Uitgangsspanning pickup element

Ik heb een technische vraag en het antwoord daarop heb ik niet in de gevoerde discussies terug kunnen vinden.

Ik heb een (oude) Technics platenspeler met een Grado Gold 1 MM element (uitgangsspanning 4 mV, impedantie 47 kOhm). De phono ingang (alleen geschikt voor een MM element) van mijn versterker (Marantz PM 8000; ook best oud maar na een servicebeurt weer als nieuw) heeft als specificaties 2,5 mV gevoeligheid en impedantie 70 kOhm. Lengte kabel tussen platenspeler en versterker is ca. 1,5 m. Alles werkt prima. Echter, het geluidsniveau dat je hoort als er een LP wordt afgespeeld is aanzienlijk lager dan als je bijvoorbeeld een CD afspeelt: ter vergelijking, voor een CD moet de volumeregelaar op ongeveer stand 1/6 en bij een LP op ongeveer 1/4 om tot een vergelijkbaar volume te komen. Is daar een verklaring voor / is dit simpel op te lossen?

Anoniem

MM = 2,5mV/47kΩ en CD = 150mV/40kΩ
Bij die voorwaarden zal het geluidsniveau voor beiden gelijk zijn
Maar als je huidige CD speler nu eens een uitgang heeft van 700mV/47kΩ ....
...dan zal deze laatste veel luider spelen
Als het je stoort kun je het CD signaal verzwakken tot 150mV met een weerstandsdeler ;)

Vermoedelijk is de situatie andersom;

CD spelers hebben een relatief hoog niveau omdat er geen analoge headroom aangehouden hoeft te worden. Het signaal kan immers niet groter worden als 0xFFFF, dus dat kan ook gelijk een paar V zijn.
Dit in combinatie met mastering welke deze ruimte ook volledig gebruikt.

Sommige voorversterkers hebben een verzwakker op de CD ingang om het wat meer gelijk te trekken. Die kan men ook extern toevoegen, in mijn voorversterker is hij 16 dB.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als het je stoort kun je het CD signaal verzwakken tot 150mV met een weerstandsdeler

Zo zou ik het ook aanpakken, jawel. Met wat handigheid kan die weerstandsdeler in een van de stekkers gefrot worden; een doosje halfweg de kabel is ook een mogelijkheid. Denk wel aan afscherming.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Denk wel aan afscherming.

Misschien is zelfs een kleine modificatie mogelijk in de versterker aan de CD ingang of in de CD speler aan zijn uitgang ;)

Met een "doosje" tussen de kabel is het natuurlijk bij een eventuele nieuwe cd speler sneller aangepast

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 3 juli 2020 19:05:31 (24%)

blackdog

Golden Member

Hi Hubo, :-)

Gewoon niets aan doen, echt alle bronnen gelijk krijgen gaat je toch meestal niet lukken, door de grote niveau verschillen tussen de verschillende platen/CD's/Radio uitzendingen.

Ik geloof je direct dat elke CD die je nu hebt, altijd luider is dan een plaat.
Dit komt omdat de lijningang versterker van deze Marantz en vele andere merken niet goed ontworpen is. ;)
Lijn niveaus van audio apparatuur zit tussen de 0,5 en de 2V en deze versterker heeft een gevoeligheid van 150mV voor vol vermogen.
De lijningang van deze versterker is dus te gevoelig, met als gevolg het grote volume verschil(vaak ook een hogere vervorming in de ingangsstrap van de voorversterker)
Dat het hier technisch niet goed aangepakt wordt, kan je ook zien als je naar de signaal ruisverhouding kijkt voor de lijn ingang bij de datasheet van deze versterker.
Deze is als 88dB gespecificeert en bij een goed ontworpen lijn ingang, zou dat rond de 100dB zijn.

Dat jou element wat meer signaal levert dan de opgegeven 2,5mV resulteerd in een betere signaal ruisverhouding voor deze ingang,
maar je element geeft ook weer niet zoveel meer af, dat ik dit een probleem vind betreffende oversturing van deze ingang.

Oja even nog dit, je element is niet 47K(hij is veel lager) maar er wordt geadviseert om hem met 47K als impedantie af te sluiten.
Meestal zegt de fabrikant van het element er ook nog een bepaalde capaciteit bij, zoals bijvoorbeeld 220pf, maar van jouw element kan ik de voorgestelde totale capaciteit niet vinden.

Wat betreft de CD speler, deze heeft meestal iets van tussen 47Ω en 500Ω als uitgangs impedantie, en lager is beter, je heb dan minderlas van kabel eigenschappen.
Men gaat meestal uit van minimaal 10K of hoger voor CD spelers/tuners/tape apparatuur als afsluit impedantie.

Dus resume, je lijn ingangen zijn veel te gevoelig, je platenspeler ingang is goed, doe daar niets aan!
Is het slecht, soms... als de versterker vervormt bij een CD met volle uitsturing en het volume staat laag, maar dat kan ik mij bij Marantz eigenlijk niet voorstellen.

Wat ik wel een probleem vind in dat soort situaties, is dat de volume regelaar te veel naar links gedraaid moet worden voor een normaal luister volume.
Je gebruikt daardoor maar een klein stukje van de potmeter en dat regeld niet lekker naar mijn mening en de verschillen tussen de kanalen worden daar groter in het lage potmeter bereik.

