Simpele aansturing beregeningssysteem gezocht

Hallo allemaal.
De vorige keer ben ik heel fijn geholpen met mijn led verlichting in mijn overkapping. Nu heb ik weer jullie hulp nodig. _/-\o_

Ik heb in mijn schuur een grondwaterpomp staan waar we de tuin mee sproeien.
Deze is aangesloten op een geschakeld stopcontact.

Ik wil mijn tuin aanpakken deze zomer en wil 3 pop-up sproeiers plaatsen en aansluiten op mijn pomp.

Hiervoor zijn verdeelunits te koop met kleppen. Deze kleppen worden met een 24V wisselstroom aangestuurd. (klep normaal dicht, aangestuurd gaan ze open)
Dit gebeurt normaal gesproken door middel van een computer aan de wand.

Tekst van de site:
De Rain Bird 100 HV magneetklep is voorzien van een spoel voor 24V wisselspanning (50Hz / 60Hz). De meeste beregeningscomputers in de markt werken met deze wisselstroom.

Nu wil ik mijn systeem zo simpel mogelijk opbouwen, met 3 kleppen, elke sproeier zijn eigen klep zodat ik ook ooit eens wat veranderen kan.

Nu is dat computersysteem duur, en lastig in te stellen.
Wat ik zou willen is dat ik met 1 druk op de knop alle kleppen kan bedienen. Gewoon met een extra schakelaar aan de wand/geschakeld stopcontact.

Zou ik dit gewoon kunnen doen met een adapter van 230 naar 24v ac?

Ik heb ook wel een kogelkraan gezien op 230V maar die dingen zijn gigantisch aan de prijs in de grote diameter die ik dan nodig heb.
Dan zou ik 1 klep voor de 3 sproeiers kunnen plaatsen in plaats van 3 aparte.

Ik zou dit aansturen via een Orange PI PC2 (20 euro) daarna via een mcp23017 (2 euro, optioneel) daarna een relais bord (4 euro) en daarna die 12/24v kleppen zijn (5 euro)

https://www.ebay.com/itm/DC12-24V-AC220V-1-2-Electric-Solenoid-Valve-M…

Iets duurder maar wel brons;

https://www.ebay.com/itm/1-2inch-Water-Solenoid-Valve-Electric-DC-N-C-…

Maar mss heb ik je vraag verkeerd begrepen.

Alles met een knipoog ;-)

Als je het vermogen weet van de kleppen kun je met een adaptor 230/24v 1 Ampere werken. Deze kun je met een drukknop bedienen of met een stekkertimer als je een tijdje weg bent.
kleppen zijn 2,4VA en 7 VA start vermogen, 1A is dus voldoende

heeft de pomp voldoende capaciteit voor 3 sproeiers tegelijk ?

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 4 juli 2020 01:08:36 (12%)

evelo

Golden Member

Waarvoor heb je dan kleppen nodig?

Waarom dan geen collector met een paar manuele bolkranen?

Op 4 juli 2020 01:06:31 schreef Peter112:
Als je het vermogen weet van de kleppen kun je met een adaptor 230/24v 1 Ampere werken. Deze kun je met een drukknop bedienen of met een stekkertimer als je een tijdje weg bent.
kleppen zijn 2,4VA en 7 VA start vermogen, 1A is dus voldoende

heeft de pomp voldoende capaciteit voor 3 sproeiers tegelijk ?

De pomp is een oude DAB jet 81 M Ik kan daar zo geen informatie over vinden. Maar ik zou hem altijd later kunnen wisselen als het niet werkt.

Ik ben zelf niet geen ster in elektronica, maar zou ik met eeen 1 ampere wisselstroom adapter in het stopcontact gewoon de 3 kleppen kunnen openen?

Wat ik gezien had is dat zon computersysteem gewoon ook met en adapter in het stopcontact al 24v binnen krijgt.

Op 4 juli 2020 08:37:28 schreef evelo:
Waarvoor heb je dan kleppen nodig?

Waarom dan geen collector met een paar manuele bolkranen?

Het moet een simpel aan uit systeem worden waarbij we niet de hele schuur door moeten om eerst de pomp aan te zetten en daarna nog allerlei kranen open moeten zetten.

