Vaatwasser gaat niet aan - Veiligheidsweerstand / LNK364PN Offline Switcher / Smoorspoel 1mh

De ETNA vaatwasser van mijn moeder is kapot. Na wat adviezen ben ik tot de conclusie gekomen om de volgende onderdelen te vervangen:

LNK364PN offline switcher
Veiligheidsweerstand 68ohm 2 watt
Smoorspoel 1mh

Achtergrond in het kort:
Vaatwasser ging niet meer aan.
Onderdeel op printplaat achter klep kapot (Smoorspoel). Ik dacht in eerste instantie dat het een weerstand was(!). Ik heb al te lang niet meer geknutseld :-)

Komt blijkbaar vaker voor, met grote zekerheid is te zeggen dat de LNK364PN offline switcher ook kapot is.

De veiligheidsweerstand die er bij zit kan ik nog door meten op de aangegeven waarde (68 ohm).

Aangeraden werd om de veiligheidsweerstand te vervangen door een "2 of 3 watt" variant. Is een 2 of 3 watt weerstand sowieso al een veiligheidsweerstand, of ligt dit aan het materiaal waar het van is gemaakt?

Moet ik de weerstand vervangen als hij nog ohms doorgemeten kan worden, het lijkt mij dat hij nog goed werkt?

Opvallend is dat bij veel websites niet expliciet staat vermeld dat het om een veiligheidsweerstand gaat. Ook het gebruikte materiaal ontbreekt vaak.
Bij Mouser staat het er duidelijk bij, ook in de Vishay documentatie, dat het om veiligheidsweerstanden gaan. Ik zou dus bijna denken dat een 2 watt weerstand sowieso al deze veiligheid bied, of zit ik er dan naast.

Laatste vraag.
Na lang zoeken ben ik op de website van Mouser terecht gekomen, wellicht al bekend bij jullie, ik heb uren dan wel dagen gezocht naar de onderdelen zodat ik ze bij een enkele website kon bestellen....
Daar betaal ik echter 20 euro voor de verzendkosten. Als de vaatwasser daardoor weer prima werkt is dat natuurlijk niet veel maar, zo veel verzendkosten op zo'n klein bedrag aan artikelen is stiekem toch wel een doorn in het oog, vooral als het blijkt niet te werken of niet blijkt te lukken.
Weten jullie nog een website om deze onderdelen te bestellen?
(Ik ben ook nog in de shop sectie aan het neuzen).

Ik heb een soldeerboutje en tin liggen van de Action :P
Dan zou ik alleen nog een "tinzuiger" mee moeten bestellen en eventueel zo'n interessant vergrootglas.
Andere tips en ideeën zijn natuurlijk welkom.

Arco

Special Member

Een veiligheidsweerstand is gemaakt van 'veilig' materiaal: bij defect raken komen er geen rook en vuurverschijnselen vrij wat bij een gewone weerstand wel kan gebeuren.
Hij gaat ook eerder kapot als een gewone weerstand (die kan een behoorlijke tijd tegen overbelasting, een veiligheidsweerstand niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juni 2020 15:40:15 schreef Arco:
Een veiligheidsweerstand is gemaakt van 'veilig' materiaal: bij defect raken komen er geen rook en vuurverschijnselen vrij wat bij een gewone weerstand wel kan gebeuren.
Hij gaat ook eerder kapot als een gewone weerstand (die kan een behoorlijke tijd tegen overbelasting, een veiligheidsweerstand niet)

Dankjewel Arco. Is het materiaal in deze de factor die bepaalt of het een veiligheidsweerstand betreft of moet dit expliciet vermeld staan in de documentatie?

Ik heb de veiligheidsweerstand net bij Conrad gevonden, wellicht was hij laatst uitverkocht.

Ik twijfel alleen nog over de smoorspoel. Van de originele smoorspoel weet ik bijv. geen weerstand stroom of frequentie, of maakt dat niets uit als dat niet helemaal op 1 lijn ligt?
https://www.conrad.nl/p/thomsen-spoel-radiaal-bedraad-rastermaat-5-mm-…

Arco

Special Member

Het materiaal maakt het een veiligheidsweerstand. (in schema's staat er vaak een driehoekje bij o.i.d.)
Voor dit soort redelijk kleine voedingen is meestal goed te doen om een spoeltje van ongeveer dezelfde afmetingen te kiezen; dan zit je meestal wel goed.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juni 2020 15:33:33 schreef RS2K1993:
[...]

