Onbekende diodes, functie in schema

Ik heb hier ene printplaat met een defect. Dat leek in eerste instantie een defecte voltage regulator maar er blijken 2 diodes defect.

Als bijlage een simpele voorstelling van het geheel. R1 is in werkelijkheid een MC78L05ACP.

Op D1 staat 2368 en op D2 staat 2328. Qua uiterlijk lijken deze op een 1N4148 maar wat dit werkelijk voor diodes zijn is mij niet bekend.
De functie van de diodes snap ik in deze opstelling ook niet helemaal. D2 zou een half wave gelijkrichter kunnen zijn maar daarvoor staat deze volgens mij verkeerd om.
D1 had dat een zener kunnen zijn om de max spanning te beperken.

Iemand een idee van de functionaliteit van de diodes en welke vervangers ik zou kunnen plaatsen?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Je "schema" ziet er nogal chaotisch en onlogisch uit.
Dat schrikt iedereen hier af. Niemand kan er iets mee.
Maak een foto van de onder- en bovenkant van de print en plaats deze hier.
Vertel ook uit welk apparaat het komt met vermelding van type- en modelnummer.
Er is hier vast wel een slimmerik die je dan verder kan helpen.

Het schema doet mij ergens aan een topdetector denken, maar dan klopt het niet helemaal. Er zou nog een C aan de input moeten zitten, en eentje aan de uitgang. Hoe uitgekleed is dit schema?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor de reacties.

Ohm pi, ik ik heb wat foto's bijgevoegd maar ik vrees dat het verloop van de sporen hier niet goed genoeg op te zien is. Het is een redelijk volle pcb met dunne sporen.

Flipflop, het schema is behoorlijk uitgekleed. Bijgaand een schets die het probleem gebied weergeeft. Aan de ingang zit inderdaad een condensator. Aan de uitgang zit ook een condensator.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Thevel

Golden Member

De 2 diodes in het schema kunnen zenerdiodes zijn.

fatbeard

Honourable Member

In dít schema moeten het zeners zijn (anders ontploft die elko en/of de 7805)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zeners zou goed kunnen, maar hoe kom ik achter de juiste spanning van de zeners?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Toch een beetje een vreemd schema als je het mij vraagt. Let ook op de diodes in de bruggelijkrichter die anders zitten.

De zener direct aan de 7805 moet 5V+drop+rimpel zijn zeg ongeveer 10V (dat kun je nog nauwkeuriger uitrekenen als je wilt).
De andere zener moet dan ook hoogstens 10V zijn want je wilt niet meer dan 20V op een 25V elko hebben.

De bruggelijkrichter heb ik zelf getekend, als dat niet klopt is het mijn fout.

Rwk, dank voor de informatie. Ik zal kijken of ik nog juiste zeners heb liggen. Dan kan ik testen of het werkt.

[Bericht gewijzigd door diode op donderdag 9 juli 2020 21:47:18 (42%)

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
benleentje

Golden Member

Als je ongeveer het vermogen van de zenerdiode kan achterhalen, je ongeveer weet hoeveel stroom de 7805 moet gaan leveren dan kun je met die max zenerstroom en het vermogen de spanning uitrekenen.

De weerstanden van 2x 6K8 geven daar ook een max stroom die is bij de top van de sinus 320/13600 = 24mA maar dat is wel erg weinig met zenerdiodes ertussen wordt dat nog lager. Je zenerdiode kan nooit hoger dan 20v zijn want de condensator ervoor is maar 25V voor de 7805 heb je ca 8V nodig 25V - 8V = 17V en gok op een 12V zenerdiode of max 15V maar dat vind ik met die condensator al erg krap.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 9 juli 2020 20:52:21 schreef diode:
Zeners zou goed kunnen, maar hoe kom ik achter de juiste spanning van de zeners?

Dubbelchecken wat de opdruk is. Foto maken misschien.

De nulde stap is merk en typenummer van het apparaat en eventueel nummer van de module.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, het volgende staat op de diodes: D1 staat 2368 en op D2 staat 2328
Er staat verder nog een soort teken op wat lijkt op een 4 die 90 graden gedraaid is. Meer staat er niet op.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Arco

Special Member

Foto is toch wel handig. (de opdruk wordt regelmatig verkeerd geinterpreteerd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb zojuist een foto proberen te maken maar dat wordt zelfs met een extra vergrootglas niet echt duidelijk.

