Wel of geen aardlek

Aardlek vraagje..

Voor onderstaande besturing heb ik dus een vraagje ivm een aardlek voor de besturing.
Naar de motor gaat netjes een aardlek 5F3.1 echter de besturing is dus totaal niet voorzien van een aardlek alleen twee zekeringen 5F5.

Mag dit?

Alvast bedankt!https://i.imgur.com/xIMnSVB.jpg

Anoniem

Maf? Waarom?
De sturing hangt achter een transfo en die is sec 24V en zelfs zwevend (voor zover we het schema zien)

Maf moest zijn mag...

Achter de trafo is het inderdaad zwevend alleen via de 24 volt trafo en nul trafo

Anoniem

Er zal misschien een reden zijn dat de sturing onder spanning moet blijven als er een aardlek op de motor is?

Nee eigenlijk niet er zit een aan uit schakelaar met pauze puls relais en 24V lamp buiten op een stalen kast als de motor ingeschakeld is

[Bericht gewijzigd door Activate op donderdag 9 juli 2020 19:44:01 (28%)

Anoniem

Misschien brengt het volledig schema meer aan het licht :)
Misschien staat de aardlek 30mA op de motor voor de selectiviteit met de aardlekbewaking van het verdeelbord waarvan de voeding van deze machine (?) komt.
Zo wordt bij een aardfout aan de motor niet het hele verdeelbord spanningsloos
Wat drijft de motor aan? Een pomp?
Zelf zie ik niks wat niet maf ... mag >:)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 9 juli 2020 20:16:16 (33%)

Laat ik daar net geen foto van hebben gemaakt...1 relais tbv motor aan uit, 1 pulsrelais met contact tussen motorrelais, 1 controlelamp aangestuurd door motorrelais, deze bevindt zich op de stalen bedieningskast die wel aan aarde ligt.

1 x opnemer tbv inschakelen motor...meer is het niet...

GJ_

Moderator

Ik heb op die plek nooit een aardlek gezien, ín de besturing, vóór de motor.

Ik ook niet..vond het nogal vreemd..en dan de besturing niet achter een aardlek?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik kom hier toch niet mijn eigen tekeningen tegen?

De aardlek is voor de (pomp)motor. Als de besturing in een dubbel geïsoleerd (kunststof) kastje zit dan is dit goed.
Trafo moet dan wel geïsoleerd opgesteld zijn.

Door het op deze manier te doen kan een storingssignalering (storingslamp) werken als de aardlekschakelaar uit staat.

Dit is zo als ik denk dat het zo toegepast is.
Er zijn vele mitsen en maren....

Welk project is het.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 9 juli 2020 23:14:29 (14%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zou zo maar kunnen dat het een tekening van je is het is voor een overstort van een silo, de opnemer signaleert of het niveau te hoog wordt, lamp gaat branden en stuurt een schuifje aan met de motor, schuifje gaat open en niveau daalt.

Dit mag hij niet te vaak doen vandaar de pauze schakeling met een tijdrelais

Meer is het eigenlijk niet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik maakte schema’s voor rioolpompinstallaties.
Ik heb nog een tekening liggen waarvan de hoofdstroom exact overeenkomt met jouw schema.
Inclusief overeenkomsten met de codereringen van de componenten.
Inclusief 3 fase aardlekautomaat (met hulpkontakt) wordt niet vaak gebruikt........

Maar je snapt door mijn vorige uitleg dat het (onder voorwaarden) wel mag, en dat je door het zo te doen je signalering nog werkt.
Uitval van de aardlek is in mijn branche de meest voorkomende Elektrische storing.
Zo werkte de signalering nog, kon je dus zien door een rode lamp op de kast dat er storing was.
Dat werkt dus niet als de stuurstroom ook achter een aardlek zit......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aardlekschakelaars zijn een beveiliging. De vraag is dus of een aardlek beveiliging in deze situatie wel of niet verplicht is en/of wordt aangeraden.

Mijn eerste vraag zou dan zijn, waar bevindt zich deze besturing? Als dit buiten is lijkt een aardlek me zeker geen overbodige luxe. Als deze zich binnen bevindt is mijn vraag waarvan de behuizing van de besturing gemaakt is. Anders gezegd: hoe reëel is het dat de 230/400V contact maakt met iets dat jij als gebruiker kan aanraken?

Er zit een mooie transformator tussen de 400V en de 24V, dus ook daar weer de vraag hoe reëel is de kant of sluiting tussen primair en secundair? De andere kant op is gelijksoortig de vraag hoe reëel de kans is dat spanning van de motor via het relais of de stuurdraden daaraan terug bij de besturingsunit komt. Echter in dat laatste geval zal het aardlek van de motor afspringen, dus dat risico is ook weer goeddeels gemitigeerd.

Meep! Meep!