KEUKEN: defecte halogeenvoeding - onbereikbaar

SITUATIE: keuken met bovenkastjes tot aan het plafond, afgewerkt met een niet verwijderbare plint tegen het plafond. Kastjes met achterwanden. 5x halogeenspot onder de kastjes. De 12V halogeenvoeding/electronische trafo ligt, onbereikbaar, op de kastjes, achter de plint. Deze voeding is na 6 jaar kapot gegaan, geen spanning meer op de lampjes.
Helaas loopt alle bedrading achter de keukenkastjes en daar kan ik niet bij. Van 1 lamp echter loopt de 12V bedrading zodanig dat ik die via een gat in de achterwand bij een WCD kan bereiken. Daar zit ook de 230V steker van de defecte voeding.

VOORSTEL: ik verwijder de 230V aansluiting van de defecte voeding uit de WCD en plug een nieuwe halogeenvoeding in dezelfde WCD. Ik sluit parallel aan dat enige bereikbare stukje 12V bedrading, die nieuwe voeding op aan. Die “nieuwe” 12V staat dan dus parallel aan de “defecte” 12V aansluiting.

VRAAG: gaat dit werken? Of is de kans groot dat de defecte 12V voeding zodanig in sluiting ligt dat z’n 12V aansluiting is kortgesloten?

Dank alvast!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet verwijderbare plint? Hoe werd die vastgemaakt? Bij onze keuken kan ik de plint verwijderen door enkele schroeven, die door de bovenkant steken, los te draaien.

Als er een deftige sluiting is in het secundaire deel is de kans reëel dat je ook de nieuwe transformator gaat mollen. Ik zou toch kijken of die plint er echt niet af kan. Iets onbereikbaar weg steken is zelden een goed idee.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 6 juli 2020 14:01:14 schreef FastFolkert:

VRAAG: gaat dit werken? Of is de kans groot dat de defecte 12V voeding zodanig in sluiting ligt dat z’n 12V aansluiting is kortgesloten?

Nee dat gaat niet werken, in alle gevallen komt de 12V van de secundaire van een trafo (LF of HF) en daar kun je geen 230V op aansluiten.

LDmicro user.
MinCoz

Golden Member

@MGP: Volgens mij bedoelt FastFolkert om een nieuwe transformator in het 230V stopcontact te steken, en dan via de 12 volt aansluiting van het ene lampje ook de andere 4 lampjes te voeden.
Probleem is dat ook een defecte transformator nog over die 5 lampjes staat.

Op 6 juli 2020 14:26:31 schreef MinCoz:
Probleem is dat ook een defecte transformator nog over die 5 lampjes staat.

Dat is wat ik bedoelde met die secundaire ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 6 juli 2020 14:28:56 (15%)

LDmicro user.

Op 6 juli 2020 14:26:31 schreef MinCoz:
@MGP: Volgens mij bedoelt FastFolkert om een nieuwe transformator in het 230V stopcontact te steken, en dan via de 12 volt aansluiting van het ene lampje ook de andere 4 lampjes te voeden.
Probleem is dat ook een defecte transformator nog over die 5 lampjes staat.

Klopt, ik wil die "nieuwe 12V" idd parallel aan de output van de oude voeding zetten. Uiteraard is die oude voeding los van het lichtnet.
Het werkt idd alleen als de output van die oude voeding niet hard in sluiting ligt. Dat heb ik nog niet gemeten want dan moet ik eerst nog alle lampen verwijderen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 6 juli 2020 14:28:30 schreef MGP:
[...]
Dat is wat ik bedoelde met die secundaire ;)

Het is geen transformator in de letterlijke zin, maar een SMPS.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 6 juli 2020 14:08:07 schreef buckfast_beekeeper:
Niet verwijderbare plint? Hoe werd die vastgemaakt? Bij onze keuken kan ik de plint verwijderen door enkele schroeven, die door de bovenkant steken, los te draaien.