Ook heb ik nog eens goed gekeken en hetgeen wat ik eerst als 8 zag, lijkt ook op een B. Als ik vervolgens op "zener 236B" zoek dan is dit een 7,5V zener. De 232B lijkt dan een 5,6V zener. Je hebt waarschijnlijk dus gelijk, verkeerd geïnterpreteerd.

De 7,5V is dan de voeding van de 7805, dat zou redelijk kunnen kloppen. Wat is de functie van de 5,6V zener is deze schakeling? Beperken van de dissipatie in de 7,5V zener?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
vergeten

Golden Member

Een zener kan je met eenvoudige middelen testen als je een spanningsbron hebt.
Dat kan een labvoeding zijn maar ook 2x een 9v batterij in serie.
Zet via een weerstand van 1kΩ spanning op de zener (+ aan de streep) en meet de spanning over de zener.

Als het toch een "gewone" diode is dan zal je zo de batterijspanning meten. (+ aan de streep)
Draai je de diode om (min aan de streep) dan meet je de drempelspanning (0,3 - 0,7v) van die diode als hij geleid.
Tenzij hij stuk is natuurlijk :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Wat is de functie van de 5,6V zener is deze schakeling?

Die zorgt ervoor dat de spanning op de elko niet te hoog wordt, bij deze zenerwaardes 7,5+5,6 = 13,1V.

Blijkbaar wordt de 78L05 tegen een van zijn max waarden gebruikt en hebben ze de ingangsspanning zo laag mogelijk willen houden, de minste spanningsschommeling of rimpel is dan nefast voor de uitgangsspanning.
Hiermee hebben ze een grotere spanningsbuffer gemaakt, vermoedelijk zijn dat 1W zeners.
Toch een rare oplossing als je het mij vraagt, maar eentje om te onthouden.

edit: 2x 6k8 op 325V maakt dat de stroom maar 23mA kan zijn, dat is weinig en hoef je geen 1W zeners te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 11 juli 2020 09:14:54 (14%)

LDmicro user.
Anoniem

Met een 23mA door de zener van 0,4W/7,5V kan de stroom door de 78L05 max 17mA bedragen om niet onder de zenerspanning terecht te komen
De max dissipatie van de 78L05 zal dus zowat max 45mW bedragen

Omdat de ingangsspanning van de 78L05 minstens 7V moet bedragen is de zener van 5,6V toegevoegd
Anders zou de ingangsspanning te laag worden zodra de condensator ontlaad tussen 2 perioden van de pulserende 100Hz gelijkspanning

Als in 10mS de spanning 1V mag dalen over een 100µF mag de ontlaadstroom 10mA bedragen

Denk dus dat we zo bij deze reverse engineering tamelijk goed zitten ;)

De elko mag maar 0,5V dalen dan komt hij onder de 7V, hoewel de drop van deze regelaar maar 1,7V is dacht ik, dan komt het op max 0,8V daling.

Anoniem

De elko mag maar 0,5V dalen dan komt hij onder de 7V,

Goed voor 5mA Iout van de 78L05 :)

Edit:
En zodra de spannning over de condensator lager is dan 13,1V zijn de zeners niet meer in geleiding
Als Iout van de 78L05 zo laag is dat de spanning over de 5,6V zener lager wordt dan haar zenerspanning kan de 78L05 de condensator rustig leegtrekken tot 7,5V :)

Dit rammelt inderdaad, dan is het nut van die 5,6V me ook een raadsel ;(

benleentje

Golden Member

Als Izener zo laag is dan is de stroom naar de condensator toe juist weer groter. En Izener is niet afhankelijk van de stroom van de regelaar omdat de zenerdiode;s direct naar de massa staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

dat is weinig en hoef je geen 1W zeners te gebruiken.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de 7805 normaal maar 10mA hoeft te leveren maar er pieken zijn van zeg 80mA voor bv een relais. De condensator kan die piekstroom makkelijk leveren en moeten de zeners dat ook aankunnen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank voor de reacties, snappen doe ik ze nog niet allemaal maar ik zal ze nog eens rustig bestuderen.

Ik heb de zeners met een multimeter in diode stand doorgemeten en beide meten 0,0 in sper en doorlaat. Die lijken dus wel overleden.

Op de 5V draait een uC en er zitten 5 mosfetjes op die spoelen van een magneetventiel aansturen. Die magneetventielen worden gevoed met ~200VDC. Echt veel stroom hoeft de 7805 niet te leveren.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek