D'r is een auto die heel weinig gebruikt wordt. 1x per jaar naar de APK is een significant deel van de ritten. Maar 't is wel fijn als er niet ieder jaar een nieuwe accu in moet. Hij kan niet in een garage en de accu er steeds uithalen is niet handig als ie eens in een "noodgeval" nodig zou zijn.
De gekozen oplossing is: 30W zonnepaneel er in. Die blijkt 18V open klemspanning te leveren, en laad het systeem bij via de sigaretten-aansteker-plug. (op sommige autos is dat ding geschakeld met het contact, bij deze niet).
Nu was pas de accu ineens "helemaal op". De vraag is: Waar komt dat door? Zou ie in de zomer zodanig veel laden dat de spanning te hoog wordt en op die manier de accu kapotladen?
Er is ondertussen gemeten: In de volle zon is de boordspanning 12.7V: Dat zou acceptabel moeten zijn. Maar ik vraag me af of dat correct gemeten is. Om dat te meten moet de deur opengemaakt worden en dan zou de auto dus "wakker" kunnen worden en misschien al meer dan de laadstroom van het paneel kunnen gebruiken.
De meting van 12.7V sluit uit dat er iets in de auto zoveel gebruikt dat de accu toch leegloopt en daarom kapot is gegaan. Nu dit niet het geval is blijft m.i. over dat ie kapot geladen is.
Denken jullie dat dit goed zou moeten gaan? Of zou ik een "max 13.5V" op de uitgang van het zonnepaneel moeten maken?