Ixson's versterker

Op een Franse zolder twee apparaten gevonden waarschijnlijk versterkers.
Merk Ixson's international multisons.
Beide met flink zware trafo's
Een heeft als type aanduiding serie 2 100W nr 185
Deze opengemaakt en de drie aansluitingen bekeken. Gauche en droite hebben 2 kabels, waarschijnlijk naar de luidsprekersde derde gemarkeerd met ampli heeft maar twee draden.
Dat er maar twee draden zijn begrijp ik niet tenzij de kast ook een geleidende functie heeft.

De andere kast nog niet van binnen bekeken. Dit is serie 4 50 W. Hier ook drie aansluitingen haute parodie, preampli en inter_connex.

Al met Google gezocht maar niets gevonden.

Iemand een idee over de eerste kast. Ik denk dat het een eindversterker is.Maar waarom dan maar twee draden bij de invoer. Mono versterker?

Wat doet de andere kast?

Ja eerste een stereo eindverterker 2x100W. Twee draden ingang zijn waarschijnlijk ingangs-audiokabels (als die kabels recht zijn afgeknipt lijken het er twee, waarschijnlijk vier, 2x afscherming +2x een signaal kerndraad) Tweede kast een voorversterker (preamp) met treble (hoge tonen filter of regeling)?

RES

Eerst even iets rechtzetten haut parodie moet haut-parleur ,luidspreker dus , zijn.

Eerst genoemde kast eens nauwkeuriger bekeken. Aansluiting ampli heeft echt maar twee gesoldeerde aansluitingen.Deze zijn gesoldeerd aan aansluitpinnetjes van de met gauche gemarkeerde aansluiting.Op twee andere pinnen zit wel soldeertin .Van een stereo versterker een mono versterker gemaakt?

Foto van gekoelde versterker onderdelen met aansluitingen

Op de foto is geen versterker zichtbaar, enkel een paar TO-3 transistoren.

Meer foto's zijn altijd welkom. Ik kan persoonlijk wel genieten van de inhoud van oude versterkers. En soms helpt het nog met je antwoorden ook. ;)

De eerste foto lijkt een paar DIN aansluitingen. Bij mijn weten werd dat alleen voor lijnsignaal gebruikt (signaal tussen bv. cd speler en versterker of tussen voor-versterker en eind-versterker) en niet voor luidsprekersignaal.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, voor luidsprekers had de DIN een nog gruwelijker soort van stekkers, zelfde diameter, ongeveer, maar met een plat en een rond pinnetje. Ondingen!
Zie o.a. https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector#Loudspeaker_connector

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 3 juli 2020 15:01:54 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 3 juli 2020 14:50:05 schreef r-p:
Meer foto's zijn altijd welkom. Ik kan persoonlijk wel genieten van de inhoud van oude versterkers. En soms helpt het nog met je antwoorden ook. ;)

De eerste foto lijkt een paar DIN aansluitingen. Bij mijn weten werd dat alleen voor lijnsignaal gebruikt (signaal tussen bv. cd speler en versterker of tussen voor-versterker en eind-versterker) en niet voor luidsprekersignaal.

Klopt en dat zijn prima stekkers, Armand van Ommeren heeft er ook een verhaal over geschreven. Die schreef oa. artikelen in Radio Bulletin en audio/tech tijdschrift Luister. Oude papieren dingetjes, dus.
Hij doet nou veel revisie.

https://quadrevisie.nl/quadrevisie.html#6

snip quote: Zoals al vaak betoogd, zijn de cinch pluggen – ook RCA, Revox of tulp genoemd – niet modern maar antiek: ze stammen van vóór de Eerste Wereldoorlog en zijn ook nooit bedoeld geweest voor geluid maar voor hoogfrequent verbindingen. Ze zijn berucht vanwege kraakstoringen en niet voor niets kwam men in Duitsland in de jaren vijftig met de DIN pluggen. DIN pluggen hebben o.a. het voordeel dat bij slecht contact uitnemen en weer insteken voldoende is om het probleem op te lossen. Het zijn namelijk “schraapcontacten” waar cinch pluggen “knelcontanten” zijn waar altijd corrosie tussen komt. Het vervangen van DIN door cinch is daarom onverstandig, maar…. Veel platenspelers, juist de betere, hebben vaak dikke signaalkabels die op geen enkele manier in een DIN plug kunnen..........

Hensz

Golden Member

Op 3 juli 2020 11:02:39 schreef witgelefiets:
Eerst even iets rechtzetten haut parodie moet haut-parleur ,luidspreker dus , zijn.

