Microcontroller -> PNP Mosfet

Op 4 juli 2020 17:12:07 schreef Arco:
Waarom gebruik je 5v voor de relais? (da's ook nogal ongebruikelijk, 12v is veel handiger...)

De ingangsspanning op het board is 12-24V. Hiervan maak ik 5V middels een 7805. (>1A)

Het relay board wordt een extern board wat ik zelf maak omdat de PCB bepaalde vormen moet hebben. Standaard werkt deze met 5V relais. Maar ik kan natuurlijk nog een extra power connector maken die aangesloten is op VIN. (12-24V) Zodoende kan ik dan ook gebruik maken van 12V en 24V relais.

Goede tip !

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 4 juli 2020 17:39:13 (36%)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Met 12v loopt er veel minder stroom, en heb je dus minder storingspulsen door in en uitschakelen.
Ook kun je een 12v relais makkelijk met een BC547 schakelen, terwijl je met een 5v relais op het randje zit (kan maar 100mA max schakelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de songle relais in 5V en 3.3V op voorraad, ze zijn er ook in 12V.

Kwa stroom heb je gelijk, arco. Maar 70mA zou ik nog wel durven. Trouwens, /ik/ zou een SI2300 als fetje gebruiken. Schakelt soepel met 3.3V, dus ook met 5V. Geen basis weerstand en tot 1A geen problemen....

Persoonlijk vind ik het "extra 12V draad naar de andere print" een vervelende situatie en zou daarom voor 5V kiezen.

En als de input echt 12-24V is (er MAG 12V maar ook 24V op aangesloten worden), dan moet je ook nog zorgen dat de relais niet meer dan 12V krijgen: Ook nog een 12V regelaar.

Hoeveel relais ga je gebruken? Die 70mA per relais tikt redelijk snel aan. Bij 24V in zit je bij 5 relais aan 5*70mA*20V = 7W in je 7805.... Dat is dan weer een argument om voor de 12V versie te gaan. Maar ik zou een schakelende voeding gebruiken en dan speelt het weer veel minder.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Thanks rew en Arco.

Goed, die BC847 wordt dus een SI2300 zonder basis weerstand. :-)

Aangezien ik niet veel echte ervaring met on-board relais neem alle info zeer ter harte.

Ook ik heb die Songle relais hier liggen in 5 en 12V uitvoeringen maar ben altijd een beetje huiverig om deze te gebruiken. Op dit moment gebruik ik de meestal de PE014005. https://nl.farnell.com/1175088

@rew hoe is jouw ervaring met Songle relais ? Koop je die ook via eBay of Ali ? Daar komen die van mij wel vandaan.

I love it when a plan comes together !

.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 4 juli 2020 18:34:34 (96%)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Goedkope en goede relais zijn die van HongFa (HFxxx): https://www.hongfa.com/product/index
Hebben ze in veel shops.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 juli 2020 18:45:54 schreef Arco:
Goedkope en goede relais zijn die van HongFa (HFxxx): https://www.hongfa.com/product/index
Hebben ze in veel shops.

Ok, even zoeken bij Farnell. Maar die site is nu ontploft :-)

I love it when a plan comes together !

Op 4 juli 2020 18:06:15 schreef rew:
...Hoeveel relais ga je gebruken? Die 70mA per relais tikt redelijk snel aan. Bij 24V in zit je bij 5 relais aan 5*70mA*20V = 7W in je 7805.... Dat is dan weer een argument om voor de 12V versie te gaan. Maar ik zou een schakelende voeding gebruiken en dan speelt het weer veel minder.....

Maximaal 4 relais. Om stroom te krijgen naar het relais board maak ik gebruik van een JST VH verbinding.

Op dit moment van ontwerpen maak ik gebruik van een JST XH 4Pin voor de schakeldraden naar het relais board. Ik ben bezig met een "kabelmaker" om te kijken of deze voor mij JST VH double female kan maken. Iets dikkere draden en stevigere connectors.

Het relais board moet ik nog ontwerpen dus kan ik voor 12V relais gaan.

Ik weet dat een 7805 niet de ideale oplossing is. Maar om mij nu nog te gaan verdiepen in een goede 5V schakelende voeding heb ik niet zoveel tijd voor. Morgenavond moet deze PCB naar de printplaat leverancier.

(daarom kwam ik in dit topic vandaag misschien te gehaast over, excuses hiervoor.)

I love it when a plan comes together !