Microcontroller -> PNP Mosfet

KGE

Golden Member

En er bestaan inmiddels ook zgn. 'high side switches' van o.a. ST die een lage aan-weerstand hebben en tot spanningen tot 70V kunnen schakelen. Gestuurd met een logisch niveau. Speciaal voor automotive e.d.

Arco

Special Member

Ik hoef dus de PNP IRF9530 niet te gebruiken. Als er een ander is die betere eigenschappen heeft en beter aan te sturen is dan hou ik mij zeer aanbevolen.

Meeste zijn wel beter, deze heeft een Ron van maar liefst 0.3 Ohm!
De BUK6Y32 bijv: https://nl.farnell.com/nexperia/buk6y32-60px/mosfet-aec-q101-p-ch-60v-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@deKees, dank je wel :-)

Die diode snap ik dan nog niet helemaal. Jij zegt dat die weg moet en rew zegt dat het beter is om te laten zitten. (wel anders en dat heb ik verwerkt.)

Ik weet nu ook weer waar ik dit heb gezien bij een NPN oplossing. Daar maakte men gebruikt van een TVS diode 1.5KE30A direct bij de connector van de LED Module. (tussen + en GND)

Ik vermoed dat deze oplossing dan wordt gebruikt om overspanning te voorkomen. Zou het plaatsen van deze TVS dan een betere oplossing zijn?

De FET heeft inmiddels het juiste symbol met de juiste aansluitingen en R1 is verwijderd.

Dan zou ik hier op uitkomen. (die diode is dan nog onzeker.. )

I love it when a plan comes together !

Ja, de diode is zo goed. Maar teken hem AUB andersom (GND aan de onderkant).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 oktober 2019 18:06:54 schreef rew:
Ja, de diode is zo goed. Maar teken hem AUB andersom (GND aan de onderkant).

Idd, te snel getekend :-( thanks.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Nee!!! (ik was er al bang voor dat dat zou gebeuren... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die FET is nog altijd niet goed getekend. Zoals die nu getekend is zit de FET nog altijd onderste boven, dus met de drain aan +12 en de Source aan de min. Dat moet net andersom bij een P-Channel Fet.

Alleen de body diode zit nu wel goed getekend. Gelukkig zit die in een echte FET net andersom, dus met de Anode aan de source.

Maar teken hem AUB andersom (GND aan de onderkant).

Schema's worden veel duidelijker leesbaar als je het zo tekent dat de stroom op de tekening van boven naar beneden loopt, en van links naar recht.

Ok, het was dus goed maar het is mooier als GND aan de onderkant zit. :-) :-)

I love it when a plan comes together !

Het kan ook nog op deze manier:

https://archive.ednasia.com/www.ednasia.com/STATIC/ARTICLE_IMAGES/201512/EDNAOL_2015DEC18_POW_AN_01Fig3.gif

RES
Arco

Special Member

't Is nu ineens een compleet andere schakeling geworden!... :)
(heeft niets meer gemeen met het schema van TS...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hierop voortbordurend wil ik nu een BC807 gebruiken in plaats van de IRF4905.

De microcontroller levert een 5V HIGH output als signaal. Hiermee wil ik een relais aansturen wat ongeveer tussen de 50 en 100 mA vraagt op 5V. (het precieze type weet ik nog niet.

Ik weet alleen niet of mijn onderstaand deelschema productierijp is en dan met name de waardes van de weerstanden.

(Ik heb trouwens ook een ULN2803 aan boord. Deze word ook ook aangestuurd door dezelfde microcontroller pin. Deze ULN2803 wordt ook gebruikt om relais mee aan te sturen maar dan met een HIGH signaal.)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Je schrijft BC507 maar tekent een BC807?
Trouwens een vreselijk omslachtige manier om een relais aan te sturen... (een stevige tor als de BC517 kan direct het relais sturen)

Een ULN2803 stuur je trouwens niet met een LOW signaal open maar gewoon met een HIGH...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 juli 2020 12:56:21 schreef Arco:
Je schrijft BC507 maar tekent een BC807?
Trouwens een vreselijk omslachtige manier om een relais aan te sturen... (een stevige tor als de BC517 kan direct het relais sturen)

Een ULN2803 stuur je trouwens niet met een LOW signaal open maar gewoon met een HIGH...

Idd, te snel geschreven. Aangepast.

I love it when a plan comes together !

Op 4 juli 2020 12:56:21 schreef Arco:
...(een stevige tor als de BC517 kan direct het relais sturen)

De BC517 is een NPN. Die kan geen 5V signaal sturen naar een relais.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Relais schakel je normaal naar Gnd. Da's veel simpeler...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kiest een "rare oplossing" met vier onderdelen, terwijl het m.i. met 1 of 2 zou kunnen. Zijn er randvoorwaarden die ik niet ken?

