freq. controller: danfoss fc 51

trix

Golden Member

hallo,
weet iemand hoeveel jog frequentie's bovenstaande freq. controller heeft ?
lijkt er op dat het maar 1 is, wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen.

eigenwijs = ook wijs

Fc51 is een beetje de budget drive van Danfoss en heeft er volgens mij 1 standaard aan klem 29.

GJ_

Moderator

Normaal is één jogsnelheid natuurlijk genoeg.

Danfoss heeft standaard toch al 4 parametersets?
Weet niet hoeveel je er nodig hebt
Als je er 10 keuze relais voor moet zetten kun je goedkoper alles via 1 analoge uitgang maken

GJ_

Moderator

Wie heeft er nou 4 jog snelheden nodig :-)

edit:
ik zie nu dat deze drive kennelijk geen vast voor ingestelde snelheden heeft. Als een drive dat al niet heeft zijn meerdere jogsnelheden natuurlijk helemaal niet aanwezig. Zelfs luxere drives hebben dit niet. Ik kan ook even niet bedenken waar je er meer voor nodig zou hebben.
Als je meerdere vaste snelheden wil zou je dus met de ingebouwde PLC moeten doen.

Op 7 juli 2020 09:36:26 schreef DK: Als je er 10 keuze relais voor moet zetten kun je goedkoper alles via 1 analoge uitgang maken

Een jogsnelheid gaat normaal niet via de analoge ingang. Tornen doe je op een vast ingestelde veilige lage snelheid. De ingestelde minimum snelheid word bij joggen dus ook meestal genegeerd. Als de laagste snelheid bijvoorbeeld 15Hz is om een hete motor te voorkomen kan de jogfrequentie gewoon 8Hz zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 7 juli 2020 10:38:30 (37%)

Het gaat hier helemaal niet om joggen

Hij probeert het ding gewoon op x preset setpoints te laten draaien, heel normaal om daar de jog voor te misbruiken

En welke ingebouwde plc functies? Een fc51 heeft niet veel spannende opties, dat ding is de budgetdrive

GJ_

Moderator

Op 7 juli 2020 10:53:09 schreef DK:...heel normaal om daar de jog voor te misbruiken.

Daarover verschillen we van mening :-)
Bovendien zijn er vrijwel geen drives (ik weet er zo even geen) met meerdere jogsnelheden en worden veel andere parameters genegeerd bij het joggen. Niet echt handig dus.
De drive heeft een ingebouwde programmeerbare controller, of ik moet me wel heel sterk vergissen.

TS vraagt om meerdere jogsnelheden, dat lees ik zelf eigenlijk niet als meerdere setpoints. Gewoon omdat het verschillende dingen zijn.

edit: het is een "smart logic controller". Die zou het moeten kunnen begrijp ik, maar zelf geen ervaring mee. Zie parametergroep 13.

trix

Golden Member

het is bedoeld ter vervanging van een opti drive frequentie regelaar die stuk is. deze stuurde een 11 kW motor (inderdaad een 7,5 kW driver). alleen zo'n optidrive was niet vooradig. dus toen kwamen ze met een danfoss tc 51 als vervanging.
die opti drive had 3 jog ingangen die als 50, 40 en 30 Hz geprogrammeerd waren. meer niet. dus dat was hardware zo ook bedraad. alleen kon ik dat dus niet 1 op 1 op de danfoss over zetten.
nu draait die danfoss tijdelijk op 1 snelheid (50 Hz) (wat voor even voldoed) en word er als de brandweer een nieuwe optidrive geregeld, zodat we die weer kunnen omwisselen voor die danfoss. (blijven de tekeningen gewoon kloppen)

ik keek er eigenlijk van op dat die danfoss niet gewoon 3 jog ingangen had. ik dacht eigenlijk dat iedere drive dat wel had.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Vrijwel geen enkele drive heeft meer dan één jogsnelheid. Ik weet er zo snel geen.
Je bent in de war met gewoon verschillende vaste snelheden.
Maakt verder ook niet uit.
Hopelijk heb je snel de juiste drive. Anders een goed alternatief zoeken.

Een geschikte 7,5kW heb je voor nog geen 1000 euro morgen in huis. (11kW voor dik onder de 1500 euro) het is echt pech en knap dat je er een te pakken hebt die de gevraagde mogelijkheden niet heeft

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 7 juli 2020 18:11:19 (14%)

In principe kan je met de fc51 wel een eind komen

1 start commando klem 18 > analoge ingang aan 0 volt (kl 53 aan 55)
2 start commando klem 18 > analoge ingang aan 10 volt (kl 53 aan 50)
3 jog speed klem 29
4 preset bit ingang klem 33 ( hier kan je nog wat meer zaken doen voor meer presets)

zolas GJ al noemde is jog speed een buitenbeentje

trix

Golden Member

Op 7 juli 2020 17:54:31 schreef GJ_:
Vrijwel geen enkele drive heeft meer dan één jogsnelheid. Ik weet er zo snel geen.
Je bent in de war met gewoon verschillende vaste snelheden.
Maakt verder ook niet uit.
Hopelijk heb je snel de juiste drive. Anders een goed alternatief zoeken.

Een geschikte 7,5kW heb je voor nog geen 1000 euro morgen in huis. (11kW voor dik onder de 1500 euro) het is echt pech en knap dat je er een te pakken hebt die de gevraagde mogelijkheden niet heeft

ik dacht dat die vaste snelheden jog frequenties heten, ik bedoel inderdaad gewoon vaste snelheden.
en ja,....dat vond ik eigenlijk ook wel een prestatie op zich.

eigenwijs = ook wijs
benleentje

Golden Member

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat ze op een FO met jog bedoelen ik zie het op veel drives staan maar geen idee wat het precies inhoud.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje, Wij hadden deze vroeger op 90 tons persen zitten, met de jog kon de operator deze positioneren om de stempel te wisselen. Zola gj al vertelde kun je een hele langzame snelheid nemen die zich niets aantrekt van de ingeslde minimum frequentie. De pers kon in productie enigzins geregeld worden tussen 40-50 hz. Bij jog mode was de aanvoer gespert, en brak de potmeter of wat dan ook dan bleef dezev toch op de ingestelde n-min draaien. Tegenwoordig wordt jog niet zo veel meer gebruikt aangezien daar nu veel leukere profinet,profibus oplossingen voor zijn.

preset reference bit met 3 digitale ingangen:
zie manual

3-02 min freq. bijvoorbeeld 0Hz
3-03 max freq. 50Hz, dan is 30Hz 60% etc...

33 29 27 ->5-12 =16, 5-13=17, 5-14=18

0 0 0
0 0 1 -> 30Hz 3-10-1 =60%
0 1 0 -> 40Hz 3-10-2 =80%
0 1 1
1 0 0 -> 50Hz 3-10-4 =100%
1 0 1
1 1 0
1 1 1

maak je bijvoorbeeld ingang 29 hoog dan gaat drive naar 80% = 40Hz

@trix, heb je die defecte drive nog? Weet je zo het exacte type?
Ik wil hem waarschijnlijk graag even onderzoeken naar het defect.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

zoals het er nu uitziet moet ik maandag een nieuwe plaatsen, dan neem ik de oude mee retour voor je.
weet zo niet het type, wel ....7,5 kW

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 8 juli 2020 20:23:29 (16%)

eigenwijs = ook wijs

Mooi!
En er hing een 11kW motor aan? Wat was het nominale vermogen dan wat de motor moest leveren?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

weet ik zo niet,..is wel een enorme centrifugaal lucht blazer. zal meteen wat foto's maken.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

@henri62: ik heb de defecte regelaar thuis, kan ik je PM-en of heb je dat uit staan ? (ik doe dat eigenlijk nooit)

edit: hebben we hier wel PM ?

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 13 juli 2020 18:56:31 (13%)

eigenwijs = ook wijs

Nee, er is geen PM in het forum. Maar je kan op een usernaam clicken en dan zie je een plaatje met z'n Email adres. (i.e. je kan het niet knippen/plakken, maar moet hem overtypen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

rew, bedankt.

henri62, ik heb je net een mail gestuurd.....tenminste dat hoop ik :)

eigenwijs = ook wijs

De mail is binnen en beantwoord.

Wat deed de drive trouwens nog wel?
En heb je nog bekeken wat je nieuwe drive nu aan stroom levert aan die fan? (Kun je zo in het menutje zien).

7.5kW zou ergens rond de 13A per fase moeten zijn denk ik.
Bij 11kW ruim 18A.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

gelezen en beantwoord,

totaal geen weergave op het display (zwart/donker). dus dit kon wel eens redelijk simpel zijn. blijkbaar is dit de 2e die defect is met gelijke sympthomen.
wat opviel was dat ik 429 V netspanning meten, nogal hoog dus, maar de regelaar zou 480 V moeten aankunnen.

eigenwijs = ook wijs

Join de club zou ik zeggen. Ik heb 1.5 week geleden 2 drives vervangen met hetzelfde euvel, niks meer op het display.
(En ik heb er van een paar jaar terug nog 2 liggen met een zelfde euvel)

Dat ik ook de reden dat ik benieuwd ben naar het defect van de drive van jou.

Ik heb de drives nog niet in goede details bekeken, wel is de DC bus spanning nog aanwezig. Ik vermoed dat de SMD elco's rot zijn (zijn besteld moeten morgen binnen zijn).

Het beroerde is dat je er niet bij kunt om ze te vervangen. Hangt een beetje af van het type.

Die 429V is ruim +7% te hoog, zou niet mogen volgens mij, ik dacht maximaal +5%? Maar het zou geen probleem voor de drive moeten zijn. Zit de installatie dicht bij een trafohuis of bij een gebouw met veel zonnepanelen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

weet ik niet, was in hengelo (Gld) bij de firma reesink. die maken dingen voor achter de tractor.
edit: ze hebben trouwens zelf heel veel zonne panelen op het dak, maar ik weet niet hoeveel.

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 13 juli 2020 22:00:46 (33%)

eigenwijs = ook wijs