Daar betaal ik echter 20 euro voor de verzendkosten. Als de vaatwasser daardoor weer prima werkt is dat natuurlijk niet veel maar, zo veel verzendkosten op zo'n klein bedrag aan artikelen is stiekem toch wel een doorn in het oog, vooral als het blijkt niet te werken of niet blijkt te lukken.
[...]

Tja, hoe denk je dat Mouser zijn personeel en verzending betaald? Doosje, bij elkaar rapen van de spullen en dan ook nog verzenden uit Amerika naar hier, via Parijs, kom je er al snel niet meer met die 20€. Hoe ver kan je nog verplaatsen voor 20€?

Prijzen op de website zijn ook zonder BTW.

Ik heb een soldeerboutje en tin liggen van de Action

Bestel dan in 1 keer goede soldeer mee. In soldeer van de action heb ik net zoveel vertrouwen als soldeer uit de bouwmarkt. Goed om een koperen buis aan elkaar te zetten maar ik zou het niet gebruiken voor elektronica. Sn60/Pb40 met no clean flux. 0,5mm of 1mm.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 30 juni 2020 15:55:20 schreef Arco:
Het materiaal maakt het een veiligheidsweerstand. (in schema's staat er vaak een driehoekje bij o.i.d.)
Voor dit soort redelijk kleine voedingen is meestal goed te doen om een spoeltje van ongeveer dezelfde afmetingen te kiezen; dan zit je meestal wel goed.

Dankjewel, lekker duidelijk!
Dezelfde afmetingen wordt een uitdaging.

De oude was een weerstandsmodel, axiaal 2.3 x 4mm, is dat "ongeveer dezelfde afmeting" als de radiale van conrad (7.5 x 4.8 x 10.5 mm)? Valt bij mij allebei in de categorie mini :D

Op 30 juni 2020 16:03:38 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Tja, hoe denk je dat Mouser zijn personeel en verzending betaald? Doosje, bij elkaar rapen van de spullen en dan ook nog verzenden uit Amerika naar hier, via Parijs, kom je er al snel niet meer met die 20€. Hoe ver kan je nog verplaatsen voor 20€?

Prijzen op de website zijn ook zonder BTW.

[...]
Bestel dan in 1 keer goede soldeer mee. In soldeer van de action heb ik net zoveel vertrouwen als soldeer uit de bouwmarkt. Goed om een koperen buis aan elkaar te zetten maar ik zou het niet gebruiken voor elektronica. Sn60/Pb40 met no clean flux. 0,5mm of 1mm.

Ik heb zelf een webshop en 20 euro is best een royale vergoeding voor een kleine order als deze. Gelukkig smeer jij me soldeertin aan en kan ik straks profiteren van de gratis verzending, stiekem ben jij de marketing van Mouser :D

Goede tip, de tin die ik heb is best dik. Grote kans dat de hele printplaat een grote bobbel tin zou worden.

Wordt er achteraf nog BTW in rekening gebracht bij Mouser? Ik heb nog geen account.

Kijk hier eens, veel minder verzendkosten en nee ik heb er geen aandelen.

LDmicro user.

Op 30 juni 2020 17:01:34 schreef MGP:
Kijk hier eens, veel minder verzendkosten en nee ik heb er geen aandelen.

Dankjewel voor je reactie. Die website ben ik eerder tegen gekomen. Echter geen weerstand van 68 ohm.
1mh inductor weer wel.

Ik neem aan dat 2x33 ohm veiligheidsweerstand niet hetzelfde is als 1 veiligheidsweerstand van 68 ohm?

Neem er één van 100Ω dat zal ook werken want de meeste herstellingen worden met een 100Ω weerstand gedaan, doe ik ook altijd.
2 weerstanden is niet toegestaan, de wattage is dan te hoog.

LDmicro user.
vergeten

Golden Member

@RS2K1993
Vraag je je niet af waarom het kapot is gegaan?

Er kan sprake zijn geweest van een "spanningspiek" die de LNK364PN heeft doen sneuvelen, die vervolgens de spoel heeft meegenomen, waarna de veiligheidsweerstand brand/erger heeft voorkomen.

Er kunnen nog andere onderdelen niet zichtbaar zijn gesneuveld.

Als je het nu zonder te checken de kapotte onderdelen vervangt, kunnen als er spanning op komt, de nieuwe onderdelen meteen weer in rook opgaan.

