4x Bridgen TDA Amplifier IC

Best CO'ers dan nog een simpele vraag.

Weet iemand even voor mij te controleren of ik mijn TDA ic zo goed heb gebridged? Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Nee. Het lijkt er op dat u er één single ended eindtrap van probeert te maken ? Dat gaat niet. De beide uitgangen zijn nu kortgesloten.
Daarbij zijn op deze print de lussen erg groot. Ik ken dit ic niet, maar als het daar gevoelig voor is zal het gaan oscilleren.

Arco

Special Member

Ik begrijp er niet veel van... Bij die TDA valt niks 4x te bridgen... (hooguit 2x)
Daarbij staat op de print layout van een hoop onderdelen niet wat/waar staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En als ik 12VDC op deze print zet. Komt er dan 12VDC uit de speaker uitgang?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Henk H.

Golden Member

Als de 12 V de voedingsspanning is niet, lijkt me. Een 12 V ingangssignaal is veel te groot.

Op 3 juli 2020 14:42:49 schreef Henk H.:
Als de 12 V de voedingsspanning is niet, lijkt me. Een 12 V ingangssignaal is veel te groot.

Het is beter een principe schema te geven van wat je geknutseld hebt. Als je dat niet hebt, moet je je eigen lay-out even back-engineeren. Een principeschema is meestal het uitgangspunt voor het eindresultaat, zoals een lay out. Voor het oplossen van problemen is het meestal onmisbaar.
Meer als de datasheet aangeeft kan misschien wel, maar als dat zinvol is had de fabrikant dat wel aangegeven.
Soms mag je uitgangen ook nog parallelschakelen, maar dan wel op de juiste manier.
Ik kan me voorstellen twee maal twee versterkers parallel, die de dubbele stroom leveren en dat in brug.
Een versterker die meteen het gevraagde vermogen levert is waarschijnlijk een veel betere oplossing.
Zoals al aangegeven is de lay-out heel belangrijk om oscilleren tegen te gaan, zeker bij extra grote stromen. Volg hier ook niet je eigen bedenksels, maar die van het datasheet.
Dc spanning over de luidsprekerklemmen is ten alle tijden fout. Omdat het IC desgewenst DC kan versterken, moet vrijwel altijd aan de ingang een condensator zitten om een eventuele DC spanning van de bron te blokkeren. In de datasheet zijn ze dan ook aangegeven.

Arco

Special Member

't Is je ook al vele malen verteld, dat zo'n ringantenne om de print heen een slecht idee is. Kwartje is helaas toen niet gevallen.
(het lijkt sowieso of je antwoorden nooit leest...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 3 juli 2020 14:37:13 schreef pascalbythree:
Komt er dan 12VDC uit de speaker uitgang?

12V DC? Dan komt er geen geluid uit, je hoort niets én het is heel slecht voor je speaker.

Don't Panic!

Ring aarde... ik heb het al een paar keer uitgelegd.

Komt halve voedingspanning uit de uitgang van de TDA vandaar de 2200uf koppel elko.

Op de print layout zitten alle 4 de uitgangen aan elkaar geknoopt via 4 koppel elko's, waarvan 2 uitgangen in tegenfase staan... wordt lekker warm :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die ring is fout, natuurlijk, maar in dit geval maakt het niks uit: je sluit alles zélf al kort, zodat je de boel sowieso opblaast. Jouw schema is ook helemaal geen brug. Zie hierboven.

Hoe werkt dit eigenlijk? Heb je een soort random-schemagenerator, en gooi je de output daarvan dan in CO om te zeven? :)
Kun je het nu niet één keertje gewoon doen zoals de fabrikant voorschrijft?

We wéten dat je de datasheet hebt, want daar komt jouw tweede plaatje uit.
Maak dus gewoon figuur 4, met de print van figuur 7.

En als dat dan werkt, dán kun je (nog steeds uitgaande van figuur 4) eventueel de ingangen doorverbinden; en 1 met 15, en 2 met 14.
Dan moet je een 2 ohm speaker (of enkele - identieke - parallel) kunnen aansturen met dubbel vermogen.
Voor een 4 ohm luidspreker heeft dit natuurlijk alsnog geen zin, omdat dan het vermogen niet verandert.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Weet iemand dan ff uit te tekenen hoe ik volgens Figure 3 dan wel met 2200uF elcos een TDA chip kan gebruiken die mono is ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Henk H.

Golden Member

Je bedoelt dan niet slechts één ingang en één uitgang (van de 4) gebruiken maar op één of andere manier de 4 uitgangen benutten voor één luidspreker?

Je hebt dan ook een luidspreker met lage impedantie nodig. De maximum uitgangsspanning staat vast. Wil je meer vermogen uit de versterker krijgen dan hen je meer stroom nodig. Dat lukt alleen als je luidsprekers hebt met een lagere impedantie.

Heb je luidsprekers met een lagere impedantie?

Anders kun je nog zoveel uitgangen aan elkaar knopen, als de impedantie van de luidsprekers (te) hoog is gaat er echt niet meer stroom lopen en krijg je er ook niet meer vermogen uit.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op vrijdag 3 juli 2020 16:46:25 (62%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

8)7
Dat zeg ik hierboven toch letterlijk? En je vroeg zelf om 'bridge'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Morgen een post van Pascal: Mijn TDA wordt warm en is stuk. Hoe kan dat nou.

Het gaat maar door dit, kijk maar in de geschiedenis.

Op een ander forum deden we een tijdelijke BAN en mocht het LID gaan uitleggen aan de MOD waarom hij weer terug zou mogen komen. Dat werkte prima.

Dan wordt iemand bewust van zijn gedrag en kan er zo veel meer van leren.

EDIT: he, er is toch een reactie :)

Arco

Special Member

Layout staat trouwens in de datasheet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bruggen van een versterker is een manier om twee versterkers te gebruiken voor één luidspreker. Deze chip is hiervoor gemaakt dus is het relatief eenvoudig. Het lijkt een beetje op serieschakelen van twee versterkers.

Parallel schakelen van versterkers kan ook, maar alleen als aan ZEER strikte voorwaardes wordt voldaan. Daarom kom je deze mogelijkheid alleen tegen in dure PA versterkers (voor gebruik bij concerten e.d.) en vroeger wel eens in auto-versterkers (ESX maakte vroeger een 4 kanaals versterker die gebrugd parallel geschakeld op één spreekspoel kon worden aangesloten EDIT: ESX Q120.4).

Sommige chips (bv TDA7293) hebben die mogelijkheid ook, maar nogmaals: dit is redelijk zeldzaam.

De door jou gebruikte chip lijkt een standaard auto-radio chip en is hiervoor niet geschikt.

Overigens heeft dit sowieso geen zin als de luidspreker niet hier aangepast is. Een 4 ohm luidspreker op jouw gebrugde versterker krijgt evenveel vermogen als wanneer je WEL je gebrugde versterkers parallel zou hebben kunnen zetten. Je haalt er pas voordeel uit wanneer je een 2 ohm luidspreker zou hebben. (Ik heb de specs niet bekeken maar bovenstaande geldt voor een standaard autoradio chip: overigens hebben die vaak 8 (!) versterkers, maar omdat die per 2 gebrugd worden, hou je 4 luidspreker aansluitingen over.

VORIG WERKEND SCHEMA:

Check dit is het vorige schema, deze doet het prima op mijn wharfedale speakers van marktplaats. Er staat 8 ohm op.

Nu ben ik in de zelfgemaakte behuizing 2 TDA, ICs nodig om linksvoor en rechtsvoor er tegen aan te klemmen.

En ik wil graag het volledige vermogen van de IC benutten, ondanks dat het aansluit voorbeeld niet in de datasheet staat. En ik wil graag die 2200uF 's gebruiken.

Willen jullie dit even uitpijlen/arceren in paint? Groet W.

Zeer simpel dan? gewoon te weten of de print banen van pin 1 pin 2 pin 15 en pin 14 goed getekend zijn naar de speaker TMB.

als het echt kritisch word, wat ik niet geloof, dan gebruik ik maar de helft dan.

Zo beter?, groet W.

PS: IC's al gekocht.
PS2: dus 2 IC's en 2 Speakers dus 4 bananen pluggen aan de achterkant.

NIEUW SCHEMA:

Grof schema, dus kan wel ff zonder SCH layout

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Waar is het schema? Een board layout is GEEN schema, dit is al meerde malen vermeld.

"Grof schema, dus kan wel ff zonder SCH layout" 8)7 Ben jij een TROL?

Ik heb het verhaal een paar keer gelezen maar kan niet lezen wat jij precies wilt, ik haak weer af. Succes weer verder.

Arco

Special Member

Luisteren is niet het sterkste punt van TS... ;)
Layout staat IN DE DATASHEET! (van 2x bridgen, voor 4x heb je 8 versterkers nodig en die heb je niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind de reactie van nijhuisr wel een goede oplossing voor hardleerse forum leden.

I thought, I thought of everything
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien is het nuttig om de eerdere draadjes van deze T/S eens te bekijken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

Ja het is een beetje "moeilijk" geval.

Maar Hey @pascalbythree !

Je zal het wel niet lezen maar:

Waarom hang je pin7 (StBy) direct aan de voedingsspanning in je printlayout?
Waarom denk je dat er 10KΩ aan pin 7 is getekend in de datasheet?

Hoeveel IC's heb je gekocht en ga je proberen voordat het kwartje valt? Je gaat ze zo een voor een opblazen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 juli 2020 17:23:18 schreef pascalbythree:
Zeer simpel dan? gewoon te weten of de print banen van pin 1 pin 2 pin 15 en pin 14 goed getekend zijn naar de speaker TMB.

Zeer simpel: Nee.

Je blaast het IC op zo.

Tussen 1 en 2 zit normaal een luidspreker (bij bridge).
Nu sluit je 1 en 2 met elkaar kort.

Tussen 15 en 14 zit normaal een luidspreker (bij bridge).
Nu sluit je 15 en 14 met elkaar kort.

Ook als je het nog tien keer vraagt, blijft het een kortsluiting en blaas je het IC op zo. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

O.K. Dus lijntjes tekenen geeft geen zin het is puur dat het niet kan met deze IC. ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dat het niet kan met deze IC

Dat WAT niet kan?

Een werkende versterker bouwen met dit IC moet echt wel kunnen hoor!
En de recepten zijn beschikbaar.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 3 juli 2020 18:28:47 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord