"De zoveelste" beveiliging werkplaats

Ik heb hier enkele fora pagina's gelezen over de beveiliging van de werkplaats. Mijn intentie is dat hier ook uit te voeren maar zeker met zicht op behoud van de 300mA differentiaal en 40/63A hoofdzekering bij zware kortsluiting, zodoende de continuïteit van het bedrijf te garanderen.

Initieel dacht ik ook aan afzekeren met 10A en differentiaal van 10-30mA, maar bij een zware verliesstroom of kortsluiting gaat de hoofdzekering/hoofddifferentiaal er wellicht meestal ook uit. Iets wat ik wil vermijden.

Kan men niet eenvoudig een scheidingstrafo gebruiken en hierna afzekeren met 10A en 30mA verliesstroomschakelaar? nu las ik dat een verliesstroomschakelaar op de secundaire geen nut heeft, als 1-fase een lek met de aarde heeft zit er toch ook een verschil tussen de twee fasen, dan zou dit toch moeten uitvallen?

Anyhow is afzekeren na de scheidingstransfo en met een isolatie monitoring relais dan wel voldoende? zie: https://docs.rs-online.com/e5a4/0900766b812cdbef.pdf

ps: wat is er zo speciaal aan de lamp in serie, nog nooit van gehoord?

Testen met een lamp in serie is een vorm van stroombegrenzing. De lamp werkt als een PTC.
De lamp moet geschikt zijn voor ongeveer de nominale stroomopname van het te testen apparaat. (DUT)
Als het DUT normaal werkt zal de lamp niet of nauwelijks gloeien. Heeft het DUT echter een sluiting of een veel te grote stroomopname, dan zal de lamp opgloeien en door de PTC werking de stroom begrenzen. De netzekeringen blijven heel en het is mogelijk om in het defecte apparaat metingen te verrichten, zonder dat de boel uitbrandt.
Ook voor het opstarten van net geproduceerde of gerepareerde apparaten is het een relatief veilige methode, om te voorkomen dat in een flits al het werk voor niets was.
Audioversterkers zijn daar een mooi voorbeeld van. Het zal niet de eerste keer zijn, dat een ijverige monteur alle defecte transistoren vervangt en de versterker weer gewoon aansluit op het lichtnet. Een klein foutje dat achtergebleven is en de monteur kan opnieuw beginnen.

Om continuiteit in de stroomvoorziening in een bedrijf te houden, moet je dat oplossen door meerdere groepen toe te passen met elk een eigen ALS en er voor zorgen dat de afzekering van groepen en hoofdgroepen voldoende selectief is. Daar zijn gewoon regels voor.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 8 juli 2020 10:31:17 (12%)

Na een scheidingstrafo krijg je een "zwevend" net. Bij één aardfout gaat er dus geen foutstroom lopen, en kan dus ook de diff niets meten / afschakelen. Je kan wel na de scheidingstrafo direct één kant aan de aarde leggen, zo creeer je terug een net met nul en fase. Hier kan de diff wel weer werken. Scheidingsstransfo voor hoge vermogens zijn echter kostelijk. Een goede selectiviteit kan men ook bekomen door aardlekschakelaars met ingestelde tijdvertraging. Hier wordt dan de tijd langer gezet bij de "hoofd" diff.

Op 8 juli 2020 10:22:21 schreef RP6conrad:
Na een scheidingstrafo krijg je een "zwevend" net. Bij één aardfout gaat er dus geen foutstroom lopen, en kan dus ook de diff niets meten / afschakelen. Je kan wel na de scheidingstrafo direct één kant aan de aarde leggen, zo creeer je terug een net met nul en fase. Hier kan de diff wel weer werken. Scheidingsstransfo voor hoge vermogens zijn echter kostelijk. Een goede selectiviteit kan men ook bekomen door aardlekschakelaars met ingestelde tijdvertraging. Hier wordt dan de tijd langer gezet bij de "hoofd" diff.

Moet een aardlekschakelaar juist niet snel reageren? Als er een mensenleven van afhankelijk is, dan telt elk deel van een seconde.

Sine

Moderator

Je hoeft/wilt ook niet je hele hobbyhok achter een trafo zetten, het testslachtoffer in kwestie is voldoende.

Op 8 juli 2020 10:25:53 schreef buzzy:
[...]Moet een aardlekschakelaar juist niet snel reageren? Als er een mensenleven van afhankelijk is, dan telt elk deel van een seconde.

ik denk eerder dat hier hier over honderd milliseconden gaat en niet over seconden. Nu de bestaande Differentiaal zal hier wellicht niet vervangen worden. De kostprijs van de scheidingstransfo zal wel geen probleem zijn.