Ik heb nu een hele rij schakelaars in de schuur voor de verlichting, compressor en dergelijke...Daar zit de pomp ook tussen, zou dus leuk zijn om daar een dubbele schakelaar in te maken voor de pomp en de sproeiers.

Welke kleppen heb je ?
En wat is het vermogen (VA, Watt) dat je per klep nodig hebt ?

Op 4 juli 2020 12:07:57 schreef HD13:
Welke kleppen heb je ?
En wat is het vermogen (VA, Watt) dat je per klep nodig hebt ?

Ik denk dat ik voor deze ga, complete kit met kleppen.
https://www.raintechshop.nl/kleppenput-compleet-3-weg-3-4-rpe.html

hierin zitten deze kleppen:
https://www.raintechshop.nl/magneetklep-3-4-binnendraad-24vac-170624.h…

Werkstroom 2,2 watt, stroomopname 185 MA

Henk H.

Golden Member

Kun je de trafo niet eenvoudig parallel aan de pomp op de geschakelde WCD zetten? Pomp aan en kleppen gaan open. Evt met een tijdrelais dat inschakelen van de pomp iets vertraagt zodat je zeker bent dat de kleppen open zijn voor de pomp start en de pomp niet tegen nog niet volledig geopende kleppen staat te persen?

Klein kastje aan de muur. Inkomend de 230 V van de WCD, in het kastje de trafo, zekering voor de trafo en tijdrelais. Uitgaand de aansturing van de kleppen vanaf de trafo en de aansturing van de pomp vanaf het tijdrelais.Vertraging 1-3 seconden zal wel genoeg zijn.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op zaterdag 4 juli 2020 13:12:58 (30%)

Ben ook al geneigd naar een kastje met trafo 230/24Vac en zekeringen.
Dan kan je naar behoeven aanrommelen in het 24Vac gedeelte.
Je denkt nu dat je alleen aan en uit nodig hebt, straks misschien toch nog een klok functie, kleppen eventueel apart schakelen.

Zeg maar een kastje op de groei.

Op 4 juli 2020 13:09:28 schreef Henk H.:
Kun je de trafo niet eenvoudig parallel aan de pomp op de geschakelde WCD zetten? Pomp aan en kleppen gaan open. Evt met een tijdrelais dat inschakelen van de pomp iets vertraagt zodat je zeker bent dat de kleppen open zijn voor de pomp start en de pomp niet tegen nog niet volledig geopende kleppen staat te persen?

Klein kastje aan de muur. Inkomend de 230 V van de WCD, in het kastje de trafo, zekering voor de trafo en tijdrelais. Uitgaand de aansturing van de kleppen vanaf de trafo en de aansturing van de pomp vanaf het tijdrelais.Vertraging 1-3 seconden zal wel genoeg zijn.

De pomp gelijk met de kleppen is niet handig, want dan zouden we met de tuinslag ook gelijk de gazonsproeiers bedienen. We houden de tuinslang haspel er gewoon bij voor de planten verderop.

De pomp is overigens een hydrofoor. deze heeft een buffer en slaat automatisch af op ingestelde druk. Die kleppen kunnen tot een bar of 10 verwerken dus moet dat gewoon goed gaan.

Op 4 juli 2020 15:36:34 schreef MulderD:
[...]
...
De pomp is overigens een hydrofoor. deze heeft een buffer en slaat automatisch af op ingestelde druk. Die kleppen kunnen tot een bar of 10 verwerken dus moet dat gewoon goed gaan.

Dat hele pompverhaal heeft er dus eigenlijk niets mee te maken.

De vraag was gewoon:
"Hoe kan ik 3 kleppen van 24V bedienen met 1 schakelaar".

Vervangen DOOR.

Precies, alleen het is wel zo dat de pomp met een geschakeld stopcontact aangezet wordt en ik daar wel een 2e schakelaar/stopcontact bij wil plaatsen.
Een simpele klikaan/klikuit is ook al prima.
Ik ben geen elektricien, ik ben automonteur dus met 12v red ik me wel...maar nu wordt het ineens een 24v wisselspanning en dat ken ik niet.

timers en dergelijke is voor latere zorg. We sproeien nu ook gewoon wanneer het uitkomt.

