KEUKEN: defecte halogeenvoeding - onbereikbaar

Op 6 juli 2020 18:00:06 schreef FastFolkert:
[...]

Alle spotjes hebben een individuele draad naar de voeding, die draden zijn (op 1 na dus) onbereikbaar want lopen achter de kastjes naar het afgekitte plafond bovenop de kastjes waar de voeding ligt. Ik kan zo 1 spotje fixen, maar van die andere kan ik niet bij de voedingsdraad.

Ik kan de voeding nergens door heen halen want er is ca. 15mm ruimte tussen de achterwand van de kastjes en de muur.

Even aan de keukenboer vragen hoe je de trafo kunt vervangen....

trek de 230V stekker er eens uit en trek er aan, misschien komt het voedinkje mee, meestal ligt het los op de kastjes.

Hier in de keuken hetzelfde probleem gehad met de led verlichting. de voeding lag weggewerkt op de bovenste kastjes achter een plank die aan het plafond was gekit. Het probleem ontstond toen de batterij van de afstandsbediening leeg was : om verbinding te maken met de voeding moest de resetknop op de voeding ook ingedrukt worden.....en daar was dus niet bij te komen. Uiteindelijk de kit maar losgesneden, netjes alles schoongemaakt, ral9016 kit aangeschaft, voeding verplaatst naar een bereikbaardere plek en de zaak weer dichtgekit.
Welke keukenboer deze constructie in zijn hoofd haalt!!! (ja, de mijne....)

Als je weet waar de trafo ongeveer ligt, een gat in de plint boren en er later weer een ventilatie rooster in of opschroeven.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Diamon

Golden Member

Op 6 juli 2020 18:27:52 schreef Hunebedbouwer:
Als je weet waar de trafo ongeveer ligt, een gat in de plint boren en er later weer een ventilatie rooster in of opschroeven.

Is de makkelijkste oplossing.

Toen wij in 2009 de keuken vervangen hebben, heb ik bewust onderstaande ventilatierooster geplaatst (zit een koof om de ruimte tussen plafond en bovenkant kastjes op te vullen).
Achter het rooster zit een stopcontact en hierin zit de ontvanger van KaKu.

https://iili.io/d9E4Kg.jpg

Heb achteraf wel even het groene ledje afgeplakt met isolatietape, begon mij toch een beetje te irriteren aan dat groene ledje :+

Post anders even wat foto's van de keuken enzo. Misschien dat er nog anderen nog andere heldere ideeën hebben.

In het ergste geval, met een 7 gatenboor een gat maken in de bovenkant van een kastje en dan hopen dat je bij de voeding kunt komen.
Gat later afdichten met een afdekkapje die hier eerder gepost is.

Shiptronic

Overleden

Lukraak gaten boren in de hoop dat je bij de voeding kan? bij het laatste gat wat je boort kan je erbij :)

Maar ben wel benieuwd wat een SMPS doet als je zelf voeding op de uitgang aanbied?( primair wel de stekker eruit). Terug 230V (als bij een klassieke trafo zal het niet worden. Maar als het ding geen belasting vorm zou ik er geen moeite mee hebben.

Wel LED lampjes gebruiken, anders gaat alle stroom door een veel te dunne kabel.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 6 juli 2020 20:09:46 (61%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

of nog beter, een ledstrip plaatsen en die halogeenfrut ruimen, doorgaans zijn de voetjes toch al gammel bij die gu 4 dingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Plastic voetjes wel, de betere merken hadden porselein, die gingen wat langer mee. maar worden nog steeds veel te heet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Diamon

Golden Member

Op 6 juli 2020 20:06:51 schreef Shiptronic:
Lukraak gaten boren in de hoop dat je bij de voeding kan? bij het laatste gat wat je boort kan je erbij :)

Dan beginnen bij het laatste gat dat je zou boren :+

Maar lukraak zou ik niet doen, misschien dat kloppen je een ander geluid geeft wanneer de voeding op het kastje ligt.

Shiptronic

Overleden

Misschien kan je met een Voltstick ( https://www.google.com/search?q=voltstick&source=lnms&tbm=isch… ) de voeding volgen tot aan de trafo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nav dat idee: je zou een oppik-spoel kunnen maken, een sniffer, en dat op een scoop, of desnoods een audio versterkertje kunnen aansluiten. Die voedingen stralen nogal, dus dat kun je wellicht oppikken met die spoel.
Maar nogmaals, ik zou gewoon de boel openmaken.

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 6 juli 2020 20:44:18 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als je aan het snoertje trekt kun je horen waar hij (ongeveer) ligt.

ts heeft niet net wat lampjes vervangen? 20W erin gezet ipv 10W, de voeding gaat daardoor in protect..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat een reacties, dank allemaal. Een paar antwoorden:
1 - de voeding kan niet tussen de achterwand en de muur door "worden getrokken", daar is maar 15mm ruimte
2 - ik weet op 30cm waar de voeding ligt, hij maakt geluid wanneer ik 'm aan zet.
3 - er zaten en zitten nog steeds 20W lampjes in, niet recent vervangen. Ik ga ze wel allemaal verwijderen/checken komend weekend.
4 - ik heb de keukenboer benaderd, keuken is uit 2008, btw.
5 - we gaan so wie so over naar led; dus er kan een simpeler voeding in straks

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Update: de hele halogeenzooi buiten gebruik gesteld, lampjes verwijderd en bij ons Zweedse woonwarenhuis een modern draadloos LED-systeem gehaald met 2 balkjes van 80 cm en 1 van 60 cm. Draadloze schakelaar/dimmer erbij en gaan.
Paar uurtjes prutsen om het netjes te krijgen, bedrading door het bestaande gat en mijn betere ik en ikzelf zijn tevreden.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

draadloos als in op batterijen, of als in draadloos dimbaar?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Draadloos bedienbaar, via losse controller of hub+app. Werkt op Zigbee protocol, maar wij hebben er een losse “bedien unit” bij gekocht die magnetisch kan worden opgehangen in de keuken.

Niet echt goedkoop trouwens; 3 strakke aluminium led-balkjes, driver en draadloze bedienunit waren rond 170€

Ik was een paar jaar niet bij deze geel-blauwe toko geweest maar ze doen tegenwoordig veel aan domotica en hebben bijv. ook Sonos-achtige dingen.

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op zondag 12 juli 2020 23:29:17 (14%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)