Op 8 juli 2020 10:30:48 schreef Sine:
Je hoeft/wilt ook niet je hele hobbyhok achter een trafo zetten, het testslachtoffer in kwestie is voldoende.

het is de bedoeling om inderdaad een verlengkabel te maken met een bakje aan + stopcontact voor het DUT aan te hangen.

Op 8 juli 2020 10:22:21 schreef RP6conrad:
Na een scheidingstrafo krijg je een "zwevend" net. Bij één aardfout gaat er dus geen foutstroom lopen, en kan dus ook de diff niets meten / afschakelen. Je kan wel na de scheidingstrafo direct één kant aan de aarde leggen, zo creeer je terug een net met nul en fase. Hier kan de diff wel weer werken. Scheidingsstransfo voor hoge vermogens zijn echter kostelijk. Een goede selectiviteit kan men ook bekomen door aardlekschakelaars met ingestelde tijdvertraging. Hier wordt dan de tijd langer gezet bij de "hoofd" diff.

zo bedoel je? geeft dat geen vonken?

Sine

Moderator

Dat kan prima inderdaad.

Maar gezien die opmerking: Bedenk heel goed wat je aan het doen bent

Een scheidingstrafo is absoluut geen garantie voor extra veiligheid, het kan in bepaalde gevallen zelfs gevaarlijker zijn.

Ja, dit geeft geen vonken, en de aardlek zal werken. Opgelet, indien de aardfout in de "nul" zit, zal er nog geen foutstroom lopen, en zal de aardlek ook niet afschakelen. Maar dit is niet gevaarlijk, als een mens de "nul" vastpakt, zal hij ook niet gelectrocuteerd worden. Diff schakelaars van 300 mA zijn niet voldoende om te voorkomen dat men geelectrocuteerd wordt ! Algemeen wordt aangenomen dat een stroom van 50 mA voldoende is voor een dodelijke schok. Daarom ook dat in huisinstallaties 30 mA wordt voorgeschreven. De 300 mA is wel geschikt om vroegtijdig aardfouten in machines vast te stellen. In industriele installaties wordt hier dan de tijdvertraging gebruikt om selectiviteit te bekomen.

Arco

Special Member

Deze scheidingstrafo vond ik redelijk van prijs: https://nl.rs-online.com/web/p/safety-site-transformers/8129584/?relev…

Het datasheet is wel bedenkelijk: in continugebruik mag je twee maal zoveel vermogen afnemen als in 'intermittent use'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Misschien zit er een soort inschakelvertraging in die voorkomt dat de zekering eruit vliegt als je m inplugt/aanzet. Kan me voorstellen dat die niet zo blij wordt van veelvuldig kort achter elkaar inschakelen.

Op 8 juli 2020 12:03:12 schreef Arco:
Deze scheidingstrafo vond ik redelijk van prijs: https://nl.rs-online.com/web/p/safety-site-transformers/8129584/?relev…

Het datasheet is wel bedenkelijk: in continugebruik mag je twee maal zoveel vermogen afnemen als in 'intermittent use'... ;)

[bijlage]

bij deze verbindt je dan de aarding door op 1fase van de secundaire, zekering en differentiaal op de secundaire en klaar?

Op 8 juli 2020 11:07:17 schreef Sine:
Dat kan prima inderdaad.

Maar gezien die opmerking: Bedenk heel goed wat je aan het doen bent

Een scheidingstrafo is absoluut geen garantie voor extra veiligheid, het kan in bepaalde gevallen zelfs gevaarlijker zijn.

het hoeft voor mij niet veiliger te zijn maar liefst ook niet onveiliger voor de mens zelf, ik wil enkel ervoor zorgen dat het bedrijf niet plat gaat als ik een toestel in de stekker steek waar op voorhand niet van geweten is of er een isolatieprobleem / kortsluiting in zit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zoekt een oplossing die niet bij je probleem past.

Wat wil je, omschrijf dat eens goed.
Hoe meer je ons verteld, hoe beter we je van dienst kunnen zijn.

Vooral je laatste post:
Een scheidingstransformator helpt absoluut niet bij kortsluiting.

Zit je hele bedrijf op 1 beveiliging, zodat bij problemen je hele bedrijf plat gaat?
Dan denk ik: verdeel de zaak in meerdere groepen,

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)