Als er een deftige sluiting is in het secundaire deel is de kans reëel dat je ook de nieuwe transformator gaat mollen. Ik zou toch kijken of die plint er echt niet af kan. Iets onbereikbaar weg steken is zelden een goed idee.

Snap ik, onze onderplint is ook zo te verwijderen maar de bovenplint zit gekit, helaas.
Met de kennis van nu.....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 6 juli 2020 14:33:34 schreef FastFolkert:
Het werkt idd alleen als de output van die oude voeding niet hard in sluiting ligt. Dat heb ik nog niet gemeten want dan moet ik eerst nog alle lampen verwijderen.

Die ligt sowieso in sluiting omdat het maar enkele windingen zijn van een trafo zowel bij een elektronische of gewone trafo

Op 6 juli 2020 14:34:38 schreef FastFolkert:
[...]
Het is geen transformator in de letterlijke zin, maar een SMPS.

Ook daar zit een trafo in, ik heb er nog geen enkele andere gezien en de uitgang is enkel een paar wikkelingen.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 6 juli 2020 14:44:16 (27%)

LDmicro user.

Op 6 juli 2020 14:36:58 schreef MGP:
[...]
Die ligt sowieso in sluiting omdat het maar enkele windingen zijn van een trafo zowel bij een elektronische of gewone trafo

Je bedoelt dat bij zo'n SMPS de schakeltorren en regelaars aan de netzijde zitten en de netscheiding via een HF trafo (-tje) plaatvindt, waar dan de lampjes weer op aangesloten zijn?
In dat geval heb je gelijk, want die secundaire wikkeling is een harde sluiting als ik daar 12V dc op druk......

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ja zo zit het in elkaar, gisteren nog een omgekeerde voeding gemaakt met zo'n trafo, primaire 11V en secundaire 220Vdc

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 6 juli 2020 14:46:42 (68%)

LDmicro user.

Op 6 juli 2020 14:45:33 schreef MGP:
Ja zo zit het in elkaar.

Thx, dat is dan mooi k@#.
komend weekend toch eens kijken of ik niet discreet via de achterwand die SMPS kan bereiken...

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Hier kun je het beter zien, de proefopstelling van gisteren met een IR2153.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 6 juli 2020 14:54:21 (11%)

LDmicro user.

Op 6 juli 2020 14:51:22 schreef MGP:
Hier kun je het beter zien, de proefopstelling van gisteren.

Yep, ik snap het. Ik had even gehoopt dat de schakeltorren in de secundaire kant zaten en wellicht "open" waren. Maar het is natuurlijk niet handig om in die grote secundaire stromen te hakken....jammer.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

7 gaatsboor in het 'plafond' van één van de kastjes of in de plint zetten?

https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/62790.jpg

https://www.toolstation.nl/afdekplaat/p62790

Die erop, wij hebben ze hier meegesausd met de muren, bijna onzichtbaar.

Met een endoscoop kan je misschien ontdekken wat er nog meer kan.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 6 juli 2020 15:04:42 (11%)

Bedankt, goede tip. Wellicht kan ik die nog in het plafond van 1 van de kastjes boren/plaatsen

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Anoniem

VOORSTEL: ik verwijder de 230V aansluiting van de defecte voeding uit de WCD en plug een nieuwe halogeenvoeding in dezelfde WCD. Ik sluit parallel aan dat enige bereikbare stukje 12V bedrading, die nieuwe voeding op aan. Die “nieuwe” 12V staat dan dus parallel aan de “defecte” 12V aansluiting.

CONCLUSIE: Knoeiwerk oplossen met nieuw knoeiwerk :'(
Vloek 3x, maak de defecte voeding bereikbaar en zorg dat de nieuwe bereikbaar blijft >:)

Op 6 juli 2020 15:54:36 schreef anoniem015:
[...] maak de defecte voeding bereikbaar en zorg dat de nieuwe bereikbaar blijft >:)

Die conclusie had ik impliciet na het lezen van deze thread al getrokken.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Kun je niet het spotje waar de draad naar de defecte voeding eruithalen en wegknippen? Dan zou je via de andere kant een nieuwe voeding aan kunnen sluiten.

