Auto-accu in conditie houden.

D'r is een auto die heel weinig gebruikt wordt. 1x per jaar naar de APK is een significant deel van de ritten. Maar 't is wel fijn als er niet ieder jaar een nieuwe accu in moet. Hij kan niet in een garage en de accu er steeds uithalen is niet handig als ie eens in een "noodgeval" nodig zou zijn.

De gekozen oplossing is: 30W zonnepaneel er in. Die blijkt 18V open klemspanning te leveren, en laad het systeem bij via de sigaretten-aansteker-plug. (op sommige autos is dat ding geschakeld met het contact, bij deze niet).

Nu was pas de accu ineens "helemaal op". De vraag is: Waar komt dat door? Zou ie in de zomer zodanig veel laden dat de spanning te hoog wordt en op die manier de accu kapotladen?

Er is ondertussen gemeten: In de volle zon is de boordspanning 12.7V: Dat zou acceptabel moeten zijn. Maar ik vraag me af of dat correct gemeten is. Om dat te meten moet de deur opengemaakt worden en dan zou de auto dus "wakker" kunnen worden en misschien al meer dan de laadstroom van het paneel kunnen gebruiken.

De meting van 12.7V sluit uit dat er iets in de auto zoveel gebruikt dat de accu toch leegloopt en daarom kapot is gegaan. Nu dit niet het geval is blijft m.i. over dat ie kapot geladen is.

Denken jullie dat dit goed zou moeten gaan? Of zou ik een "max 13.5V" op de uitgang van het zonnepaneel moeten maken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Semtexx

Golden Member

Bij mijn cabrio staat er in de winter permanent een druppellader op. Het is een moderne auto, en ik wil niet iedere keer alle vluchtige geheugens opnieuw programmeren.
Bij mijn klassieker idem dito. Die (bouwmarkt-)accu heb ik onlangs na 12 jaar vervangen omdat hij wat zwak werd.

Als je een stopcontact hebt in de buurt, zou ik je aanbevelen een druppellader eraan te hangen hangen. Bij mijn beide auto's heb ik een kabeltje met stekker á la CTEK aan de accu gemonteerd zodat ik dat eenvoudig de lader aan kan sluiten.

Dat werkt beter dan zo'n zonnepaneel. Daarvan is de laadspanning en laadstroom een grote onbekende. Audi had ooit een A6 met een zonnepaneel in het dakraam. Werkte ook voor geen meter.

Op zich zou dat prima moeten kunnen werken.

Wat voor laadregelaar hangt er tussen het paneel en de accu? (Ik ga er even vanuit dat het paneel niet 1:1 zonder regelaar aan de accu hangt)

Een goede laadregelaar zal bij een volle accu automatisch overgaan op druppelladen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 3 juli 2020 09:03:50 (17%)

Op 3 juli 2020 08:48:04 schreef Semtexx:
Als je een stopcontact hebt in de buurt,

Het ding staat open en bloot op straat. Geen optie.

Op 3 juli 2020 09:03:13 schreef DJSmiley:
Wat voor laadregelaar hangt er tussen het paneel en de accu? (Ik ga er even vanuit dat het paneel niet 1:1 zonder regelaar aan de accu hangt)

Dat zonnepaneel is gemaakt om in een auto de accu op peil te houden. Maar we meten gewoon op de aansteker-stekker 18.5V als de zon schijnt. Ik concludeer: geen laadregelaar.

De vraag is dus: Als dat ding op een goed zonnige dag 2.5A (30W bij 12V) staat te leveren, gaat een gemiddelde autoaccu daarvan kapot?

Ik vind het verdacht dat het "jaren goed gewerkt heeft" maar dan precies in de ZOMER fout gaat met die accu.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Accu droog gekookt? regelaartje van 13,5V ertussen zetten, zit er ook een diode tussen paneel en accu?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 juli 2020 11:55:08 schreef rew:

De vraag is dus: Als dat ding op een goed zonnige dag 2.5A (30W bij 12V) staat te leveren, gaat een gemiddelde autoaccu daarvan kapot?

