Thermostaat Bauknecht koelkast vervangen

Goedenavond,

Laatste tijd viel het mee al op dat de koelkast niet lekker koelde, thermometer geplaats en thermostaat op de hoogste stand gezet en wat ik al vermoedde daalde de temperatuur niet verder dan 12 graden.

Een brug gezet op de schakelcontacten en binnen een uur was de temperatuur 4 graden.

Thermostaat defect dus.....
Nieuwe is simpel te vinden maar probeer alvast de oude te demonteren alleen krijg de capulair niet los.
Deze gaat de binnenwand in een verder kan ik niets zien of losmaken, hij zit ergens vast.

Iemand de oplossing hiervoor?

Hij zit gewoon in een buisje. Als de achterwand niet meer bevrozen is (ijs in het buisje kan het blokkeren) is het gewoon trekken. Als het afbreekt is het pech. Opgepast als je nieuwe thermostaat besteld. Deze durven wel eens niet meer passen omdat het model veranderd is. Het stukje dat in de thermostaat klinkt voor de stroomtoevoer (wit/beige srukje met inwendig koperbanen) dient dikwijls ook vervangen te worden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Even wat trekken, kan niet vastzitten.Zit al jaren in 1 bocht. Nieuwe wat vaseline op en schuif je er zo in.. je oude is er al een stukje uit.

PS lampfitting meebestellen, is een oude type deze!!

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 6 juli 2020 19:03:25 (29%)

Bedankt voor de info jongens, hij is eruit wat betreft de lamp, deze gaat plaats maken voor led.

Op 6 juli 2020 19:55:47 schreef klabam:... wat betreft de lamp, deze gaat plaats maken voor led.

Geen idee hoe het bij jouw koelkast zit maar mijn vriendin heeft een Liebherr die een extra koelfunctie heeft.
Als je deze inschakelt blijft ook bij gesloten deur de gloeilamp gedimd branden waardoor hij warm blijft. Hierdoor slaat het thermostaat minder vaak uit en wordt het vriesvak dus extra koud.
Dat werkt uiteraard niet meer als je de gloeilamp door LED vervangt.

Deze functie heb ik niet, ook geen vriesvak

Zou er geen LED in zetten, thermostaat schakelt lamp mee, kan wel bij electronische kasten... Lampje brandt nog geen uur per week, 15 Watt..

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 7 juli 2020 18:50:18 (20%)

Hoe kom je daar bij dan??
Lamp heeft z'n eigen deurschakelaar met een nul
Daarbij wat is het probleem om de gloeilamp voor led uit te wisselen?

Gloeilamp dient om kast meer te belasten als de omgeving te koud is.

Bij dit soort ijskast speelt het geen rol. Er is geen winterschakelaar. De tip vd lampfitting/thermostaatfittng niet vergeten. De lampschakelaar zit eraan vast. Het kan met veel zweet en geknutsel ook wel. Het hangt er van af hoe handig je bent of hoe je paracetamol stock er voor staat.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 7 juli 2020 19:42:33 (60%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kijk maar eens goed : in de thermostaat zit een weerstand welke via de lamp loopt, indien dan een LED lamp er is, dan gaat deze flikkeren en is werking weerstand weg, deze is nodig voor anti condens in thermostaat.

Maargoed, de test bewijst het...

Ik heb het inderdaad gezien.
Kan het kwaad dit te omzeilen?
Het is deze overigens

[Bericht gewijzigd door klabam op woensdag 8 juli 2020 18:57:53 (16%)

zou het niet doen, als je echt gaat bezuinigen zou ik zeggen ja.. dat lampje van 15 Watt gebruikt nog geen 0,25KWh per jaar

De reden is niet zozeer bezuinigen, heb 3 kids rondsjouwen en het gebeurd nog wel eens dat de deur niet goed word afgesloten.
Resultaat warmte van de lamp en uitdroging/vergeling van de lamphouder.
Dus led was meer uit praktische overweging

AAhh zo, de koters... Gelukkig een nieuwe lamphouder er bij geleverd..., maar kan er beter een extra alarm op zetten?? Of een speakertje met "sluit me,sluit me, sluit me"

bij ons was dat net zo, dus er werd niets meer uit de koelkast gehaald door de kids totdat ze bewezen dat ze het wel konden! ging snel... Papa's geld groeit niet op zijn rug!

@smd idd weerstand in de thermotaat. Wat is de waarde ervan cq relevantie in het lampverhaal?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als die weerstand niet meer warm wordt door gebruik van een ledlamp dan is de afwijking te groot van de thermostaat.
Die weerstand dient om het metalen huis van de thermostaat iets warm te houden en de schakeltemperatuur nauwkeuriger te maken.

Duidelijk, dan gewoon gloeilamp.

S.Oldeerbout De weerstandjes zaten op de oude atea thermostaten. De nieuwe (en ook de reden dat de houder dient vervangen te worden) zijn van ranco. Hier is geen weerstand te zien. Ben je zeker dat de 0,25w weerstand niet als functie had om condensvocht buiten te houden?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb dat ooit eens gelezen in een datasheet.

Weerstand bij Ranco's zit intern, is volgens mijn voor vocht en schakel stabiliteit te verhogen klinkt plausibel

Kleine update:

Koelkast werkt alweer tijdje als vanouds, netjes rond de 4 graden.
Heb de oude thermostaat eens uit elkaar gehaald maar geen weerstand in gevonden, het is een directe lus.
Ledlamp dus toch niet overbodig en werkt prima.

Bedankt voor het meedenken.

Mooizo dat het opgelost is

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 20 juli 2020 13:25:19 (20%)