63ampere

Hallo,

Ik heb 2 vragen m.b.t. een automaat en 63 ampere.

Ik heb een kabel die is afgezekerd met 3 x 63 ampere mespatronen. Dus iedere fase is afgezekerd met een 63 A mespatroon, nu wil ik vanuit hier verder gaan met een automaat. wat voor automaat moet ik dan nemen?

Als ik nu bijvoorbeeld een c50 automaat neem, betekend dit dat dan iedere fase 50 ampere mag hebben, of mag de automaat in zijn totaal over de 3 fase maar 50 ampere hebben ?

Alvast bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je vraag komt me een beetje vreemd over.

Na een beveiliging (automaat, zekering, ....) van 50 Ampere kun je niet meer dan 50 Ampere gebruiken. Behoudens dan de karakterestiek van de beveiliging, kortstondig dus wel meer.

Plaats je 1 beveiliging voor 1 fase van 50 Amp. dan kun je over die fase 50 Amp afnemen.
Plaats je een 3 fase beveiliging, of een 3 polige automaat dan kun je elke fase met 50 Ampere belasten, dat is samen 3x50 = 150 Ampere voor de 3 fase groep.

Is je vraag hiermee voldoende beantwoord?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

BE of NL maakt voor de vraag niet uit, alleen wat betreft eventuele eisen aan selectiviteit enz. Met C50 achter een mespatroon van 63A kan dat nog wel even goed uitzoekwerk worden.

Een automaat is ook altijd per fase. Een 50A 3-p automaat is dus 50A per fase. (dus eigenlijk 3x50 in 1 automaat)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 juli 2020 11:41:43 schreef New Beetle:
BE of NL?

Bijna zeker NL. In B vind je geen mespatroon, tenzij in heel grote installaties op de inkomende draden. In B is een C automaat ook de standaard. Ik heb in mijn vaste elektriciteitswinkel nog nooit de vraag gekregen B of C er wordt standaard een C gegeven. Een D dien je wel te vragen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

B is inderdaad zeldzaam, maar niet onbestaande. Bij lange leidingen is dat zeker niet uitzonderlijk, keurders vragen izg zelfs soms om een C in ern B te veranderen.

Allen bedankt voor jullie antwoorden, ik ben hiermee geholpen erg bedankt!

Het is inderdaad in NL. Het ging mij erom, kan ik een c50 automaat plaatsen na 3 x 63 ampere(iedere fase is afgezekerd met 63A) mespatroon zekeringen. Het was mij niet helemaal duidelijk of een c50 automaat totaal 50 ampere is of iedere fase heeft 50 ampere dus in totaal 150 ampere +/-.

Maar uit de antwoorden te halen kan een c50 automaat iedere fase met 50 ampere belast worden, totaal 150 ampere dus deze zou ik kunnen plaatsen.

Anoniem

Maar uit de antwoorden te halen kan een c50 automaat iedere fase met 50 ampere belast worden, totaal 150 ampere dus deze zou ik kunnen plaatsen.

:?

Op 10 juli 2020 12:52:18 schreef Vonkentrekkertje:
Maar uit de antwoorden te halen kan een c50 automaat iedere fase met 50 ampere belast worden, totaal 150 ampere dus deze zou ik kunnen plaatsen.

Dat betekent natuurlijk niet dat je ze parallel kunt schakelen om 1 keer 150A te krijgen. Dan ga je pas echt vonken trekken. :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 juli 2020 12:26:59 schreef New Beetle:
B is inderdaad zeldzaam, maar niet onbestaande. Bij lange leidingen is dat zeker niet uitzonderlijk, keurders vragen izg zelfs soms om een C in ern B te veranderen.

Tja dan is de draadsectie niet goed berekend. In onze kunstwerken is elke kabel van enige lengte uitgerekend. Deze berekeningen kunnen dan perfect voorgelegd aan de keurder.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ook nu is je antwoord een beetje onduidelijk.
Wat wil je maken, wat wil je er mee doen, of waar is het voor?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Met zo'n aansluitwaarde is het ook even opletten waar de prut vandaan komt.
Zit je dicht bij de trafo? Dan even uitzoeken wat het vermogen in kVA van de trafo is. Dan even op de automaatjes kijken welke kortsluitstroom ze kunnen hebben. 3000A kan een beetje dunnetjes zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 juli 2020 14:20:12 schreef mvdk:
Met zo'n aansluitwaarde is het ook even opletten waar de prut vandaan komt.
Zit je dicht bij de trafo? Dan even uitzoeken wat het vermogen in kVA van de trafo is. Dan even op de automaatjes kijken welke kortsluitstroom ze kunnen hebben. 3000A kan een beetje dunnetjes zijn.

De TS geeft aan dat de automaatjes vooraf gegaan worden door een 63A mespatroon.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

En dat je selectief blijft..Een 63 meszekering is sneller dan een automaat..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 juli 2020 17:18:07 schreef mel:
En dat je selectief blijft..Een 63 meszekering is sneller dan een automaat..

Juist NIET.
Een ideale combinatie, met (mes) zekeringen voorbeveiligen, daarna met automaten verder

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Het hangt er natuurlijk van af hoe hoog of laag de kortsluitstroom is....

Shiptronic

Overleden

Tja wat is de kabel lengte en , ader oppervlakte ? Anders is er geen zinnig woord over te zeggen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 juli 2020 11:51:18 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Bijna zeker NL. In B vind je geen mespatroon, tenzij in heel grote installaties op de inkomende draden. In B is een C automaat ook de standaard. Ik heb in mijn vaste elektriciteitswinkel nog nooit de vraag gekregen B of C er wordt standaard een C gegeven. Een D dien je wel te vragen.

dan woon ik vast in NL. zowel mijn huis als het appartement aan zee hebben mespatronen zitten.
appartement aan zee, 50A meszekeringen 3fase 220V (oud net)
http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/IMG_20180817_102936.jpg

bij mij thuis 63A achter origineel een 100A hoofschakelaar (nu verlaagd naar 63 ook), ook een oud 3x220V net
http://www.fordcapri.be/waregem/elec/640/Pict0492.jpg

terwijl iedereen dus zegt dat 3x220V bijna niet te vinden is, heb ik toch 2 woningen gevonden die dat hebben. EN beide hebben dan nog eens meszekeringen zitten ook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

3x220V netten zijn er nog velen. Vooral rond het Brusselse. Duisburg en omgeving. Mogelijk dat je daar ook nog wat meer mespatronen zal vinden. In onze buurt heb ik er nog geen tegen gekomen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.