Meterkast aanpassen

Goedemiddag Allen,

Ik ben voornemens om een tuinhuis te plaatsen met daarop een 12-tal zonnepanelen (3960WP) met een 3600W omvormer. Echter vraag ik me af of ik met onderstaand verhaal juist zit.

In de meterkast heb ik een 3x 25A C-kar aansluiting, waarachter een 40A hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars zitten met elk 4 groepen 16A B-kar. Nu komt er sowieso nog een krachtgroep bij voor een inductiekookplaat, en nog een aardlekschakelaar met een 3-tal groepen 16 B-kar (o.a. airco).

Maar nu wil ik naar het tuinhuis met een 5x 4G YMvKas om daar een 2e groepenkast op te hangen. Omdat het buiten is wil ik daar ook een aardlekschakelaar plaatsen met een 2x 10A B-kar (1,6x selectief?).
Dit is voor wat verlichting en WCD's, niks bijzonders. Uiteraard moet daar ook een voorziening zitten voor krachtstroom (toekomst).

Kan ik nu de zonnepanelen ook in de 2e groepenkast afzekeren of kan/moet dit middels een tweede 3x 4G YMvKas rechtstreeks in de groepenkast?
Is een groep 20A B-kar in beide gevallen goed? of dient de karakteristiek anders te zijn?

Alvast bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De zonnepanelen mag je ook in het tuinhuisje aansluiten.
Wel op een aparte groep.
De voeding naar je tuinhuis kun je ook met een 20A automaat beveiligen. Denk dan wel aan ke aarding!
Kies daar voor een C karakterestiek.
Helemaal selectief ben je niet......

Als je een veiligheidsaarding hebt dan mag de voeding naar het tuinhuis zonder aardlek gemaakt worden, moet je wel i; je tuinhuis ALLES (ook de krachtgroep) achter een. 30 mA aardlek.
Heb je geen veiligheidsaarding dan moet je de kabel naarje tuinhuis ook nog met een aardlekschakelaar beveiligen.
Daar moet je dat een selectieve aardlek van 300mA voor nemen, mits er op de voeding naar het tuinhuis verder niets anders aangesloten is.

Wat is de lengte van de kabel naar het tuinhuis?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Beste,

Bedankt voor je (snelle) reactie!

Dus in mijn meterkast een 20A C-kar, dan met een kabel 5x 4G met PE naar de 2e meterkast in het tuinhuis, aardlekschakelaar, 2 groepen 10A b-kar en dan wat voor groep voor de zonnepanelen? Dan ook gewoon een 20A C-kar?

De lengte van de kabel is max 25m.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een grondkabel 4x.... dat is voldoende.
Daar zit de aarde als een gevlochten litze onder het stalen vlechtscherm. Die moet je voor je aarde gebruiken, en telt noet mee in het aantal aders.
Grondkabel 4x4 dus.

Je panelen zijn 3600Watt, dat gaat op een 16Amp.

Bij 25 meter zijn spanningsval en max lengte geen probleem.

Rest nog je aarde, daar heb ik je nog niet over gehoord.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Zolang we niet weten hoe het met die aarding zit, kan je maar beter een kabel zonder aardscherm leggen..

Edit: Rotterdam ligt er vol mee, elektriciteitsdistributiekabels zonder aardscherm.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 4 juli 2020 13:58:56 (30%)

Ik neem aan dat er een aardpen geslagen is in mijn woonhuis.
Dus wou gewoon met een ader (PE) naar het tuinhuis.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 juli 2020 15:02:15 schreef ChivasRegal:
Ik neem aan dat er een aardpen geslagen is in mijn woonhuis.

Oei......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Hou nou gewoon die aardlekschakelaar voor dat tuinhuis in de meterkast.
Dan hoef je geen kosten te gaan maken om uit te (laten) zoeken hoe het met die aarding zit.

Op 4 juli 2020 15:02:15 schreef ChivasRegal:
Ik neem aan dat er een aardpen geslagen is in mijn woonhuis.

