Op 4 juli 2020 12:06:26 schreef Boudie:
Ik vind 22kW laders zware overkill. Tenzij je 2 EV's hebt.
Stel: je komt om 20:00 thuis. Je vertrekt de volgende dag om 07:00 (ja, sommige mensen maken lange dagen, heb ik horen zeggen ), dan hangt je auto 11 uren aan z'n slurf.
Dan zou hij 11 x 22kW = 242 kWh geladen kunnen hebben. Zulke auto's bestaan niet en zullen er ook nooit komen.
Zelfs een 11kW lader aan huis is voor de meeste mensen overkill, want 121 kWh laden in een nacht kan een EV ook niet kwijt.
Toen ik me net begon te oriënteren op een laadbox voor thuis, dacht ik ook: "11 kW moet ik hebben". Totdat ik begon na te denken hoe een "normale" dag er voor mij uitziet en ik erachter kwam dat *voor mij* het laden vooral uit "de uren" kan komen en minder hoeft te komen uit "laadvermogen".
En persoonlijk denk ik dat dat voor de meeste mensen wel geldt.
En kom je na een nacht laden toch nog wat te kort? Dan ga je 10 minuten bij een snellader van FastNed of Ionity staan en heb je weer 20kWh erbij. Goed voor ongeveer 100 km extra.
Ik wil met dit lange verhaal alleen voorkomen dat mensen te veel geld uitgeven aan een laadoplossing die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. (Hoewel de meesten op dit forum er meer verstand van hebben dan ikzelf )
Mijn eenvoudige maar doeltreffende oplossing kostte in totaal iets meer dan 700 euro (laadbox, extra aardlekautomaat, leuke kWh-meter).
Ik weet dat mooiere oplossingen 1500 tot 2000 euro kosten.
Nog wat: ik zou zelf niet willen dat het kunnen laden van m'n auto afhankelijk is van m'n internetverbinding. Maar dat is weer een ander verhaal.
In de praktijk is 3x16A 11KW zeker voldoende capaciteit voor normaal laden in de gemiddelde duur dat een Tesla voor de deur staat.
Echter hebben wij soms klanten die zo snel mogelijk bij willen laden als zij even thuis zijn om te eten, of een paar uur thuis werken. De drukke ondernemers onder ons die veel op de weg zitten.
Zeker in de wintertijd is de Tesla accu met lichten, verwarming, ruitenwissers en multimedia toepassingen aan, aanzienlijk sneller leeg.
En dan heb je nog de winters waarbij de Tesla eigenaar wel graag verwarmd en met volle accu de weg op wil. Dan kan bij 22KW laadmogelijkheid ook een 22KW lader een aanrader zijn, waardoor er niet te veel laadvermogen richting de verwarming verdwijnt als snel opladen ook hier de wens is.
Volgens Tesla kun je tot 22KW laden, afhankelijk van het model en bouwjaar. Anders is het maximaal 11KW.
Hoe dit zich verhoud tot de speciale Tesla Super Charge locaties waar je je Tesla tot 250KW kunt laden is mij niet geheel duidelijk. Misschien dat andere CO members hier meer over kunnen vertellen.