Het schema zal trouwens ook "in princiepe" niet werken. Met de microcontroller uitgang hoog, zal de emitter van de linker tor ongeveer 4.4V worden. De tor gaat in verzadiging en de collector wordt 4.6V. De rechter tor is dan niet "aan". Dus in deze situatie is de rechter tor uit.

Met de microcontroller uitgang laag, is de linker tor uit, en z'n collector dus hoog, en de rechter tor ook uit.

D'r tussenin, als de CPU b.v. op 3.3V zou draaien denk ik dat het zou werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 juli 2020 13:55:23 schreef Arco:
Relais schakel je normaal naar Gnd. Da's veel simpeler...

Dat ben ik met je eens en daarvoor heb ik de ULN2803 aan boord. Maar op sommige relais bordjes (kant en klaar) zitten ook transistors of een ULN2803 gemonteerd.

Mijn gedachte achter dit hele PNP verhaal is dat ik de pinnen (4 stuks) van de microcontroller niet teveel op hun donder wil geven aangezien er tussen mijn PCB en het relais bord een kabel verbinding van ±25cm zit.

@rew. De CPU draait op 5V

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Als die andere boardjes ook een driver hebben (ULN of wat anders) dan kun je die rechtstreeks aan de microcontroller hangen, da's ook de bedoeling.
De vreemde construnctie met een collector en emitterweerstand aan die BC547 begrijp ik niet erg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals Q1 aangestuurd wordt in het schema van RES is volgens de regelen der kunst.

Op 4 juli 2020 14:19:24 schreef Arco:
Als die andere boardjes ook een driver hebben (ULN of wat anders) dan kun je die rechtstreeks aan de microcontroller hangen, da's ook de bedoeling.
De vreemde construnctie met een collector en emitterweerstand aan die BC547 begrijp ik niet erg...

Juist. Maar hoe kan ik dan via mijn on-board ULN2803 de andere ULN2803 of BC547 aanturen die op relais bordjes zitten van eBay en Ali

Met mijn eigen relais bordjes gaat het goed met de on-board ULN2803: Deze bordjes gebruik ik.

Maar misschien ben ik wel te voorzichtig met een draadlengte van ±25cm rechtstreeks aan een CPU pin en kan dit best wel zonder problemen. Als dit wél kan zonder problemen dan hoef ik dat PNP gebeuren ook niet te hebben.

I love it when a plan comes together !

De "ali relais bordjes" hebben gewoon een microcontroller-compatible ingang. De outputs van een AVR zijn VEEL robuuster dan de meeste mensen denken. D'r staat officieel iets van "niet meer dan 20mA" maar 100mA gaat ook prima (maar dan moet het niet te lang duren).

Sluit je multimeter maar gewoon in mA stand aan tussen de 5V en de input van je ebay-relay-bordje en je ziet dat het heel weinig is.

Als je met een tor direct op je eigen printje een relais aan wil sturen dan neem je een 2k2 naar de basis, een BC547 met de emitter aan GND en dan het relais tussen collector en 5V. Klaar.

Als je bang bent dat het relais-bordje 10mA zou trekken en je niet wil dat je arduino dat moet leveren, dan zet je een BC547 d'r tussen: Collector aan de 5V, emitter is uitgang (naar relais bordje) en basis aan de microcontroller. 1 onderdeel. (het relais bordje krijgt nu maar 4.4V maar dat zal wel goed gaan want die zal het ook wel doen met 3.3V stuursignaal).

Ik ben in deze moderne wereld tegen: "ULN2803" chips. Als je het datasheet leest blijkt dat ze iets van een "indien aan dan max 1.6V op de uitgang" hebben. Je 5V relais krijgt worst-case dus maar 4.5V (worst-case-voeding) - 1.6V = 2.9V. Dat is ECHT te weinig voor een 5V relais. Het zal in de praktijk wel werken, maar mooi is anders.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 4 juli 2020 15:48:36 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew.

Ik kan me inderdaad in een ver verleden herinneren dat een ULN2803 net te weinig uitgangsspanning gaf om een 5V relais aan de sturen. (board spanning 5V)

Dus eigenlijk stel jij zoiets voor om te gebruiken in plaats van een ULN2803?

I love it when a plan comes together !

Ja, waarbij ik voor een Songle 5V relay 100mA(*) zou rekenen. Dan de versterking van een BC547 reken ik met 100, dus dan wil ik 1mA door de basis hebben. Dan kom je op 4k7 voor de weerstand, of als je dan NOG een factor twee marge wil hebben 2k2.

(*) in werkelijkheid 70mA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Waarom gebruik je 5v voor de relais? (da's ook nogal ongebruikelijk, 12v is veel handiger...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com