Shipmate 8300 vs 8100 handset

Jinny

Golden Member

Goed, vraagje even hier, ik heb het ook op een bootjesforum gesteld, maar daar verwacht ik niks van.

Probleem, marifoon met twee handtelefoon aansluitingen.
Een origineel, tweede van een ouder model, lees voorgaand.

Merk, Shipmate, type RS 8300, tweede RS 8100.

Nu wil de 8100 alleen de marifoon aan en uit schakelen, mits de 8300 telefoon ingeplugd zit.
Verder doet ie zo te zien niks.
Alle LCD brand.
Er is niks te verstellen (volume, squelch, kanalen...)
Op de originele werkt het wel als het hoort uiteraard.

Wie weet hier meer van?
Heeft Shipmate met het nieuwere model de protocollen aangepast?
Als ik de atis laat omprogrammeren kan ik de oudere RS 8100 blackbox ook gebruiken, heb ik alleen een spitter of extra antenne nodig, maar het leek me handig, alleen een extra handset eraan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Hier zou een schema van die 8300 moeten staan. Misschien vertelt dat je iets.

Afhankelijk van je vaargebied natuurlijk, maar... ik vind - commercieel varend - 3 VHFs toch wel een minimum inmiddels (hoe triest het ook moge zijn). Dus als je een complete 2de hebt... Waarom niet?

Jinny

Golden Member

Schema vd 8300 heb ik op papier, die van de 8100 is een probleem.

Vaarschema, Nederlandse binnenwateren en IJsselmeer vooralsnog.
Aan boord, AIS en RS8300.
Standaard Horizon marifoon is in opbouw.
Met eigen antenne.

Ik heb dus al drie VHF zenders aan boord.
Waarvan straks 2 gelijktijdig te gebruiken.

Wat ik wil is vrijwel eenzelfde configuratie binnen en buiten.
Met de 8300 is dat simpel op te lossen mits de hoorn van de 8100 meewerken wil.
Dan komt de St. Horizon vast binnen te hangen met een speaker buiten en een mic aansluiting buiten.
Ding vastzetten op 10 en probleem opgelost.

Maar dat moet wel de hoorn vd 8100 meewerken.
Anders moet er nog een antenne of splitter bij..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Ah, op die fiets.
Ja, dat hele oerwoud aan antennes is een uitdaging. Zeker als je voornemens bent ze volgens de vuistregels voldoende ver uit elkaar te zetten. Mij lukt dat meestal niet helaas.

Geen idee wat het verschil tussen een 8100 en een 8300 is. Uiteraard is het anders, anders zou het te makkelijk zijn :)
Is die handset makkelijk open te krijgen? Veel van die bouwers zijn redelijk conservatief. Met een beetje mazzel zit er iets in wat uit te lezen en te copieren is. Dan maak je van de 8100 handset een 8300 handset. Helaas in de link zo te zien geen schema van de handset. Heb jij die wel?

High met Henk

Special Member

@ericP:
Zonder onderbouwing 3 vhf's vereisen..
Das straf imo..

Help mij even?
Kanaal 16 ok
1 voor port calls ok

Maar de 3e??

(ik weet wel een reden, maar die noem ik even niet)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Ik vereis helemaal niks. Meestal genoeg zooi aan boord om wat te kunnen. Maar met eentje loop ik echt klem. Maar neem NOK.
Blokkanaal. Ship/ship (zo je wilt: loodsen kanaal), 16 (toch nog wel de nodige jachtjes die het niet begrijpen en daarop beginnen te brullen) en zo nu en dan ook nog inter ship. Dan ben ik geloof ik bij 4...

Hamburg port is iets soortgelijks.

Ik gok erop dat Jinny met haar 'tobbe' (niet mijn kreet, zo noemde ze het zelf) dat intership wel kan missen :)

[Bericht gewijzigd door EricP op dinsdag 7 juli 2020 21:36:44 (13%)

Henk H.

Golden Member

Of een kapitein met loodsvrijstelling in Rotterdam. Eentje voor kanaal 16, eentje voor VTS/blokkanaal en eentje voor de roeiers die de lijnen losgooien. Wel even een kanaal afspreken, anders luisteren die uit op een afgeschermd kanaal waar normaal de loods op zit.

@Jinny: Geeft de handset van de 8100 wel aan dat de andere handset in gebruik is "OCC" in het scherm? Zag zoiets in de manual van de 8300. Of snap ik het systeem niet?

Handsets omdraaien helpt ook niet?

High met Henk

Special Member

Tja, ik krijg nl altijd de vraag om een extra te laten installeren (heb paar tobbe's in elektrisch beheer)

Wij hebben ook nog een werkkanaal..

Maar zo'n ding installeren is ook nog wel een dure hobby op alle bootjes.. (heb er ca 28)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Op 7 juli 2020 23:03:40 schreef Henk H.:

@Jinny: Geeft de handset van de 8100 wel aan dat de andere handset in gebruik is "OCC" in het scherm? Zag zoiets in de manual van de 8300. Of snap ik het systeem niet?

Handsets omdraaien helpt ook niet?

Helaas, omdraaien helpt niet en de 8100 geeft niks aan.
Ga vd week even spanning zetten op de 8100 en de hoorn eraan, kijken wat het doet.

Tenzij iemand een servicemanual vind van de 8100 meld ik me dan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen