Storing fases inductiekookplaat

Daar zou ik maar niet op gokken. Stopcontact uitmeten met een multimeter in de ACV stand op een meetbereik van 400 V of hoger.

Meting 1: Alle aansluitingen t.o.v. de aardpen. Bij 2 fasen meet je op 2 aansluitingen ongeveer 230 V, op de andere twee 0 V of een heel lage restspanning..

Meting 2: Tussen de twee aansluitingen die spanningvoerend zijn: Meten! Bij 0 V zijn de fasen gelijk, bij 400 V zijn de fasen verschillend. Post het resultaat terug op dit forum.

De 2e zwarte draad kan afwijken van de 1e, bijvoorbeeld door een witte streep op de zwarte draad. Heeft het snoer 4 draden in plaats van 5, dan is dit niet het juiste snoer voor een 2 gelijke fasen aansluiting.

Bij 2 gelijke fasen de draadbrug tussen de nulaansluitingen in de kookplaat weghalen als deze er nog zit!

Weet goed wat je doet. De kookplaat verkeerd aansluiten kan het einde van de kookplaat betekenen of erger (brand in huis).

Dit is overigens een klassiek probleem dat al vele malen in dit forum voorbij is gekomen.

Even voor mijn eigen duidelijkheid: mag je wel spreken van twee fases bij een kookgroep?
Ik ken maar twee versies:
* Volledig drie-fase uitgevoerd, dan moet je natuurlijk wel drie-fase in huis hebben.
* Dubbel 16A enkel-fase, dat zijn dus eigenlijk twee groepen, maar wel op dezelfde fase.

Bestaat er ook een variant met een 2P (+ 2N) automaat die over twee van de drie aanwezige fases verdeeld is? Kunnen kookplaten daar ook mee overweg? En mag dat wel?

2 Fases in een perilex kunnen op 2 manieren.
Mijn oude kookplaat heeft 2x fase en 2x nul.
Mijn moeders nieuwe inductiekookplaat, die in de plaats van de oude is gekomen die ik nu heb, heeft 2x fase en 1x nul.
Beide manieren zijn mogelijk. Het is maar net wat de fabrikant kiest.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het verbaast me dat nog niemand gevraagd heeft naar merk, type en ongevere leeftijd van de kookplaat... Foutcode F heeft per fabrikant een andere betekenis. Zou hier AEG kunnen zijn.

Als ik het zo bekijk heeft APK twee mogelijkheden:

A) Iemand zoeken en betalen die de storing vindt en oplost.

B) Een nieuwe kookplaat kopen en iemand betalen om die aan te sluiten, want dat wordt het volgende probleem.

Waar zijn de tijden gebleven dat we kookten op een vier-pits gasstel met een doosje lucifers om de pitten aan te steken.

Op 8 juli 2020 00:57:24 schreef Kilian:
...

Waar zijn de tijden gebleven dat we kookten op een vier-pits gasstel met een doosje lucifers om de pitten aan te steken.

Gelukkig ver achter mij nadat ik de defecte inductiekookplaat van m'n moeder kreeg (en hem toen repareerde) en eindelijk dat ellendige gas-ding (met elektrische ontsteker) er uit kon flikkeren die veel moeilijker schoon te maken was en voor die vuile gasaanslag zorgde in de keuken. Om maar een paar nadelen te noemen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

2x fase en 1x nul is niet goed bij 2 gelijke fasen! Nul wordt overbelast!

@Nightwalker

Anoniem

Het verbaast me dat nog niemand gevraagd heeft naar merk, type en ongevere leeftijd van de kookplaat...

Niet echt nodig, als 1 helft niet werkt is er een gemeenschappelijk defect op 1 pcb voor die 2 kookzones of een voeding die ontbreekt

Waar zijn de tijden gebleven dat we kookten op een vier-pits gasstel met een doosje lucifers om de pitten aan te steken.