Dat mag je niet aannemen, maar je moet onderzoeken hoe het echt zit.

mel

Golden Member

Een groep naar een onderverdeler hoeft geen aardlek te hebben.Wel de eindgroepen van de onderverdeling.
In Nederland is dat max 16 A.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 4 juli 2020 16:51:17 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Welk beveiligingsmiddel tript er dan als er wat met die ondergrondse kabel gebeurt?
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb begrepen dat tegenwoordig in een installatie zonder een kabel naar een distributiegroep, alle groepen achter een aardlekdinges moeten zitten. Wat kan er gebeuren in die eindgroepjes?
Zo'n kabel door een tuin kan ik allerlei onheil bij verzinnen. En als je dan niks weet van je aarding, Toet heeft het in twee posts genoemd, hoe hou je de boel dan veilig?

Edit: Daarom zeg ik, leg dan een kabel zonder aardscherm door de tuin. De kans dat je twee aders tegen elkaar krijgt bij schade, is een heel stuk kleiner dan als je 't scherm raakt en die door de isolatie van een spanningsvoerende ader drukt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 4 juli 2020 17:21:07 (20%)

@mvdk: Ik weet dat jij veel meer ervaring met dit soort dingen hebt dan ik, maar ik zou denken dat de "normale moderne manier" niet onveilig is.

Mijn advies zou zijn: Gewoon selectiviteit laten varen en aardlek en zekering in de hoofd-meterkast en dan weer eea in het tuinhuis of waar dan ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

@rew: wat bedoel je met "normale moderne manier" ?
Het maakt mijn niet uit of er smeltpatronen zitten of automaten.
Het gaat erom, wat tript er als je een sluiting naar aarde krijgt.
En een kabeltje door de tuin, ook al zit ie tegen de schutting bevestigd, daar kan ik meer onheil bij bedenken dan e-leidingen binnenshuis.
En die zitten tegenwoordig allemaal achter een aardlek.

Om een smeltpatroon of automaat binnen aanvaardbare tijd te laten aanspreken bij een aardsluiting, heb je een voldoend lage aardcircuitweerstand nodig.
Bij de Zeeuwse manier, en er zijn meer netbeheerders waar het zo zit, zit het aardsysteem in de huisaansluitkast aan de nul. Dat zit wel goed.
Maar een aardelektrode waar nooit naar omgekeken is, tsja..

Op 4 juli 2020 17:18:10 schreef mvdk:
Welk beveiligingsmiddel tript er dan als er wat met die ondergrondse kabel gebeurt?
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb begrepen dat tegenwoordig in een installatie zonder een kabel naar een distributiegroep, alle groepen achter een aardlekdinges moeten zitten. Wat kan er gebeuren in die eindgroepjes?
Zo'n kabel door een tuin kan ik allerlei onheil bij verzinnen. En als je dan niks weet van je aarding, Toet heeft het in twee posts genoemd, hoe hou je de boel dan veilig?

Edit: Daarom zeg ik, leg dan een kabel zonder aardscherm door de tuin. De kans dat je twee aders tegen elkaar krijgt bij schade, is een heel stuk kleiner dan als je 't scherm raakt en die door de isolatie van een spanningsvoerende ader drukt.

dat kom ik dus ook tegen met 3140 rapporten, aarding was gemeten, 2 ohm bij een TT stelsel, dus moest op de distributie groepen een 300mA aardlek toegepast worde ivm de afgezekerde waarde van die groepen. doorgaans is het oude automaat eruit ketsen, en alamatje 300mA erin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Dankie testman.
Maar andere keren had je toch wat tegen mijn dwarsdenken. Gelukkig zitten we nu op dezelfde lijn.
Zo'n 300mA is een keurige oplossing.

dat vind de 3140 keurder, evengoed wordt er in nieuwbouw geen aardlek op distributiekabels gezet. dat is alleen nodig als je aarding slecht is, en zo wil je nieuwbouw niet opleveren. pas nog vernomen van een distributie kabel die klem in de goot kwam te zitten, flits en meteen de 125A eruit, die aarding was dus goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 juli 2020 16:10:31 schreef KlaasZ:
[...]Dat mag je niet aannemen, maar je moet onderzoeken hoe het echt zit.

Ok, hier ga ik even achteraan.

Op 4 juli 2020 21:41:20 schreef mvdk:
Dankie testman.
Maar andere keren had je toch wat tegen mijn dwarsdenken. Gelukkig zitten we nu op dezelfde lijn.
Zo'n 300mA is een keurige oplossing.

Bedankt voor al jullie reacties.

Zit ik met bijgevoegde ( even snel gemaakte tekening ) dan helemaal juist?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 juli 2020 07:57:42 schreef ChivasRegal:
[...]

Bedankt voor al jullie reacties.

Zit ik met bijgevoegde ( even snel gemaakte tekening ) dan helemaal juist?

NEEEEEEEEEEEEEEEE
De kabel naar je tuinhuis moet ook een overstroom en kortsluitbeveiliging hebben, oftwel er mort nog een automaat bij.

Komt er geen voeding van een een of andere netbeheerder? Hoofdschakelaar ? er staat er wel een op je schema maar hoe het zit kom ik. jet uit.

Tuinhuis:
Ik, mis een hoofdschakelaar
Ik mis aardlekschakelaars

De benamingen met Grondkabel had ik je al een keer uitgelegd, dat doe ik niet nog eens.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Goedendag,

Excuus voor de late reactie. Ik had het in gedachte volgens bijgevoegde tekening.

Nu ik de laatste reactie van Toeternietoe lees, moet er tussen de hoofdschakelaar en de kabel naar het tuinhuis nog een aardlekautomaat 4P 30mA tussen...

De zonnepanelen kunnen dan ook op een separate aardlekautomaat in het tuinhuis.

Klopt het dan zo allemaal volgens de normen?

mel

Golden Member

In het tuinhuis moet een hoofdschakelaar geplaatst worden..
Bij de inkomende kabel.
En idd, aardleks op de eindgroepen.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 14 juli 2020 15:11:02 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

In die afbeelding zie ik geen hoofdschakelaars staan.
Verder heb je er overal 3 fase aardleks getekend voor enkelfasige eindgroepen.

Je kunt voor de hoofdkast kosten en ruimte besparen door per fase 1 enkelfasige aardlek toe te passen met elk 4 enkelfasige eindgroepen.

[Bericht gewijzigd door meander op dinsdag 14 juli 2020 16:06:48 (13%)

Spanning staat en stroom gaat!

Op 14 juli 2020 15:09:59 schreef mel:
In het tuinhuis moet een hoofdschakelaar geplaatst worden..
Bij de inkomende kabel.
En idd, aardleks op de eindgroepen.

Hoofdschakelaar woonhuis (links) zit rechtsonderin,
Hoofdschakelaar tuinhuis (rechts) zit rechts.

Op 14 juli 2020 16:06:09 schreef meander:
In die afbeelding zie ik geen hoofdschakelaars staan.
Verder heb je er overal 3 fase aardleks getekend voor enkelfasige eindgroepen.

Je kunt voor de hoofdkast kosten en ruimte besparen door per fase 1 enkelfasige aardlek toe te passen met elk 4 enkelfasige eindgroepen.

Zie eerdere reactie.

De 4P aardlek zit er al... Dus die ga ik niet weer omzetten voor nieuwe.
Maar zou ik in de nieuw te plaatsen kast wel kunnen doen.

Zie bijgevoegde nieuwe indeling...

Klopt het zo?

Ik wou dan de nieuwe aardlek voor in het woonhuis op fase 1 zetten.
Het tuinhuis op fase twee en dan de zonnepanelen op fase 3, deze aardlekautomaat 16A 100mA komt dan beneden te zitten.