Dus nog wel even verder speuren en inschakelen via een voorschakelgloeilamp, die voorkomt rooksignalen. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
PE9SMS

Special Member

Een veiligheidsweerstand is dat alleen als de datasheet het aangeeft (fusible resistor). Al bij TME gekeken voor je onderdelen? Iets van 7 euro verzendkosten en groot assortiment. Ik had laatst zo'n zelfde defect aan mijn wasmachine, daar zat 39 ohm in en zit nu 100 ohm in. Oftewel die weerstand mag best een wat hogere waarde hebben. Loopt nauwelijks stroom door, behalve dan de inschakelpiek t.g.v. het laden van elco's. Let wel op dat je weerstand het juiste vermogen heeft, de fysieke maten zijn een belangrijke aanwijzing hiervoor. Een te lichte weerstand klapt er meteen weer uit.

This signature is intentionally left blank.

Tsja, 20 euro voor een paar onderdelen of 200 euro voor een nieuwe print!! had eens op Ebay gekeken, vaak revisiekitjes compleet met handleiding...

Op 30 juni 2020 18:01:35 schreef vergeten:
@RS2K1993
Vraag je je niet af waarom het kapot is gegaan?

Er kan sprake zijn geweest van een "spanningspiek" die de LNK364PN heeft doen sneuvelen, die vervolgens de spoel heeft meegenomen, waarna de veiligheidsweerstand brand/erger heeft voorkomen.

Er kunnen nog andere onderdelen niet zichtbaar zijn gesneuveld.

Als je het nu zonder te checken de kapotte onderdelen vervangt, kunnen als er spanning op komt, de nieuwe onderdelen meteen weer in rook opgaan.

Dus nog wel even verder speuren en inschakelen via een voorschakelgloeilamp, die voorkomt rooksignalen. :)

Afvragen doe ik het zeker! Graag zou ik het verder uit willen pluizen. Ik vind het stiekem wel interessant :-)

De vaatwasser is aangezet en 's nachts tijdens het programma uitgevallen.

Daarna alles nagekeken. Geen waterschade.
Stroomtoevoer tot en na de schakelaar meet 230v.
Deurschakelaar werkt ook.
De 2 draad weerstanden meten de juiste waardes.

De veiligheidsweerstand van 68 ohm is niet zichtbaar kapot en meet 68 ohm zoals de kleurcode aangeeft.

Geen idee wat je bedoelt met de voorschakelgloeilamp.

De printplaat ligt los bij mij thuis.

Ik heb wat betreft Electronica enkel een fluke115 en wat 230v tangen e.d.

@MGP thx voor de tip.

@PE9SMS zal eens kijkje nemen. Ook bedankt voor de tip vd weerstand.

@SMD voor een leek helaas niet zo vanzelfsprekend

Vaatwasser is trouwens al 9 jaar oud. Wellicht door slijtage kapot gegaan?

Op die site kun je alles kopen, IC, 100ohm fusible resistor, en smoorspoel.
Gewoon vervangen en die machine zal het hoogstwaarschijnlijk weer doen ;)

LDmicro user.

Op 30 juni 2020 18:02:46 schreef PE9SMS:
Een veiligheidsweerstand is dat alleen als de datasheet het aangeeft (fusible resistor). Al bij TME gekeken voor je onderdelen? Iets van 7 euro verzendkosten en groot assortiment. Ik had laatst zo'n zelfde defect aan mijn wasmachine, daar zat 39 ohm in en zit nu 100 ohm in. Oftewel die weerstand mag best een wat hogere waarde hebben. Loopt nauwelijks stroom door, behalve dan de inschakelpiek t.g.v. het laden van elco's. Let wel op dat je weerstand het juiste vermogen heeft, de fysieke maten zijn een belangrijke aanwijzing hiervoor. Een te lichte weerstand klapt er meteen weer uit.

Begrijp ik je goed dat er achteraf niets van een weerstand af gelezen kan worden behalve de kleurcode en aan de hand van de grootte het wattage? Er even van uitgaan dat we de technische tekeningen niet hebben.

De oude weerstand is c.a (L x B) 15 x 5mm.
Als ik het hier zo ga vergelijken ~1 / ~2 watt:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/54077/1#highlight=weerstande…

Een te lage weerstand klapt er uit, een te hoge weerstand zorgt er voor dat eerst alles kapot gaat en de weerstand overleeft? :)

vergeten

Golden Member

Op 1 juli 2020 19:35:54 schreef RS2K1993:

Een te lage weerstand klapt er uit, een te hoge weerstand zorgt er voor dat eerst alles kapot gaat en de weerstand overleeft? :)

De formule voor het vermogen is: I2x R = P ofwel
de stroom2 x de weerstand = vermogen.