De kleppen zijn voorzien van 2 draden, als ik daar die trafo aan hang, kan ik die dan gewoon doorlussen naar elke klep zonder problemen?
Dan maak ik gewoon een lasdoos aan de muur met een vrouwlijke plug voor de trafo.

12Vdc (accu) of 24 Vac (transformator) maakt voor de werking niet veel uit.
Bij 12Vdc heb je het over een plus en een min.
Bij 24Vac praat je over een fase en een nul.
Met dit verschil natuurlijk dat je aangesloten apparatuur geschikt is voor de betreffende spanning.

Principe blijft hetzelfde je hebt een "stroomkring" nodig.

Bovenstaande geldt trouwens ook gewoon voor 230Vac, stopcontactspanning.

EricP

mét CE

ok, feitelijk wil je dus alleen de kleppen bedienen. Nou ja, kijk welke stroom zo'n spoel trekt. Doe dat x 3. Dan weet je wat de trafo moet kunnen. Beetje marge. En dat heb je nodig.
Verwacht je meer kleppen op termijn? Nu alvast een grotere trafo kopen!

Op 4 juli 2020 17:02:21 schreef EricP:
ok, feitelijk wil je dus alleen de kleppen bedienen. Nou ja, kijk welke stroom zo'n spoel trekt. Doe dat x 3. Dan weet je wat de trafo moet kunnen. Beetje marge. En dat heb je nodig.
Verwacht je meer kleppen op termijn? Nu alvast een grotere trafo kopen!

Kan ik daar niets mee slopen als ik een trafo met teveel ampere's heb?

Op 4 juli 2020 17:50:57 schreef MulderD:
[...]

Kan ik daar niets mee slopen als ik een trafo met teveel ampere's heb?

Nee

Henk H.

Golden Member

Op 4 juli 2020 16:22:39 schreef MulderD: De kleppen zijn voorzien van 2 draden, als ik daar die trafo aan hang, kan ik die dan gewoon doorlussen naar elke klep zonder problemen?

Je kunt doorlussen (als in dat niet elke klep een draad vanaf de trafo hoeft te hebben) maar wel parallel en niet in serie.

Dus vanaf de trafo sluit je op de eerste klep de fase en nul aan. Op de klem/aansluiting voor de fase sluit je de fasedraad naar de tweede klep aan. Op de klem voor de nul sluit je de nuldraad voor de tweede klep aan. Bij de tweede klep sluit je ook fase en nul aan, plus de draden voor de derde klep. Op de derde klep alleen de fase en nul vanaf de tweede klep.

Als je ze in serie aansluit, dus op de eerste klep een draad op de nul naar de fase op de tweede klep dan krijgt elke klep maar 1/3e van de spanning en gaan de kleppen niet open.

Ik heb het als volgt gedaan en werkt al geruime tijd naadloos en simpel.

Ik heb een verdeelunit met 4 uitgangen waarop 3 magneetkleppen, type rainbird 100DV staan. Op de 4de uitgang staat een nippel met afsluitkraan, waarop ik een compressor kan aansluiten om de boel voor de winter te kunnen uitblazen.

Per klep stuur ik tussen de 2 a 4 sproeiers, type rainbird 5000 aan, afhankelijk natuurlijk van welk druk de waterpomp kan leveren. Totaal 10 sproeiers.

Dit alles wordt gestuurd door de simpelste controller met 4 zones, de

https://www.doehetzelfberegening.shop/be/automatisering/rain-bird-best…

Deze werkt volledig autom. of manueel en is toch zeer eenvoudig in te stellen. Heb er sinds kort een wifi module tussen gezet die prima werkt maar eigenlijk veel te duur is.

Momenteel dus 3 van de 4 zones in gebruik, 1 zone met 4, een 2de zone met 4 en een 3de zone met 2 sproeiers.

In jouw geval kan je dus perfect met 1 klep DV100 werken voor 3 sproeiers.

