Akai cassette rec/speler GX-F51

Bij het vervangen van de voedings elco s is bij mij helaas "iets" fout gegaan waardoor de transistor 2SD612K er letterlijk uit knalde. Deze uiteraard vervangen maar nu werken helaas de commando knoppen nu niet meer allemaal. Wanneer je de speler aanzet zou de cassette automatisch moeten laden maar dat doet ie niet meer. Eject lukt nog wel maar slechts een keer. Wanneer ik op ik op play druk gaat de motor wel draaien maar de cassette wordt niet geladen en wordt de aandrukrol niet geactiveerd. De cam motor draait wel maar reageert niet correct op de commando s. Alle voltages lijken normaal en heb ook al heel veel transistoren en ic's gecheckt en gewisseld maar helaas zonder resultaat. Het eerdere topic over de GX f 51 heb ik gelezen en uitgevoerd maar lost het probleem niet op.
Voordat ik het definitief opgeef zou ik graag horen of iemand met wat meer kennis hierover nog suggesties heeft en mij verder kan helpen.
Alvast bedankt.

vergeten

Golden Member

Waarom ben je aan het vervangen geslagen? Nu zit je met een stukje "kapot repareren" :)

Noem voortaan het componentnummer in plaats van het type transistor, omdat die er meer keren in kan zitten op verschillende plaatsen. Dat scheelt zoeken. :)

Ik heb aangenomen dat je TR2 bedoeld.

Weet je wat er is misgegaan, elco plus en min gewisseld of zo?
Dat kan een aanwijzing zijn richting het probleem.
Als TR2 collector-emitter sluiting heeft gehad hebben de daarachter gelegen onderdelen de dubbele spanning gehad, dat vinden ze niet fijn.

Heb je weer de gele spanningen na het vervangen van die TR2 (2SD612K)?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hallo Vergeten,
Allereerst bedankt voor je (snelle) reactie..dit geeft me weer moed..Ja berouw komt na de zonde !!
Het is inderdaad TR2 ik zal dat voortaan vermelden.
Vermoed dat het defect raken van TR2 veroorzaakt is door sluiting van pin 6 van de afspeelunit met aarde door het openbuigen van de draadklem en "vergeten" die terug te buigen. (zie foto)
Pin 6 is verbonden met IC 10 pin 1 (dmv de draad met het blauwe kruisje).
De werkelijke meetwaarden heb ik bijgesloten hierbij zie je dat de waarde op pin 5 van IC 10 niet klopt.
Benieuwd naar je bevindingen.
Mvg

vergeten

Golden Member

Op 8 juli 2020 11:46:31 schreef enkhome:
Hallo Vergeten,
Allereerst bedankt voor je (snelle) reactie..dit geeft me weer moed..Ja berouw komt na de zonde !!
Het is inderdaad TR2 ik zal dat voortaan vermelden.
Vermoed dat het defect raken van TR2 veroorzaakt is door sluiting van pin 6 van de afspeelunit met aarde door het openbuigen van de draadklem en "vergeten" die terug te buigen. (zie foto)
Pin 6 is verbonden met IC 10 pin 1 (dmv de draad met het blauwe kruisje).

Weet je zeker dat je die 0,007 volt goed hebt gemeten? (Meet anders eens over R5 daar moet dezelfde 1,8v staan)
Het is nogal vreemd dat wel ongeveer de juiste spanning uit TR2 komt.
IC 10 pin 1 is de voedings groundpin en komt van het knooppunt C1 en C2, alle spanningen in het schema moet je meten tov die pin.
Ik hoop ook wel dat er een min (-)teken moet voor die 16,6v (collector) en 7,27v (emitter) van TR1!
(let op de polariteit :))

Die spanningen zijn wat hoger dan het schema mogelijk komt dat omdat we tegenwoordig 230v hebben ipv 220, zet de netspanningsselector op 240v ipv 220v.

Mogelijk is er wat met R5 en R6 mis daaroverheen hoort die ±7,3 volt te staan. Op het knooppunt van R5/R6 staat de adjust spanning voor IC10 pin5. Welke spanning meet je over C47? Edit C6?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die waarden op TR 1 zijn inderdaad min, vergeten een - teken bij te zetten.
De waarde op C47 is 7,3V.
Ik meet nu op C3 7,1 V aan de plus en op de andere kant 1,763 V dus dat lijkt me ok.

vergeten

Golden Member

Op 8 juli 2020 17:20:23 schreef enkhome:
Die waarden op TR 1 zijn inderdaad min, vergeten een - teken bij te zetten.
De waarde op C47 is 7,3V.
Ik meet nu op C3 7,1 V aan de plus en op de andere kant 1,763 V dus dat lijkt me ok.

