ik net zo goed voor een 25 of 50 Watt type kunnen gaan.
Maar ik koos voor wat extra dissipatie ruimte, liever teveel als te weinig vermogen.

De voedings elco's worden (langzaam) opgeladen door de serie voorschakel-weerstand.
Op het moment dat de spanning over de elco's bijvoorbeeld 90% van de nominale spanning is,schakelt een comparator het relais in en deze schakelt de stroom begrenzende weerstand kort.

Het maximale vermogen van de voeding is ongeveer 1kW.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Neem een 12 volt 55/60 watt H4 autolamp en dan beide gloeidraden parallel, goed voor 115 watt p/lamp ofwel 9,6 ampere.
Met 3 lampen (of meer) in deze configuratie parallel is dat goed voor 28,75 Ampere.

Of zo'n oude "bolle" van 12volt 40/45 watt die liggen altijd wel in een kringloopwinkel, per stuk goed voor 7 ampere!

Wel goed geisoleerd opstellen :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 2 juli 2020 19:13:56 (22%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 juli 2020 15:49:22 schreef maartenbakker:
Een normale gloeilamp slaat op die plek nog geen deuk in een pakje boter, vrees ik.

Dat snap ik niet. Het doel is toch de hoge inschakelstroom te begrenzen en kort daarna de serie-lamp te overbruggen met een relais.
Of moet die tijdelijke inschakel stroom altijd van een bepaalde omvang zijn?

vergeten

Golden Member

De startstroom van een 230v / 60 watt gloeilamp is erg laag in verhouding met de startstroom van dat apparaat.
Misschien heel kort hooguit 1 ampere (schatting).
De brandstroom is maar 260mA (als hij op 230v brandt)
Dus als hij nog eens in serie met iets anders staat krijgt hij niet eens 230v en er zal een nog lagere stroom lopen.

Die "deuk in het pakje boter" is synoniem voor de (te)lage stroom. :)

Of moet die tijdelijke inschakel stroom altijd van een bepaalde omvang zijn?

Is niet zo van belang.
De weerstand moet de startstroom begrenzen zodat die (flink) onder het tripniveau blijft van de zekering.
Daarna zorgt het overbruggen van de "startweerstand" weer voor een 2e stroompiek die ook onder het tripniveau moet blijven van de zekering.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 2 juli 2020 19:30:03 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@Vergeten is dat wel veilig zo?
En dan bedoel ik voor de lamp zelf, een 12 Volt lamp in een schakeling welke voor 230 Volt is lijkt mij nogal tricky.
Brandt door de hoge spanning de gloeilamp niet door.
Anders zou men daarvoor maatregelen moeten nemen zoals VDR weerstanden of overspannings- (TV's dioden) over de gloeilampen moeten schakelen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Op 2 juli 2020 21:37:27 schreef Martin V:
@Vergeten is dat wel veilig zo?

Alles is natuurlijk zo aanraakveilig als je er zelf mee omgaat!
19 dezelfde lampen van 12 volt in serie branden prima en lang op 230volt.
(denk bijvoorbeeld aan kerstverlichting)

En dan bedoel ik voor de lamp zelf, een 12 Volt lamp in een schakeling welke voor 230 Volt is lijkt mij nogal tricky.

Dat lijkt zo maar een voorschakelweerstand van 33Ω 100watt (van jou: @martin V) is ook niet geschikt om direct op 230 volt te werken, en toch gaat dat wel als serieweerstand.
Die mag ook maximaal 57,4 volt hebben om aan de 100 watt te komen en dan loopt er maar 1,74 ampere.

Brandt door de hoge spanning de gloeilamp niet door.

Hij staat nog altijd in serie met de verbruiker dus krijgt de lamp niet de volle 230v te verwerken.

De 3 lampen in mijn voorbeeld kunnen samen 28,75 ampere hebben dat is bij 230 volt ±6600 watt. Dat zit dichtbij het vermogen van de versterker in de startpost.

Anders zou men daarvoor maatregelen moeten nemen zoals VDR weerstanden of overspannings- (TV's dioden) over de gloeilampen moeten schakelen.

Het verschil tussen een voorschakelweerstand en een gloeilamp is dat zijn weerstand vrijwel konstant is en de gloeilamp een sterk PTC gedrag heeft, koud lage weerstand, heet veel hogere weerstand die meteen de stroom beperkt.
Even buiten het feit dat de eerste geen licht geeft en de 2e wel :)
Andersom kan ook maar dan gaat er wat fout :)

Even wat gemeten aan zo'n bolle autolamp van 12 volt, 40/45 watt.

Dimlicht Rkoud = 0,25Ω,  I bij 12 volt 3,4A, Rwarm= 3,53Ω, dat is 14 x hoger dan Rkoud
daaruit volgt 40,8 watt.

Grootlicht Rkoud = 0,19Ω, I bij 12 volt 3,87A, Rwarm= 3,1Ω, dat is 16,3 x hoger dan Rkoud
daaruit volgt 46,44 watt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 2 juli 2020 19:10:31 schreef Mark77:
[...]
Dat snap ik niet. Het doel is toch de hoge inschakelstroom te begrenzen en kort daarna de serie-lamp te overbruggen met een relais.
Of moet die tijdelijke inschakel stroom altijd van een bepaalde omvang zijn?

