teletekst ondertitels spontaan aan

Ik lees over een merkwaardig verschijnsel met teletekst ondertitels.
Die gaan spontaan aan de laatste tijd, op een analoge PAL tv, zo lijkt het, voor zo ver ik het begrijp.
Is er iemand die dit kan verklaren ?

Hier uitleg en verwijzingen :
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/extra-melding-ondertiteling-b…

FF wat meer info, wat voor TV?? wat voor decoder hangt er aan?? enigste is dat het KPN is...

Gare afstandsbediening waarin het rubberen matje spontaan contact maakt tussen verkeerde knopjes en knopjes die het niet doen. Vocht er in wel ook wel eens een oorzaak zijn.

Leg de afstandsbediening eens zo neer dat het onmogelijk is dat de zendled de tv kan bereiken. Onder een krant ofzo. En kijk of het dan nog gebeurt.

Leuk, een tweedehandsprobleem dat op het kpn forum reeds is opgelost.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

Ook lekker behulpzaam om dat te constateren zonder de mogelijke oplossing erbij te geven.

Het zou gaan om een analoog teletextsignaal dat door het toestel zelf in plaats van door de decoder opgepakt wordt. Probeer eens wat er gebeurt als je teletext op het toestel zelf uitzet.

De oorzaak is in dat geval dat Talpa dat meestuurt, mogelijk om mensen erop attent te maken dat ze teletext weliswaar buiten gebruik gesteld hebben maar nog wel ondertitels leveren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Blijkbaar heeft iemand een functie gevonden en aangezet, al dan niet per ongelijk. Dat kan handig zijn als er echt ondertitels zijn maar niet als zo'n algemene tekst over de ingebakken ondertitels heen blijft staan.
Je zou toch denken dat dit ondertussen bekend is geworden bij degenen die er over gaan. Maar, dit soort voor de meeste mensen niet essentiële functies worden niet overal even serieus genomen, helaas, voor de mensen die er baat bij hebben.
Je kunt (bij KPN ed) niet van zender wisselen zonder de teletekst uit te zetten, en dan moet je 'm evt ook weer aanzetten en pagina 888 kiezen. Dat is toch wel een beetje primitief als ik zo vrij mag zijn, in den beginne van teletekst nog wel te begrijpen maar het systeem van itv (het kpn syteem) is toch ruimschoots nadien ontwikkeld.
Voor gesproken ondertitels zijn er bij kpn andere kanalen, ergens boven 190, alleen voor NPO. Zoiets zou voor ondertitels ook kunnen.
Ik ben helemaal niet zo enthousiast over het kpn systeem, maar wel over mijn Vu+ kast op DVB-C, dan kun je "alles" zelf bepalen :-)

Overigens is er op het kpn forum zojuist weer een nieuwe melding van dit probleem, maar dan toch weer anders zo lijkt het, op een TV aangesloten via HDMI.

RAAF12

Golden Member

Op mijn KPN box via HDMI werkt de Teletekst prima op NL 1 2 3. Maar de commerciele zenders maken er een zooitje van. Een keer TXT knop indrukken geeft dit beeld. Niet op een analoge bak, maar op een 2016 Samsung TV.
Blijkbaar hebben ze iets veranderd in het signaal om de dove medemens in deze barre tijden van dienst te zijn. En de Teletekst 'aan' functie vervangen door, Teletekst aan maar de niet de startpagina laten zien (P 100). In plaats daarvan deze tekst. Dat die tekst in mixed mode door de uitzending loopt is helemaal dol. De bezuinigingen op technische mensen is blijkbaar al begonnen :-)

ps. Scheef beeld komt door de schermopname.

edit: Voor wie zo'n Experiabox heeft https://tweakers.net/nieuws/169354/kpn-klanten-kunnen-experiabox-v10a-…