En dat je iemand aan de deur kreeg die van wanten wist?
De spanning op het stopcontact is OK...
al durf ik mijn hand er niet meer voor in het vuur steken
De stekker hebben we zelf eens moeten openschroeven...
Aan de klemmen van de kookplaat hebben we niet gemeten want dat was te moeilijk/teveel werk...
Maar een zekering hebben we al wel vervangen...
Een kookgroepautomaat dus is dat aan de klemmen van de kookplaat 2×220V (L1N1 en L2N2) en 1x380 (L1L2), niet?

En pas als dat OK is kun je gaan denken aan kookplaat laten herstellen of vervangen :)

mel

Golden Member

Een 2 fase aansluiting bestaat niet.
Het OF 1 fase, OF 3 fase.
Dus als men zegt dat hij 2 fasen heeft, is het in de meeste gevallen gewoon 1 Fase, welke gebruikt maakt van 2 groepen.
In die gevallen dient er een 2e nul te worden gebruikt.En dient door middel van een Kookgroep te worden aangesloten.
In die gevallen waarbij er 3 fasen aanwezig zijn, word gebruik gemaakt van een 3 fase automaat, en kan men volstaan met een (1) nul.Hiervan kunnen ook 2 fasen daadwerkelijk gebruikt worden, het is goed operating practice om in de wcd (perilex)gewoon de 3 fasen aan te sluiten. De beslissing om 2 dan wel 3 fasen te gebruiken hangt af van de verbruiker.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat denken jullie?

Zal ik gewoon een nieuwe kookplaat kunnen kopen?
Of blijf ik dan het probleem houden

RAAF12

Golden Member

Op 8 juli 2020 01:04:22 schreef Nightwalker:
[...]
Gelukkig ver achter mij nadat ik de defecte inductiekookplaat van m'n moeder kreeg (en hem toen repareerde) en eindelijk dat ellendige gas-ding (met elektrische ontsteker) er uit kon flikkeren die veel moeilijker schoon te maken was en voor die vuile gasaanslag zorgde in de keuken. Om maar een paar nadelen te noemen.

Moet ik dan toch mijn 4 pits gasstel wegdoen? Als de elektra uitvalt heb ik 's winters nog wat warmte! Ook handig om onderdelen snel van een PCB te klappen, krimpkous aanbrengen. Daar komt bij dat ik zelden kook.
Waar heb je gasaanslag en hoe ziet dat eruit? Bij mij zit er een afzuigmogelijkheid boven de pitten.

Op 8 juli 2020 05:14:27 schreef mel:
Een 2 fase aansluiting bestaat niet.
Het OF 1 fase, OF 3 fase.
Dus als men zegt dat hij 2 fasen heeft, is het in de meeste gevallen gewoon 1 Fase, welke gebruikt maakt van 2 groepen.
In die gevallen dient er een 2e nul te worden gebruikt.En dient door middel van een Kookgroep te worden aangesloten.
In die gevallen waarbij er 3 fasen aanwezig zijn, word gebruik gemaakt van een 3 fase automaat, en kan men volstaan met een (1) nul.Hiervan kunnen ook 2 fasen daadwerkelijk gebruikt worden, het is goed operating practice om in de wcd (perilex)gewoon de 3 fasen aan te sluiten. De beslissing om 2 dan wel 3 fasen te gebruiken hangt af van de verbruiker.

Dat dacht ik dus ook, zie boven.

Sine

Moderator

Op 7 juli 2020 22:52:19 schreef wvogel57:
Maar zijn deze fasen gelijk of verschillend? Pak een voltmeter en meet de spanning TUSSEN de 2 fasen

Gezien de kookgroep automaat een post boven je is het duidelijk 2x230.

Op 8 juli 2020 00:15:36 schreef Nightwalker:
2 Fases in een perilex kunnen op 2 manieren.
Mijn moeders nieuwe inductiekookplaat, die in de plaats van de oude is gekomen die ik nu heb, heeft 2x fase en 1x nul.
Beide manieren zijn mogelijk. Het is maar net wat de fabrikant kiest.

Die laatste "keuze" is dus eigenlijk niet geschikt voor een (Nederlandse) kookgroep, daar moet je de nul kunnen scheiden.

Op 8 juli 2020 07:11:38 schreef APK:
Wat denken jullie?

Zal ik gewoon een nieuwe kookplaat kunnen kopen?
Of blijf ik dan het probleem houden

Zo van achter onze PC is daar helaas niets van te zeggen, daar zal echt ter plaatse iemand naar moeten kijken.

Voor een nieuwe plaat geldt ook dat deze correct aangesloten moet worden, als je zo'n ding koopt zit er geen stekker aan (juist omdat je meerdere aansluitmethoden hebt)
Dus iemand met verstand van zaken moet er hoe dan ook bij.

Nou fijn al die reacties.
Wel heel leerzaam.

Op zoek dan maar naar iemand die er tegen betaling naar wil kijken !

iemand van jullie misschien die daar interesse in heeft ?
Zeewolde

@RAAF12:
Gasaanslag is een dunne vettige laag die zich afzet op alles binnen een bepaalde afstand rond de gaskookplaat. Afzuigkap helpt hier niet veel tegen.

@Sine:
Mijn stokoude kookplaat heeft idd 2 fase aders en 2 nul aders in het snoer zitten. Maar mijn moeders nieuwe kookplaat heeft 2 fase aders en maar 1 nul ader in het snoer. De fabrikant bepaald dat toch zelf. Dus zou dan toch mogen/kunnen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

@APK,
Zet je woonplaats even in je profiel, wellicht is er iemand in de buurt die je kan helpen.

@Nightwalker,
De fabrikant maakt geen regelgeving.
Een plaat waarvan je de nul niet kunt scheiden is in principe NIET geschikt voor een kookgroep.
Stel er komt een van de parallelgeschakelde nul draden los, er is nu niets wat voorkomt dat er 32A door die enkele overgebleven nul kan gaan lopen. De nullen in een kookgroep zijn immers niet gezekerd.

EricP

mét CE

Maar mijn moeders nieuwe kookplaat heeft 2 fase aders en maar 1 nul ader in het snoer. De fabrikant bepaaldt dat toch zelf. Dus zou dan toch mogen/kunnen.

Degene die het snoer eraan gezet heeft, heeft dat verzonnen. Dat kan net zo goed een 'manager' bij de importeur zijn. Plaat voor 3 fase bedoeld oorspronkelijk. Voor 1 fase / kookgroep moet je de brug tussen de nullen verwijderen en apart aansluiten. Tot er een management-wijsneus denkt... Maar dat kan met een draadje minder, want ze zitten toch aan elkaar en koper is duur!

Voor wat betreft TS: als er op de WCD gewoon spanning staat, dan zou een nieuwe plaat het gewoon moeten doen. Of eerst even kijken waarom deze het niet meer doet. Zeewolde is niet echt om de hoek.

En eh... hier sinds 3 jaar na 20 jaar electrisch weer gas. Wat een verademing :+

Anoniem

De nullen in een kookgroep zijn immers niet gezekerd.

Huh... wat kom ik nu weer aan de weet :?
Nu nog weten waarom niet :)

Zal ik gewoon een nieuwe kookplaat kunnen kopen?
Of blijf ik dan het probleem houden

Voor 99% zal je kookplaat wel defekt zijn maar dan meet je toch eerst of je voeding OK is
Als je auto stilvalt kijk je ook eerst of de tank niet leeg is ... ;)
Waar ik van achterover val is dat iemand hiervoor wel een zekering komt vervangen maar niet de moeite neemt om aan de kookplaat zelf eens te meten

Op zoek dan maar naar iemand die er tegen betaling naar wil kijken !

Nu nog iemand die eens gratis wil meten >:)

En eh... hier sinds 3 jaar na 20 jaar electrisch weer gas. Wat een verademing :+

Iemand die graag achter het fornuis staat kookt inderdaad op gas...

EricP

mét CE

Huh... wat kom ik nu weer aan de weet :?
Nu nog weten waarom niet :)

Simpel. Een nul mee schakelen is goedkoper te maken dan een 0 mee zekeren - in NL doen we niet aan 2 polige automaten. Daar doen we alleen aan fase zekeren. En omdat je wel 2 polig moet kunnen afschakelen, schakelen we de 0 mee (dat scheelt een groepenschakelaar). De Duitser zekert de nul en dat was het. De Belg zekert doorgaans beide. Waarschijnlijk omdat daar (tot niet al te lang geleden?) 230V tussen de fasen stond in bepaalde delen - feitelijk was er in die setup geen nul op afgaande groepen.
It's all about the money!

Iemand die graag achter het fornuis staat kookt inderdaad op gas...

Niet eens. Maar doorgaans meer vermogen en het regelt sneller. Dus als je hoort dat het begint te koken en je neemt dan vermogen terug, dan ben je op tijd. Electrisch net te laat (dus... schoon maken). Als je graag kookt, dan sta je er vast naar te kijken :).

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 8 juli 2020 11:52:57 (11%)

Op 8 juli 2020 11:51:39 schreef EricP:
[...]Niet eens. Maar doorgaans meer vermogen en het regelt sneller. Dus als je hoort dat het begint te koken en je neemt dan vermogen terug, dan ben je op tijd. Electrisch net te laat (dus... schoon maken). ...

Fout. (moderne) inductieplaten hebben meer vermogen dan gas. Het kookt veel sneller omdat de warmte meteen in de pan wordt opgewekt door het magneetveld. En reageert ook sneller met zachter zetten. Bij inductie wordt de warmteproductie in de pan meteen gestopt.
Inductie kookt op vrijwel alle punten veel prettiger dan op gas. Mijn moeder wil niks anders en ik wil niks anders.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 8 juli 2020 12:36:33 schreef Nightwalker:
[...]
Fout. (moderne) inductieplaten hebben meer vermogen dan gas. Het kookt veel sneller omdat de warmte meteen in de pan wordt opgewekt door het magneetveld. En reageert ook sneller met zachter zetten. Bij inductie wordt de warmteproductie in de pan meteen gestopt.
Inductie kookt op vrijwel alle punten veel prettiger dan op gas. Mijn moeder wil niks anders en ik wil niks anders.

Misschien kunnen jullie een keer een potje met elkaar gaan koken en dan de ervaringen delen

EricP

mét CE

Och... De gasplaat hier beweert iets van 14kW te doen. Op 4 pitjes. Dat zie ik electrisch nog niet gebeuren op een koopgroepje...

Daarnaast... Jij hebt het over het reageren op de verandering. Ik heb het over de verandering tot stand brengen. Die gaskraan geef ik een slinger en het is klaar. Dat electrische ding moet ik vasthouden om in stapjes naar beneden te gaan. En dus ben ik te laat...

Maar goed... daarmee draait het plaatje van APK nog niet. Niemand in de buurt?

Op 8 juli 2020 12:43:16 schreef EricP:
Daarnaast... Jij hebt het over het reageren op de verandering. Ik heb het over de verandering tot stand brengen. Die gaskraan geef ik een slinger en het is klaar. Dat electrische ding moet ik vasthouden om in stapjes naar beneden te gaan. En dus ben ik te laat...

Dan wint mijn inductieplaat het van jouw gaspitter. Bij mijn inductieplaat heeft elke zone zijn eigen regeltiptoetsjes en uitknop. Ik heb met één korte aanraking op de uitknop de zone volledig uitgezet, sneller dan dat jij de gaskraan dicht hebt gedraaid :)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
EricP

mét CE

Het moet niet uit, het moet op laag vermogen :)
Maar goed... als je kijkt wat je doet (en niet zoals ik eerst een bril op moet zetten) dan zou je sneller kunnen zijn. Die knop van de gaskraan red ik met m'n ogen dicht :). Al met al: je snapt het verhaal.
En eh... doet het plaatje van APK het alweer?

Nee dat plaatje doet het nog niet
Ik denk er aan een nieuwe te bestellen met montage service