Of via het gat van het spotje dichtste bij de voeding de voeding hier doorheen halen? (mits het geen lompe trafo is die veel te groote voor het gat is natuurlijk)

Thevel

Golden Member

Jaren geleden had ik een buurman welke zijn schuur door een aannemer liet verbouwen tot kantoor.
Een elektricien had het elektra werk gedaan, prachtige inbouw spotjes in een mooi gestuct plafond.
De trafo had hij keurig weggewerkt ergens tussen het plafond, mooi gedaan hoor!!
Een paar jaar later ging de trafo stuk.... je raad het al, de trafo was onbereikbaar...
De elektricien mag weer terug naar de kleuterschool..

Gooi gelijk die halogeentjes eruit. Bij de action hebben ze halogeen steeklampje 1,6 watt. Ze geven even veel licht als een 20 watt halogeen steeklampje en ze branden gewoon op een (kleine) 50Hz wisselstroom transformator van 12 volt.
Ik heb ze zelfs in mijn tuinverlichting zitten. daar zaten PL lampjes in die het nooit deden, omdat de omvormers niet deugden. Nu vier jaar later werken de ledlampjes nog uitstekend en dat elke dag een aantal uren

In mijn keuken zit ook een plint tot aan het plafond, gelijk met de voorkant. Die zit langs binnen vast met een paar schroeven.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 6 juli 2020 16:38:44 (12%)

Op 6 juli 2020 14:34:38 schreef FastFolkert:
[...]
Het is geen transformator in de letterlijke zin, maar een SMPS.

Vaak geven die dingen wisselstroom op een hoge frequentie. Dan heb je een kleine ferriet trafo nodig. De secundaire wikkeling geeft dus gewoon wisselspanning af in de schakelfrequentie. De impedantie van die trafo is voor 50 Hz nihil en ja mag daar dan ook geen 12 volt op zetten. Een andere smps is ook niet aan te bevelen, omdat je niet weet wat er primair aan de hand is. Laatst nog zo'n ding open gesloopt, was er een thermozekeringetje stuk. Is de trafo toch ergens door te warm geworden.

evelo

Golden Member

Op 6 juli 2020 16:26:32 schreef Joey:
Kun je niet het spotje waar de draad naar de defecte voeding eruithalen en wegknippen? Dan zou je via de andere kant een nieuwe voeding aan kunnen sluiten.

Of via het gat van het spotje dichtste bij de voeding de voeding hier doorheen halen? (mits het geen lompe trafo is die veel te groote voor het gat is natuurlijk)

Dit.

Zijn het inbouwspotjes?

Wat gekit zit, kan los >:) Scherp mes, kit doorsnijden en het spul is los. Tot zover de theorie. In de praktijk kost dat moeite. Wees voorzichtig met het mes.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 6 juli 2020 16:26:32 schreef Joey:
Kun je niet het spotje waar de draad naar de defecte voeding eruithalen en wegknippen? Dan zou je via de andere kant een nieuwe voeding aan kunnen sluiten.

Of via het gat van het spotje dichtste bij de voeding de voeding hier doorheen halen? (mits het geen lompe trafo is die veel te groote voor het gat is natuurlijk)

Alle spotjes hebben een individuele draad naar de voeding, die draden zijn (op 1 na dus) onbereikbaar want lopen achter de kastjes naar het afgekitte plafond bovenop de kastjes waar de voeding ligt. Ik kan zo 1 spotje fixen, maar van die andere kan ik niet bij de voedingsdraad.

Ik kan de voeding nergens door heen halen want er is ca. 15mm ruimte tussen de achterwand van de kastjes en de muur.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)