Oja, nog een opmerking, de stand van je potmeter bepaald niet hoe hard je versterker kan, dat wordt bepaald door het vermogen en het rendament van de luidsprekers.
Het klippen van de versterker treed bij de hoge gevoeligheid van de lijningangen vaak al op als de volumeregelaar op 12 uur staat, bij een stevig opgenomen CD.
En dan denkt de gebruiker dat hij nog veel harder kan, wat een baal paarden uitwerpselen is, bedacht door Marketeers en waar veel mensen intrappen. :+

Wil je toch wat aan het hogere volume doen van de CD speler, dan kan je een kastje maken met een stereo potmeter van 10K er in en die plaats je dan direct bij de ingang van de versterker
en dus niet bij de uitgang van de CD speler, je wil de kabel impedantie zo min mogelijk invloed laten hebben.
Neem wel een goede potmeter zo'n mooi ALPS, in een metalen doosje.
Vier weerstanden voor twee verzwakkers mag ook, ieder kanaal een 6K8 in serie en 2K2 weerstand naar massa, dat geeft een verzwakking van ongeveer 4x.
Dan gaat de CD uitgang dan van 2V naar iets minder dan 0,5V. dat zou voldoende moeten zijn

Succes,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt voor alle uitleg. Ik laat het maar zo.

Had je op een nog eenvoudigere oplossing gehoopt ?

Ik ken het probleem overigens ook zeker, het zou mooi zijn als er tulp tussenstukje zouden bestaan, met vaste verzwakking en dan evt. meerdere achter elkaar steken.
Heb ik niet als product kunnen vinden.

Maar zelf iets knutselen met weerstanden en soldeerbout is goed te doen natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op zaterdag 4 juli 2020 18:14:51 (75%)

Je kunt heel gemakkelijk een 1/8W M.F. verzwakkings weerstand in een Neutrik RCA monteren. Dan klopt je CD lijn niveau tenminste weer.

blackdog

Golden Member

Hi,

Misschien is dit wat makkelijker te begrijpen, zie plaatje hieronder.

https://www.bramcam.nl/Diversen/CD-Verzwakker.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Transtec verkocht verzwakkersnoertjes voor CD spelers met twee cinch female naar DIN 5 pool. Er zat een sticker om meen dat er -8dB op stond. Mogge ff zoeke :-)

Voor de output van de Quad 33 stond iets dergelijks in de manual maar dat moest je zelf maar in elkaar solderen:

Aan precisie weerstanden werd destijds niets gedaan door die firma. Was overwegend 5% tolerantie, koolfilm of draad.

Op 4 juli 2020 19:06:05 schreef blackdog:
Hi,

Misschien is dit wat makkelijker te begrijpen, zie plaatje hieronder.

[afbeelding]

Groet,
Bram

Als je de weerstanden vervangt door een stereopotmeter (2x 10K Ohm), kun je de niveaus eenvoudig gelijk maken. Het mag gewoon een lineair exemplaar zijn. Het voordeel van gelijke niveaus is dat in het geval van een fysiologische volumeregeling op de versterker, voor alle aangesloten apparatuur, de gehoormatige correctie hetzelfde is, omdat de stand van de volumeregelaar dan gelijk is.

Beste allemaal,

Het is natuurlijk geen wezenlijk probleem waar ik mee zit. Ik was juist benieuwd naar de technische verklaring en die heb ik ontvangen, al vind ik het vreemd dat Marantz de boel niet beter "in balans" heeft gebouwd. Bij het afspelen van een LP gewoon het volume met de AB wat hoger zetten. Simpel. En bij het overschakelen naar een CD of tuner weer wat lager. Maar dank aan iedereen voor de input het het meedenken.

benleentje

Golden Member

vaak al op als de volumeregelaar op 12 uur staat,

Dat vinden mijn buren niet leuk die liggen dan al te slapen. Ik vind dat mijn Marantz versterker al goed staan op ca -52dB of net iets voor 8 uur. Van mij hoeft het allemaal niet meer zo hard.

Maar niet alleen Marantz veel meer audio toestellen slaan de plank volledig mis. Als ik mijn auto de radio van USB naar FM-tuner over schakel dan klappen mijn trommelvliezen bijna eruit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 juli 2020 22:42:04 schreef benleentje:
[...]Dat vinden mijn buren niet leuk die liggen dan al te slapen. Ik vind dat mijn Marantz versterker al goed staan op ca -52dB of net iets voor 8 uur. Van mij hoeft het allemaal niet meer zo hard.

Maar niet alleen Marantz veel meer audio toestellen slaan de plank volledig mis. Als ik mijn auto de radio van USB naar FM-tuner over schakel dan klappen mijn trommelvliezen bijna eruit.

Dat heeft waarschijnlijk meer met de idiote compressie op de FM te maken.

benleentje, ik heb dat ook in mijn auto (surround systeem van Harmon Kardon en DAB+). Verschil tussen CD en radio is groot. Maar snappen die fabrikanten dat niet of is het eenvoudigweg niet mogelijk om zoiets "universeel" (als je snap wat ik bedoel) te maken?