Daar had je eerder 0,007v (nu 1,763) gemeten hoe kan dat nu wel goed zijn?
Hoe bizar 8)7 ik bedoelde C6 (47µF/10v) maar heb de waarde opgegeven, je hebt het toch goed begrepen :)

Netspanninng selector nog wat aan gedaan?
Dan worden dan de spanningen op de collector van TR1 en TR2 iets lager, hoeven ze minder vermogen te verstoken, worden minder warm.
Nu in het schema verder zoeken naar spanningen die er moeten zijn, er niet zijn, (of die veel lager zijn.)
Ik denk dan aan de emitters van:
TR3, 20,2v
TR5, 30v
TR7, 10,1v
TR28, 7,1v (was van de GX-F71)
Collector van TR6, 4,8v
En op de Motor PCB de collectors van:
TR1, 14,4v
TR2, -14,7v

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De zinloosheid van het recappen is weer eens aangetoond.
Je denkt dat je repareert en het geeft misschien een goed gevoel. Het resultaat is een puinhoop, met dank aan de lieden die vinden dat elco's per definitie altijd fout zijn na een aantal jaren.
Na vele keren dit te hebben aangegeven, heb ik er geen medelijden meer mee. >:)

vergeten

Golden Member

zeker! heb nog gevraagd waarom hij daarmee is begonnen, geen antwoord op gekregen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Recappen = leergeld zullen we maar zeggen. Ik wist niet dat er zoveel op tegen was...enfin.. Helaas zit er geen volt selector op dit apparaat.

Bij het meten moet ik veel wringen met de meetpin omdat er nogal wat aanslag (na 35 jaar) op de aansluitingen zit. De eerdere meting op C3 was daarom niet correct. Overigens worden de Tr s maar lauw warm.

Op 8 juli 2020 19:23:28 schreef buzzy:
De zinloosheid van het recappen is weer eens aangetoond.
Je denkt dat je repareert en het geeft misschien een goed gevoel. Het resultaat is een puinhoop, met dank aan de lieden die vinden dat elco's per definitie altijd fout zijn na een aantal jaren.
Na vele keren dit te hebben aangegeven, heb ik er geen medelijden meer mee. >:)

flauwe kul, zet maar eens een gereviseerde speaker naast 1 die nog oude elco's heeft, hoor je het verschil meteen wel. punt is dat je wel moet weten wat je vervangt, de dikke elco's in de voeding doorgaans niet. wel die kleine elco's in de signaalweg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er was wel degelijk een Cap defect en ja er wordt inderdaad veel over oude elco's negatief geschreven vooral over voedings elco s. Dus daarom heb ik alle voedings elco s vervangen. Helaas kan ik dat nu niet meer omkeren en weet dat ik daar nu behoorlijk van baal maar daar wordt ie niet beter van.
Over die elco s zal ook wel een commercieel issue zijn zeker nu analoog weer populair geworden is . Hele pakketten worden er aangeboden..dus

Sommige uitkomsten zijn opmerkelijk en heb daarom wat meer gemeten;
TR3 E=30,4 C=33,6 B=21,3
TR5 E=27,4 C=33,6 B=26,8
TR7 E=9,8 C=14,7 B=10,4
TR6 C=4,8
TR1 C=16,5
TR2 C=-14,7

Sorry maar van TR 3 = E20,6 weet ook niet hoe dan kan maar deze meting is zeker correct. Vertrouwde het al niet kijkend naar het schema.

vergeten

Golden Member

tikfoutje :) Je kan ook je vorige bericht editen en aanpassen met de editknop.

TR3 E=30,4 C=33,6 B=21,3 / E = 10v te hoog! nagemeten toch 20,6v / OK

TR5 E=27,4 C=33,6 B=26,8 / kan net.
TR7 E=9,8 C=14,7 B=10,4 / OK
TR6 C=4,8 / OK
TR1 C=16,5 / zo'n 2 volt te hoog komt van +D1 (brugcel) het zij zo niets aan te doen.
TR2 C=14,7 / (minnetje vergeten.:)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 8 juli 2020 19:57:40 schreef testman:
[...]

flauwe kul, zet maar eens een gereviseerde speaker naast 1 die nog oude elco's heeft, hoor je het verschil meteen wel. punt is dat je wel moet weten wat je vervangt, de dikke elco's in de voeding doorgaans niet. wel die kleine elco's in de signaalweg..

Mijn devies is eerst repareren en dan testen of het apparaat nog aan de specs voldoet.
Daarna kun je altijd nog onderdelen vervangen die niet meer zijn wat het had moeten zijn.
Talloze lieden hebben reeds moeten ervaren, dat het zonder meer uitwisselen van onderdelen alleen tot meer ellende leidt.
In een speaker (vertaald:luidspreker) zitten doorgaans geen elco's

Op 8 juli 2020 22:54:13 schreef buzzy:

In een speaker (vertaald:luidspreker) zitten doorgaans geen elco's

Ooh?
In het wisselfilter van een wat oudere speaker zit toch vaak een bipolaire elco.. en die gaat wel degelijk achteruit. (maar het is moeilijk dat kapot te repareren :-) )
En ik dacht dat er in MFB's ook wel enkele elco's zitten.

RAAF12

Golden Member

Op 8 juli 2020 19:57:40 schreef testman:
flauwe kul, zet maar eens een gereviseerde speaker naast 1 die nog oude elco's heeft, hoor je het verschil meteen wel. punt is dat je wel moet weten wat je vervangt, de dikke elco's in de voeding doorgaans niet. wel die kleine elco's in de signaalweg..

Er zijn kastjes met een schakelaar die vervolgens een elco, bipolaire elco, tantaal en diverse vaste stof condensators in signaalweg plaatsen "Gouden" oortjes die dát verschil kunnen horen behoren helaas niet tot mijn kennissenkring. Dubbelblind testen is wel aan te bevelen anders werkt de test niet goed.
Ouwe rotten zoals Armand van Ommeren te Bavel en vele anderen gooien wel wat Heilige Huisjes omver. De elco's die capaciteitsverlies of een beroerde ESR hebben, kunnen maar beter vervangen worden. De levensduur is beperkt maar dat geldt voor elco's waar een flinke rimpel doorheen loopt die opwarming veroorzaakt. Een elco van zeg 10µ in de signaalweg blijft lekker koel. Van de 'vintage' merken zoals Quad, Revox, Leak heb ik na reparatie gemeten of de fabrieksspecificatie's gehaald werden. Dat was het geval. Dat zinloze 'recappen' hoeft voor mij niet. Ik heb ook eens een test gedaan en ALLE condensators (en dat zijn er veel) in een preamp vervangen. De klant vond het geweldig maar dat de audio beter 'klonk' kon ik niet meten... Er is veel meer te lezen op de site van AvO https://quadrevisie.nl/ Die oude stuff blijft toch bestaan en weer in goede conditie gebracht. Audio grade condensators, als ik daar iemand over hoor praten krijg ik altijd kromme tenen. Heel apart :-)
Succes aan de topicstarter en mocht het niet lukken is er misschien een CO'er in de buurt die je kan helpen.

heb al vele mfb's gereviseerd, tussen een gerecapt model en een origineel model hoor je echt het verschil wel. hoog en midden zijn duidelij meer helder na een recap. heb de elco's ook gemeten die eruit kwamen, doorgaans zijn die op een paar na allen sterk in waarde gedaald. de dikke elco's in de voeding heb ik alleen vervangen als deze lekten en dat is zeldzaam. vooral de 330uf van de uitschakelvertraging en de 680uf zijn vaak echt slecht, de 22,15 33uf elco's zijn vooral uitgedroogd, t spul loopt in geval van de eerste reeks al tegen de 50 jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Als de C's slecht zijn en slechte ESR cq. capaciteitsverlies hebben is het normaal dat het kantelpunt verschoven wordt. Dat is prima te repareren en heb je weer een goede luidspreker gered van de ondergang. Slechte ontkoppel C's over emitterweerstand ik ook zoiets. Meestal gaat dan ook de amp raar doen. Tenzij het een straight ontwerp is zonder enige AC tegenkoppeling. Mja dat is niet te verkopen. Dat de meeste luidsprekers tot 5X meer vervormen dan de amp doet blijkbaar niet ter zake. Een spreekwoord met iets van de zwakste schakel schiet nu door dit hoofd. Kutweer trouwens, ik ga een stukkie rijden naar het Zuiden.

Als je gelooft dat een apparaat na recappen veel beter is geworden, ben je niet goed bezig.
Als je een apparaat wil verbeteren, dan ga je eerst onderzoeken of er wat mee mis is, bijvoorbeeld door de specificaties te meten. Als het daaraan voldoet is recappen zinloos.
Als het daaraan niet voldoet, zou je alle condensatoren kunnen vervangen, liefst ook in het hf deel van een kwaliteitsapparaat. Daarna weer specificatiemeting. Als dan blijkt dat de tekortkoming niet verdwenen is, toon je meteen aan dat de fout niet in de condensatoren zat, maar in andere onderdelen. Dan kun je beginnen met de weerstanden, transistors of buizen , de knoppen en de voetjes van de kast.
Repareren is dan een stuk handiger.
Ik schreef al eerder, dat recappen vaak niet het gewenste resultaat oplevert, maar vaak wel extra fouten, dat is met het cassettedeck wel weer aangetoond.
De juiste volgorde is dan ook, vaststellen dat het apparaat defect is, door metingen vaststellen waardoor dat komt en de defecte onderdelen vervangen. Daarna weer meten of het apparaat weer helemaal aan specificatie voldoet. Iemand die op die manier werkt, kent ook zijn pappenheimers en zal zeker onderdelen die op termijn onbetrouwbaar zijn of notoir slecht daarna vervangen.
Bij het overgrote deel van de recappers zie je nooit meetresultaten, niet vooraf en niet achteraf. Wel vragen als: "na het vervangen van alle condensatoren deed het apparaat het niet meer, wie heeft de oplossing?"

Op 9 juli 2020 07:51:16 schreef kris van damme:
[...]

Ooh?
In het wisselfilter van een wat oudere speaker zit toch vaak een bipolaire elco.. en die gaat wel degelijk achteruit. (maar het is moeilijk dat kapot te repareren :-) )
En ik dacht dat er in MFB's ook wel enkele elco's zitten.

Ik had het over een luidspreker, niet over een wisselfilter en ook niet over een MFB-box.
Noem eens een luidspreker waarin een condensator zit en waar dan wel? :)
Jij weet ook wel beter.......

Op 8 juli 2020 20:01:39 schreef enkhome:
Er was wel degelijk een Cap defect en ja er wordt inderdaad veel over oude elco's negatief geschreven vooral over voedings elco s. Dus daarom heb ik alle voedings elco s vervangen. Helaas kan ik dat nu niet meer omkeren en weet dat ik daar nu behoorlijk van baal maar daar wordt ie niet beter van.
Over die elco s zal ook wel een commercieel issue zijn zeker nu analoog weer populair geworden is . Hele pakketten worden er aangeboden..dus

Als je verstand had van de materie zou je anders praten. Nu blijkt dat je de voeding zelf niet kunt repateren, trek ik de voorzichtige conclusie dat je geen verstand hebt van electronica.
Het uitwisselen van onderdelen is een handigheidje, daarvoor hoef je absoluut geen kennis van electronica te hebbben. Secuur werken is wel belangrijk.
Wat was er overigens met de voedingscondensator? Wat heb je gemeten? Sluiting, grote rimpel of wat anders?

Sine

Moderator

Kunnen we dit beperken tot de vraag van de TS?

De discussie over wel of niet recappen is al vaak genoeg gevoerd, ieder mag zijn tak van religie volgen.

Vergeten, weer bedankt voor je update. TR5 nog eens nagemeten de meting klopt en die - voor TR2 op het motor board ook.. Nog een next step??

Op 9 juli 2020 11:17:28 schreef buzzy:
[...]Als je verstand had van de materie zou je anders praten. Nu blijkt dat je de voeding zelf niet kunt repateren, trek ik de voorzichtige conclusie dat je geen verstand hebt van electronica.
Het uitwisselen van onderdelen is een handigheidje, daarvoor hoef je absoluut geen kennis van electronica te hebbben. Secuur werken is wel belangrijk.
Wat was er overigens met de voedingscondensator? Wat heb je gemeten? Sluiting, grote rimpel of wat anders?

Pootje was weggevreten