Rap ff 1 foto aangezien ik op korte trip ben, indien gewenst kan ik achteraf er enkele betere sturen.

https://www.mupload.nl/img/xttju6ci31u2c.jpg

Bedankt J2FK

Ziet er goed uit, en ook een goed idee met die persluchtaansluiting.
Dat ga ik ook doen.

weet je ook wat over de diktes van de leidingen?
1 klep is natuurlijk nog mooier, ik zal dan wel mijn leiding moeten vertakken. Scheelt weer in de kosten.

Dan hoef ik zelfs geen kleppenput in mijn tuin te maken, dan maak ik gewoon 1 klep in de put waar de pomp in staat (in de schuur)

Ik heb wel een schetsje in paint gemaakt met daarin de tuin en 3 sproeiers.
2 zitten redelijk kort bij elkaar, de laatste 15-20 meter verderop.

Geen probleem. Indien een 2dagen geduld, ben dan thuis van weekendje weg, dan maak ik een schets van heel systeem en kan ik er wat deftige foto's bijsteken. Is vrij simpel en werkt zeer goed. Je afstand is alvast geen probleem, ik overbrug met gemak 50m.

Vlug ff kleine schets gemaakt, hopelijk kan je er wat aan uit.

Alle leidingen, socarex, vanaf de pomp zijn 1" tot aan verdeler. Van daaruit 1" tot aan magneetklep. Daarna is alles 3/4 tot aan de sproeiers. De laatste +-30 a 50 cm zijn 1/2" flexibere leiding tot aan sproeiers. Dit vergemakkelijkt de plaatsing hiervan in hoogte.
Sturing door ESP-RZXi.
Alles is van Rainbird.

Excuses voor de grootte van de foto, krijg ff niet kleiner.

https://www.mupload.nl/img/ercsvx.jpg

Prachtig!

Als ik dat zo zie is mijn project dan geen probleem.

IK heb vanmiddag wat materiaal besteld.
1 klep en tyleen leiding met diverse koppelstukken.

Ik maak die klep zo dicht mogelijk op de pomp en vanaf daar ga ik naar buiten door de muur met een tyleenleiding 25mm. Het laatste stukje naar de sproeier toe wordt dan flexpipe.

Nu nog op zoek naar een goeie 24vac trafo of adapter.

Ik denk dat ik gewoon een dubbel stopcontact maak bij de pomp, deze is nu enkel, en dan de 24v adapter met een klikaan/klikuit afstandsbediening bedien.

Ik heb alles binnen en ook een 24vac adapter.

Maar nu sluit ik de beide draden aan en hoor ik het relais op de klep vrij luid zoemen/buzzen.

Draden omgewisseld, zelfde geluid.

Wat kan dit zijn?

Edit:

Via google vond ik op het Tweakers forum iemand die zijn kleppen op vrijwel dezelfde manier aangesloten heeft. Ook hij ondervond het gezoem, maar heeft alles aangesloten en het werkt naar behoren.
Waarschijnlijk moet er ook eerst water door de klep en opener.

IK ga van het weekend eens even een proefopstelling maken, als dat bevalt graaf ik alles de grond in.

Voor het in en uitschakelen ga ik voor een klikaanklikuit schakelaar aan mijn wand, en een ingebouwde klikaanklikuit schakelaar in het stopcontact.
Dan is het heel simpel, Pomp aan met de schakelaar zoals we gewend zijn. En dan 1 druk op de knop voor de sproeiers in het gazon.
Het leuke van zo'n klikaanklikuit schakelaar is dan ook dat je hem instellen kan op tijd. Hij schakelt dan zichzelf weer uit.
Dat kan enorm handig zijn.

[Bericht gewijzigd door MulderD op woensdag 8 juli 2020 23:03:35 (64%)

Vandaag even getest.

Het werkt!

Ik heb het elektro nog niet aangesloten, maar door de spoel op de klep een kwartslag te draaien gaat het water lopen.

Even snel een paar slangen op lengte gesneden, die later nog ingekort worden, en de sproeiers globaal op hun plek gezet.

De pomp kan het aan, daar ben ik blij mee.

Ik heb een extra bocht aan mijn pomp moeten maken zodat ik ook weer de tuinslang kon aansluiten.
Het geheel moest naast de pomp komen aangezien er ook nog weer een deksel over de "kelder" moet komen.

Volgende stap is de leiding naar buiten werken en de het stopcontact veranderen.