Ja. Niet op één dag, maar uiteindelijk wel. "electrolyseert" zich gewoon leeg. Spanning beperken tot veilige waarde. Is een beetje temp afhankelijk, maar 13,5V is een goed gemiddelde.

Meer mensen hebben zich erop verkeken wat een ongeregelde zonnecel op den duur met de accu doet.
Ach hij levert maar zoveel(weinig) en de accu is 80ah.
Dat moet toch kunnen.
Ik kan je verzekeren het gaat fout als het de tijd krijgt.
Je accu "kookt" droog.
Gewoon net als Shiptronic zegt een regelaar ertussen en het gaat jaren goed.
Als je het jammer vind dat er verliezen optreden is een shunt die alles boven de 13.8V opslurpt ook een idee.
Volgens mij staat er zoiets hier bij de schakelingen beschreven
.https://www.circuitsonline.net/schakelingen/123/voedingen/solar-regula…

Dit lees ik op wikipedia: Na volledig opgeladen te zijn zakt de bronspanning snel tot 13,2 V en dan langzaam tot 12,6 V.

Alles boven de 12,6V is dus om de laadstroom op gang te houden. Je bent echter geen lader aan het maken maar een beveiliging tegen te ver ontladen.
Ik zou een buckconverter tussen de zonnecel en de accu zetten en die instellen op 12,6V. In de buckconverter zit al een diode in de uitgang (dat is een boostconverter), alleen even opletten dat de spanningsdeler voor de feedback op de uitgang voldoende hoogohmig is.

reading can seriously damage your ignorance

@hennep, Een buck converter heeft geen zin: De accu kan (als ie niet al vol is) effectief oneindig amperes opnemen. Als dat bij een spanning gebeurt onder het "setpoint" van de buck converter, dan gaat die dus meer stroom leveren en daarom trekken net zo lang tot het zonnepaneel in de "dit trek ik niet meer, zoveel heb ik niet status komt. De buck converter komt in "dropout" mode en dan is daarmee de kous af. Kortom, gewoon direct aansluiten werkt net zo goed.

@tuxie, @kris: Als het goed is, zit er in een moderne auto-accu een katalysator die de H2 en O2 laat recombineren tot water. Daar komt warmte bij vrij. Zolang dat recombineren snel genoeg gaat en die warmte binnen de perken blijft, zou dat goed moeten gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een deel van de buck converters werkt zo, er zijn er ook waarbij je de stroom kunt instellen. Werkt dan effectief als een druppellader.

reading can seriously damage your ignorance

Dat terugwinnen geld enkel voor hele lage laadstromen 0,02C of iets dergelijks en de spanning is daarbij ook nog een belangrijke factor.

Wat als jou paneeltje blijft duwen en trekken en graag naar de 18 volt wil. 18 Volt is veels te hoog en kom je gemakkelijk boven de vergassingsspanning.

Ik heb had hier PBQ longlife 9ah en yuasa 7ah loodgel accu`s die aan een 100ma 20 volt paneeltje stonden te blazen uit de ventieltjes.

ja ik was 1 van die mensen uit mijn vorige post

Het is niet meteen op de eerste dag maar geef het panneltje een maandje de tijd en hij kookt je accu leeg.

ik heb er later buckconverters tussengezet. is de spanning te laag dan volgen ze je zonnecel en doen niks. kom je boven de treshold 13,5/13,8 gaan ze regelen. werkt nu al vele jaren zonder problemen en de accu`s leven langer als enkel maanden.

opmerking is wel ze staan in ongeveer 25 graden. voor buitentemperaturen geld een andere laadregime ten aanzien van de celspanning en temperatuur.

benleentje

Golden Member

De klemspanning van een autoaccu mag eigenlijk nooit boven de 14,4V komen maar dat is eigenlijk alleen belangrijk voor snelladen. Voor opladen via een zonnepaneel zou ik max 13,5V aanhouden. Permanent op een oplader ook met druppellading is ook niet ideaal dan krijg je cel corosie. Meest ideale is met een microcontroller laden tot het vol zit, de controller in slaap brengen oid en een week laten wachten kijken hoe het met de accu lading is en eventueel bijladen. Maar zo een intelligente lader heb ik nog niet gezien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

@rew: ik denk dat je zilver-calcium bedoelt, maar accufabrikanten doen er vrij geheimzinnig over. Ik denk dat zulke technologie alleen in dure accu's zit. Alleen bij originele Motocraft accu's (Ford specificatie) heb ik het er op zien staan. Mogelijk zijn er nog andere materialen of constructies, maar dat heb ik nog nooit ergens duidelijk teruggevonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 juli 2020 22:14:27 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 3 juli 2020 22:13:17 schreef maartenbakker:
@rew: ik denk dat je zilver-calcium bedoelt,

Die moet er bij mij ook in, na starten word die op 15,5V afgetopt.( 5-10Min)

Daarna schakelt het laad systeem terug naar 13,4V. elke start word dit herhaald, en dat is ook eigenlijk het enige wat je hoeft te doen, de start stroom terug laden in de accu, voor de rest moet het systeem gevoed worden uit de Alternator(DYNAMO) , komt mijn start spanning onder de 9,5V dan krijg ik daarna de meest vervelende error's, truck is dan na 5-10 minuten (voldoende spanning) stoppen en opnieuw starten, de eind oplossing was een nieuwe accu, nooit meer een storingsmelding gezien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een oude accu zonder calcium er in laad je met een spanning van 13,8 volt. Dat was vroeger ook de laadspanning en boordspanning in de auto.

Tegenwoordig heb je modernere accu's met calcium die je kunt laden tot 14,4 volt. Bij moderne auto's gaat de lader ook tot 14,4 volt. Een oud type accu gaat hierin ook stuk.

Maar dit zijn de laadspanningen van de accu. Daarmee kun je accu helemaal vol krijgen en tenslotte overladen. De laadstroom wordt wel steeds kleiner maar nooit nul. Daarvoor is die laadspanning te hoog. In een auto is dat leuk. Na het starten is de accu in 10 minuten weer helemaal vol. En dat is de bedoeling.

Als je de accu gewoon altijd opgeladen wilt houden moet je het anders doen. Dan laad je de accu eerst helemaal op en daarna zet je een veel lagere spanning op de accu. In principe sluit je een spanning aan die die zorgt dat er precies zoveel stroom door de accu gaat lopen dat de zelfontlading van de accu net wordt gecompenseerd.

Een zonnepaneel doet dit dus niet. Als er veel zon is staat paneel gewoon lekker door te pompen en de accu droog te koken. De maximale stroom die het paneel kan leveren bij een bepaalde spanning gaat gewoon door de accu. En afhankelijk van de grootte van je paneel kan dat dus te veel zijn.

Het beste kun je achter je paneel een stroombron plaatsen die exact de zelfontladingsstroom van de accu levert. En dan heb je dus een druppellader of onderhoudslader gemaakt.

30W is ongeveer 2,5A dat je er de hele dag zit in te duwen. bij een 40Ah accu is dat misschien teveel van het goeie (kan zo een accu 30W aan warmte afgeven zonder intern schade op te lopen?).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik moet OFwel zo'n laadregelaar bij conrad kopen (maar ik hou niet van conrad, en op de een of andere manier heeft dit ding een hoog "elro-gehalte". )

Ofwel zelf iets maken. Shuntregelaar: dan moet ik zelf 30W kwijt kunnen. Lastig. Als ik een serie-regelaar maak, dan ga ik het paneel afschakelen als de accuspanning zeg boven de 13.5 komt. Maar dan gaat de accuspanning rustig zakken tot 12.6, 12.7V. dan gaat ie ondertussen weer aan. De stabiele situatie is dan dat ik bij 2.5A de 18V-13V = 5V moet wegstoken. Nog steeds 12W nominaal. Best fors.

Goed. Dan wordt het dus met "genoeg hysterese" vol aan en uitschakelen. Iets van 13.5 en 12.5V als grenzen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ctek heeft ook laadregelaars voor jouw systeem. Degelijke laders die goed met de accu omgaan en vaak ook nog extra functies hebben zoals opfris, aanpassing aan de omgevingstemperatuur en dergelijke.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Voor een gelijkaardige toepassing paneel 20V, 2A, batterij 6V lood (voor occasionele buitenverlichting)..
heb ik er een kleine step down convertor gebruikt (Velleman VMA404)

Daarvan kan je de uitgangsspanning nauwkeurig instellen en het is voor de rest plug and play..

voor die paar euro's kun je het zelf niet beter maken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 juli 2020 21:55:28 schreef benleentje:
De klemspanning van een autoaccu mag eigenlijk nooit boven de 14,4V komen maar dat is eigenlijk alleen belangrijk voor snelladen. Voor opladen via een zonnepaneel zou ik max 13,5V aanhouden. Permanent op een oplader ook met druppellading is ook niet ideaal dan krijg je cel corosie. Meest ideale is met een microcontroller laden tot het vol zit, de controller in slaap brengen oid en een week laten wachten kijken hoe het met de accu lading is en eventueel bijladen. Maar zo een intelligente lader heb ik nog niet gezien.

Nog nooit een C-tek gezien? Uit de handleiding:

STAP 8: PULSE
De accucapaciteit wordt gehandhaafd op 95-100%. De acculader controleert de accuspanning en geeft zo nodig een puls om de accu volledig opgeladen te houden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb vergelijkbare gebruikt maar dan van een bekende chinese webshop.
Voor aftoppen is het prima maar als de accu bijna leeg is en de volle stroom gaat lopen is de koeling onvoldoende en een koelblokje is dan een vereiste.

Niet te moeilijk doen. Gewoon een PB137 ertussen frotten.

Die pb317 kan het best warm krijgen met zijn max 1.5A belastbaarheid.
Het zonnepaneel kan meer leveren.
Maar ik vind het wel een hele mooie simpele oplossing.

Ik heb even dit in mekaar geflanst.

Het idee is: Q1 en daarmee Q2 is uit als het zonnepaneel geen 5V kan leveren. Ah! Daar ga ik nog een 7V zener tussen zetten zodat daar de grens ongeveer 12V wordt!

Anyway... als het goed is zorgt dat er voor dat er geen sluip-verbruik uit de accu als er geen zon is.

Als er voldoende zon is om de schakeling te voeden... dan krijgen we een spanningsdeler (waardes R1 R6 moet ik nog uitreken) die met comparator/opamp "IC2A" vergeleken wordt met 2.5V. Zodra ie minder is gaat de uitgang HOOG waardoor via de positieve terugkoppeling de threshold iets hoger gezet wordt (R9 nog uitrekenen).

Uitgang hoog, dan Q4 aan, en dus ook Q3 aan.

Voor de kleine P-fet Q2 gebruik ik een SI2365. Die mag maar 8V op de gate hebben, dus ik mik op 6V door de 1:1 spanningsdeler. Voor de grote P-FET Q3 denk ik aan een SO8 exemplaar, nog niet uitgekozen. Waarschijnlijk kan die dan 20V op de gate hebben dus dan zou R8 ongeveer 0 Ohm mogen zijn. Uit m'n hoofd zou de SI2365 ook net moeten kunnen (37 graden opwarming)

Voor de N-fets neem ik SI2300 mijn "general purpose" N-fet. Kan in de praktijk hele amperes schakelen maar milliamperes hier moet ook kunnen.

Ziet iemand een bezwaar?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/