2 gelijke UPS trafo's bruikbaar als scheidingstrafo?

vergeten

Golden Member

Ik heb de beschikking gekregen over 2 stuks gelijke Victron UPS trafo's zoals deze:
https://archiwum.allegro.pl/oferta/transformator-24v-1000wat...99678.h…

Uit het pools vertaald door google staat er dit op die site: :)
Heel veel geluk van UPS. Bij 20 ampère, 25,6V. Ideaal voor het starten van 24V-voertuigen na gebruik van gelijkrichtdiodes.
Toroid International Gmbh IP 00 T40 / E
Trans. Goed. TI-74042-D
Geproduceerd voor VICTRON MCL 8
IN03-0702 / 0339
Trafon van de General Electric Match 1000VA UPS. Nominaal vermogen 600Wat (25A) terwijl het maximale momentane 1000Wat (40A) is
Gewicht 3,75 kg

Omdat ik toch graag een goede scheidingsstrafo wil hebben van enig vermogen en ik een deel van @blackdog zijn ontwerp erin wil verwerken, is het plan deze 2 als scheiding te gaan gebruiken, door de laagspanningszijde van beide trafo's (dik draad) aan elkaar te knopen.

Waarschijnlijk niet geschikt voor continue gebruik vanwege weinig ijzer in de kern (verzadiging) maar wil toch wat ermee gaan experimenteren.

Goed idee, nog tips, aanraders, afraders?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je werkelijk zoveel vermogen nodig?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

In ieder geval gaat het best werken.

Koppel de Laagspannings spoelen aan elkaar, en gebruik de 230 Volt spoelen als Ingang en Uitgang.

Er zal echt wel wat verlies optreden, maar rond de 220 tot 225 Volt moet je wel kunnen geraken op die manier.

Indien die transfo's Hulpwikkelingen en / of controlewikkelingen bezitten, hoef je die niet te koppelen, en kan je die open laten.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

doorgaans hebben die trafo's een tab welke de ups omschakelt als de accu leeg raakt, dan gaat de AC spanning uit de ups weer omhoog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

@Toeternietoe
Ik heb niet per se zoveel vermogen nodig maar heb wel deze trafo's.

@Neovo Geesink
Wist ik maar uit welke Victron omvormer/inverter ze komen dan was er misschien een schema bij te vinden.

@testman
Secundair (Nu nieuwe primair van T1) heeft 4 draden naar buiten gevoerd (2 bij elkaar) dus 3 als het ware.
Ik moet nog even uitvogelen welke spanningen daarbij horen.

Ik ga ze op deze manier aan elkaar koppelen en eraan meten.

De nullast is een acceptabele 16,7 watt. :)
Vooral bij een groter vermogen (500w gloeilamp) die op dat moment 409 watt opneemt, gaat de spanning bij T2 flink omlaag naar net boven de 200v. :(
Ik zou dan de bij T2 de spanning kunnen afnemen van A'- C' maar dan wordt de spanning 240v. (belast met 2 amp) (onbelast 268 volt wat ik toch wel wat hoog vind).

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

als je de wikkeling van T1 (de kleine wikkeling B,C )omdraait? dan beinvloed je ook de secundaire spanning. En dan de spanning van T2 A,C afnemen.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 6 juli 2020 06:27:06 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat je daar als schema, en metingen hebt staan ziet er toch al heel mooi uit.

Als scheidinstransfo voor te herstellen apparatuur toch al heel mooi bruikbaar.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
vergeten

Golden Member

Op 6 juli 2020 06:25:54 schreef mel:
als je de wikkeling van T1 (de kleine wikkeling B,C )omdraait? dan beinvloed je ook de secundaire spanning. En dan de spanning van T2 A,C afnemen.

Ik heb bij deze metingen de netspanning aangesloten op A, B van T1.
(had ik er beter bij kunnen zetten misschien.)
De wikkeling T1 B, C genereert een spanning welke ik onbelast heb gemeten. Verder heb ik er niets mee gedaan.
Als ik die in tegenfase in serie zet met A, B dan kan er geen 230 volt meer op A, C, maar nog maar 229-39 = 190 volt.

