Wat heb ik nodig om een elektrische auto op te laden in mijn groepenkast

Hallo,

Ik heb pas een nieuwe elektrische auto gekocht (tesla model 3) en een tijdje geleden heb ik mijn groepenkast vervangen. het gaat om deze groepenkast https://mdhelektroshop.nl/groepenkast-hager-10-groepen-9-x-lichtgroepe… Om mijn auto op te kunnen laden moet er een extra automaat in de groepenkast komen, alleen weet ik niet welke. kunnen jullie mij helpen?

Mvg,

Paul

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 3 juli 2020 10:09:11 (0%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Moeten is wel een heel groot woord en veel te onpas gebruikt. Bij een Tesla wordt volgens de eigen website een kabel geleverd om de auto aan te sluiten op een standaard stopcontact. Ben je tevreden met de laadsnelheid, kan het dus perfect zonder iets anders te 'moeten'.

Kan ik een standaard stopcontact gebruiken om de auto op te laden?
Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een adapter voor normale stopcontacten meegeleverd. Afhankelijk van uw auto, wordt het bereik met ongeveer 13 à 18 km vergroot na één uur opladen. Voor optimaal thuisladen raden wij de installatie van een Wall Connector aan.

Wat je moet doen om een Tesla Wall connector te plaatsen staat te lezen op de Tesla website. Kan de garage daar ook geen uitsluitsel over geven? Als je uitsluitend elektrische auto's verkoopt lijkt het me ook logisch dat je de koper kan inlichten over te nemen stappen en vereisten voor het thuis laden.

https://www.tesla.com/nl_BE/support/home-charging-installation

Installatiehandleiding.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 3 juli 2020 10:16:28 (15%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Kan ik het best een aarlekautomaat, een gewone installatieautomaat gebruiken of een krachtgroep?

Wat ze daarmee bedoelen is dat je een stopcontact moet hebben waar je geen andere verbruikers kunt aanleggen, zodat ze de volle 16A(20A) kunnen gebruiken.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Maak eens een foto van uw groepenkast.
Dan kan er hier een antwoord worden gegeven wat er in geplaatst kan worden.
Heeft u al een driefase meter?
En hoe groot is de aansluitwaarde?
1x35, 3x25, 3x35, doorhalen wat niet van toepassing is.

Henk H.

Golden Member

Die WCD (wandcontactdoos a.k.a. stoopcontact) zou je op een aparte automaat van de groepenkast moeten zetten. Maar is het dan ook de bedoeling de laadkabel steeds in de meterkast aan te sluiten?

Als je met 16 ampere wilt laden en dat snel genoeg is, zou ik buiten een (voldoende waterbestendige) WCD plaatsen zodat de laadkabel daar in kan.

De groepenkast is voor 3 fasen en heeft een krachtgroep. Als die nog niet in gebruik is (misschien voor elektrisch koken) lijkt het mij het fijnste om die krachtgroep te gebruiken zodat je sneller kunt laden. In dat geval heb je zo'n Tesla wall connector nodig die aangesloten wordt op de krachtgroep.

De groepenkast is zoals die op de afbeelding staat in de eerste link die ik stuurde

Henk H, dat lijkt me een goede oplossing, de krachtgroep wordt gebruikt door het elektrisch koken, maar ik heb nog ruimte om hem uit te breiden dus zet ik er een krachtgroep in voor de auto.

Bedankt voor je reactie Henk.

Shiptronic

Overleden

Gezien de topic titel, een hele grote groepenkast :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

een hele grote groepenkast

Ha, ha! Normaal val IK altijd meteen over dat soort dingen. :) ;)

Evengoed interessant te lezen hoe je thuis kunt laden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ga eerst na wat voor een vermogen (of stroom) je laadpaal mag, moet of kan hebben.
Omdat je krachtstroom (3 fase) in huis hebt lijkt het me een voorkeur voor een 3 fase laadpaal. Dan heb je meer vermogen ter beschikkking.
Maar als jij het liever op 1 fase doet, omadat je toch (laad)tijd zat hebt, wie ben ik dan.

Omdat de aansluiting buiten zit en bij een woonhuis hoort MOET de aansluiting mede beveiligd zijn door een aardlekschakelaar max 30 mA verschilstroom.
Een aardlekautomaat verdient de voorkeur, 1 apparaat, kleiner, makkelijker (en goedkoper) te installeren.

Dus:
Wil je (moet kan..)
1 of 3 fase opladen.
En met welke stroom.

Ga ook na wat je maximaal af kunt nemen van je netbeheerder. Daar zit meestal 3x25A in. Een lader met meer dan 25A gaat zo wie zo niet. Ik zou, omdatr er toch meer verbruikers in huis zijn, dan gaan naar max 16 A

Even uitzoeken, ons melden en je hoort van ons.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 juli 2020 10:32:02 schreef Paul de Vries:
Henk H, dat lijkt me een goede oplossing, de krachtgroep wordt gebruikt door het elektrisch koken, maar ik heb nog ruimte om hem uit te breiden dus zet ik er een krachtgroep in voor de auto.

Bedankt voor je reactie Henk.

Bekijk dan ook een keer dat koken en laden te combineren zijn. Anders komt er eventueel een voorkeurschakeling bij te pas.

Volgens de installatiehandleiding dien je bij 32A een kabel te gebruiken geschikt voor 40A. Dat zou dan minimaal een 10mm² moeten zijn.

Veel hangt af van wat je wil aan laadcapaciteit. Hoeveel tijd heb je voor je laden en wat is dan de normale afstand die je wil overbruggen. Aan 2,3kW kom je per uur maar 14km verder.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De eerste vraag die moet worden beantwoord is deze:

Wordt gebruik gemaakt van een bij de auto meegeleverde mobiele lader, OF moet er een aparte laadbox aan de gevel komen?

Een mobiele lader is precies dat; je kan 'm in de auto meenemen. Tijdens gebruik ligt hij meestal gewoon naast de auto (of in een dure wandhouder).

Mijn ervaring (met een Audi e-tron):
1. De mobiele lader is zonder meer geschikt voor een "normaal" op 16A afgezekerde wcd. Hij zal veiligheidshalve laden met maximaal 10A (2,3 kW).

1a. Op de mobiele lader kan een andere voedingskabel (meegeleverd) worden gemonteerd. Daarmee kan je de lader aansluiten op een 3 fasen CEE-wcd. Laden gaat dan met 3x16A (11 kW). Maar nog steeds met een "losliggend" apparaat.

2. Een aparte laadbox (wallbox). Die schroef je tegen de gevel of op een paal.
Er zijn diverse modellen te koop met allemaal hun eigenschappen, zoals authorisatie met kaart (internet vereist), met sleutel, met vaste of losse laadkabel en uiteraard met diverse laadvermogens.

Voor de topicstarter maakt het onderstaande niet uit, maar misschien vind iemand mijn overwegingen en uiteindelijke keuze wel interessant.

Ik rij dagelijks niet veel; de langste ritten zijn ongeveer 160 km op een dag.
Ik hoef niet 's-morgens vroeg naar m'n werk.
Ik wilde geen uitgebreide aanpassingen aan de meterkast (waarschijnlijk 1x40 of, volgens Stedin, 1x50A).
Ik wilde wel een laadbox die me in de toekomst niet beperkt.

Zo ben ik op een Webasto Pure uitgekomen. Mijn versie doet maximaal 11 kW (er is een zwaardere van 22 kW).
Maar ik heb de mijne aangesloten op 1 fase. Dat kan en mag zonder problemen. Daarom heb ik alleen een extra groep van 16A moeten maken met eigen aardlek van 30 mA. Simpel, eenvoudig en heel effectief.

