Haier wasmachine doet vreemd

Wij hebben een Haier-wasmachine (hw70-1479-df) en sinds vorige week doet hij raar. In principe gaat hij een heel wasprogramma door, maar vervolgens stops hij bij de laatste twee á drie minuten. Dit is het laatste centrifugedeel.

In het display verschijnt errorcode 7. De handleiding zegt hierover dat er iets is met de motor. Op internet kom ik iets tegen over 'motor speed error'.

Nu is mijn vraag hoe dit kan aan het eind van het programma? Het grootste deel van het programma doet alles het prima. Wassen, centrifugeren, water wegpompen. Alleen aan het eind, als hij bezig is om voor de laatste keer te centrifugeren, stopt hij. Vreemd, want eerder in het programma doet hij dit wel gewoon.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Dit is wel heel raar dat dit aan het einde gebeurd.

Het is een koolborstelloze motor, dus het kan sowieso niet aan de koolborstels liggen.

Je zou eens een was moeten draaien met de helft van het wasgoed erin. Het kan zijn dat er te veel was in het zit. Bij de laatste keer centrifugeren kan het zijn dat de machine in een korte tijd op een hoge snelheid moet komen.

Hoe oud is deze machine?

[Bericht gewijzigd door #jeffrey# op donderdag 9 juli 2020 10:34:01 (54%)

Ik ken deze machine niet, maar zit er geen knop op zodat de was in het laatste spoelwater blijft liggen? of wordt er wel afgepompt?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Error 7 Reason:Motor overheat protection, bad wire connection or motor failure.

Solution:Please unplug the machine and close the water tap, then call for service.
Sec gezien kan er van alles met de motor mis zijn maar een bad wire connection kan betekenen dat de connector op de motor niet goed meer aansluit. Maar toch als de motor bij de laatste centrifugegang in storing gaat verdenk ik niet de motor maar de afvoerpomp die het restwater niet af kan pompen.

Laatste 3 min is het hoogste toerental, vermoed wel de borstels te kort, houders gaan daardoor smelten,motor word te heet.als het goed is groene koolborstel houders en gaan laatste tijd vaker, controleer deze!

Wij hebben ooit zoiets gehad, dit was afhankelijk van de leeftijd van de machine.
Na enige tijd waren de lagers wat ruimer en duurde het langer tot de motor was uitgelopen of de motor liep sneller dan ingesteld (in de ontwikkeling zijn alle machines nog vers van de pers)
Dit gaf ook een soort gelijke foutmelding, echter dit betreft een ander merk, ik ken deze Haier verder niet.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

.

[Bericht gewijzigd door fabrice op donderdag 9 juli 2020 20:31:18 (100%)

.

[Bericht gewijzigd door 2N3055 op donderdag 9 juli 2020 20:43:53 (93%)

Op 9 juli 2020 19:03:49 schreef smd:
Laatste 3 min is het hoogste toerental, vermoed wel de borstels te kort, houders gaan daardoor smelten,motor word te heet.als het goed is groene koolborstel houders en gaan laatste tijd vaker, controleer deze!

Het gaat om een koolborstelloze motor!

Machine uit 2014 al koolborstelloos?? Vreemd, in specslijst zie ik koolborstels, waar zijn die dan voor??

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Bij Aswo toont de foto van de motor een stel duidelijk zichtbare koolborstels.

Dat lijkt me dus het eerste om te ontroleren, tenzij je al meteen bij het demonteren ziet dat de connector van de motor stuk is ofzo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 10 juli 2020 20:08:01 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gelukkig, ben dus niet dement!! Thanks Maarten..

Serieus toch koolborstels? Ik zat daar ook eerst aan te denken, maar toen ik op internet naar dat type zocht zag ik ergens staan dat het om een koolborstelloze motor ging.

Internet haha! Niet alles geloven wat er staat, ik gebruik betrouwbare bronnen zoals Aswo of Beekman... Daarbij in 2014 waren er niet zoveel inductiemotoren...

maartenbakker

Golden Member

Nouja, hier en daar nog wel wat mooie ouderwetse asynchroonmotoren misschien. Op een aantal punten superieur aan universeelmotoren en PMDC-motoren maar slechter regelbaar in toerental dus in de loop van de jaren minder populair geworden. En de laatste jaren steeds populairder natuurlijk borstelloze PM-meerfasenmotoren. Kwetsbare electronica maar perfect regelbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ook op merk en model gegoogeld en specifiek op de motor. De motoren die ik gevonden heb waren allemaal voorzien van koolborstels en dat stond ook in de specificaties. Een losse set koolborstels heb ik niet kunnen vinden dus zou het kunnen zijn dat die niet los leverbaar zijn.