Printje laten maken

Iemand ervaring met het laten maken van een printje?
Ik heb ca. 5 stuks nodig [edit: eigenlijk eentje, maar bestellen gaat per 5 geloof ik] van een printje. Van de ontwerper heb ik een verzameling Gerber files gekregen. Print is ca. 5 cm x 2,5 cm groot en uiteindelijk komen er iets van 5 smd componentjes op (die ik er zelf opsoldeer).

Suggesties voor een adres waar ik zoiets goedkoop kan laten maken? Hoeft niet snel, mag ook uit China komen.

Ik heb er tot nu toe nl. nul ervaring mee, printjes laten maken.

Bedankt!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Kijk eens in het ontwikkeling deel. Daar staan vele recensies van PCB fabrikanten. Grote kans dat je dan door het bos de bomen niet meer ziet.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/124256

edit: als je de maker de printjes per 2 naast elkaar laat plaatsen en een V groef laat tekenen tussen de 2 printjes, dan heb je er 10 voor de prijs van 5. 50mm X 50mm is de kleinste maat waar ze van uit gaan.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 5 juli 2020 23:02:34 (34%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik zou zelfs een 2x4 panel van 100x100 maken. De min bestel hoeveelheid is vijf printjes, dus dan krijg je er 40. Dan kan je er 1 of twee verprutsen als je smd solderen wel eens fout gaat. Elecrow rekent je $4.90 voor 40 printjes als je het zo doet.

Ik zelf kies dan voor leadfree $6 en dhl verzending $27, als ik verder niets heb. Maar je hoeft niet voor de dure snelle verzending te kiezen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt, ik ga eens bij Elecrow shoppen!
Mag ik aannemen dat ze de gaatjes er al in boren?

[Bericht gewijzigd door Roland11 op maandag 6 juli 2020 10:52:58 (39%)

bprosman

Golden Member

Zelf heb ik goede ervaringen met JLCPCB.
zowel met (dure) DHL (binnen 1 week) als goedkopere (trage 2 weken+ ) levering.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 juli 2020 10:55:37 schreef bprosman:
Zelf heb ik goede ervaringen met JLCPCB.
zowel met (dure) DHL (binnen 1 week) als goedkopere (trage 2 weken+ ) levering.

Ah, ziet er ook goed uit. Na het uploaden van de Gerber files zie je meteen een plaatje van de print en de precieze afmetingen.
Een vraag bij de bestelling kom ik niet uit: onder het kopje "Castellated holes ja/nee" (antwoord is "ja", er zitten via's op) moet ik ook nog het aantal "Edges" beantwoorden (1,2,3 of 4).
Iemand een idee wat "Number of pcb edges that have castellated holes" betekent?
Bedankt!

bprosman

Golden Member

Heb je echt castellated holes ?
Of alleen maar VIA's ?
Dit zijn castellated holes, "Holes" aan de zijkant

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je printjes worden compleet af geleverd. Doormetaliseringen, silk screen, gaatjes uiteraard geboord, ...

Gewone via's zijn geen castelleted holes. No is de standaard. Post anders even de gerbers. Kan er iemand naar kijken of het goed is.

Sommige kleuren silk geven een meerprijs. Anderen niet. Moet je voor jezelf bepalen. Groen met witte opdruk is de standaard.

Wil je er het productienummer van JLCPCB niet op moet je 'Remove order number' aanvinken. Kost je 1,32€.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 6 juli 2020 11:17:08 schreef bprosman:
Heb je echt castellated holes ?
Of alleen maar VIA's ?
Dit zijn castellated holes, "Holes" aan de zijkant

Ok! Vergissing van mij, heb alleen via's ;-)
Thanks, scheelt enige tientjes!

bprosman

Golden Member

Sommige kleuren silk geven een meerprijs. Anderen niet. Moet je voor jezelf bepalen. Groen met witte opdruk is de standaard.

Soms ook een langere productietijd. Echter, de laatste keer dat ik bij JLCPCB bestelde (week of 3 terug) , was groen de traagste , andere kleuren waren sneller en zelfde prijs :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

't Is allemaal gelukt, 5 printjes voor $2 bij JLCPCB + $6 verzending.
Bedankt!

Ohja, speciale aanbieding: eerste printje iedere order: $2.
Je hebt mijn advies; "bestel er een paar extra, mogelijk gaat er bij het bestukken 1 verloren" genegeerd? Dat kan.

Ik heb zojuist binnen: 75 printjes die ik ook daar heb laten bestukken. Ze hadden 30 PCBs extra gemaakt "voor het geval dat".
Ik heb 8 printen die het niet doen. :-( Niet blij. (ik vermoed dat het dit keer aan de PRINT ligt, niet aan het bestukken, maar heb nog geen onderzoek gedaan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 juli 2020 13:40:46 schreef rew:
Je hebt mijn advies; "bestel er een paar extra, mogelijk gaat er bij het bestukken 1 verloren" genegeerd? Dat kan.

Nee hoor, ik heb er al 4 reserve nu ;-)

Ah! Dan had ik:

Op 6 juli 2020 13:48:54 schreef Roland11:
Ik heb ca. 5 stuks nodig van een printje

verkeerd begrepen.

Ik doe het ook: Als ik er 1 nodig heb laat ik er een zwik maken. Het bedrijf van m'n broertje heeft een printje nodig, en ik heb dat "even" gemaakt. Maar in totaal gaat daar 1 print nodig zijn. Toch heb ik er denk ik 20 laten maken (panel van 2x, en dan 10 printen: dat kost me alleen DHL vervoerskosten niet extra aan de printboer)....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 juli 2020 14:01:51 schreef rew:
panel van 2x, en dan 10 printen

Je moet dan zelf gaan zagen denk ik? Het bestellen is zo goedkoop, dat ik ze voorlopig maar 'op maat' laat maken geloof ik.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je een panel maakt met een 'v-cut' kan je de printjes gewoon uit elkaar breken. Lees er ter lering en vermaak het gelinkte topic rustig door. Er staan ook wat voorbeeld foto's in.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ach zo! Als ik zelf ooit aan het tekenen ga, zal ik het zeker onthouden, bedankt.

Da's toch netjes, bij JLCPCB een bestelling geplaatst op 6 juli, met goedkoopste verzendingsoptie. En gisteren zat het al in de brievenbus.

Arco

Special Member

Bij JLCPCB meestal iets van rond de 10 dagen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat belangrijker is, is het printje zoals verwacht?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 18 juli 2020 18:07:49 schreef buckfast_beekeeper:
Wat belangrijker is, is het printje zoals verwacht?

Ziet eruit als verwacht, maar heb het nog niet getest want wacht nog op onderdelen uit China.

EDIT: vandaag alles erop gesoldeerd, en na het corrigeren van een slechte soldering van mij (los SMD pootje) draait de schakeling helemaal ok!

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 26 juli 2020 16:26:30 (22%)