Als ik 's-avonds thuiskom en ik wil na 10 uren weg, dan is er ongeveer 35kWh bijgeladen en dat is weer precies wat ik die dag heb opgereden.
Zo kost laden niet meer dan 2x 10 seconden (inpluggen en uithalen) en kan ik elke dag weer prima op weg.

Ergo:
Een eenvoudige lader met beperkt laadvermogen is meestal ruim voldoende. Je hebt er toch niets aan dat je auto 's-nachts om 02:00 uur klaar is met laden, terwijl je misschien pas om 08:00 weer vertrekt.

Een eigen oprit is wel noodzakelijk...

Vervangen DOOR.

Wij doen af en toe Testla laders installeren dus ik zal je uitleggen hoe het precies zit:

De bij de Tesla geleverde lader is geschikt voor 1 groep van 16 ampere. Hiermee kun je laden als je heel erg veel geduld hebt. Wil je 's avonds aankoppelen en de volgende ochtend met een volle accu vertrekken dan is dit geen optie. Tesla heeft keurige tabellen waarin aangegeven staat hoe snel je oplaadt bij de verschillende typen 1 en 3 fase aansluitingen.

Als Tesla eigenaar heb je het exclusieve recht om een bijpassende Tesla lader te mogen kopen. Die zijn er in twee varianten, het model met standaard lengte aansluitkabel richting de Tesla, of een variant met extra lange aansluitkabel. Het ligt er hierbij maar net aan waar de lader gemonteerd wordt en waar de Tesla geparkeerd staat.

Een Tesla lader kun je aansluiten op verschillende aansluitingen, zowel 1 fase als 3 fase. 1 fase 16 ampere is een optie en 3 fase 63 ampere is ook een optie als je wilt super chargen.
Een 11KW ofwel 3 fase 16 ampere aansluiting is redelijk standaard, al kiezen sommige bezitters liever voor 22KW ofwel 3 fase 32 ampere. Maar goed dan moet je hoofdaansluiting van het energiebedrijf wel toereikend zijn.

En dan heb je nog de mogelijkheid om de volledige hoofdaansluiting van het energiebedrijf 100% voor je Tesla lader te gebruiken, zonder dat de hoofdzekeringen overbelast worden en waarbij verbuikers in de woning ook gewoon voldoende capaciteit houden. Dit doe je middels een load balancing systeem tussen hoofdaansluiting en Tesla lader.
De firma Cohere in Amsterdam heeft hier de veel toegepaste Maxem Energy Manager voor ontwikkeld welke als extra feature heeft dat je middels een online platform je laadgedrag kunt monitoren en ook de kosten bij kunt houden als je de oplaadstroom zakelijk gebruikt en ficaal wilt verwerken.
En tegenwoordig niet minder belangrijk, ook opbrengst van zonnepanelen kunnen hiermee worden geregistreerd, mocht dit financieel belangrijk zijn.
Wat de Maxem Energy Manager doet is middels stroomspoelen bij de hoofdschakelaar meten wat er verbruikt- en wat er eventueel middels zonnepanelen opgeleverd wordt. Wat er netto overblijft gaat richting de Tesla lader.
's Nachts is er daardoor vanzelfsprekend 99% aansluitvermogen voor de Tesla lader waardoor het laadproces aanzienlijk versneld kan worden.
Communicatie onderling gebeurd middels LAN richting het internetmodem en een 2 draads dataverbinding naar de Tesla lader. De Tesla lader wordt in Slave modus gezet en de Maxem Energy Manager geeft de Tesla lader via deze dataverbinding aan met hoeveel stroom er maximaal geladen mag worden.