Eerst genoemde kast eens nauwkeuriger bekeken. Aansluiting ampli heeft echt maar twee gesoldeerde aansluitingen.Deze zijn gesoldeerd aan aansluitpinnetjes van de met gauche gemarkeerde aansluiting.Op twee andere pinnen zit wel soldeertin .Van een stereo versterker een mono versterker gemaakt?

Zou kunnen, een foto zou meer duidelijkheid bieden. De DIN-aansluiting op de foto heeft alvast 2 pinnen samengesoldeerd. (ik weet echt niet meer of het de goede pinnen zijn).
Foto van de print/echte ingang vd versterker?

Don't Panic!

Hier wat foto's, printplaat krijg ik niet goed in beeld,zit vast aan de grote koelblokken

ik kwam dit tegen op het interweb aangaande Ixsons:

http://www.hifi-antique.com/view_product_sold.php?product=15296
http://www.piecesaudio.com/view_product.php?product=9223

Een voorversterker serie 4 en een zuilvormige luidspreker, geheel met DINstekkers.

De luidspreker heeft zo te zien dezelfde (onverwachte) dinaansluiting als de eindversterker van TS.

Opvallend is wel dat op de foto's van de TS luidspreker "links" en "ampli" dezelfde pinconfiguratie hebben, en de rechts een andere.
Nogal ongewenst lijkt me, je kunt een lijnplug in de linkerspeaker steken!

De schroeven van de din-delen zijn beschadigd, is er aan geknutseld?

De zolder waar ik deze 2 ixson's gevonden heb, was voorheen van een oude Franse militair die ook zendamateur was. Zouden de versterkers voor dit doel om gebouwd zijn? Geen idee hoeveel vermogen zenden kan vragen.

@mad Murphy.

Ook op ixson's gezocht maar jouw 2 links niet gevonden. Vreemd inderdaad die niet logische DIN aansluitingen.

Dat is inderdaad een seventies eindversterker :) Leuk eens iets onbekends Frans te zien.

Als er niets te vinden is is het denk ik het snelste het schema even op te nemen. Als u daar niet handig mee bent kan dat desnoods vanaf wat strategische foto's. Hiervoor moet hij wel gedemonteerd.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zou het kunnen dat de DIN-bussen niet het gebruikelijke audio-model zijn, met de vijf pinnen op op een halve cirkel oftewel 180 graden? Ik meen het alternatieve model te herkennen, met een meer geijkmatige verdeling van de pinnen over een enkele cirkel, ik dacht dat het dan 270 graden was. Deze waren ooit bedoeld voor het aansturen van diawisselaars, lang geleden was dat een hobby op zich, montages van geluid op magneetband en op een extra spoor stonden stuurpulsen voor de diawisselaar.

Als er op deze versterker inderdaad dergelijke DIN-bussen werden gebruikt dan ruikt dat wel naar een allerindividueelste interpretatie/toepassing van de normen :)

Nabedenking: bovenstaande geldt voor de "gauche" (links) en "ampli" ; de "droite" (rechts) is een mij onbekend model.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Klopt en 240° was er ook nog. Deze amp is van einde 60er jaren. Transistor afstandbusjes werden tussen 1965-69 in het silicium tijdperk gebruikt. @TS Leuk ding!
https://www.elektronicawereld.nl/categorie/kabels_stekkers_stekkers_ve…

Sine

Moderator

Ik zie week 1 1977 op een 3055.

Die transistor afstandsplaatjes ben ik nog veel later in apparatuur tegengekomen.

RAAF12

Golden Member

Te weinig onderzoek gedaan! I stand corrected edit2: en de tekst alvast doorgekrast edit: Zo te zien heeft de gauche aansluiting als extra een gat in het midden erbij met contact. Zit die aangesloten? Het valt op dat de 2 transistors niet uit dezelfde batch komen. Zie oa. de spatie 2N 3442, de andere 2N3442.

De schroeven van de din-delen zijn beschadigd,

Idem dito voor de bevestiging van de bovenste transistor op de heatsink.

RAAF12

Golden Member

Ik zie geen uitgangelco's zitten, met 2 x NPN TO-3 wel vreemd of het moet zo'n soort schakeling zijn.

plaatje is klikbaar te vergroten.
Met wat extra, duidelijke foto's is beter te onderzoeken wat nu precies de bedoeling is van oa. de inputs. Je kan hem ook hier langs brengen in het Noorden des lands, of een CO lid in 's-Gravenhage zoeken die er naar wil kijken.

@witgelefiets

geen idee hoeveel vermogen zenden kan vragen.

Dit is audio, zenden op een amateurband vergt andere spullen. Het geheel kan wel als modulator worden gebruikt voor een HF zender.