De inschakelstroom begrenzen tot wat een lamp met een laag vermogen normaal trekt, heeft naar mijn idee maar beperkt nut, afhankelijk van de precieze cijfertjes. Ik zou hem in elk geval begrenzen tot iets waarbij je zekering heel blijft maar er wel daadwerkelijk stroom door je last gaat lopen die in de buurt komt van wat er nominaal loopt.

Ik denk dat met een 100W lamp en een 32000VA of 6400VA last, de trafo nauwelijks gemagnetiseerd wordt en er vrijwel 230V over je lamp valt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het onderwerp heeft nogal wat losgemaakt zie ik! Leuk om over te brainstormen maar ik ga in mijn nogal kleine woonkamer geen straalkachels of batterijen verlichting leggen om m'n muziek af te kunnen spelen 8)7

Heb inmiddels een bestelling gedaan bij farnell, ben benieuwd of het naar verwachting gaat werken.

2x 39ohm 50W weerstanden.
25A solid state relay.
16A klikkerdieklak relay

En verder een behuizing, stekkers en de rest van de onderdeeltjes die nodig zijn voor de schakeling van het forum. De weerstanden zullen parallel komen te staan en in de datasheet is inderdaad te lezen dat ze tot 1 seconden 25x overbelast mogen worden. Solid state relais is als ''opstart'' welke geschakeld wordt door de voorversterker en de weerstanden zullen overbrucht worden door het gewone 16A relais. Hoop niet dat dit te horen is op de luidspreker uitgangen, 1 manier om er achter te komen denk ik.

Ik hou jullie op de hoogte _/-\o_

Op 3 juli 2020 09:15:42 schreef c.slopsma:
en de weerstanden zullen overbrucht worden door het gewone 16A relais.

Is dat niet een beetje te licht, een 16A(max?) relais om een 6.4kW toestel continu te verbinden?

LDmicro user.

Zo lijkt het wel inderdaad. Het is alleen zo dat de voeding 6.4kw is. De zuilen die er achter hangen mogen max 200 hebben. Daarbij is het uitgangs vermogen op 8ohm ook niet zo hoog, 4x100w of 2x400 bridged. Wel grappig is dat de versterker zelfs bridged nog op 1 ohm stabiel is :o

Op 3 juli 2020 09:15:42 schreef c.slopsma:
Leuk om over te brainstormen maar ik ga in mijn nogal kleine woonkamer geen straalkachels of batterijen verlichting leggen om m'n muziek af te kunnen spelen 8)7

Vanwaar dan een mega-vermogen aan versterker? Daar kan je een aardig concert mee geven bij wijze van spreken.

Spulletjes zijn binnen, Ziet er allemaal erg netjes uit en zal eerdaags proberen te beginnen met bouwen. 8)7

Het vermogen dat de versterker levert in normale situaties is helemaal niet zo bijzonder. Omdat het gaat om een high end versterker is er gekozen voor een aardig overbemeten voeding wat zorgt dat de versterker met praktisch iedere vorm van belasting door de luidsprekers om kan gaan. (kortstondig 0,1ohm belastbaar en 0,5 langdurig). Hier een linkje naar de manual mocht je het interessant vinden. http://vintagedbx.free.fr/owner%20manual/bx-1.pdf

RAAF12

Golden Member

Op 3 juli 2020 11:18:17 schreef c.slopsma:
Zo lijkt het wel inderdaad. Het is alleen zo dat de voeding 6.4kw is. De zuilen die er achter hangen mogen max 200 hebben. Daarbij is het uitgangs vermogen op 8ohm ook niet zo hoog, 4x100w of 2x400 bridged. Wel grappig is dat de versterker zelfs bridged nog op 1 ohm stabiel is :o

Och, dat is normaal voor een goed ontworpen versterker. De kwaliteit van de voeding is belangrijk. Zo ver zal de spanning op de voedingrails niet inzakken... Probeer 0.5Ω moet gewoon kunnen. Ik test amps met een sinus burst of sweep. Je hebt ook 'ontwerpers' die gaan optimaliseren op THD bij 1000Hz en geen inzicht hebben in het Nyquist diagram. Tja dan gaat het spul op 10kHz vaak plat. Verschil tussen muziek weergeven en testtonen op vol vermogen is erg groot. Ongelimiteerde power bandbreedte komt maar zelden voor bij audioamps.

Anoniem

Het is alleen zo dat de voeding 6.4kw is.

Daar hoort dan een blauwe CEE stekker van 32A aan te hangen >:)

Wel grappig is dat de versterker zelfs bridged nog op 1 ohm stabiel is

1200W bij 1Ω. Wie verzint het wel
Voor je het weet speelt de kabel voor LS en de LS voor kabel >:)

Omdat het gaat om een high end versterker is er gekozen voor een aardig overbemeten voeding

Och, dat is normaal voor een goed ontworpen versterker.

Misschien had de ontwerper dan zelf aan een inrush limiter kunnen denken.
Maar het ontwerp was "huge" en dus was deze Amerikaan net voor de middagpauze klaar >:)

Is een motorgestuurde variac niks om op te starten?
Alleszins "huge" >:)

Op 7 juli 2020 18:55:18 schreef anoniem015:
Is een motorgestuurde variac niks om op te starten?
Alleszins "huge" >:)

Ja dat is een goed idee, ik had er zelf niet op kunnen komen.
Een variac voor drie fasen, hoeft niet perse een motor in het mag ook met de hand bestuurbaar zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin