Aansluiten duo split airco met condenspompjes

Hallo,

Ik ben bezig om een duosplit airco aan te sluiten met in beide binnenunits een condenswaterpomp.

Aan de hand van de schema's in de airco handleiding en die van de condenswaterpomp heb ik nu eea aangesloten. Maar ik ben niet geheel zeker van mijn zaak dus heb de stroom er nog niet op gezet en stel ik hier graag de vraag of mijn aansluiting klopt.

De reden dat ik niet geheel zeker ben is omdat de condenspompjes de L1 van de airco binnenunits schakelen. Dit zou vanuit veiligheid (staat in handleiding van de pomp) nodig zijn (bij lekkage bijv.). Echter zijn alle draden die ik heb gebruikt 1,5mm2. Echter degene die uit het pompje komen schat ik 0,75mm2. Op de schakeldraden van het pompje zit een sticker met de tekst 'high level cutout max 3 amp'.

Bijgevoegd een aantal schema's
1. het aansluitschema uit de airco handleiding
2. aansluitschema van de condenswaterpomp
3. schema dat ik zelf heb getekend hoe ik het nu heb aangesloten

Alvast bedankt!

Het is handig om merk en type van de airco te vermelden.

mel

Golden Member

Ik zou de com van de schakelaars NA de zekering zeten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

high level cutout 3A slaat op de maximaal vlotter welke je een extern toestel of lampje kunt laten schakelen. in de praktijk wordt dit contact nooit gebruikt. als de condenspomp verstopt zit dan drupt het vanzelf ergens eruit. de betere pompjes hebben 2 voelers 1 in de luchtinlaat en 1 in de uitvoerlucht van de unit. zo ziet de pomp of de airco koelt en de pomp moet gaan pompen. een vlotterbakje met schakelaar werkt zeker met lange ophoogleidingen slecht, water loopt terug na afvallen van de pomp en vlotter triggert weer en zo nog tig keer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 juli 2020 03:58:41 schreef BenI2C:
Het is handig om merk en type van de airco te vermelden.

De airco is een Olimpia Splendid bestaande uit:
1x Nexya S4 E Inverter 9 (OS-C/SENEH09EI) binnenunit
1x Nexya S4 E Inverter 12 (OS-C/SENEH12EI) binnenunit
1x Nexya S4 E Dual Inverter 18 (OS-CEMYH18EI) buitenunit

De condenswaterpompjes zijn Aspen Mini Aqua

Bijgevoegd de specsheets.

Op 8 juli 2020 05:04:09 schreef mel:
Ik zou de com van de schakelaars NA de zekering zeten.

Bedoel je dan ipv de huidig afgezekerde L? Of de COM ook (extra) afzekeren?

Op 8 juli 2020 07:14:02 schreef testman:
high level cutout 3A slaat op de maximaal vlotter welke je een extern toestel of lampje kunt laten schakelen. in de praktijk wordt dit contact nooit gebruikt. als de condenspomp verstopt zit dan drupt het vanzelf ergens eruit. de betere pompjes hebben 2 voelers 1 in de luchtinlaat en 1 in de uitvoerlucht van de unit. zo ziet de pomp of de airco koelt en de pomp moet gaan pompen. een vlotterbakje met schakelaar werkt zeker met lange ophoogleidingen slecht, water loopt terug na afvallen van de pomp en vlotter triggert weer en zo nog tig keer.

De absolute opvoerhoogte valt mee. 1 binnenunit is opvoerhoogte 1 meter. De andere 30cm.
Die voelers zitten niet bij de Aspen pomp. Maar als ik jou goed begrijp adviseer je de schakelaar in de pomp niet te gebruiken en dus binnenunits en pomp rechtstreeks aan te sluiten op buitenunit?

Als ik de specs bekijk van de binnunit kan deze max. 6,9A trekken. Dat zou betekenen dat het pompje dat niet geschakeld krijgt (max 3A)?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak je niet druk om de "dunne" aansluitsnoetjes.
Aan een schemerlamp zit toch ook geen 2,5qmm snoer?

Het mag allemaal, en er is ook niets op tegen om een klein stukje voor maar 1 verbruiker op een dunner snoer te maken.
Scheert lastig met een 2,5qmm snoer......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)