Je ziet dat de stroom de grootste invloed heeft en dus het meest bepalend is.

Deze formule kan ook!

U2        U is dan de spanning gemeten over de weerstand.
---- = P
R

Reken er eens mee geeft je veel inzicht. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
PE9SMS

Special Member

Op 1 juli 2020 19:35:54 schreef RS2K1993:
[...]

Begrijp ik je goed dat er achteraf niets van een weerstand af gelezen kan worden behalve de kleurcode en aan de hand van de grootte het wattage? Er even van uitgaan dat we de technische tekeningen niet hebben.

Ja correct. En tolerantie. Door de positie en het specifieke circuit is bekend dat het om een veiligheidsweerstand gaat.

De oude weerstand is c.a (L x B) 15 x 5mm.
Als ik het hier zo ga vergelijken ~1 / ~2 watt:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/54077/1#highlight=weerstande…

Vermoedelijk eerder 2 a 3 watt. Zoek maar eens een aantal datasheets op van dergelijke weerstanden.

Een te lage weerstand klapt er uit, een te hoge weerstand zorgt er voor dat eerst alles kapot gaat en de weerstand overleeft? :)

Met de laatste zin in mijn vorige bericht bedoelde ik te licht qua vermogen.

This signature is intentionally left blank.
Arco

Special Member

Je kunt het ook aan de kleur zien (vaak, maar niet altijd)
Een veiligheidsweerstand is meestal geverfd met matte verf in een lichtgrijze of roze kleur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 juli 2020 13:32:58 schreef vergeten:
[...]
De formule voor het vermogen is: I2x R = P ofwel
de stroom2 x de weerstand = vermogen.

Je ziet dat de stroom de grootste invloed heeft en dus het meest bepalend is.

Deze formule kan ook!

U2        U is dan de spanning gemeten over de weerstand.
---- = P
R

Reken er eens mee geeft je veel inzicht. :)

Dankjewel, de wet van Ohm cirkel was mij eerlijk gezegd nog niet bekend, wel de driehoek.
Ik heb naar mijn idee geen I of U tot mijn beschikking. Of zijn de output(s) van de relais (12v) goed? In dat geval kom ik uit op 12vx12v \ 68 Ohm = 2,12 W.

Arco

Special Member

Berekenen van de exacte inschakelstroom is vaak niet zo simpel bij een SMPS omdat 't van veel factoren afhangt. (PFC ja/nee, grootte elco's,...)
Bedoel je deze met 'de cirkel'?:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 juli 2020 09:42:41 schreef Arco:
Je kunt het ook aan de kleur zien (vaak, maar niet altijd)
Een veiligheidsweerstand is meestal geverfd met matte verf in een lichtgrijze of roze kleur...

De kleur klopt in deze situatie, zie foto.

Wellicht als ik er achter kan komen waar "IS P4" voor staat, of beter gezegd welke spanning hier vanaf komt, kan het wattage van de weerstand worden berekend.

Dit lijkt op een fase kabel welke ook op de aan/ uit schakelaar zit (Wit). Echter als ik u^2 / R bereken kom ik op ~ 778W uit.

Na de weerstand zit een IC met diode en een lijn via de buitenkant die aan de ene kant een 3.15A zekering heeft (intact) en aan de andere kant relais.
Hebben we hier iets aan?

Het gebruinde stukje is de stekker van het hitte element.

Arco

Special Member

Zoals gezegd: de meeste stroom loopt er bij inschakelen door de weerstand, bij normaal gebruik is dat veel lager.
Maar die inschakelpiek moet de weerstand wel overleven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juni 2020 17:01:34 schreef MGP:
Kijk hier eens, veel minder verzendkosten en nee ik heb er geen aandelen.

Ik heb het uiteindelijk daar besteld en al gesoldeerd. Ik zit momenteel in quarantine vanwege corona dus ik kan niet langs om het printplaatje er weer in te stoppen :+

Er staat bij de 100 Ohm veiligheidsweerstand ook als omschrijving:

"Deze veiligheidsweerstand wordt vaak als alternatief gebruikt voor de veelgebruikte 47 Ohm veiligheidsweerstand."

De weerstanden die zij verkopen zijn overigens 3 watt.

Je kan het printje wel testen of voedinkje wel werkt..