Storing fases inductiekookplaat

Goedendag,

Ik ben nieuw hier
Onze inductiekookplaat geeft een storing F en alleen de rechterhelft doet het
Zit zo'n speciale stekker aan.

Via Google las ik over probleem met 2 fases
Een kennis heeft al gemeten bij de kookplaat en inde meterkast. Daar is alles in orde

Wie heeft er nog een tip voordat ik een nieuwe kookplaat koop en we dan nog maar de helft van de kookplaat kunnen gebruiken

Gr Arnoud

Sine

Moderator

Dan neem ik aan dat de kookplaat voorheen gewerkt heeft?

Ja voorheen deed die het gewoon
Ik ben bang dat als ik een nieuwe koop we weer hetzelfde probleem hebben

Gr Arnoud

Op 7 juli 2020 19:54:26 schreef APK:
Een kennis heeft al gemeten bij de kookplaat en inde meterkast. Daar is alles in orde

Waar gemeten bij de kookplaat, op het stopcontact of op de aansluitklemmen in de plaat zelf? Als alle spanningen goed aankomen op de aansluitklemmen dan zit het probleem in de kookplaat.

Bedankt voor jullie reacties

Hij heeft gemeten op het stopcontact

Anoniem

Hij heeft gemeten op het stopcontact

Het kan dus ook in de stekker zitten :X
Of de aansluitklemmen in de kookplaat

Als bij deze fout iemand een meting doet op het stopcontact maar niet op de aansluitklemmen in de kookplaat dan betrouw ik zijn meting op het stopcontact ook niet :+

Ja blijkbaar
Kan ik dat zelf controleren?

Ik heb even een foto gemaakt van de stekker
Ik zie wel wat donkers op de witte kabel

Anoniem

Iemand aan die kabel getrokken?
Kijk eens in die stekker

De draadjes in de stekker heb ik goed bekeken
Alles zit nog goed vast oor zover ik het kan bepalen

EricP

mét CE

Keertje wat door de trekonlasting getrokken. Maar verder geen 'red flag' ofzo. Ik zou toch die plaat eens open trekken en daar eens rond kijken (zo je wilt: snuffelen).
Evt. ook ff meten, maar iets voorzichtiger zijn dan in een WCD (je kunt daar een forse sluiting maken). Als je het niet aandurft: laten doen.

De 2 helften van de kookplaat worden elk door een fase gevoed en hebben dus ook hun eigen voeding. Het komt regelmatig voor dat er een voeding defect raakt waardoor er dus één kant van de kookplaat niet meer werkt. Mijn stokoude Siemens inductieplaat heeft daar nu al de 3e keer last van. De laatste keer bleek een soldeerverbinding door het hoge vermogen zichzelf gedesoldeerd te hebben.
Ik zou het zoeken in de kookplaat. Hoogstwaarschijnlijk is er iets mis met de voeding van de defecte kant.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik heb er totaal geen verstand van.
Ik zoek hulp

Ik zie maar 1 nuldraad in de stekker. Dit is niet goed als er 2 gelijke fasen zijn. Meet je geen 400 V tussen de 2 fasen, dan moeten er 2 nuldraden aangesloten zijn. Grote kans dat de nuldraad overbelast is geweest en daardoor kapot is gegaan, zie de zwarte plek in het snoer.

Hij heeft het altijd gedaan met deze aangesloten draden.

Hoe dit op te lossen?

snoer vervangen door 1 met 2 nuldraden, als je geen 3 fasen stroom in huis hebt. De aders van het nu gebruikte snoer lijken ook wat dun voor een 2x 16A aansluitwaarde. Kijk op het aansluitschema in de kookplaat hoe je het precies aan moet sluiten. Heb je 1 fase of 3 fasen in huis? Meet de spanning tussen de fasen: is deze 0 V of 400 V ?

Oh dat weet ik allemaal niet

Dat moet je dus wel weten voordat je iets gaat doen. Kijk in de meterkast of je 1 of 3 fasen hebt. Maak een foto en zet die op dit forum.

Maar zijn deze fasen gelijk of verschillend? Pak een voltmeter en meet de spanning TUSSEN de 2 fasen, op een meetbereik van tenminste 400 V. Meet je 0 V, dan zijn de fasen gelijk en heb je 2 nuldraden nodig. Meet je 400 V, dan is 1 nuldraad voldoende. In de meeste huizen zijn de 2 fasen gelijk. Een overbelaste nuldraad fikt niet onmiddellijk uit, maar kan na verloop van tijd wel kapot gaan door oververhitting.

Anoniem

Ik zie maar 1 nuldraad in de stekker... zie de zwarte plek in het snoer.

Eigenlijk heb ik nog nooit een kabel met 2 blauwe draden gezien :)
ik weet trouwens niet hoe dat met die kookgroepen in NL wordt opgelost
De plek op de kabel lijkt mij duidelijk afkomstig te zijn van het rubber in de trekontlasting

mvdk

Golden Member

U maakt mooie scherpe foto's, hulde daarvoor.
Kan u ook een foto van de elektriciteitsmeter maken, en indien aanwezig, van de hoofdschakelaar?

Als je 2 gelijke fasen stroom hebt (meten op de wandcontactdoos), moet het snoer 4 draden hebben + de aarde (geel/groen). Ik zie een snoer met slechts 3 draden + geel/groen. Gebruikelijke kleuren behalve geel/groen zijn bruin, blauw, zwart en grijs. Die grijze draad zie ik niet op de foto's. Grijs wordt wel gebruikt als de 2e nuldraad.

Anoniem

Blauw, bruin, 2x zwart, geel groen :)
Verder zie ik een zekering 2p/2n voor een kookgroep dus
Dus gok ik erop dat de keukenklussers blauw en bruin als nul hebben gebruikt
Twee zwarte uitmeten aan beide einden van een kabel slagen die immers niet in >:)

Bij TS moet gemeten worden aan de klemmenstrook van de kookplaat of de spanningen daar kloppen...
... en daar heeft hij eerst iemand voor nodig. Dat gaat online niet lukken ;)

En eigenlijk op foto lijkt dat snoer me eerder 5G1,5 ipv 5G2,5 :S