Wat heb ik nodig om een elektrische auto op te laden in mijn groepenkast

nou, het is meer en meer zo dat de loodgieter op eigen iniatief even een doorstromer ertussen zet en tegen de elektrieker zegt, sluit jij die even aan. ja hoor, een ding wat 15kW lust, sloop er maar uit en zet er maar een boiler in krijgt ie dan te horen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een doorstroomapparaat van 15kW. :)

Ik heb het idee dat langzamerhand de capaciteit van gangbare huisaansluitingen te beperkt is voor wat we allemaal willen of verwachten.
Op mijn locatie kan ik 3x25A krijgen tegen een "normaal" tarief.

Wil ik meer, dan betaal ik meteen, ik dacht, bijna 700 euro meer per jaar.
Het wordt langzamerhand tijd om de norm voor "normaal" een beetje bij te stellen tot bijvoorbeeld 3x35A.

Stel je voor; EV rijden en allemaal van het gas af en een warmtepomp voor verwarming en elektrisch koken. En dan de "normale" gebruikers nog.
Hoe gaan we dat allemaal doen?

"Het zal mijn tijd wel duren", zeggen ze dan...

Vervangen DOOR.

met een warmtepomp en moderne keuken is 3x35A wel normaal ja. zeker als je daar EV en PV nog bij hebt. wat de netbeheerders decennia als normaal gelijktijdig verbruik per aansluiting vonden, 5% is zekers niet meer van deze tijd. in nieuwbouw wijken wordt er 5kW per huis terug geleverd overdag, dat is al 33% per huis met 3x25A dus. en terugleveren of afnemen, het wil zeggen dat er niet meer zoveel op 1 wijktrafo gezet kan worden. al meegemaakt dat een nieuwbouw wijk met regelmaat de straatzekering eruit had liggen, teveel werd er terug geleverd op 1 wijkkabel..

men zet er zonder nadenken over maximaal verbruik een jacuzzi, zwembad, sauna, terrasheaters, 2x autoladers of wat dan ook aan zwaar verbruik bij. en zelden dat men bereid is om de hoofdaansluiting naar 3x 35A te doen, want veel te duur. dan krijg je geregeld hoofdzekeringen die eruit liggen of niet kunnen begrijpen dat de elektrieker dat niet zo kan maken dat het gewoon werkt, ja met een stel stroomrelais, maar dat was de bedoeling dan ook weer niet :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 juli 2020 23:30:50 schreef Boudie:
[...]
Ik zou zeggen, voor de Nederlandse/Europese markt, een lader die je kan instellen op 1 of 3 fasen en 16 of 32A. En gelukkig bestaan die.

Je hebt daarmee theoretisch 3.7, 7.4, 11, of 22 kW.

De huidige Tesla charger voor thuis kan één, twee, of drie fase (ze noemen het één fase, 3 fase 230V zonder nul, of 3 fase 400V met nul) ontvangen, de stroom per fase kan ingesteld worden van 6A tot 32A met behulp van zo'n code wieltje. Bron

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op maandag 6 juli 2020 14:06:38 (11%)

Meep! Meep!

Op 3 juli 2020 10:32:18 schreef Shiptronic:
Gezien de topic titel, een hele grote groepenkast :)

Ik had dus even gezocht naar deze grap, jammer dat die al gemaakt was :-)

Op 4 juli 2020 12:06:26 schreef Boudie:
Ik vind 22kW laders zware overkill. Tenzij je 2 EV's hebt.

Stel: je komt om 20:00 thuis. Je vertrekt de volgende dag om 07:00 (ja, sommige mensen maken lange dagen, heb ik horen zeggen :) ), dan hangt je auto 11 uren aan z'n slurf. :)
Dan zou hij 11 x 22kW = 242 kWh geladen kunnen hebben. Zulke auto's bestaan niet en zullen er ook nooit komen.

Zelfs een 11kW lader aan huis is voor de meeste mensen overkill, want 121 kWh laden in een nacht kan een EV ook niet kwijt.

Toen ik me net begon te oriënteren op een laadbox voor thuis, dacht ik ook: "11 kW moet ik hebben". Totdat ik begon na te denken hoe een "normale" dag er voor mij uitziet en ik erachter kwam dat *voor mij* het laden vooral uit "de uren" kan komen en minder hoeft te komen uit "laadvermogen".
En persoonlijk denk ik dat dat voor de meeste mensen wel geldt.
En kom je na een nacht laden toch nog wat te kort? Dan ga je 10 minuten bij een snellader van FastNed of Ionity staan en heb je weer 20kWh erbij. Goed voor ongeveer 100 km extra.

Ik wil met dit lange verhaal alleen voorkomen dat mensen te veel geld uitgeven aan een laadoplossing die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. (Hoewel de meesten op dit forum er meer verstand van hebben dan ikzelf ;) )

Mijn eenvoudige maar doeltreffende oplossing kostte in totaal iets meer dan 700 euro (laadbox, extra aardlekautomaat, leuke kWh-meter).
Ik weet dat mooiere oplossingen 1500 tot 2000 euro kosten.

Nog wat: ik zou zelf niet willen dat het kunnen laden van m'n auto afhankelijk is van m'n internetverbinding. Maar dat is weer een ander verhaal.

In de praktijk is 3x16A 11KW zeker voldoende capaciteit voor normaal laden in de gemiddelde duur dat een Tesla voor de deur staat.
Echter hebben wij soms klanten die zo snel mogelijk bij willen laden als zij even thuis zijn om te eten, of een paar uur thuis werken. De drukke ondernemers onder ons die veel op de weg zitten.
Zeker in de wintertijd is de Tesla accu met lichten, verwarming, ruitenwissers en multimedia toepassingen aan, aanzienlijk sneller leeg.

En dan heb je nog de winters waarbij de Tesla eigenaar wel graag verwarmd en met volle accu de weg op wil. Dan kan bij 22KW laadmogelijkheid ook een 22KW lader een aanrader zijn, waardoor er niet te veel laadvermogen richting de verwarming verdwijnt als snel opladen ook hier de wens is.

Volgens Tesla kun je tot 22KW laden, afhankelijk van het model en bouwjaar. Anders is het maximaal 11KW.

Hoe dit zich verhoud tot de speciale Tesla Super Charge locaties waar je je Tesla tot 250KW kunt laden is mij niet geheel duidelijk. Misschien dat andere CO members hier meer over kunnen vertellen.

Dat zijn de welbekende uitzonderingen.

Vervangen DOOR.

Op 8 juli 2020 17:22:04 schreef Boudie:
Dat zijn de welbekende uitzonderingen.

Of een voorbereiding op de toekomst waarbij 22KW wel steeds vaker de norm wordt en waardoor je nu een langere termijn investering doet.

ben al bij klanten geweest waar er 4x 63A laadpunten zijn gemaakt, heb je meteen een 250A aansluiting voor nodig. of 22x een 11kW laad aansluiting, maar dat kan ook prima als er een aparte trafo voor de PV staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 9 juli 2020 09:10:15 schreef testman:
ben al bij klanten geweest waar er 4x 63A laadpunten zijn gemaakt, heb je meteen een 250A aansluiting voor nodig. of 22x een 11kW laad aansluiting, maar dat kan ook prima als er een aparte trafo voor de PV staat.

Dat zijn dan waarschijnlijk geen laadpunten voor 'gewone' elektrische auto's, de type 2 stekker is tot 32 Amp geschikt en met drie fases kom je dan op 22 kW. De CCS stekker kan 'wat' meer aan maar is DC en 400 tot 800 Volt.

Wat voor stekker gebruiken ze voor 63A laadpunten ?

Op 9 juli 2020 17:13:25 schreef KGE:
[...]

Dat zijn dan waarschijnlijk geen laadpunten voor 'gewone' elektrische auto's, de type 2 stekker is tot 32 Amp geschikt en met drie fases kom je dan op 22 kW. De CCS stekker kan 'wat' meer aan maar is DC en 400 tot 800 Volt.

Wat voor stekker gebruiken ze voor 63A laadpunten ?

Ik neem aan dat 3x63A laden ook het “Super Charge” concept van Tesla is.
Zou dit super snel laden nog impact hebben op de accu’s?

22kW laden met een huisaansluiting is niet nodig.
Nogmaals, als je, zoals elk doorsnee mens 8 uren thuis bent, dan zou je 176kWh kunnen laden en dat is volstrekt nutteloos en onmogelijk.

Als je, nog steeds als doorsnee mens, 140 km per dag rijdt, dan heb je hooguit 28kWh nodig. Zelfs met een dikke, niet zo doorsnee, Audi e-tron. Kleinere auto's zijn uiteraard nog zuiniger.
Ook een 3,7kW lader doet dat in 8 uur.
Heb je een keer meer nodig? Optoppen bij een 150kW snellader.

Vervangen DOOR.

Op 9 juli 2020 20:01:21 schreef T-sec:
[...]

Ik neem aan dat 3x63A laden ook het “Super Charge” concept van Tesla is.
Zou dit super snel laden nog impact hebben op de accu’s?

Snelladers knijpen het laadvermogen af vanaf ongeveer 80% vulling.
Iets exacter: het is de auto die dat doet. De lader levert wat de auto vraagt.

Voor dagelijks gebruik wordt geadviseerd niet verder te laden dan die 80%.
Bij de Audi e-tron begint het meestal met ongeveer 100 tot 150kW en loopt boven 80% vulling geleidelijk terug naar 50kW. Daarom dat het meestal niet zo interessant is om tot 100% door te laden, want dat is relatief langzaam. Maar nog steeds 5 tot 10 keer zo snel als een thuislader.

[Bericht gewijzigd door Boudie op donderdag 9 juli 2020 20:27:32 (23%)

Vervangen DOOR.
Sine

Moderator

Op 9 juli 2020 20:01:21 schreef T-sec:
[...]

Ik neem aan dat 3x63A laden ook het “Super Charge” concept van Tesla is.
Zou dit super snel laden nog impact hebben op de accu’s?

Nein, dat is DC laden vanuit de laad"paal"

KGE

Golden Member

Op 9 juli 2020 20:22:22 schreef Boudie:
[...]
Snelladers knijpen het laadvermogen af vanaf ongeveer 80% vulling.
Iets exacter: het is de auto die dat doet. De lader levert wat de auto vraagt.

Bij de Audi e-tron begint het meestal met ongeveer 100 tot 150kW en loopt boven 80% vulling geleidelijk terug naar 50kW.

De e-tron is juist één van de weinige auto's die ook boven de 80% nog steeds flink doorlaadt (70kW) Bekijk de laatste filmpjes van Björn Nyland maar eens. Die heeft ook al gereden met de nieuwe e-tron 50 sportback. Mooie auto's maar zeker niet zuinig.