RVS draad 0,4 ohm voor bijenraat

Als ik de draad meet met digitale ohm meter meet ik 6,2 a 6,6 Ω per meter.
Meet ik de draad met een bridge megger meet ik 10,14 Ωper meter
Maar deze is niet stabiel te meten
In de meter zit generator die 250V afgeeft voor de meting.
Omdat het een weerstand draad is wordt hij door de spanning cq stroom door de draad " verwarmt"en wordt de weerstand hoger
Klopt deze theorie?

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Staat die spanning van 250V dan echt over de draad? Dat zou betekenen dat er zo'n 25A loopt. Daar zal die draad serieus warm van worden. Hangt natuurlijk ook af van de dikte.

Sine

Moderator

Die draad zal wel iets van temperatuurcoëfficiënt hebben, maar 4 ohm verschil lijkt me wat veel.

De spanning is niet belangrijk, bij die weerstand staat er natuurlijk nooit 250V over, anders zou je draad verdampen.
De stroom is belangrijker, maar dat kan niet heel veel meer zijn dan een tiental mA maximaal. En daarvan gaat je draad niet opwarmen.

Ik ben ver van een imker, wat heeft dit met een bijenraat te maken?

Arco

Special Member

Megger levert héél weinig stroom, daar kan de draad nooit warm van worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De draad wordt gebruikt om de kunst raat vast te zetten in een raam
D.m.v. een spanning op de draden zakken de draden in het kunst raat
en zit de raat vast
Een trafo hiervoor 12V/60va

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
buckfast_beekeeper

Golden Member

12V stamt nog uit de tijd dat er ijzerdraad werd gebruikt. 12V is net te weinig om RVS draad goed in te smelten. Ik heb het jarenlang met een EREA trafo gedaan. Vorig jaar heb ik een andere gekocht. Namelijk deze. Ik heb simplex ramen met 5 verticale draden (8,8Ω) en met 6 verticale draden(10,1Ω). Die met 5 wordt de leistung op 50% gezet bij deze met 6 op 60%. De tijdsduur staat op 50% (=5 seconden). Specs 38V AC en 5,8A.

Op 7 juli 2020 13:06:21 schreef KlaasZ:
Staat die spanning van 250V dan echt over de draad? Dat zou betekenen dat er zo'n 25A loopt. Daar zal die draad serieus warm van worden. Hangt natuurlijk ook af van de dikte.

Wie hiervoor 230V gebruikt is gewoon gek. De draad moet >60°C worden. Anders gaat de was niet smelten.

Filmpje
.

Gebruikte draad. Te verkrijgen in 0,4 en 0,5mm.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

die 250 V kwam toch van de Megger?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Naar mijn mening is een megger niet geschikt om zulke lage weerstanden exact te meten. Een megger gebruik je voor het meten van isolatie weerstanden en dat loopt al snel maar de honderden kOhms. Vandaar ook de hogere spanning.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik begrijp niet wat die megger überhaupt in het verhaal komt doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Ehl heeft het over een "bridge megger", waarschijnlijk heeft het apparaat iets van een Wheatstone brug oid aan boord.

Het is gewoon RVS draad, https://www.thyssenkrupp-materials.co.uk/stainless-steel-304-14301.htm…

Electrical Resistivity 0.072 x 10-6 Ω .m

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een googeltje op bridge megger geeft veel mooie plaatjes van, inderdaad, combi-instrumenten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het is inderdaad een bridge Megger in houtenkist oud PTT
Hiermee kun je zeer precies weerstanden meten.

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.

Indien recent geijkt, werden voor het meten van de aardingsweerstand gebruikt.

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 7 juli 2020 16:36:54 (59%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 juli 2020 16:30:06 schreef ehl:
Het is inderdaad een bridge Megger in houtenkist oud PTT
Hiermee kun je zeer precies weerstanden meten.

Toch begrijp ik niet wat de bedoeling is van deze 'nauwkeurige' meting. Het insmelten van ramen is ook geen exacte wetenschap. Raten zijn ook geen exacte wetenschap. Net zoals de draadlengte niet bij elke raam even exact is. Gekochte waswafels gaan ook sneller insmelten als zelf gemaakte is mijn ervaring. Waarschijnlijk door toevoegingen die je als imker liever niet hebt. Denk dan aan de sjoemelwas met stearine. Stearine (bij een te veel giftig voor de larven), parafine en jojoba-olie zijn nu eenmaal goedkoper dan zuivere bijenwas. Je hebt ook geen zuivering nodig.

Je hebt ongeveer 3A à 3,5A nodig om de draad voldoende warm te krijgen. Minder dan duurt het een eeuwigheid en haal je mogelijk niet eens de 60°C. Meer zorgt er dan weer voor dat het insmelten oncontroleerbaar snel gaat. Binnen 1s je waswafels gewoon laten smelten is niet moeilijk. Pas je op de 10Ω en de gekende stroomsterkte de wet van Ohm toe, dan kom je tot de vaststelling dat je ongeveer 30V zal nodig hebben. Met voldoende ervaring kan je bij 12V en 5A draad per draad nemen. Maar dan wordt de draad wel roodgloeiend binnen enkele tellen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit was bedoeld om te weten te komen wat de waarde draad is
En om begrip te krijgen van het smelten cq verhitten van de draden.
P.s. mijn buurman is imker. Mijn hobby is elektro/ elektronica.

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 juli 2020 13:18:41 schreef ehl:
Dit was bedoeld om te weten te komen wat de waarde draad is
En om begrip te krijgen van het smelten van de draden.
P.s. mijn buurman is imker. Mijn hobby is elektro/ elektronica.

Beiden zijn anders perfect combineerbaar. In de zomer wat meer de bijen. Is toch te warm voor de hobby zolder. In de winter wat meer de elektronica. De bijen zijn dan in rust. Alleen wat waswafels gieten en honing in potjes doen.

Smelten van de draden? Dan staat toch al lang het raampje in brand? Smelttemperatuur van RVS 304 is >1300°C.

Zoals Sine terecht opmerkt is het RVS 304 (ook Inox 18/8 genoemd). Alle eigenschappen daarvan zijn op te zoeken. Ik had eerder RVS 316 verwacht (had nog nooit het type opgezocht) omdat er toch wel regelmatig wat zuren worden gebruikt. Onder andere mierenzuur, oxaalzuur en voor het bewaren van de honingraten technisch azijnzuur 99,85%.

@MGP: hier onder. De tijd is omgekeerd evenredig met de weerstand van de draad dus even belangrijk. Hoeveel draden neemt hij gelijk? 1 per 1? Of 5 of 6 gelijk? Bij 6 draden op simplex kom je maar aan 12V/10Ω=1,2A. 2A te weinig om vlot te werken. Of zijn zijn raten horizontaal bedraad? Zoals ik al schreef heb ik het ook jaren gedaan met een 12V 60VA exemplaar. Vandaag weet ik dat dit behelpen was. Ijzerdraad ipv RVS maakt ook een wereld van verschil. Daar is 12V ruim voldoende. Ijzerdraad is ook wat dunner.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Mijn zoon is ook imker en hij gebruikt een oude 12V/230V trafo voor spots, geen elektronisch model.
Enkele seconden tegen de uiteinden van de draden en dat werkt prima, naar de weerstand van de draad moet je niet kijken, tijd is het belangrijkste gegeven.

LDmicro user.