Hoe bepaal ik het vermogen van de type-weerstand in dit geval (L9637) ?

Hallo, allemaal,

Als de nieuwkomer die ik hier ben, alweer een volgende vraag, ik hoop niet té basaal voor dit forum (so forgive me in case of ...)

Ik heb een chip (de L9637 chip), waar de type-schakeling tussen pin 6 en 7 (resp. K en Vs) een weerstand van pakweg 510 ohm voorziet (de datasheet heeft het over < 5kohm). Pin 6, de K-line, komt van de ECU van mijn motorfiets, en heeft in het "slechtste" geval een spanning van -24V. De spanning waartussen pin 7, Vs, kan variëren, kan ik met mijn beperkte kennis niet met zekerheid bepalen.

Nu is mijn vraag : hoe kan ik het vermogen (de minimale "power rating") van de 510 ohm weerstand (tussen K en Vs) bepalen (het liefst met een beetje duiding, opdat ik ook nog iets bijleer ...) ?

( de datasheet haalde ik op : https://www.st.com/resource/en/datasheet/l9637.pdf )

vergeten

Golden Member

Als je er vanuit gaat dat er max 24volt over de weerstand komt te staan, dan kan je het als volgt berekenen.

De stroom door de weerstand bereken je zo: 24/510 = 0,047 ampere = 47mA.
spanning / weerstand = stroom
in formulevorm: U / R = I

P, het vermogen = I2 x R
                    0,0472 x 510 = 1,13 watt

Het kan ook in een formule:
U2/ R = P

Een veilige keuze is dan een 1,5 of 2 watt uitvoering. Zorg wel dat die warmte ergens heen kan door een groter kopervlak (SMD)waarop hij gemonteerd wordt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Post eens een schema van wat je wil maken, alleen de DS van de chip is wat sumier.

-24V uit een Motorfiets ECU? lijkt me wat veel.

Vss en Vdd is vaak de voeding, bij -24 V en een weerstand van 510 Ω loopt er max 47 mA

P=UxI, 24 x 47mA = 1129 mW, ~1,2 W dus.

Maar iets zegt me dat je met een veel minder zware weerstand toe kan, maar dan zal je meer openheid over het project moeten geven.

K-line klink als dat je de OBD-data eruit wil halen?

PS, haal even het laatste haakje van je link eruit, dan zal de link ook werken :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo, allebei.
1. haakje weg-geëdit
2. dit is inderdaad voor een OBD II- projectje dat ik bezig ben. Die -24V is evenwel een "standaard" voltage van de K-Line, een signaal dat voorkomt in veel OBD- gevallen)
3. die > 1W berekeningen zijn inderdaad wat ik zelf al had berekend, maar dat vind ik inderdaad ook aan de hoge kant.

Misschien moet ik mijn toevlucht zoeken in een 5x grotere weerstandswaarde, ttz bijvb 2.5kohm (nog steeds ruim beneden de 5kohm die de datasheet vermeldt), zodat ik met een 1W- weerstand toekom ?

vergeten

Golden Member

Dat zou het met 0,25 watt 2,5kΩ al prima kunnen.
Die max 24 volt staat er niet konstant.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Hoeveel stroom kan de K-line (-24) leveren?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nog nooit gezien -24v op een K-lijn.
Volgens mij bedoelen ze dat de ingang beschermt is tussen -24v en VS of Vbatt. (omgepoolde accu).
Die -24v uit de ecu of een tester is niet erg aannemelijk.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ook al is dit voor mijn motorfiets (ttz, de ECU is niet verplicht OBD-II- compliant zoals verplicht is bij auto's), dan nog zal de K-Line van mijn ECU wel de signal levels van de betreffende ISO standaard volgen.

Ik zou ook eerder denken dat het K-Line signaal tussen 0 en 12 V zal liggen. Dat dit allicht niét -24V zal zijn, dat wil ik gerust aannemen, maar hoe bereken je met dergelijke datasheetcijfers het vermogen van de te gebruiken weerstand ?

vergeten

Golden Member

Op 3 juli 2020 23:03:11 schreef flupp:
hoe bereken je met dergelijke datasheetcijfers het vermogen van de te gebruiken weerstand ?

Ik dacht dat dit al is voorgekouwd met een aanname (24volt) die aan de uiterst veilige kant zit.
Wat wil je nou eigenlijk precies weten? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 4 juli 2020 00:44:18 schreef vergeten:
[...]
Ik dacht dat dit al is voorgekouwd met een aanname (24volt) die aan de uiterst veilige kant zit.
Wat wil je nou eigenlijk precies weten? :)

Wel, als ik zo'n type-schema met een weerstand van typisch 510 ohm maak, ben ik dan veilig "genoeg" met een weerstand die "slechts" 1W kan dissiperen ? Als ik aanneem (afgaande op de reacties hier) dat de voltages niét zo laag gaan als -24V, en als de ISO9141's K-Line voltages draagt van 0 tot 12V (dat vind ik nergens, maar ik wil dat gerust aannemen), waarom wordt dan -24V in de L9637's datasheet vermeld? Ik heb niet het beste gevoel met een schakeling die "meestal wel" zal werken en "allicht geen" problemen zal geven.

Shiptronic

Overleden

R moet kleiner dan 5K zijn, dan kan je ook 2K pakken, dan is het vermogen van de weerstand een stuk kleiner, rekenvoorbeeld staat hier boven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.