In de praktijk moet je dus eerst bepalen wat je voor vermogen aan de Tesla lader aan wilt bieden. Neem je een 3 fase 16 ampere zekering zonder verdere toeters en bellen waardoor overbelasting minder snel zal gebeuren, of wil je zo snel als mogelijk kunnen laden en neem je een 3 fase zekering met dezelfde waarde als de hoofdaansluiting plus een Maxen Energy Manager zodat je maximaal kunt laden?
In de praktijk wordt dit overigens een 3 fase aardlekautomaat 4 polig 30mA.
En ja, je mag in de opstelling met een Maxem Energy Manager een even grote zekering als de hoofdzekering van het energiebedrijf aanhouden.
Ik hoor een aantal CO members mompelen en ook ik vond dit in het begin een rare waarheid maar de norm staat dit toe.

Houdt er bij een zwaardere aansluiting van bijvoorbeeld 22KW wel rekening mee dat je een aansluitkabel tussen zekering en lader moet gebruiken welke voldoende dikke aders heeft. Afhankelijk van de afstand tussen de groepenkast en de lader zit je op kabel met 5x4mm2 of 5x6mm2 aders.

Ik vind 22kW laders zware overkill. Tenzij je 2 EV's hebt.

Stel: je komt om 20:00 thuis. Je vertrekt de volgende dag om 07:00 (ja, sommige mensen maken lange dagen, heb ik horen zeggen :) ), dan hangt je auto 11 uren aan z'n slurf. :)
Dan zou hij 11 x 22kW = 242 kWh geladen kunnen hebben. Zulke auto's bestaan niet en zullen er ook nooit komen.

Zelfs een 11kW lader aan huis is voor de meeste mensen overkill, want 121 kWh laden in een nacht kan een EV ook niet kwijt.

Toen ik me net begon te oriënteren op een laadbox voor thuis, dacht ik ook: "11 kW moet ik hebben". Totdat ik begon na te denken hoe een "normale" dag er voor mij uitziet en ik erachter kwam dat *voor mij* het laden vooral uit "de uren" kan komen en minder hoeft te komen uit "laadvermogen".
En persoonlijk denk ik dat dat voor de meeste mensen wel geldt.
En kom je na een nacht laden toch nog wat te kort? Dan ga je 10 minuten bij een snellader van FastNed of Ionity staan en heb je weer 20kWh erbij. Goed voor ongeveer 100 km extra.

Ik wil met dit lange verhaal alleen voorkomen dat mensen te veel geld uitgeven aan een laadoplossing die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. (Hoewel de meesten op dit forum er meer verstand van hebben dan ikzelf ;) )

Mijn eenvoudige maar doeltreffende oplossing kostte in totaal iets meer dan 700 euro (laadbox, extra aardlekautomaat, leuke kWh-meter).
Ik weet dat mooiere oplossingen 1500 tot 2000 euro kosten.

Nog wat: ik zou zelf niet willen dat het kunnen laden van m'n auto afhankelijk is van m'n internetverbinding. Maar dat is weer een ander verhaal.

Vervangen DOOR.

Een tesla model 3 kan maximaal met 11kW AC laden.

Dan heb je twee opties 1x16A of 3x16A aardlek automaat.

Voor de 3x16A heb je de wallconnetor nodig en met de 1x16A kan je ook een standaard WCD gebruiken samen met je mobile charger.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Op 3 juli 2020 10:00:11 schreef Paul de Vries:
Wat heb ik nodig om een elektrische auto op te laden in mijn groepenkast?

Ik zou zeggen: "Een HEEL grote groepenkast". De meeste groepenkasten zijn lang niet groot genoeg om daar een tesla in kwijt te kunnen. :+

Edit: Sjit. sorry. Niet alles gelezen en die ene over het hoofd gezien.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 4 juli 2020 15:38:34 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 juli 2020 10:32:18 schreef Shiptronic:
Gezien de topic titel, een hele grote groepenkast :)

Maar hij blijft leuk. :)

Vervangen DOOR.

van de week nog een tesla lader gehangen, die lader mocht max 32A laden, maar was ook een model S. de lader bepaalt de instelling, zit een knopje in of middels de software stel je dat in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 juli 2020 21:10:07 schreef testman:
van de week nog een tesla lader gehangen, die lader mocht max 32A laden, maar was ook een model S. de lader bepaalt de instelling, zit een knopje in of middels de software stel je dat in.

Was dat 1 fase? Ik ben een paar keer naar de Tesla dealer geweest, helaas nooit om er eentje uit te zoeken ;)
Ik dacht dat ze destijds (pre Model 3) geen drie-fase lader hadden, wat mij zeer verbaasde. Maar ze hebben een thuis-markt waar ze een lader voor hebben gemaakt. En vervolgens moet je voor alle andere markten ook gaan verzinnen wat een goede lader is, waarschijnlijk sterk afhankelijk van wat de lokale/nationale elektriciteitsbedrijven handig vinden... Recent in GB in een apartement gelogeerd waar een enkele 100A als hoofdzekering werd gebruikt... (alles elektrisch, ook instant-douche water).

Op 4 juli 2020 22:21:41 schreef r-p:
[...]

... En vervolgens moet je voor alle andere markten ook gaan verzinnen wat een goede lader is...

Ik zou zeggen, voor de Nederlandse/Europese markt, een lader die je kan instellen op 1 of 3 fasen en 16 of 32A. En gelukkig bestaan die.

Je hebt daarmee theoretisch 3.7, 7.4, 11, of 22 kW. In de praktijk valt het doorgaans iets lager uit omdat de lader altijd enige marge ten opzichte van het maximum aanhoudt.

De auto communiceert met de lader over het laadvermogen en zal met toenemende laadtoestand, ter bescherming van het accupakket, minder vermogen vragen.
Ook zal de auto juist om iets méér vermogen vragen als de airco of voorverwarming is ingeschakeld. Dat is gunstig, want als je na het laden wegrijdt, dan gaat de eerste opwarming of koeling niet ten koste van de actieradius.
Een goede laadbox is dus niet, wat ik aanvankelijk dacht, een mooi maar dom "stopcontact". Er zit wel degelijk enige intelligentie in. :)

Wat je waarschijnlijk ook wilt is een vaste laadkabel. Tenzij je meerdere auto's hebt met van elkaar afwijkende aansluitingen.
Maar meest waarschijnlijk is een Type 2 kabel.
Je hoeft dan niet telkens de kabel uit je garage of kofferbak te halen, of erger nog: nat van de regen op te bergen.

Vervangen DOOR.

Op 4 juli 2020 22:21:41 schreef r-p:
[...]

Was dat 1 fase? Ik ben een paar keer naar de Tesla dealer geweest, helaas nooit om er eentje uit te zoeken ;)
Ik dacht dat ze destijds (pre Model 3) geen drie-fase lader hadden, wat mij zeer verbaasde. Maar ze hebben een thuis-markt waar ze een lader voor hebben gemaakt. En vervolgens moet je voor alle andere markten ook gaan verzinnen wat een goede lader is, waarschijnlijk sterk afhankelijk van wat de lokale/nationale elektriciteitsbedrijven handig vinden... Recent in GB in een apartement gelogeerd waar een enkele 100A als hoofdzekering werd gebruikt... (alles elektrisch, ook instant-douche water).

nee, een 3 fasen lader.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor info , kijk even op de site van Ecotap.

De meeste laders thuis worden aangesloten op een groep van 3 X 16A en dit kan in combinatie met een loadbalancer.
De loadbalancer en de thuislader kunnen softwarematig ingesteld worden op een stroomwaarde die voor het huis van toepassing is.
De loadbalancer controleerd het vermogen in huis en als er teveel verbruikt wordt , dan regelt hij het vermogen van de lader naar beneden.

Succes.

Op 4 juli 2020 22:21:41 schreef r-p:
(alles elektrisch, ook instant-douche water).

Dat is zuiniger dan wat we hier in NL doen: een boiler. Maar minder vriendelijk voor het net.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/