Ik ga nog de netspanning aansluiten op T1 A,C en dan meten op T2 bij verschillende belastingen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
blackdog

Golden Member

Hi vergeten,

Verder twee mooie trafos en goed bruikbar!

Maar let op, kijk nog eens in mijn topic...
Als je aan de linker kant zoals getekend A-B gebruikt, dan kan de nullast flink oplopen door de verzadiging van je rechter trafo.
Controleer dat met een vermogens meter of je kan ook een stroommeter is serie zetten met je laagspannings wikkeling.
Deze metingen doe je dan onbelast aan de rechter trafo dus niets aansluiten op de 230/240V.

Schakel dan om tussen A-B en A-C op T1 en meet de verschillen tussen de stroomwaarden.
Omdat je nooit weet hoevel de netbeheerder levert aan spanning op jouw meetlocatie had ik mijn T1 trafo aangesloten op een Variac.
Hierdoor kon ik goed het verzadigen waarnemen.
Bij een flinke belasting kan de trafo als hij niet te veel verzadigt is hier weer uit komen door de belasting van het geheel.

Dus als je de spullen er voor hebt, ga dan nog wat extra metingen doen, ik vonsd het in ieder geval intressant om het te doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

De 10VA en 60VA versies die ik gemaakt had werken prima (bij belasting kan de spanning inderdaad zakken tot ~212V, maar daar moet een apparaat tegen kunnen.
(meer als 60VA heb ik zelden nodig, een straalkacheltje of bouwzon gebruik je meestal niet via zo'n trafo... ;) )

https://www.circuitsonline.net/forum/file/50498/forum-post

Ik heb trouwens ook twee trafo's uit 900VA UPS'sen staan, dat werkt ook goed (met dezelfde spanningsval)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 6 juli 2020 11:41:53 schreef blackdog:
Hi vergeten,

Verder twee mooie trafos en goed bruikbar!

Maar let op, kijk nog eens in mijn topic...
Als je aan de linker kant zoals getekend A-B gebruikt, dan kan de nullast flink oplopen door de verzadiging van je rechter trafo.
Controleer dat met een vermogens meter of je kan ook een stroommeter is serie zetten met je laagspannings wikkeling.
Deze metingen doe je dan onbelast aan de rechter trafo dus niets aansluiten op de 230/240V.

Schakel dan om tussen A-B en A-C op T1 en meet de verschillen tussen de stroomwaarden.
Omdat je nooit weet hoevel de netbeheerder levert aan spanning op jouw meetlocatie had ik mijn T1 trafo aangesloten op een Variac.
Hierdoor kon ik goed het verzadigen waarnemen.
Bij een flinke belasting kan de trafo als hij niet te veel verzadigt is hier weer uit komen door de belasting van het geheel.

Dus als je de spullen er voor hebt, ga dan nog wat extra metingen doen, ik vond het in ieder geval interessant om het te doen.

Groet,
Bram

Nog wat (verzadigings)metingen gedaan met een Variac, in het grijze gebied begint trafo T1 ligt te brommen, wat luider bij meer stroom.
De waarden zijn gemiddelden (Fluke) vanwege de niet echt konstante netspanning.
Overdag is het helemaal niet te doen met al die zonnepanelen in de buurt, een wolk voor de zon en de netspanning varieert soms wel 8 a 10 volt.
Volgens mij treed er verzadiging in bij een netspanning op T1 A-B, van 240+ volt zonder dat T1 aan T2 is gekoppeld.
Koppel ik ze wel en zet ik de netspanning op T1 A-C, dan is er volgens mij geen verzadiging.
Als ik dat fout zie hoor ik het wel :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als dit Victron UPS trafo's zijn dat zijn dit oude beestjes, begin jaren 90 zijn hun overgestapt op PWM gestuurde systemen.
In een heel erg donker verleden heb ik deze dingen enige jaren gebouwd :-)
Victron energie is nog wel door gegaan met standaard ringkernen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
vergeten

Golden Member

Gemaakt voor Victron MCL 8 zie foto bij mijn startpost.
Weet je nog wat van die MCL-8 misschien?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.